Voldelig pågripelse i Aalesund - døde like etterpå

Svar
Texas_John

Re: Voldelig pågripelse i Aalesund - døde like etterpå

Legg inn av Texas_John »

Bantor skrev: tir jan 31, 2023 9:20 am @Fordomsfull Det er selvsagt ikke lett å se om noen har kneet mot halsen av den korte videoen. Hvis vitnet sier det, er det en annen ting.

Men, jeg tror ikke politiet lærer forarm mot halsen, eller kne mot halsen, på Politihøyskolen. Derimot har mange politifolk sivil opplæring i grappling eller jiu-jitsu, i tillegg.
Kne mot halsen er lov men blir sett på som usportslig i bjj, er mer brukt av catch wrestling-folk. Fungerer best til å gjøre motparten forbannet, og ikke så mye annet.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

TylerDurdenNorway skrev: tir jan 31, 2023 3:44 am Er det ikke bare å bruke sånn elektrosjokkvåpen istedenfor at flere folk skal ligge oppå han? Trodde det var hensikten med å ha et slikt våpen.

Ellers kunne man hatt et slags garn man skjøt på en person som slynger seg rundt dem og man kan deretter dytte personen overende.

Bedøvelse pil for mennesker?
Enig, de har da slikt for ville dyr og må da kunne bruke lignende på mennesker som er i ubalanse. Det har jo skjedd flere dødsfall når de har lagt pågrepne eller 'slike som de skal yte hjelp', for å ta med politiets skille her, se linken
https://www.smp.no/nyheter/i/vewbnl/spe ... i-aalesund
- i mageleie og satt seg på vedkommende
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/b ... -1.7672105

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Texas_John skrev: tir jan 31, 2023 9:52 am
Bantor skrev: tir jan 31, 2023 9:20 am @Fordomsfull Det er selvsagt ikke lett å se om noen har kneet mot halsen av den korte videoen. Hvis vitnet sier det, er det en annen ting.

Men, jeg tror ikke politiet lærer forarm mot halsen, eller kne mot halsen, på Politihøyskolen. Derimot har mange politifolk sivil opplæring i grappling eller jiu-jitsu, i tillegg.
Kne mot halsen er lov men blir sett på som usportslig i bjj, er mer brukt av catch wrestling-folk. Fungerer best til å gjøre motparten forbannet, og ikke så mye annet.
Kanskje politimannen har en eller annen opplæring i grise- grappling, Krav Maga eller noe?

Queenie

Legg inn av Queenie »

FranciscoM skrev: tir jan 31, 2023 2:04 am
Queenie skrev: man jan 30, 2023 10:23 pm Ikke bruk narkotika, da slipper man å bli drept av politiet.

Hva politihatere og narkotikaforkjempere (pussig at dette går hånd i hånd..) kommer med her finner jeg revnende likegyldig, vitnene som uttalte seg til VG forteller en annen historie enn ISKALDT POLITIDRAP.
Du mener at det er helt greit at bruk av andre rusmidler enn statsdopet kan føre til dødstraff?
Det var en slags spøk.

Ingenting fortjener dødsstraff, vil ikke påstå at dette var det heller.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 9:44 am
Investor skrev: man jan 30, 2023 10:13 pm Men faen, mannen var jo rabiat!
Oppføre seg ordentlig, så slipper man slikt.
På hvilken måte var han rabiat? Han motsatte seg arrest, men gjorde han noe annet rabiat? Angrep han noen? Utøvde han skadeverk? Eller var han et mindre irritasjonsmoment?

Var det så akutt at mannen måtte pågripes med voldsom makt her?
Det var ikke arrest/pågripelse, sier politiet - men politiet ytte hjelp til mannen, se link under. Og fordi mannen sluttet å puste mens politiet ytte mannen livgivende hjelp, tilkalte de ambulansen. Altså, se linken under og kopi;

"Vedkommende i denne saken har ikke blitt pågrepet av politiet. Politiet ble tilkalt til en situasjon hvor de møtte en person som utagerte og åpenbart trengte hjelp. Han responderte ikke på tilsnakk, og politiet vurderte det slik at han var til fare for seg selv og andre. Den første politipatruljen som kom til stedet var ikke uniformert. Det var viktig å få kontroll på personen. Når han motsetter seg og utagerer, må politiet bruke mer makt enn det han bruker for å få kontroll på han. Vi forstår at slik maktanvendelse kan oppleves som voldsom for de som ser på, svarer Steen Mikalsen.

– Hvorfor opplyser politiet at dere kun har bistått med akutt førstehjelp i hendelsen?

– Vedrørerende hendelsesforløpet vises til spørsmålet over. Formålet med oppdraget var å avklare situasjonen og gi den nødvendige hjelp, idet situasjonen fremsto slik at han var til fare for seg selv og/eller andre."

Når politiet yter hjelp og den de yter hjelp til slutter å puste og dør, da er den saken avsluttet og politiet slipper, slik jeg oppfatter politiets poeng i linken her
https://www.smp.no/nyheter/i/vewbnl/spe ... i-aalesund
- å rapportere dødsfallet til spesialenheten.
Sist redigert av Fordomsfull den tir jan 31, 2023 11:32 am, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: tir jan 31, 2023 5:56 am Ingen er trygge i Norges gater med politiet vandrende løs.
Du har jo i alle år proklamert hvor trygt det er å ferdes i Norges gater. Begynt å bli engstelig og mørkredd på dine *kremt* gamle dager?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kul_Djevel skrev: tir jan 31, 2023 5:56 am Ingen er trygge i Norges gater med politiet vandrende løs.
Er du redd for politiet?

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Fordomsfull skrev: tir jan 31, 2023 11:12 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 9:44 am
Investor skrev: man jan 30, 2023 10:13 pm Men faen, mannen var jo rabiat!
Oppføre seg ordentlig, så slipper man slikt.
På hvilken måte var han rabiat? Han motsatte seg arrest, men gjorde han noe annet rabiat? Angrep han noen? Utøvde han skadeverk? Eller var han et mindre irritasjonsmoment?

Var det så akutt at mannen måtte pågripes med voldsom makt her?
Det var ikke arrest/pågripelse, sier politiet - men politiet ytte hjelp til mannen, se link under. Og fordi mannen sluttet å puste mens politiet ytte mannen livgivende hjelp, tilkalte de ambulansen. Altså, se linken under og kopi;

"Vedkommende i denne saken har ikke blitt pågrepet av politiet. Politiet ble tilkalt til en situasjon hvor de møtte en person som utagerte og åpenbart trengte hjelp. Han responderte ikke på tilsnakk, og politiet vurderte det slik at han var til fare for seg selv og andre. Den første politipatruljen som kom til stedet var ikke uniformert. Det var viktig å få kontroll på personen. Når han motsetter seg og utagerer, må politiet bruke mer makt enn det han bruker for å få kontroll på han. Vi forstår at slik maktanvendelse kan oppleves som voldsom for de som ser på, svarer Steen Mikalsen.

– Hvorfor opplyser politiet at dere kun har bistått med akutt førstehjelp i hendelsen?

– Vedrørerende hendelsesforløpet vises til spørsmålet over. Formålet med oppdraget var å avklare situasjonen og gi den nødvendige hjelp, idet situasjonen fremsto slik at han var til fare for seg selv og/eller andre."

Når politiet yter hjelp og den de yter hjelp til slutter å puste og dør, da er den saken avsluttet og politiet slipper, slik jeg oppfatter politiets poeng i linken her
https://www.smp.no/nyheter/i/vewbnl/spe ... i-aalesund
- å rapportere dødsfallet til spesialenheten.
Det må være deilig å selv kunne bestemme hvorvidt ens handlinger i det hele tatt skal etterforskes eller ei. Hadde det vært sivile som ga en person helsehjelp på denne måten, med påfølgende dødsfall, så ville politiet aldri lagt bort saken bare fordi de involverte sa at de ikke hadde gjort noe galt.

Jeg vet ikke om disse betjentene har gjort noe straffbart, men det burde vært selvsagt at slike saker automatisk sendes Spesialenheten så de kunne henlegge den.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

- Det IKKE lov å sette kneet på hals/nakke. Dette har aldri blitt undervist på Politihøyskolen.
- Å holde rundt nakken ble fjernet tidlig på 1980-tallet.
- Polititjenestemenn/kvinner kan ikke bruke andre teknikker under tjeneste enn de som er godkjendt (og lært på Politihøyskolen.


("hjelp" fra sivile personer uten utdannelse er ikke å anbefale!)

Det å kontrollere en "krakilsk" og over snittet sterk person er absolutt ikke enkelt...... men det er jo dette som er ett av målene ved undervisningen som politiet gis i løpet av utdannelsen. Det burde jo absolutt være interessant å se på hva de faktisk lærer og hvordan de blir uteksaminert i faget "politigrep". Minst like interessant er det å se hvordan det enkelte politikammer vedlikeholder ferdighetene i de årene de er i aktiv tjeneste.

Nullen

Legg inn av Nullen »

Knaberaps skrev: tir jan 31, 2023 11:26 am
Kul_Djevel skrev: tir jan 31, 2023 5:56 am Ingen er trygge i Norges gater med politiet vandrende løs.
Du har jo i alle år proklamert hvor trygt det er å ferdes i Norges gater. Begynt å bli engstelig og mørkredd på dine *kremt* gamle dager?
For min del ble jeg nervøs (med rette!) for politiet etter at de fikk permanent bevæpning. Og hvis det stemmer det som er kommet frem nå kan man også frykte å bli kvelt ihjel av politiet under en pågripelse og at politiet lyver om det etterpå… Håper virkelig at denne nye saken er feil fremstilt!

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Passport skrev: tir jan 31, 2023 11:47 am - Det IKKE lov å sette kneet på hals/nakke. Dette har aldri blitt undervist på Politihøyskolen.
- Å holde rundt nakken ble fjernet tidlig på 1980-tallet.
- Polititjenestemenn/kvinner kan ikke bruke andre teknikker under tjeneste enn de som er godkjendt (og lært på Politihøyskolen.


("hjelp" fra sivile personer uten utdannelse er ikke å anbefale!)

Det å kontrollere en "krakilsk" og over snittet sterk person er absolutt ikke enkelt...... men det er jo dette som er ett av målene ved undervisningen som politiet gis i løpet av utdannelsen. Det burde jo absolutt være interessant å se på hva de faktisk lærer og hvordan de blir uteksaminert i faget "politigrep". Minst like interessant er det å se hvordan det enkelte politikammer vedlikeholder ferdighetene i de årene de er i aktiv tjeneste.
Politigrep het faget i gamle dager. Boken som ble brukt som grunnlag for den undervisningen fram til 1970- tallet en gang var offentlig tilgjengelig.
På 1970- tallet gikk politiet over til ren Judo- basert opplæring. Der instruktørene var tidligere Judo utøvere, med ekstra opplæring fra Japan som bare er tilgjengelig for politifolk.

Senere, en gang på 2000- tallet eller så, gikk politiet over til et egenutviklet konsept. Det heter arrestasjonsteknikk, og er ikke offentlig.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

B.O.B. skrev: tir jan 31, 2023 7:02 am
Han er barføtt, og kun kledd i en shorts og en T-skjorte i kalde Ålesund. I forkant av basketaket fikk politiet inn meldinger om en blodig mann i veibanen. Han var altså hardt skadet, og kanskje han var i sjokk eller hadde påført seg skadene selv. Det sier seg selv at politiet må hjelpe fyren, man kan jo ikke ha en fyr som skjærer over håndleddene sine og flyr rundt i rushtrafikken og viser frem sin egen død eller hva? Eller om noen er hardt skadet og virrer rundt i trafikken - skal man bare la de hele seg selv og fly rundt i ørska?
Det mest naturlige i denne situasjonen her, hadde det vært å ringe etter ambulanse, ikke politiet. For han viftet vel ikke med noe våpen?
Så kunne heller ambulansefolkene avgjort om de hadde trengt støtte av politiet. For jeg tror at mannen hadde roet seg ned hvis ambulansepersonalet hadde fått snakket med han.

Og ikke skjønner jeg meg på folk som ringer politiet i stedet for ambulanse når de ser noen er skadet.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

pfrog567 skrev: tir jan 31, 2023 12:19 pm
B.O.B. skrev: tir jan 31, 2023 7:02 am
Han er barføtt, og kun kledd i en shorts og en T-skjorte i kalde Ålesund. I forkant av basketaket fikk politiet inn meldinger om en blodig mann i veibanen. Han var altså hardt skadet, og kanskje han var i sjokk eller hadde påført seg skadene selv. Det sier seg selv at politiet må hjelpe fyren, man kan jo ikke ha en fyr som skjærer over håndleddene sine og flyr rundt i rushtrafikken og viser frem sin egen død eller hva? Eller om noen er hardt skadet og virrer rundt i trafikken - skal man bare la de hele seg selv og fly rundt i ørska?
Det mest naturlige i denne situasjonen her, hadde det vært å ringe etter ambulanse, ikke politiet. For han viftet vel ikke med noe våpen?
Så kunne heller ambulansefolkene avgjort om de hadde trengt støtte av politiet. For jeg tror at mannen hadde roet seg ned hvis ambulansepersonalet hadde fått snakket med han.

Og ikke skjønner jeg meg på folk som ringer politiet i stedet for ambulanse når de ser noen er skadet.
For ett par ti-år siden, ringte jeg politiet om en som stod og holdt seg i et gjerde på en gangbro over veien, mens han nesten hoppet over rekkverket - gang på gang. Mens han hylte&skrek. ALLE i nærheten så på han og tenkte nok det samme; - hopper han over gjerdet klasker han i asfalten 6-7 meter under. Jeg fortalte til politiet på telefonen at fyren virker helt i ubalanse(klin gal, sa jeg) og at han i beste fall ville skade seg alvorlig. Politiet svarte at de var 30-45 minutter unna. Så jeg ringte AMK og fortalte om denne fyren i mentalt ubalanse(klin gal)som holdt på og hoppe og AMK sa at de skulle ringe politiet. Jeg svarte da at politiet nettopp hadde sagt at de var vel en halv time unna. Og til det svarte hun på AMk at - kanskje de kommer raskere når vi ringer dem.
Poenget - allerede da var det fast for AMK å ringe politiet i en situasjon der en person kunne skade seg selv. Og politiet kom langt raskere enn de sa til meg og de ba mannen gå hjem - og det gjorde han. Så bedre kunne det knapt ha gått, den gangen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Fordomsfull skrev: tir jan 31, 2023 12:47 pm
pfrog567 skrev: tir jan 31, 2023 12:19 pm
B.O.B. skrev: tir jan 31, 2023 7:02 am
Han er barføtt, og kun kledd i en shorts og en T-skjorte i kalde Ålesund. I forkant av basketaket fikk politiet inn meldinger om en blodig mann i veibanen. Han var altså hardt skadet, og kanskje han var i sjokk eller hadde påført seg skadene selv. Det sier seg selv at politiet må hjelpe fyren,
Det mest naturlige i denne situasjonen her, hadde det vært å ringe etter ambulanse, ikke politiet. For han viftet vel ikke med noe våpen?
Så kunne heller ambulansefolkene avgjort om de hadde trengt støtte av politiet. For jeg tror at mannen hadde roet seg ned hvis ambulansepersonalet hadde fått snakket med han.

Og ikke skjønner jeg meg på folk som ringer politiet i stedet for ambulanse når de ser noen er skadet.
For ett par ti-år siden, ringte jeg politiet om en som stod og holdt seg i et gjerde på en gangbro over veien, mens han nesten hoppet over rekkverket - gang på gang. Mens han hylte&skrek. ALLE i nærheten så på han og tenkte nok det samme; - hopper han over gjerdet klasker han i asfalten 6-7 meter under. Jeg fortalte til politiet på telefonen at fyren virker helt i ubalanse(klin gal, sa jeg) og at han i beste fall ville skade seg alvorlig.

Poenget - allerede da var det fast for AMK å ringe politiet i en situasjon der en person kunne skade seg selv. Og politiet kom langt raskere enn de sa til meg og de ba mannen gå hjem - og det gjorde han. Så bedre kunne det knapt ha gått, den gangen.
Ja, og poenget mitt med han i Ålesund var at han allerede var skadet..

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Her har mye gått galt, og det uten det er grunnlag for å ta stilling til om politiets håndtering har noe skyld i at denne mannen døde.

Politiet må være ærlige om hva som skjer, her har de opplagt vært det motsatte. Det er såpass alvorlig den villede feilinformasjonen at det er grunn å vurdere om politimesteren må ta ansvaret med å gå av. Det å lede en organisasjon som lyver til media og prøver å hindre at mulig kritikk kommer ut hører ikke hjemme noen plasser. Det er et angrep på demokratiet.

Det er også klart at de ikke har håndtert dette riktig, når det skjer et dødsfall på et oppdrag politiet er på så må det øyeblikkelig settes i gang etterforskning og rapporteres til spesialenheten. Det må sikrer uavhengighet slik at konklusjonene som kommer er troverdige. Det kan hende at disse politifolkene har opptrådd korrekt, men pga håndteringen i ettertid så vil mange være i tvil om det. Når politiet over flere dager etterforsker seg selv så åpner det opp for at forklaringer og beviser tilpasses. Spesialenheten sliter alt med at de ansees som for tett på politiet de etterforsker, og det blir mangedoblet når eget politidistrikt etterforsker en slik hendelse.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

@Bantor:

"Politigrep het faget i gamle dager. Boken som ble brukt som grunnlag for den undervisningen fram til 1970- tallet en gang var offentlig tilgjengelig.
På 1970- tallet gikk politiet over til ren Judo- basert opplæring. Der instruktørene var tidligere Judo utøvere, med ekstra opplæring fra Japan som bare er tilgjengelig for politifolk. "

Slåtten sin bok ble forkastet i 1982.... Nytt fag het: "Politigrep med basis i judo" og egen lærebok ble skrevet og godkjendt av professor ved Idrettshøyskolen. Så helt frem til "tidlig 1980'tallet" var det lov å holde grep rundt nakken.... som førte til konkret dødsfall under kontroll/pågripelse av gjerningsmann.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

pfrog567 skrev: tir jan 31, 2023 12:19 pm
B.O.B. skrev: tir jan 31, 2023 7:02 am
Han er barføtt, og kun kledd i en shorts og en T-skjorte i kalde Ålesund. I forkant av basketaket fikk politiet inn meldinger om en blodig mann i veibanen. Han var altså hardt skadet, og kanskje han var i sjokk eller hadde påført seg skadene selv. Det sier seg selv at politiet må hjelpe fyren, man kan jo ikke ha en fyr som skjærer over håndleddene sine og flyr rundt i rushtrafikken og viser frem sin egen død eller hva? Eller om noen er hardt skadet og virrer rundt i trafikken - skal man bare la de hele seg selv og fly rundt i ørska?
Det mest naturlige i denne situasjonen her, hadde det vært å ringe etter ambulanse, ikke politiet. For han viftet vel ikke med noe våpen?
Så kunne heller ambulansefolkene avgjort om de hadde trengt støtte av politiet. For jeg tror at mannen hadde roet seg ned hvis ambulansepersonalet hadde fått snakket med han.

Og ikke skjønner jeg meg på folk som ringer politiet i stedet for ambulanse når de ser noen er skadet.
Og hva skal helsepersonell gjøre når de kommer over mennesker som er utagerende? Ringe politiet.

Det er ikke heldig når slike saker som dette oppstår. Den saken der politiet i nord ble angrepet med en hjullaster føler jeg var grei. Der støtter jeg politiets handlinger.

I denne saken her er det mer ullent. Men frem til dødsårsaken er klar er det vanskelig å vite om politiet har forvoldt en annens død.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 1:27 pm
pfrog567 skrev: tir jan 31, 2023 12:19 pm
B.O.B. skrev: tir jan 31, 2023 7:02 am
Han er barføtt, og kun kledd i en shorts og en T-skjorte i kalde Ålesund. I forkant av basketaket fikk politiet inn meldinger om en blodig mann i veibanen. Han var altså hardt skadet, og kanskje han var i sjokk eller hadde påført seg skadene selv. Det sier seg selv at politiet må hjelpe fyren, man kan jo ikke ha en fyr som skjærer over håndleddene sine og flyr rundt i rushtrafikken og viser frem sin egen død eller hva? Eller om noen er hardt skadet og virrer rundt i trafikken - skal man bare la de hele seg selv og fly rundt i ørska?
Det mest naturlige i denne situasjonen her, hadde det vært å ringe etter ambulanse, ikke politiet. For han viftet vel ikke med noe våpen?
Så kunne heller ambulansefolkene avgjort om de hadde trengt støtte av politiet. For jeg tror at mannen hadde roet seg ned hvis ambulansepersonalet hadde fått snakket med han.

Og ikke skjønner jeg meg på folk som ringer politiet i stedet for ambulanse når de ser noen er skadet.
Og hva skal helsepersonell gjøre når de kommer over mennesker som er utagerende? Ringe politiet.

Det er ikke heldig når slike saker som dette oppstår. Den saken der politiet i nord ble angrepet med en hjullaster føler jeg var grei. Der støtter jeg politiets handlinger.

I denne saken her er det mer ullent. Men frem til dødsårsaken er klar er det vanskelig å vite om politiet har forvoldt en annens død.
Det mest ulne her er at politiet lyver til pressen om hendelsesforløpet for å dekke over at det var et basketak i forkant av dødsfallet. Tilsynelatende med den hensikt å forhindre en gransking av hendelsen.

Det er en vurdering som etter min rettsoppfatning burde medføre avskjedigelse av den ansvarlige, samt potensiell straffeforfølgelse, men som trolig bare medfører et skuldertrekk.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Passport Halsgrep gikk ikke ut av bruk før på sent 1980- tall. Det finnes halsgrep i Judo...

Det var en sak med en mopedtyv på Østlandet. Den er ganske kjent.

Edit: 1990 tall.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tonny_Askevolds_d%C3%B8d
Sist redigert av Bantor den tir jan 31, 2023 1:32 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Solvgutt1 skrev: tir jan 31, 2023 1:30 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 1:27 pm
pfrog567 skrev: tir jan 31, 2023 12:19 pm

Det mest naturlige i denne situasjonen her, hadde det vært å ringe etter ambulanse, ikke politiet. For han viftet vel ikke med noe våpen?
Så kunne heller ambulansefolkene avgjort om de hadde trengt støtte av politiet. For jeg tror at mannen hadde roet seg ned hvis ambulansepersonalet hadde fått snakket med han.

Og ikke skjønner jeg meg på folk som ringer politiet i stedet for ambulanse når de ser noen er skadet.
Og hva skal helsepersonell gjøre når de kommer over mennesker som er utagerende? Ringe politiet.

Det er ikke heldig når slike saker som dette oppstår. Den saken der politiet i nord ble angrepet med en hjullaster føler jeg var grei. Der støtter jeg politiets handlinger.

I denne saken her er det mer ullent. Men frem til dødsårsaken er klar er det vanskelig å vite om politiet har forvoldt en annens død.
Det mest ulne her er at politiet lyver til pressen om hendelsesforløpet for å dekke over at det var et basketak i forkant av dødsfallet. Tilsynelatende med den hensikt å forhindre en gransking av hendelsen.

Det er en vurdering som etter min rettsoppfatning burde medføre avskjedigelse av den ansvarlige, samt potensiell straffeforfølgelse, men som trolig bare medfører et skuldertrekk.
Ja, det er jeg enig i.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

@Bantor:

"Halsgrep gikk ikke ut av bruk før på sent 1980- tall. Det finnes halsgrep i Judo... "

Hon Kesa Gatame var det eneste grepet som berørte halsen....(et hoildegrep der arrestanten ligger på ryggen) der er armen med og støtter opp slik at nakken ikke kan skades (eller at blodkveling kan inntreffe...). "Kyllingen" forsvant som jeg skriver 1982... (stående nakkegrep direkte mot nakken)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Dersom det er riktig at beina(knær) ble brukt direkte mot hodet/nakken ser det mørkt ut for han/den som pågrep....

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Guttorm123 skrev: tir jan 31, 2023 11:36 am
Kul_Djevel skrev: tir jan 31, 2023 5:56 am Ingen er trygge i Norges gater med politiet vandrende løs.
Er du redd for politiet?
Jeg synes det begynner å bli grunnlag for å frykte norsk politi ja. Spesielt narkomane og folk med psykiske lidelser bør holde seg borte fra politiet hvis de verdsetter livet sitt. De er i faresonen for politivold og potensielt politi drap.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Passport

Ordet "kyllingen" har jeg hørt flere forskjellige forklaringer på. En, er at det er den varianten av Hadaka- Jime eller RNC hvor hånda på kvelearmen er i albueleddet, og hånda på støttearmen på bakhodet.
To, er at det er en vanlig side hodelås.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Bantor skrev: tir jan 31, 2023 10:16 am
Texas_John skrev: tir jan 31, 2023 9:52 am
Bantor skrev: tir jan 31, 2023 9:20 am @Fordomsfull Det er selvsagt ikke lett å se om noen har kneet mot halsen av den korte videoen. Hvis vitnet sier det, er det en annen ting.

Men, jeg tror ikke politiet lærer forarm mot halsen, eller kne mot halsen, på Politihøyskolen. Derimot har mange politifolk sivil opplæring i grappling eller jiu-jitsu, i tillegg.
Kne mot halsen er lov men blir sett på som usportslig i bjj, er mer brukt av catch wrestling-folk. Fungerer best til å gjøre motparten forbannet, og ikke så mye annet.
Kanskje politimannen har en eller annen opplæring i grise- grappling, Krav Maga eller noe?
Ikke umulig. Jeg har trent med mange politifolk opp gjennom og tidvis kan man merke at de har hatt en tøff dag på jobb, da merker man at her skal det fås utløp for et eller annet (forståelig nok) og brukes teknikker som nok ikke hadde vært helt innafor på jobb. Nå er vel halvparten av politistudentene kvinner, så denne idéen om at man skal lære seg teknikker som kan brukes til å kontrollere en aggressiv mann må kanskje revurderes etter hvert.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Nullen skrev: tir jan 31, 2023 11:50 am
Knaberaps skrev: tir jan 31, 2023 11:26 am
Kul_Djevel skrev: tir jan 31, 2023 5:56 am Ingen er trygge i Norges gater med politiet vandrende løs.
Du har jo i alle år proklamert hvor trygt det er å ferdes i Norges gater. Begynt å bli engstelig og mørkredd på dine *kremt* gamle dager?
For min del ble jeg nervøs (med rette!) for politiet etter at de fikk permanent bevæpning. Og hvis det stemmer det som er kommet frem nå kan man også frykte å bli kvelt ihjel av politiet under en pågripelse og at politiet lyver om det etterpå… Håper virkelig at denne nye saken er feil fremstilt!
Du får begynne å oppføre deg ordentlig, så slipper du å frykte å bli skutt eller kvelt av politiet.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Texas_John Gracie brødrene demonstrerte for en hel verden at Jiu- Jitsu fungerer mot det meste, hvis du tar Trenbolon.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bantor skrev: tir jan 31, 2023 1:50 pm @Passport

Ordet "kyllingen" har jeg hørt flere forskjellige forklaringer på. En, er at det er den varianten av Hadaka- Jime eller RNC hvor hånda på kvelearmen er i albueleddet, og hånda på støttearmen på bakhodet.
To, er at det er en vanlig side hodelås.
...var dessverre en 2'r i ditt oppsett. Svært lite gjennomtenkt og med press direkte mot siden av halsen (carotis...) :oops:

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Passport skrev: tir jan 31, 2023 1:41 pm Dersom det er riktig at beina(knær) ble brukt direkte mot hodet/nakken ser det mørkt ut for han/den som pågrep....
Det var en ganske kaotisk situasjon. Mulig det var noe knær/beina mot halsen i noen sekunder.
Men vi har garantert fått en ny sak som mange her på forumet kommer til å "mase" om i tiår. Hadde denne personen klikket og knivstukket noen så hadde man også garantert fått kritikk for ikke å pågripe personen. Evnt. at han hadde tatt selvmord.

Så kom jo politiet særdeles skjevt ut med tidenes dårligste mediahåndtering. Noe de nå forøvrig har beklaget, men nå er jo skaden sånn sett skjedd.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Blir det opptøyer og plyndring i Ålesund nå?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»