Hvilke unge norske spillere tar et nytt steg i ES 2023?

Svar
Gunder

Re: Hvilke unge norske spillere tar et nytt steg i ES 2023?

Legg inn av Gunder »

Champis skrev: søn feb 05, 2023 3:40 pm
Gunder skrev: søn feb 05, 2023 12:48 pm
Champis skrev: tir jan 31, 2023 6:46 pm Skulle jeg gått for én unggutt, så blir det Nypan. Han er VELDIG ung, men er allerede god nok til å spille å kunne være ok/god. Jeg tror også tanken til Rosenborg/Rekdal er å bruke han - hvert fall noe.
I følge Rekdal kommer ikke Nypan til å spille alle seriekampene. En 16 åring har ikke fysiske grunnlaget på plass, for å spille to kamper i uka, som vi skje i perioder i årets sesong.
Marius Broholm, er en annen ung midtbanespiller som blir spennende å følge i år. Han spilte andre omgang mot Tromsø da laget var mye bedre enn Tromsø. I dag ser det ut som han er med fra start i den andre treningskampen.

Selsvagt kommer ikke Rosenborg til å bruke han i alle kampene, det er helt urealistisk. Jeg tenkte mer på at han kommer til å få brukbart med spilletid, alderen tatt i betraktning. Han er ikke "voksen" i fysikken, nei - men er det noe unge spillere tåler, så er det å spille kamper ofte.
Adressa mente Nypan kunne spille alle kampene.

Jeg synes de tre, Broholm, Nypan og Røsten, leverer langt over forventningene. For mye til å tro det alene skyldes deres utvikling. De mer rutinerte spillerne er nok ikke så motivert når de spiller treningskamper.
Verdt å merke seg. I desember sa Rekdal at Broholm trolig blir utleid til en klubb for å få spille ofte. Vi skriver februar. Rosenborg har spilt 2 treningskamper. Broholm er spilleren som har fått mest spilletid av alle.

Idrettsforeningen

Legg inn av Idrettsforeningen »

En ny 16 åring (ble 16 i oktober)i Drammen som ikke blir spesielt lenge i Norge. Fikk debut mot ffk nå i en treningskamp; halvt spanske Fredrik Vilaseca Ardraa

Gunder

Legg inn av Gunder »

Nordlys skrev: man jan 30, 2023 11:22 pm Fredrik Sjøvold og Ask Tjærandsen Skau i Glimt.
Fredrik Sjøvold er nr. 5 på listen over trønderske talenter.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: man feb 06, 2023 12:15 am
dani07 skrev: søn feb 05, 2023 3:50 pm Tror heller ikke Nypan blir brukt i hver kamp, men jeg tror også at dette med fysisk belastning er noe helt annet for 16 åringer enn de som er eldre. Kroppen tåler utrolig mye mer, og henter seg inn mye fortere, så det er neppe det fysiske det står på for å spille alle 30 kampene i ES for Nypan.

Det mentale er nok mye vanskeligere for en 16 åring, enn det fysiske i en slik situasjon.

På Glimt, så er det Sjøvold og Ask Tjærandsen-Skau som ser lovende ut.
Sjøvold har vært enorm med pasningene sine, men spørsmålet er jo hvor mye han får spille på en midtbane som består av Berg, Fet, Vetlesen, Grønbæk og Saltnes.
Nypan er nok fortsatt i vekst. Da skal man være forsiktig med matchingen.

Det frister nok innimellom å tøye grensene om spillerne leverer, men det smarteste på lang sikt er å ikke drive rovdrift.

Molde kunne jo også brukt Haaland mye mer, men de hadde en plan de fulgte slavisk og det ga avkastning for målmaskinen.

Hvis man vokser mye, må det tas hensyn til, ja. Men Haaland vokste mye sent i tenårene, noe som ikke er så vanlig. Som regel er mengde noe som må styres mest i 13-15 års-alderen. Men noen må også styres noe senere. Jeg tror uansett en type som Nypan sannsynligvis kunne spilt mange kamper, rent fysisk sett. Men det er mange grunner til at man gjerne faser inn en slik spiller over litt tid.

Bohemis

Legg inn av Bohemis »

Vetle Walle Egeli fra Sandefjord er tatt utpå G19-landslaget, og kommer sannsynligvis til å starte masse kamper for Sandefjord i år. Ikke det sagt at han garantert kommer til å slå gjennom, men er vel ingen andre her inne som faktisk følger med på Sandefjord, så jeg tenkte jeg skulle nevne han. Broren hans er vel allerede sett på som et av Norges største unge talenter (var også i Sandefjord, men må i Nordsjælland), så noe i genene er det jo. Blir spennende å følge med.

J. Porta

Legg inn av J. Porta »

Bohemis skrev: man feb 06, 2023 5:08 pm Vetle Walle Egeli fra Sandefjord er tatt utpå G19-landslaget, og kommer sannsynligvis til å starte masse kamper for Sandefjord i år. Ikke det sagt at han garantert kommer til å slå gjennom, men er vel ingen andre her inne som faktisk følger med på Sandefjord, så jeg tenkte jeg skulle nevne han. Broren hans er vel allerede sett på som et av Norges største unge talenter (var også i Sandefjord, men må i Nordsjælland), så noe i genene er det jo. Blir spennende å følge med.
Og klarte seg jo veldig greit i fjor.... fikk jo en del kamper når 'alle' var skadet. Blir spennende se om han har tatt noen steg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hos Molde er det jo de to guttene Mathias Løvik og Niklas Ødegård som det først og fremst er snakk om. Løvik spilte jo en del på høsten i fjor, men det er 2023 som blir hans store gjennombruddssesong. Speiderne som var i Molde primært for å se Fofana ble veldig nysgjerrige på Løvik og vi skal ikke se bort fra at det allerede er en viss interesse. Han og Haugen vil nok alternere en del på venstre vingback.
Det morsomme er jo at Molde var nysgjerrige på Branns Wolfe og nesten ut av intet tok Løvik store steg og gjorde at interessen for eksterne talenter forsvant.

Niklas Ødegård er også spennende, så vil det vise seg om han får nok spilletid eller om man velger å låne han ut. Det er stor konkurranse om plassene fremover på banen i MFK.

Så er det U-landslagsspillere med spilletid i treningskampene nå i Eikrem Myklebust, Nyheim og Rønne Børset , men det er nok et år for tidlig. Mulig de får litt tid på banen i høst.

Og ja Gunder før du hiver deg over tastaturet og nevner det for ørtende gang. Jeg er klar over at Børset er rangert på trøndertalentstigen et eller annet sted i en lokalavis. Men på lik linje som med tabelltipping er ikke slike rangeringer fasit. Kun enkeltpersoners vurderinger. Kanskje er Børset bedre enn Nidaros mener, eller kanskje han er svakere. Fåglarna vet.
Sist redigert av PapaSmurf den man feb 06, 2023 9:09 pm, redigert 3 ganger totalt.

J. Porta

Legg inn av J. Porta »

Bohemis skrev: man feb 06, 2023 5:08 pm Vetle Walle Egeli fra Sandefjord er tatt utpå G19-landslaget, og kommer sannsynligvis til å starte masse kamper for Sandefjord i år. Ikke det sagt at han garantert kommer til å slå gjennom, men er vel ingen andre her inne som faktisk følger med på Sandefjord, så jeg tenkte jeg skulle nevne han. Broren hans er vel allerede sett på som et av Norges største unge talenter (var også i Sandefjord, men må i Nordsjælland), så noe i genene er det jo. Blir spennende å følge med.
Og klarte seg jo veldig greit i fjor.... fikk jo en del kamper når 'alle' var skadet. Blir spennende se om han har tatt noen steg.

qbah

Legg inn av qbah »

Tror Nypan blir å ta Eliteserien bra med storm allerede i år. Både Broholm og Røsten vil også få greit med minutter. Det gror godt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»