Voldelig pågripelse i Aalesund - døde like etterpå

Svar
Queenie

Re: Voldelig pågripelse i Aalesund - døde like etterpå

Legg inn av Queenie »

Downlight skrev: man jan 30, 2023 10:53 pm
Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 10:46 pm
Queenie skrev: man jan 30, 2023 10:34 pm

Du kommer med en forutinntatt dom uten å vite mannens 1) helsetilstand, 2) rusmiddel og mengde, 3) ev skader og 4) mannens skadepotensiale (både mot seg selv og andre), kun fordi du hater politiet, faktisk alt de gjør og står for.

Politiet gjør en DRITTJOBB, de hansker med menneskene som gjør mest skade på oss andre, normale borgere. Ære være dem for at de gidder å stå i det, og så skal de i tillegg måtte høre på forutinntatt piss som dette
Ja, beklager at jeg er litt forutinntatt og tror at mannen som blir tviholdt og slåss med flere menn som forsøker å holde mannen i ro og som slåss med han og basketaket ender i en ambulanse og mannens død - kan ha sammenheng med slåssingen. Jeg er lignende forutinntatt når noen blir påkjørt av en bil eller ramler ned fra en høyde - så tror jeg automatisk at deres død like etter, har sammenheng med henholdsvis påkjørselen eller med bråstoppen når vedkommende som falt, lander. Men det kan jo være at vedkommende hadde en sykdom - som akkurat under slåsskampen, påkjørselen eller fallet med bråstoppen mot gatelegemet - tok livet av vedkommende. Det har sikkert skjedd opp før det, kanskje opp til flere ganger før - i menneskehetens historie.

Tipper de finner ut at mannen hadde en lidelse som han på ett eller annet tidspunkt ville ha dødd av likevel, en gang.
Står at han var skadet før pågripelsen, men ikke noe om alvorlighetsgrad.
Justice kan vel opplyse om at han var 100% frisk, bare hadde noen skrammer, ikke var en trussel for seg selv eller andre og heller ille var ruset.

Investor

Legg inn av Investor »

Nei, her skulle vi nok hatt Hooks :-D
https://youtu.be/xkHwOtTX8cQ

Queenie

Legg inn av Queenie »

Justice 97 skrev: man jan 30, 2023 10:57 pm
Queenie skrev: man jan 30, 2023 10:56 pm
Downlight skrev: man jan 30, 2023 10:53 pm

Står at han var skadet før pågripelsen, men ikke noe om alvorlighetsgrad.
Justice kan vel opplyse om at han var 100% frisk, bare hadde noen skrammer, ikke var en trussel for seg selv eller andre og heller ille var ruset.
Du klarer bedre enn simple stråmenn, eller?
Jeg kan klare alt, men dette blir brukerdiskusjon. Jeg vil anbefale at du slutter med brukerdiskusjon og din evinnelige konspirasjon om at jeg er mann. Alle er drittlei og det er hakk i plata.

Men ja, vi venter på resonnementet ditt, men jeg er vel som vanlig mye mer interessant enn saken.

Moist

Legg inn av Moist »

Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 10:31 pm
Investor skrev: man jan 30, 2023 10:13 pm Men faen, mannen var jo rabiat!
Oppføre seg ordentlig, så slipper man slikt.
Må vel nesten kunne karakteriseres som selvmord, når en ikke lystrer politiet og nekter å ligger i ro. Det vekker tillit at vi har et politi som hjelper folk som helt tydelig er i ubalanse når de går rundt og virrer langs veiene. Lurer på om noen fører statistikk over hvor mange som er i mental ubalanse som får hjelp av politiet - og som ender med deres død. Hva med el-pistol? Et nett som de kaster over vedkommende og ruller hEn inn i?

Som skrevet før; politiet bør vært lovpålagte til både og holde en evaluering etter oppdrag som ender med at politiet dreper noen og der DEN viktigste problemstillingen de må ta stilling til - bør være; HVORDAN kunne vi løst denne situasjonen/oppdraget - UTEN at vedkommende døde/ble drept?
Om du ikke tror alle saker blir evaluert etter noe slikt, så er det umulig å komme gjennom til deg

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Moist skrev: man jan 30, 2023 11:04 pm
Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 10:31 pm
Investor skrev: man jan 30, 2023 10:13 pm Men faen, mannen var jo rabiat!
Oppføre seg ordentlig, så slipper man slikt.
Må vel nesten kunne karakteriseres som selvmord, når en ikke lystrer politiet og nekter å ligger i ro. Det vekker tillit at vi har et politi som hjelper folk som helt tydelig er i ubalanse når de går rundt og virrer langs veiene. Lurer på om noen fører statistikk over hvor mange som er i mental ubalanse som får hjelp av politiet - og som ender med deres død. Hva med el-pistol? Et nett som de kaster over vedkommende og ruller hEn inn i?

Som skrevet før; politiet bør vært lovpålagte til både og holde en evaluering etter oppdrag som ender med at politiet dreper noen og der DEN viktigste problemstillingen de må ta stilling til - bør være; HVORDAN kunne vi løst denne situasjonen/oppdraget - UTEN at vedkommende døde/ble drept?
Om du ikke tror alle saker blir evaluert etter noe slikt, så er det umulig å komme gjennom til deg
Mener du at jeg mangler TRUA? Jeg tror så bare F1 jeg og det sågar på MYE forskjellig. Men du lyder som om du bare VET og skal kanskje la meg/oss få del i din viten:. ....

Moist

Legg inn av Moist »

Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 11:11 pm
Moist skrev: man jan 30, 2023 11:04 pm
Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 10:31 pm
Må vel nesten kunne karakteriseres som selvmord, når en ikke lystrer politiet og nekter å ligger i ro. Det vekker tillit at vi har et politi som hjelper folk som helt tydelig er i ubalanse når de går rundt og virrer langs veiene. Lurer på om noen fører statistikk over hvor mange som er i mental ubalanse som får hjelp av politiet - og som ender med deres død. Hva med el-pistol? Et nett som de kaster over vedkommende og ruller hEn inn i?

Som skrevet før; politiet bør vært lovpålagte til både og holde en evaluering etter oppdrag som ender med at politiet dreper noen og der DEN viktigste problemstillingen de må ta stilling til - bør være; HVORDAN kunne vi løst denne situasjonen/oppdraget - UTEN at vedkommende døde/ble drept?
Om du ikke tror alle saker blir evaluert etter noe slikt, så er det umulig å komme gjennom til deg
Mener du at jeg mangler TRUA? Jeg tror så bare F1 jeg og det sågar på MYE forskjellig. Men du lyder som om du bare VET og skal kanskje la meg/oss få del i din viten:. ....
Trua er det eneste som er igjen, for vet det gjør du ikke.

Politiets beredskapsplanverk slår fast at det skal gjennomføres systematiske evalueringer etter slike hendelser. Formålet med evalueringen har vært å fremme læring i politiet og PST.

https://www.politiet.no/globalassets/05 ... r/pbsi.pdf

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Jeg har sagt dette lenge. Snart vil norsk politi starte å drepe folk slik som i USA. Nå er det minst et drap eller en skyting fra politiet pr måned. Hvis ikke oftere.
Jeg trodde det var bevæpningen som var årsaken.
Men nå banker de opp folk til døde.
Norsk politi begynner å bli livsfarlige. Bokstavelig talt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

12dd skrev: man jan 30, 2023 10:19 pm Noen som vet dødsårsaken her ?
Det vil nok ta tid for å avklare sikkert.

Det var en sak i Drammen hvor en ble slått ned og døde. Men de klarte ikke å bevise 100% at slaget var årsaken til dødsfallet.
Ble en ganske stor lokal sak. Antar det kan bli noe det samme her. Dvs. de klarer ikke å påvise med sikkerhet hva som var dødsårsaken.

https://www.dt.no/nyheter/drammen/retts ... -57-889096

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Moist skrev: man jan 30, 2023 11:24 pm
Fordomsfull skrev: man jan 30, 2023 11:11 pm
Moist skrev: man jan 30, 2023 11:04 pm

Om du ikke tror alle saker blir evaluert etter noe slikt, så er det umulig å komme gjennom til deg
Mener du at jeg mangler TRUA? Jeg tror så bare F1 jeg og det sågar på MYE forskjellig. Men du lyder som om du bare VET og skal kanskje la meg/oss få del i din viten:. ....
Trua er det eneste som er igjen, for vet det gjør du ikke.

Politiets beredskapsplanverk slår fast at det skal gjennomføres systematiske evalueringer etter slike hendelser. Formålet med evalueringen har vært å fremme læring i politiet og PST.

https://www.politiet.no/globalassets/05 ... r/pbsi.pdf
Merkelig rekkefølge i din vurdering av meg. Ja, forslaget mitt var ikke så dumt da, selv om det virker som om politiet mangler alternative måter å takle ubalanserte folk på - enn de som gir et dødelig utfall - som jeg mener børvære DET viktigste temaet i en evaluering - når noen dør/blir drept under politiets oppdrag og av politiet.
Sist redigert av Fordomsfull den tir jan 31, 2023 12:05 am, redigert 1 gang totalt.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Hva vet vi?
Vi vet at det var et temmelig røft basketak, det har vi på film.
Vi vet at mannen døde noe senere.

VI vet videre - og dette legger ihvertfall jeg vekt på -
politiet nektet for det vi ser på filmen, de gikk knallhardt på
Sunnmørsposten for å få deres opprinnelige artikkel forandret,
de aktet ikke å innvolvere SEFO, og de gikk ut med en temmelig
desperat oppfordring til folk om å slutte å vise/spre videoen.

Jeg tror politiet i Ålesund selv mistenker at alt ikke er som det burde være!

cochise-

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Cochise skrev: man jan 30, 2023 11:54 pm Hva vet vi?
Vi vet at det var et temmelig røft basketak, det har vi på film.
Vi vet at mannen døde noe senere.

VI vet videre - og dette legger ihvertfall jeg vekt på -
politiet nektet for det vi ser på filmen, de gikk knallhardt på
Sunnmørsposten for å få deres opprinnelige artikkel forandret,
de aktet ikke å innvolvere SEFO, og de gikk ut med en temmelig
desperat oppfordring til folk om å slutte å vise/spre videoen.

Jeg tror politiet i Ålesund selv mistenker at alt ikke er som det burde være!

cochise-
Akkurat det skal jeg gi deg ett poeng. Det virker jo VELID merkelig at man ikke ville koble inn spesialenheten for politisaker umiddelbart.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Basert på videon klarer ikke jeg og se noe kne mot hals. Ser mer ut som det er mor ryggen/skulderen!!??

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Det ser da virkelig ut som politiet slår vedkommende i trynet 2-3 sekunder ut i videoen? Helt i starten på "basketaket".

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

greyserpent skrev: tir jan 31, 2023 12:03 am Det ser da virkelig ut som politiet slår vedkommende i trynet 2-3 sekunder ut i videoen? Helt i starten på "basketaket".
Samme video vi ser? Jeg ser ingen slag!!

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Queenie skrev: man jan 30, 2023 10:59 pm
Justice 97 skrev: man jan 30, 2023 10:57 pm
Queenie skrev: man jan 30, 2023 10:56 pm

Justice kan vel opplyse om at han var 100% frisk, bare hadde noen skrammer, ikke var en trussel for seg selv eller andre og heller ille var ruset.
Du klarer bedre enn simple stråmenn, eller?
Jeg kan klare alt, men dette blir brukerdiskusjon. Jeg vil anbefale at du slutter med brukerdiskusjon og din evinnelige konspirasjon om at jeg er mann. Alle er drittlei og det er hakk i plata.

Men ja, vi venter på resonnementet ditt, men jeg er vel som vanlig mye mer interessant enn saken.
Paradoksalt å lese dette fra deg egentlig.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

VivaLV skrev: tir jan 31, 2023 12:04 am
greyserpent skrev: tir jan 31, 2023 12:03 am Det ser da virkelig ut som politiet slår vedkommende i trynet 2-3 sekunder ut i videoen? Helt i starten på "basketaket".
Samme video vi ser? Jeg ser ingen slag!!
5-6 sekunder ut i videoen.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men tipper vi har fått en sak som mange her på forumet uansett kommer til å "mase om" de neste 10-20-30 årene.
"Huskere dere den saken i Ålesund....."

Dvs. la oss vente noen uker/måneder og se hva etterforskningen vil vise. Men tipper som sagt mange uansett kommer til å "mase" om denne saken i tiår fremover.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Corvus skrev: man jan 30, 2023 9:53 pm
Haugzu skrev: man jan 30, 2023 9:46 pm Ikke bra! Lærte ikke norsk politi av George Floyd-saken?


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7 ... d-etterpaa
Det var da voldsomt hvor fort du tok den parallellen? Ingenting som foreløpig tilsier at politiet har noe med dødsfallet å gjøre.
Ja for her er det sannelig ikke mange likhetstrekk. Bortsett fra 1.politi 2. som pågriper en mann 3. som kjemper for å holde mannen og 4 De var borti halsen med knærne så vidt jeg/vitnet/Olsvik Ålesund kunne se, og 5.mannen ble blå i ansiktet og bevisstløs(ifølge samme vitnet. 6.På et tidspunkt trodde jeg han var død, 7.men så kom det noen lyder, og han våknet til live igjen, forteller Olsvik Ålesund, https://www.smp.no/nyheter/i/5Bjw4e/han ... i-ansiktet

Og 8.mannen ender opp død.

Er vel et mer naturlig spørsmål hva som IKKE minnet om Floyd-pågripelsen; at det var i Norge?
Sist redigert av Fordomsfull den tir jan 31, 2023 12:15 am, redigert 2 ganger totalt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

greyserpent skrev: tir jan 31, 2023 12:06 am
VivaLV skrev: tir jan 31, 2023 12:04 am
greyserpent skrev: tir jan 31, 2023 12:03 am Det ser da virkelig ut som politiet slår vedkommende i trynet 2-3 sekunder ut i videoen? Helt i starten på "basketaket".
Samme video vi ser? Jeg ser ingen slag!!
5-6 sekunder ut i videoen.
Ser fremdeles ingen slag. Han ene politimannen presser ansiktet nedover. I situasjonen virker det som en naturlig reaksjonsform. Dvs. presse han nedover mot bakken.
Skjer i ganske sakte bevegelse og definitivt ikke noe slag.

Dog er det noen andre ting i videon som kan ligne på press mot halsne og slikt, men det var jo uansett en ganske kaotisk pågripelse.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Fordomsfull skrev: tir jan 31, 2023 12:10 am
Corvus skrev: man jan 30, 2023 9:53 pm
Haugzu skrev: man jan 30, 2023 9:46 pm Ikke bra! Lærte ikke norsk politi av George Floyd-saken?


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7 ... d-etterpaa
Det var da voldsomt hvor fort du tok den parallellen? Ingenting som foreløpig tilsier at politiet har noe med dødsfallet å gjøre.
Ja for her er det sannelig ikke mange likhetstrekk. Bortsett fra 1.politi 2. som pågriper en mann 3. som kjemper for å holde mannen og 4 mannen ender opp død.
Er vel et mer naturlig spørsmål hva som IKKE minnet om Floyd-pågripelsen; at det var i Norge?
Da burde du se Flodvideon igjen og hvor mange minutter de holt kneet mot halsen.
Her klarer jeg ikke å se ett eneste slag eller noe sånt. Mulig det er en arm/albue som i kortere tid er på halsen, men var jo ganske kaotisk pågripelse.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Håper alle fire får kjørt seg i retten selvom spesialenheten allerede har ladd stempelputen til henlagt..
Og to privatfolk som skal leke hverdagshelter, var det sånn at de kjente igjen disse "sivilie" politimennene?... Gi alle sammen dommen kroppskrenkelse med døden til følge

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

VivaLV skrev: tir jan 31, 2023 12:13 am
Fordomsfull skrev: tir jan 31, 2023 12:10 am
Corvus skrev: man jan 30, 2023 9:53 pm

Det var da voldsomt hvor fort du tok den parallellen? Ingenting som foreløpig tilsier at politiet har noe med dødsfallet å gjøre.
Ja for her er det sannelig ikke mange likhetstrekk. Bortsett fra 1.politi 2. som pågriper en mann 3. som kjemper for å holde mannen og 4 mannen ender opp død.
Er vel et mer naturlig spørsmål hva som IKKE minnet om Floyd-pågripelsen; at det var i Norge?
Da burde du se Flodvideon igjen og hvor mange minutter de holt kneet mot halsen.
Her klarer jeg ikke å se ett eneste slag eller noe sånt. Mulig det er en arm/albue som i kortere tid er på halsen, men var jo ganske kaotisk pågripelse.
Videoen er ikke så tydelig og hvordan se om noen er blå i ansiktet på en video i svart-hvitt? Imidlertid er det vitnet som var tilstede og sier han holdt beina til den nå døde personen, Olsvik Ålesund - som sier dette.
Likhetstrekket var blå i ansiktet. Men om dette varte veldig kort og mannen er blå i ansiktet, må de kanskje ha skadet/knust strupehodet på han?
Her
https://www.smp.no/nyheter/i/0Qok12/se- ... e-seg-unna
- ser det ut til den mørke fyren som først står til venstre og så går over mot høyre, slår - straks videoen begynner. Men det er utydelig og de VG-videoene viser minst/mindre.
Sist redigert av Fordomsfull den tir jan 31, 2023 12:38 am, redigert 2 ganger totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dette er ekle bilder.

Jeg vil verken forhåndsdømme eller frikjenne politiet før mer informasjon om hendelsesforløpet kommer.

Men det ser ikke bra ut basert på videoen. Virkelig ikke. Jeg har sett den flere ganger, men all sladdingen gjør at det er vanskelig å se hva slags «teknikker» politiet bruker.

Vitnene sier politiet ikke virket å bruke unødvendig makt.

Her vil jo obduksjonen fortelle mye om hva som skjer videre.
Sist redigert av PapaSmurf den tir jan 31, 2023 12:35 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Fordomsfull skrev: tir jan 31, 2023 12:25 am
VivaLV skrev: tir jan 31, 2023 12:13 am
Fordomsfull skrev: tir jan 31, 2023 12:10 am
Ja for her er det sannelig ikke mange likhetstrekk. Bortsett fra 1.politi 2. som pågriper en mann 3. som kjemper for å holde mannen og 4 mannen ender opp død.
Er vel et mer naturlig spørsmål hva som IKKE minnet om Floyd-pågripelsen; at det var i Norge?
Da burde du se Flodvideon igjen og hvor mange minutter de holt kneet mot halsen.
Her klarer jeg ikke å se ett eneste slag eller noe sånt. Mulig det er en arm/albue som i kortere tid er på halsen, men var jo ganske kaotisk pågripelse.
Videoen er ikke så tydelig og hvordan se om noen er blå i ansiktet på en video i svart-hvitt? Imidlertid er det vitnet som var tilstede og sier han holdt beina til den nå døde personen, Olsvik Ålesund - som sier dette.
Likhetstrekket var blå i ansiktet. Men om dette varte veldig kort og mannen er blå i ansiktet, må de kanskje ha skadet/knust strupehodet på han?
Her
https://www.smp.no/nyheter/i/0Qok12/se- ... e-seg-unna
- ser det ut til den mørke fyren som først står til venstre og så går over mot høyre, slår straks videoen begynner. Men det er utydelig.
Nettopp det jeg syns jeg ser også.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Pressemelding fra Spesenheten.
30. januar 2023


Spesialenheten er i dag orientert fra Møre og Romsdal politidistrikt om at en person som politiet anholdt i Ålesund sentrum om morgenen 28. januar 2023 døde etter kort tid. Spesialenheten har nå besluttet å iverksette etterforsking for å avklare omstendighetene rundt hendelsen, og mulig årsakssammenheng mellom politiets opptreden og dødsfallet. Avdøde vil bli obdusert, og Spesialenheten vil sikre mulige bevis i saken så raskt som mulig. Siden saken er i oppstartsfasen har ikke Spesialenheten ytterligere informasjon å gi i dag.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 12:27 am Dette er ekle bilder.

Jeg vil verken forhåndsdømme eller frikjenne politiet før mer informasjon om hendelsesforløpet kommer.

Men det ser ikke bra ut basert på videoen. Virkelig ikke. Jeg har sett den flere ganger, men all sladdingen gjør at det er vanskelig å se hva slags «teknikker» politiet bruker.

Vitnene sier politiet ikke virket å bruke unødvendig makt.

Her vil jo obduksjonen fortelle mye om hva som skjer videre.
Vitnet;
"De var borti halsen med knærne så vidt jeg kunne se, og mannen ble blå i ansiktet og bevisstløs. På et tidspunkt trodde jeg han var død, men så kom det noen lyder, og han våknet til live igjen, forteller Olsvik Ålesund.
https://www.smp.no/nyheter/i/5Bjw4e/han ... i-ansiktet

Bliss

Legg inn av Bliss »

Ser også ut som et slag med venstre hånd fra han som ligger oppå avdøde omtrent 4-5 sekunder uti videoen til smp.

Avdøde ble forøvrig lagt i bakken 09:40 og i ambulanse 09:53, så dette pågikk en stund.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Queenie skrev: man jan 30, 2023 10:23 pm Ikke bruk narkotika, da slipper man å bli drept av politiet.

Hva politihatere og narkotikaforkjempere (pussig at dette går hånd i hånd..) kommer med her finner jeg revnende likegyldig, vitnene som uttalte seg til VG forteller en annen historie enn ISKALDT POLITIDRAP.
Du mener at det er helt greit at bruk av andre rusmidler enn statsdopet kan føre til dødstraff?

Strider

Legg inn av Strider »

Er det ikke bare å bruke sånn elektrosjokkvåpen istedenfor at flere folk skal ligge oppå han? Trodde det var hensikten med å ha et slikt våpen.

Ellers kunne man hatt et slags garn man skjøt på en person som slynger seg rundt dem og man kan deretter dytte personen overende.

Bedøvelse pil for mennesker?

Downlight

Legg inn av Downlight »

Ostemanden skrev: tir jan 31, 2023 12:20 am Håper alle fire får kjørt seg i retten selvom spesialenheten allerede har ladd stempelputen til henlagt..
Og to privatfolk som skal leke hverdagshelter, var det sånn at de kjente igjen disse "sivilie" politimennene?... Gi alle sammen dommen kroppskrenkelse med døden til følge
At privatfolk blander seg inn og bruker makt (tvinge til ro ved å sette seg på bena) mot mannen er mildt sagt oppsiktsvekkende.
Var dette noe politiet bad om eller er dette personer som liker litt action? Regner med at den rollen de har i situasjonen vil bli nærmere belyst av Spesialenheten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»