Hvilke unge norske spillere tar et nytt steg i ES 2023?

Svar
Taururu

Hvilke unge norske spillere tar et nytt steg i ES 2023?

Legg inn av Taururu »

Det skjer så mye spennende i norsk fotball om dagen. Unge spillere drar utenlands og nye må ta opp hansken.

Så hvilke unge spillere vil markere seg denne sesongen?

Selv tror jeg Jørgensen i Odd kan vil en markant spiller denne sesongen.
Nilsen Tangen i Viking kan fort få ut potensialet sitt.
Dicko Enga, Vålerenga, kan bli en kjempesuksess i år.
Bakke i Molde kanskje?

aderyn

Legg inn av aderyn »

Wassberg har allerede fått sitt gjennombrudd men spent på om han tar av ordentlig denne sesongen og blir en av de bedre spillerne i ligaen.

Spent på om Runar Norheim i Tromsø kan slå gjennom i år, vært snakket mye om han i et par år nå, og med Kitolano/Mikkelsen borte bør det åpne seg plass fremme.

Fra LSK er jeg spent på både Elias Solberg og Henrik Skogvold i år. Planen er at Skogvold skal få en del muligheter og ser ut som han kan bli første reserve på topp som vil gi han en del minutter. Solberg har vært svært hypet så blir spennende å se nivået hans i Eliteserien. Håper han også får noen muligheter.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Tobias Gulliksen. Fikk på en måte gjennombrudd i 2021 uten at det var helt komet nivå. Syk og skadet mye i fjor men han bør ta nytt steg i år.

Ole Kristian Enersen i Godset litt samme. Har enorm fysikk men dessverre er fysikken blitt ulempe pga han har ikke "fotball fysikk" men holder han seg skadefri noenlunde er han solgt iløpet 2023.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Fredrik Sjøvold og Ask Tjærandsen Skau i Glimt.

Rekarten

Legg inn av Rekarten »

Tror ikke det er sååå mange aktuelle i Molde. Bakke virker solid og kan nok få noen startere på indreløperplassen.
Fjørtoft Løvik var jo herlig å se de kampene han fikk i fjor, om Haugen blir skadet som han ofte er ila en sesong så får vi nok se mer av han.
Ellers håper jeg vi tørr å satse litt på Niklas Ødegård. Han har en herlig mix av finesse og fysikk som jeg tror kan bli bra, men han er nok litt bak I køa. Sannsynlig med utlån kanskje?

Mitt wildguess i hele eliteserien er kanskje nevnte Solberg i LSK eller en VIF unggut, dicko eller Holm?

Taururu

Legg inn av Taururu »

Ja, Elias Solberg er spennende. Var jo en av de bedre i Obos allerede når han spilte i Kisa.

Får håpe på Nikolai Hopland i Aafk også. Er det noe vi trenger så er det stoppertalenter

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Taururu skrev: man jan 30, 2023 9:54 pm
Dicko Enga, Vålerenga, kan bli en kjempesuksess i år.
Det må jo være stas for supporterne at han har lagt til en a i etternavnet sitt :D

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Taururu skrev: man jan 30, 2023 9:54 pm Nilsen Tangen i Viking kan fort få ut potensialet sitt.
Hadde vel egentlig sitt gjennombrudd i 2021, men var helt ute av det i fjor. Har sett sylskarp ut i oppkjøringen så langt. Føler snart det er litt make-it-or-break-it for HNT. Men om han holder seg skadefri kan det fort bli hans år i år.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Rasmus Holten er et stoppertalent som virkelig har skutt fart i utviklingen det siste halvåret. Var egentlig ikke et førstevalg på andrelaget til Brann i fjor engang, men spilte seg inn på det laget og hadde en periode der han dominerte fullstendig i fjor sommer, ble flyttet opp til a-stallen mot slutten av sesongen, men fikk dessverre ikke prøve seg i OBOS. I vinter har han blitt trukket fram av både trenere, lagkamerater og journalistene som følger Branns treninger.

17 år gammel, 195 cm høy, men også veldig ballsikker og god i pasningsspillet. Beskrives også som veldig hurtig, men jeg mistenker at det er når han har kommet opp i fart. Tror han kan få et lite gjennombrudd allerede i år, om ikke et fullstendig ett.

"Kniklas" Jensen Wassberg tror jeg også vil få en veldig god sesong i år hvis han holder seg skadefri. Han får tett oppfølging av Huseklepp for å bedre sluttproduktet sitt. Noe Felix Horn Myhre fikk voldsomt utbytte av i fjor.

MrCooger

Legg inn av MrCooger »

Stiller hodet til huggs, men det får så være:

Boubacar Konté i 08 vil slå igjennom fra start på venstrekanten, og bli hauset opp som bedre enn Tobias Heintz av både lokale- og nasjonale medier. Forståsegpåere vil diskutere han til døde i ymse podcaster. Blir solgt til Frankrike i sommer for 40 millioner pluss bonuser. Blir deretter lånt ut til et eller annet belgisk lag. Mouscron eller noe sånt. Faller igjennom, og ender opp i IFK Göteborg om to år for litt småveksel og en pakke wienerpølser.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Kommer ikke unna 16 år gamle Sverre Nypan.

HengeTrynet

Legg inn av HengeTrynet »

Mye ungt og spennende i Odd. Tewelde (16), Gjengaar (18), Syver Aas (18) er jeg mest spent på. Vingen Gjengaar med rolige 5 scoringer på sine 560 minutter med Eliteserieball. Tar han nye steg i år blir det svært gøy.

Filip Jørgensen (20) teller jeg ikke med da han har vært fast i 3 sesonger allerede og er en av våre aller viktigste spillere.

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Gunder skrev: tir jan 31, 2023 1:43 pm Kommer ikke unna 16 år gamle Sverre Nypan.
enig

Champis

Legg inn av Champis »

Skulle jeg gått for én unggutt, så blir det Nypan. Han er VELDIG ung, men er allerede god nok til å spille å kunne være ok/god. Jeg tror også tanken til Rosenborg/Rekdal er å bruke han - hvert fall noe.

lund

Legg inn av lund »

Bakke, Kniklas og Nypan. Av utenlandske spillere burde Kjær i Bodø/Glimt være interessant.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Gulliksen, Wassberg, Jørgensen og Nypan er jeg rimelig sikker på blir gode i årets sesong.

Fitforfight

Legg inn av Fitforfight »

Våtsj åpp for Jonas Torrissen Therkelsen. Godsetgutten blir 20 til vårn. Nytt stjerneskudd som deb i høst.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Nordlys skrev: man jan 30, 2023 11:22 pm Fredrik Sjøvold og Ask Tjærandsen Skau i Glimt.
Har et håp om at Mats Pedersen får sin sjangse i år!

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Edvin Austbø (17)

Venstrekant. Fikk noen innhopp i Eliteserien allerede i fjor. Spennende spiller med fart og teknikk. Klassisk ving som elsker å gå ned til dødlinjen.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

For å ta noen som er litt mindre kjent så tror jeg Jesper Skau (2003) kan få et gjennombrudd i Odd denne sesongen. Smart midtstopper som er god i posisjoneringsspillet, duellsterk og bra med ball. Har også spilt litt CDM for Odd 2 i PostNord i fjor.

Strømsgodset har vel halve stallen født 2000 eller yngre, så der er det rett og slett nødt til å komme noen gjennom. Jeg tror kanskje Andreas Skjold (2003) kan imponere om han får sjansen. Kvikk, godt driv og lavt tyngdepunkt.

Så har man de åpenbare fra 2006 landslaget som Sverre Nypan (RBK), Faniel Tewelde (Odd), Aleksander Hammer Kjelsen (VIF), og Anders Rønne Børset (Molde) som alle kommer til å spille kommende sesong.

Champis

Legg inn av Champis »

mogandisu skrev: lør feb 04, 2023 11:39 am For å ta noen som er litt mindre kjent så tror jeg Jesper Skau (2003) kan få et gjennombrudd i Odd denne sesongen. Smart midtstopper som er god i posisjoneringsspillet, duellsterk og bra med ball. Har også spilt litt CDM for Odd 2 i PostNord i fjor.

Strømsgodset har vel halve stallen født 2000 eller yngre, så der er det rett og slett nødt til å komme noen gjennom. Jeg tror kanskje Andreas Skjold (2003) kan imponere om han får sjansen. Kvikk, godt driv og lavt tyngdepunkt.

Så har man de åpenbare fra 2006 landslaget som Sverre Nypan (RBK), Faniel Tewelde (Odd), Aleksander Hammer Kjelsen (VIF), og Anders Rønne Børset (Molde) som alle kommer til å spille kommende sesong.

Føler du deg trygg på at Kjelsen kommer til å spille noe særlig? Det gjør ikke jeg.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

mogandisu skrev: lør feb 04, 2023 11:39 am.

Strømsgodset har vel halve stallen født 2000 eller yngre, så der er det rett og slett nødt til å komme noen gjennom. Jeg tror kanskje Andreas Skjold (2003) kan imponere om han får sjansen. Kvikk, godt driv og lavt tyngdepunkt.
Blir overrasket om ikke sjokkert om Skjold slår til. Ganske langt bak Therkelsen. Farji passert han i utviklingen. Heredia-Randen ny fra Asker kommer med 20 PostNord kamper. Ardraa som er (var) kaptein på G16 laget ser langt mer spennende ut og fikk nylig 3 års kontrakt og Enersen har like herlig driv bare med mye bedre fysikk så Skjold skal ha mer enn nok med å spille for rekruttlaget i PostNord om han ikke har gjort noen sjuke ting i vinter som ingen veit om.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Vikingen skrev: lør feb 04, 2023 9:06 am Edvin Austbø (17)

Venstrekant. Fikk noen innhopp i Eliteserien allerede i fjor. Spennende spiller med fart og teknikk. Klassisk ving som elsker å gå ned til dødlinjen.
Har veldig troa på Austbø ja. Beste plassen er venstrekanten, som Tripic spiller på. Så det blir nok mest innhopp vil jeg tro.
I tillegg fikk han vist frem høyrefoten ett par ganger i fjor når han gikk innover

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Vålerenga young guns 2023

Magnus Sjøeng
Født i 2002 fikk noen kamper i 2022 og kommer til å markere seg ytterligere i 2023.
Han har rekkevidde, reaksjonsevne og leser spiller meget bra.
Han har potensiale og vil være den unge spilleren i Vålerenga som sannsynligvis forsvinner ut først.

Odin Thiago Holm
Født i 2003.
Innfridde ikke de store forventningene Fagermo hadde til han.
Bedre når han ble flyttet opp fra defensiv midtbane til offensiv midtbane.
Nå er det nytt år og nye muligheter.
Men han må løse rollen som indreløper i Fagermo's system, da kan han være god.

Mathias Johnsrud Emilsen
Født i 2003.
En spiller som ikke brukes av Fagermo.
Stort potensiale som slår pasninger og leser spillet som ingen andre i Vålerenga.
Anvendelig og god i mange posisjoner, best som sentral midtbane.
Går nok gratis til sommeren.

Magnus Bech Riisnæs
Født i 2004.
Fin kreativ spiller med solide ferdigheter. mister sjelden ball og har et nydelig overblikk.
Typisk sentral -- offensiv midtbane.
Fikk lite spilletid i 2022, misbrukt som back b.l.a.
Det er lite utviklende å bruke spillere i feil posisjoner.
Vet det telles på knappene om han ikke får spilletid i år, da forsvinner han ut.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Champis skrev: tir jan 31, 2023 6:46 pm Skulle jeg gått for én unggutt, så blir det Nypan. Han er VELDIG ung, men er allerede god nok til å spille å kunne være ok/god. Jeg tror også tanken til Rosenborg/Rekdal er å bruke han - hvert fall noe.
I følge Rekdal kommer ikke Nypan til å spille alle seriekampene. En 16 åring har ikke fysiske grunnlaget på plass, for å spille to kamper i uka, som vi skje i perioder i årets sesong.
Marius Broholm, er en annen ung midtbanespiller som blir spennende å følge i år. Han spilte andre omgang mot Tromsø da laget var mye bedre enn Tromsø. I dag ser det ut som han er med fra start i den andre treningskampen.

Champis

Legg inn av Champis »

Gunder skrev: søn feb 05, 2023 12:48 pm
Champis skrev: tir jan 31, 2023 6:46 pm Skulle jeg gått for én unggutt, så blir det Nypan. Han er VELDIG ung, men er allerede god nok til å spille å kunne være ok/god. Jeg tror også tanken til Rosenborg/Rekdal er å bruke han - hvert fall noe.
I følge Rekdal kommer ikke Nypan til å spille alle seriekampene. En 16 åring har ikke fysiske grunnlaget på plass, for å spille to kamper i uka, som vi skje i perioder i årets sesong.
Marius Broholm, er en annen ung midtbanespiller som blir spennende å følge i år. Han spilte andre omgang mot Tromsø da laget var mye bedre enn Tromsø. I dag ser det ut som han er med fra start i den andre treningskampen.

Selsvagt kommer ikke Rosenborg til å bruke han i alle kampene, det er helt urealistisk. Jeg tenkte mer på at han kommer til å få brukbart med spilletid, alderen tatt i betraktning. Han er ikke "voksen" i fysikken, nei - men er det noe unge spillere tåler, så er det å spille kamper ofte.

dani07

Legg inn av dani07 »

Tror heller ikke Nypan blir brukt i hver kamp, men jeg tror også at dette med fysisk belastning er noe helt annet for 16 åringer enn de som er eldre. Kroppen tåler utrolig mye mer, og henter seg inn mye fortere, så det er neppe det fysiske det står på for å spille alle 30 kampene i ES for Nypan.

Det mentale er nok mye vanskeligere for en 16 åring, enn det fysiske i en slik situasjon.

På Glimt, så er det Sjøvold og Ask Tjærandsen-Skau som ser lovende ut.
Sjøvold har vært enorm med pasningene sine, men spørsmålet er jo hvor mye han får spille på en midtbane som består av Berg, Fet, Vetlesen, Grønbæk og Saltnes.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Tror Broholm kunne være en kandidat hvis det ikke var fordi vi også har Nypan som sannsynligvis kommer til å spille mye og da sammen med mer erfarne.

Ville vært kult med Røsten da, men tror ikke vi får se så mye til det. Er noen klippekort på stopperplass også som bør ryke hvis vi får gode alternativer, får håpe Rekdal kun lar slike ting gjelde for en sesong av gangen.

Gibbegaffel

Legg inn av Gibbegaffel »

Vikingen skrev: lør feb 04, 2023 9:06 am Edvin Austbø (17)

Venstrekant. Fikk noen innhopp i Eliteserien allerede i fjor. Spennende spiller med fart og teknikk. Klassisk ving som elsker å gå ned til dødlinjen.
En av de mest spennende unggutta fra Viking på mange år- skyhøy X-factor. Får han nok spilletid i år, blir han her et nytt bekjentskap for mange.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

dani07 skrev: søn feb 05, 2023 3:50 pm Tror heller ikke Nypan blir brukt i hver kamp, men jeg tror også at dette med fysisk belastning er noe helt annet for 16 åringer enn de som er eldre. Kroppen tåler utrolig mye mer, og henter seg inn mye fortere, så det er neppe det fysiske det står på for å spille alle 30 kampene i ES for Nypan.

Det mentale er nok mye vanskeligere for en 16 åring, enn det fysiske i en slik situasjon.

På Glimt, så er det Sjøvold og Ask Tjærandsen-Skau som ser lovende ut.
Sjøvold har vært enorm med pasningene sine, men spørsmålet er jo hvor mye han får spille på en midtbane som består av Berg, Fet, Vetlesen, Grønbæk og Saltnes.
Nypan er nok fortsatt i vekst. Da skal man være forsiktig med matchingen.

Det frister nok innimellom å tøye grensene om spillerne leverer, men det smarteste på lang sikt er å ikke drive rovdrift.

Molde kunne jo også brukt Haaland mye mer, men de hadde en plan de fulgte slavisk og det ga avkastning for målmaskinen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»