Prishopp på matvarer

Svar
Winnowill

Re: Prishopp på matvarer

Legg inn av Winnowill »

Cabal skrev: lør feb 04, 2023 12:01 pm
Neptun skrev: lør feb 04, 2023 11:45 am Tror du det har noe med inntekt og formue å gjøre - å være prisbevisst?
Som trygdet så sliter du jo fra før så det hjelper nok ikke på med en økning i matvarepriser, og tipper du må være enda mer prisbevisst enn du har vært før. For de fleste nordmenn betyr økte matvarepriser at man må spare ørlite mindre. Å boikotte en butikk fordi de øker prisene i disse dager er bare tilbakestående, spesielt om man tror at andre er så mye bedre. Hvilken Kiwi skal du på nå? :)
Jeg tjener greit, og har tidligere ikke brydd meg om prisene. Nærbutikken min er Mega og jeg har handlet der til vanlig eller på Meny. Rema innimellom.

Men ikke nå lenger, ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi det er irriterer meg noe veldig at Norge er så bakvendtland med disse 2 årlige stigningene hvert år, ikke minst denne gangen.

Og ja, for min del blir det en liten protest å handle på Kiwi fremover kun pga dette stuntet deres (har aldri pleid å handle på Kiwi)… men prisene jevner seg nok ut etterhvert hos alle kjedene og da havner jeg nok tilbake på Mega osv.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: lør feb 04, 2023 12:15 pm
fargerik skrev: lør feb 04, 2023 11:58 am
Neptun skrev: lør feb 04, 2023 11:54 am
Den var faktisk hysterisk morsom.
Her er en oversikt fra 2022. 350 yrker.
Butikkmedarbeidere finner man på side 12 av 12 sider i oversikten i artikkelen :-)
https://frifagbevegelse.no/nyheter/dett ... e0f36986f1
Det rimer mer med min oppfatning, ja.

Tilfredsstillende å være på side 1.
Dere på side 1 kan nok senke skuldrene, ja. Dere er jo også i gruppen som sannsynligvis vil få mer enn 5% lønnsøkning i år.
Nei, gjør nok ikke det.
Selv om jeg ligger litt over Nito's statistikker for ingeniører med flere tiårs erfaring, så har jeg tapt kjøpekraft de siste 5 årene.
Selv i 2022 (et meget godt år for bedriften) kun knappe 3,5% lønnsøkning. Kpi har oversteget lønnsutviklingen de siste årene med god margin. Men skal ikke klage på økonomien.
Dog, å være prisbevisst er noe alle burde være. Følger prisutviklingen på alt med argusøyne.
[/quote]
Den laveste inntekten på side 1 er et kusehår under 76 000 pr. måned. Forsiktig med å syte, er du snill.'

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: lør feb 04, 2023 12:35 pm
Neptun skrev: lør feb 04, 2023 12:15 pm
fargerik skrev: lør feb 04, 2023 11:58 am

Det rimer mer med min oppfatning, ja.

Tilfredsstillende å være på side 1.
Dere på side 1 kan nok senke skuldrene, ja. Dere er jo også i gruppen som sannsynligvis vil få mer enn 5% lønnsøkning i år.
Nei, gjør nok ikke det.
Selv om jeg ligger litt over Nito's statistikker for ingeniører med flere tiårs erfaring, så har jeg tapt kjøpekraft de siste 5 årene.
Selv i 2022 (et meget godt år for bedriften) kun knappe 3,5% lønnsøkning. Kpi har oversteget lønnsutviklingen de siste årene med god margin. Men skal ikke klage på økonomien.
Dog, å være prisbevisst er noe alle burde være. Følger prisutviklingen på alt med argusøyne.
Den laveste inntekten på side 1 er et kusehår under 76 000 pr. måned. Forsiktig med å syte, er du snill.'
[/quote]

Klager heller ikke.
Men det er litt spesielt å tape kjøpekraft hvert eneste år nå. De siste par årene er det strømprisen alene som har besørget dette.

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Neptun skrev: fre feb 03, 2023 8:59 pm
Rema-Reitan og Coop trodde de kunne forhåndsvarsle og være pris opp-pressere lang tid i forveien som vanlig. Slik de har vært i årtier uten å møte motbør.
Noen tenker kortsiktig, andre langsiktig, og noen kanskje rundt det som skjedde 1.februar.

Det tar jo omtrent null sekunder å søke opp dette fra desember;

"Dagligvarekjedene er forsiktige med å kommentere prisforhandlingene offentlig, men kilder i alle tre kjedene er klare på at det blir «friske» prisøkninger fra 1. februar."

https://www.nrk.no/norge/kraftig-hopp-i ... 1.16225036

Altså har alle inkludert KIWI (eller Norgesgruppen) snakket om friske prisøkninger. Mulig var det et stunt fra KIWI i siste liten da man såg oppmerksomheten rundt prisene i media, men vel så trolig godt planlagt og plantet i media for å få mest mulig oppmerksomhet rundt en økning kun hos Rema og Coop, nettopp for at folk skal reagere som du gjør.

Ikke vet jeg om KIWI fortsatt tjener penger uten å heve prisene, men i så fall har de tjent ganske grovt tidligere.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

AlvaroC skrev: lør feb 04, 2023 4:29 pm
Neptun skrev: fre feb 03, 2023 8:59 pm
Rema-Reitan og Coop trodde de kunne forhåndsvarsle og være pris opp-pressere lang tid i forveien som vanlig. Slik de har vært i årtier uten å møte motbør.
Noen tenker kortsiktig, andre langsiktig, og noen kanskje rundt det som skjedde 1.februar.

Det tar jo omtrent null sekunder å søke opp dette fra desember;

"Dagligvarekjedene er forsiktige med å kommentere prisforhandlingene offentlig, men kilder i alle tre kjedene er klare på at det blir «friske» prisøkninger fra 1. februar."

https://www.nrk.no/norge/kraftig-hopp-i ... 1.16225036
Kiwi tjener nok gode penger uten å øke prisene. Tror det går så det suser. Jeg handler bare på Kiwi, det er billigst der. Og alltid hyggelig betjening.
Altså har alle inkludert KIWI (eller Norgesgruppen) snakket om friske prisøkninger. Mulig var det et stunt fra KIWI i siste liten da man såg oppmerksomheten rundt prisene i media, men vel så trolig godt planlagt og plantet i media for å få mest mulig oppmerksomhet rundt en økning kun hos Rema og Coop, nettopp for at folk skal reagere som du gjør.

Ikke vet jeg om KIWI fortsatt tjener penger uten å heve prisene, men i så fall har de tjent ganske grovt tidligere.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

AlvaroC skrev: lør feb 04, 2023 4:29 pm
Neptun skrev: fre feb 03, 2023 8:59 pm
Rema-Reitan og Coop trodde de kunne forhåndsvarsle og være pris opp-pressere lang tid i forveien som vanlig. Slik de har vært i årtier uten å møte motbør.
Noen tenker kortsiktig, andre langsiktig, og noen kanskje rundt det som skjedde 1.februar.

Det tar jo omtrent null sekunder å søke opp dette fra desember;

"Dagligvarekjedene er forsiktige med å kommentere prisforhandlingene offentlig, men kilder i alle tre kjedene er klare på at det blir «friske» prisøkninger fra 1. februar."

https://www.nrk.no/norge/kraftig-hopp-i ... 1.16225036

Altså har alle inkludert KIWI (eller Norgesgruppen) snakket om friske prisøkninger. Mulig var det et stunt fra KIWI i siste liten da man såg oppmerksomheten rundt prisene i media, men vel så trolig godt planlagt og plantet i media for å få mest mulig oppmerksomhet rundt en økning kun hos Rema og Coop, nettopp for at folk skal reagere som du gjør.

Ikke vet jeg om KIWI fortsatt tjener penger uten å heve prisene, men i så fall har de tjent ganske grovt tidligere.
Flere gir inntrykk av å være oppriktig lei seg for at Rema og Coop mislyktes med sin gigantprisøkning på varer denne gangen.

Forbløffende :)

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Alt er relativt.

Manhattan prices:
The luxury segment, which comprises the top 10% of transactions run over $2,600 per square foot. The entry level price for a luxury property is $3.9 million, the average price of a luxury property is $7.6 million and the median sales price is $5.7 million.

Bilde

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

return_of_drakkar skrev: lør feb 04, 2023 11:50 am Jeg ser at noen eksperter tror at man vil nå gradvise høyne prisene utover, altså da ikke ved det store hoppet som det var lagt opp til.
Andre igjen tror at det ikke vil skje.
Det er mer realistisk, matvarekjedene har glemt at kundene må ikke utsettes for plutselige prishopp slik at prisstigningen 1. februar bli en fiasko og et PR-nederlag selv om det er skjellige grunner som forsvarer en slik prisstigning. Prisene vil sannsynlig stige for de etterfølgende månedene fram til sommeren. Om det bli tørkekatastrofe i mai-august i Europa på nytt, vil det være helt umulig å få ned prisene under enhver omstendighet. 90 % av alle har helt glemt at klimaendringer er det som påvirker matproduksjon mest av alle faktorer.

Dette gir myndighetene tid for å ta seg sammen. Det er nå mange som er ved å bli frustrert over Støre-Vedum regjeringens økonomipolitikk, men dette støyes av overivrige EU-motstanderne og "nasjonalister" som vil fremme deres egne agenda, likedan ultraliberale populister som ikke brydd seg om konsekvenser av frislipp. Skal priskontroll være realistisk, må hele matvaremarkedet etterprøves og underlegges kritiske studier samtidig som man må få en slutt på galloppende utgiftsutvikling - diesel blir for dyrt pga. miljøpolitikk og strøm blir for dyrt pga. prisimport fra andre land.

Dessuten hadde monopolutvikling, manglende regulering og liberal praksis fulgt til problemer omkring matvaremarkedet, jo mer liberalt, jo mer vanskeligere blir det for å konkurrere på lik fot. Det har alltid vært oppdaget at fri konkurranse og voksende produksjonsutgifter leder til monopolisering hvor de små legges ned, kjøpes opp eller fusjoneres inn i større selskaper. En gang var det mange lokalmatselskaper i Norge, det fantes øl- og brusfabrikker i hver eneste by av en viss størrelse i 1970-tallet, i dag meget få. Veldig få.

Det hjelpe ikke med lov eller mer konkurranse, for det er oppdaget at byråkratiske organer oftest ikke gjør sitt arbeid, med Oslofjorden som en synlig demonstrasjon over en slik udugelighetskultur. Fordi politikerne hadde ved grov uforstand fjernet alle bremseklossene i 1993-2003.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Winnowill skrev: lør feb 04, 2023 12:29 pm Jeg tjener greit, og har tidligere ikke brydd meg om prisene. Nærbutikken min er Mega og jeg har handlet der til vanlig eller på Meny. Rema innimellom.
Har heller aldri brydd meg om priser - bortsett fra på fiskeutstyr og biler. Har ingen anelse om hva en ost koster, eller vaskemiddel, eller hva som helst som selges på butikken. Eller jeg vet at kaffen jeg bruker koster 180 kroner posen, men det er fordi jeg så på prisen i dag :) Tror jeg ville innbilt meg at den kostet 100. Kjøpte også feks kjøttdeig og mørbrad. Har nøyaktig null peiling på hva det kostet. Går som regel på den butikken jeg er nærmest, og driter i hvilken prisjusteringspolitikk de måtte ha.

Skjønner jo at feks trygdete folk som Neptun, minstepensjonister og andre lavt-lønnede reagerer når matpriser går opp, men å boikotte noen butikker men ikke andre er ganske dust. Alle ønsker å dra absolutt max ut av kundene sine, og gjør det.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Neptun skrev: lør feb 04, 2023 5:47 pm
AlvaroC skrev: lør feb 04, 2023 4:29 pm
Neptun skrev: fre feb 03, 2023 8:59 pm
Rema-Reitan og Coop trodde de kunne forhåndsvarsle og være pris opp-pressere lang tid i forveien som vanlig. Slik de har vært i årtier uten å møte motbør.
Noen tenker kortsiktig, andre langsiktig, og noen kanskje rundt det som skjedde 1.februar.

Det tar jo omtrent null sekunder å søke opp dette fra desember;

"Dagligvarekjedene er forsiktige med å kommentere prisforhandlingene offentlig, men kilder i alle tre kjedene er klare på at det blir «friske» prisøkninger fra 1. februar."

https://www.nrk.no/norge/kraftig-hopp-i ... 1.16225036

Altså har alle inkludert KIWI (eller Norgesgruppen) snakket om friske prisøkninger. Mulig var det et stunt fra KIWI i siste liten da man såg oppmerksomheten rundt prisene i media, men vel så trolig godt planlagt og plantet i media for å få mest mulig oppmerksomhet rundt en økning kun hos Rema og Coop, nettopp for at folk skal reagere som du gjør.

Ikke vet jeg om KIWI fortsatt tjener penger uten å heve prisene, men i så fall har de tjent ganske grovt tidligere.
Flere gir inntrykk av å være oppriktig lei seg for at Rema og Coop mislyktes med sin gigantprisøkning på varer denne gangen.

Forbløffende :)
Det var veldig rart. Veldig forbløffende.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»