Flyr er konkurs
Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.
Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.
SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.
Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.
SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.
Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Jan Petter Sissener har fortsatt tro på Flyr.
"- Men tydeligvis er det ingen andre som har det"
Så da så.
"- Men tydeligvis er det ingen andre som har det"
Så da så.
Fløy to ganger med de. Til og fra Roma i oktober. De hadde en ufattelig flott kabindame på den ene flygningen. Håper hun klarer seg videre.
Skjønner det egentlig ikke for da de startet opp, ble det sagt at de kjøpte flyene drittbillig. Fordi de som solgte - var nødt til å selge for å holde eget hode over konkursnivået. Altså noen rikinger startet et flyselskap som har relativt liten gjeld - men går konkurs. Er det planlagt konkurs og at eierne har tatt opp for store lån i firmaets navn eller?
Alltid trist å se konkurser. Men flybransjen er så skarp og uoversiktlig, uansett software de måtte bruke. Flyplass og driftkostnader er vel der det trykker? Man vet jo at blir timepriser og fraktkostnader for høye vil man dø tilslutt. Staten mener nå jeg ikke bør gripe inn i konkurser uansett oppsigelser som måtte følge.. Har man ikke livets rett, så har man ikke det.Haugzu skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:01 pm Flyr er konk.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet
Denne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned. En ting er pilotene som kanskje har en ok levelig lønn (men ikke noe stort mer), noe helt annet er kabinpersonale som rett og slett tjener luselønn.PapaSmurf skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.
Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.
SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.
Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Hadde heller sett at han hadde gått konkurs.Folk_flesk skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:10 pm Jan Petter Sissener har fortsatt tro på Flyr.
"- Men tydeligvis er det ingen andre som har det"
Så da så.
En flykaptein tjener vel en million tenker jeg om han har flydd en stund. Det er egentlig ikke rare forskjellen på han og en bussjåførWilliam_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:33 pmDenne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned.PapaSmurf skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.
Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.
SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.
Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Dette er kapteiner med lang ansiennitet og de er snart pensjonister de få som er igjen som har den lønna der.PapaSmurf skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:35 pmEn flykaptein tjener vel en million tenker jeg om han har flydd en stund. Det er egentlig ikke rare forskjellen på han og en bussjåførWilliam_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:33 pmDenne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned.PapaSmurf skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.
Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.
SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.
Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Den lønna er jaggu meg fortjent også når du må dekke hele utdanningen selv i utlandet og er ikke så du hopper fra skolebenken til SAS/Norwegian/KLM eller lignende direkte.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:35 pmDette er kapteiner med lang ansiennitet og de er snart pensjonister de få som er igjen som har den lønna der.
Andre tider nåstc887 skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:08 pmDen lønna er jaggu meg fortjent også når du må dekke hele utdanningen selv i utlandet og er ikke så du hopper fra skolebenken til SAS/Norwegian/KLM eller lignende direkte.
https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=275406
Selv om Florida høres mer fristende ut enn Tromsø..
Sist redigert av Haugzu den tir jan 31, 2023 8:18 pm, redigert 1 gang totalt.
Tja, det kommer an på hvem du ser på.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:33 pmDenne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned. En ting er pilotene som kanskje har en ok levelig lønn (men ikke noe stort mer), noe helt annet er kabinpersonale som rett og slett tjener luselønn.PapaSmurf skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.
Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.
SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.
Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Det som er interessant er hvor lang tid(år) de bruker fra en lav startlønn(bare rundt 300k) til de har passert 1 mil.
Flyselskap Pilotlønn
KLM € 275,000 (2 854 000 kr)
Lufthansa € 260,000 (2 698 000 kr)
Emirates € 170.000 (1 764 000 kr)
Qatar Airways € 160,000 (1 660 000 kr)
SAS € 140,000 (1 453 000 kr)
Turkish Airlines € 136,000 (1 411 000 kr)
Norwegian € 135,000 (1 401 000 kr)
Easyjet € 135,000 (1 401 000 kr)
Ryanair € 135,000 (1 401 000 kr)
Brussels Airlines € 132,000 (1 370 000 kr)
TUI € 132,000 (1 370 000 kr)
https://www.top5credits.com/no/personli ... -en-pilot/
Tullball. Dette er kanskje riktig i USA (hvor faktisk piloter har mer ordnede arbeidsforhold enn her hjemme) og muligens KLM her i Europa , men langt fra virkeligheten i SAS og Norwegian her hjemme .GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:15 pmNei, det er mangel på piloter så de tjener veldig godt om dagen. Tror du skal lete lenge etter kapteiner som har under millionen.
Sist redigert av William_S den tir jan 31, 2023 8:19 pm, redigert 1 gang totalt.
Flyr er bare den siste av en lang rekke flyselskaper som gikk under i den norske luftfarten, med Color Air som det meste kjente. Og vil bli etterfulgt av nye flyselskaper før eller senere.PapaSmurf skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.
Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.
SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.
Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Det er ingen som tvinger folk til å bli piloter, så vidt jeg har registrert. Synes man vilkårne er for dårlige i forhold til utdanning så er det bare å finne seg et mindre avansert yrke.stc887 skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:08 pmDen lønna er jaggu meg fortjent også når du må dekke hele utdanningen selv i utlandet og er ikke så du hopper fra skolebenken til SAS/Norwegian/KLM eller lignende direkte.
Jeg vet ikke hvor du tar det fra, det er jo bare å google. Snittlønnen for piloter er nesten 100.000 kroner i måneden i følge SSB, og kapteiner er lønnsledende.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:18 pmTullball. Dette er kanskje riktig i USA (hvor faktisk piloter har mer ordnede arbeidsforhold enn her hjemme) og muligens KLM her i Europa , men langt fra virkeligheten i SAS og Norwegian her hjemme .GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:15 pmNei, det er mangel på piloter så de tjener veldig godt om dagen. Tror du skal lete lenge etter kapteiner som har under millionen.
Heller ingen som tvinger folk til å bli lærere, sykepleiere, snekkere osv heller. Foretrekker vi har folk som trives i yrkene sine jeg framfor at vi sier skift jobb bare om det er så fælt. Ikke alle har personlighet til å være i alle andre yrker.Folk_flesk skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:26 pmDet er ingen som tvinger folk til å bli piloter, så vidt jeg har registrert. Synes man vilkårne er for dårlige i forhold til utdanning så er det bare å finne seg et mindre avansert yrke.
Må være begrenset til bussjåførene i Molde det da. Sikkert pga alle rundkjøringene. Krevende arbeidsdagerPapaSmurf skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:35 pmEn flykaptein tjener vel en million tenker jeg om han har flydd en stund. Det er egentlig ikke rare forskjellen på han og en bussjåførWilliam_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:33 pmDenne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned.PapaSmurf skrev: ↑tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.
Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.
SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.
Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Jeg har flydd mye . Og har brukt Lufthansa. SAS . Norwegian. KLM. Yet time.Det siste er charterreiser. Det er kun pris som teller. Og det er helse i hver reise. 4 reiser på et år.
Norwegian blir holdt oppe av den norske stat. SAS av Sverige og Danmark.
Flyr hadde ikke noen sjans så lenge Norwegian overlevde. Vi kommer til å bruke Ryanair til England.
Lever billig i Danmark nære Europa! Har gratis parkering på flyplassen.
Flyr sin konkurs er en bagatell i forhold til de store utfordringene vanlig folk har både i Norge og Danmark. Det spørs om Støre og co skjønner seg på sin egen befolkning.
Men det er noe stormannsgalskapsaktig over Norge.
Norwegian blir holdt oppe av den norske stat. SAS av Sverige og Danmark.
Flyr hadde ikke noen sjans så lenge Norwegian overlevde. Vi kommer til å bruke Ryanair til England.
Lever billig i Danmark nære Europa! Har gratis parkering på flyplassen.
Flyr sin konkurs er en bagatell i forhold til de store utfordringene vanlig folk har både i Norge og Danmark. Det spørs om Støre og co skjønner seg på sin egen befolkning.
Men det er noe stormannsgalskapsaktig over Norge.
Piloter er en svært liten spesialisert arbeidstakergruppe som tjener bra etter alle målestokker. Det er langt mer alvorlig for samfunnet om helsepersonell eller lærere blir så dårlig betalt at rekrutteringen blir et problem.stc887 skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:32 pmHeller ingen som tvinger folk til å bli lærere, sykepleiere, snekkere osv heller. Foretrekker vi har folk som trives i yrkene sine jeg framfor at vi sier skift jobb bare om det er så fælt. Ikke alle har personlighet til å være i alle andre yrker.Folk_flesk skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:26 pmDet er ingen som tvinger folk til å bli piloter, så vidt jeg har registrert. Synes man vilkårne er for dårlige i forhold til utdanning så er det bare å finne seg et mindre avansert yrke.
Det er verre i det lyskrysshelvetet på LadeDuncanE skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:32 pmMå være begrenset til bussjåførene i Molde det da. Sikkert pga alle rundkjøringene. Krevende arbeidsdager
Jeg kjenner en pilot som har fløyet for SAS, Flyr og skal tilbake til SAS igjen. Jeg antar vedkommende har mer innsikt i forholdene enn det du og mange andre har. Realiteten er at det er noen få som tjener millionen, men det er ikke mange. Kabinpersonalet står det enda stusseligere til med. Piloter drives nærmest på rovdrift i Europa, man feks helt lovlig kjøre en slinge Tromsø-Gran Canaria-Stavanger med samme personale (tilbake igjen til Tromsø går ikke - det blir for langt). Og da er man nærmest i ytterkanten av det som er lovlig (det skal ekstremt lite til før en forsinkelse innstiller hele avgangen). Selv en pilot som flyr København-San Francisco har mindre duty tid enn dette og de er faktisk til gjengjeld tre piloter ombord. Piloter i SAS har sagt ja til lønnskutt i en årrekke.GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:29 pmJeg vet ikke hvor du tar det fra, det er jo bare å google. Snittlønnen for piloter er nesten 100.000 kroner i måneden i følge SSB, og kapteiner er lønnsledende.William_S skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:18 pmTullball. Dette er kanskje riktig i USA (hvor faktisk piloter har mer ordnede arbeidsforhold enn her hjemme) og muligens KLM her i Europa , men langt fra virkeligheten i SAS og Norwegian her hjemme .GoingKronos skrev: ↑tir jan 31, 2023 8:15 pm
Nei, det er mangel på piloter så de tjener veldig godt om dagen. Tror du skal lete lenge etter kapteiner som har under millionen.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute