Flyr er konkurs

Svar

Saliph

Legg inn av Saliph »

Fløy.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Som ventet.

Visa

Legg inn av Visa »

Synd når det kommer til konkurranse. Men åpenbart så har de timet markedet helt feil.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.

Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.

SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.

Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Jan Petter Sissener har fortsatt tro på Flyr.

"- Men tydeligvis er det ingen andre som har det"

Så da så.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Fløy to ganger med de. Til og fra Roma i oktober. De hadde en ufattelig flott kabindame på den ene flygningen. Håper hun klarer seg videre. ❤️

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Saliph skrev: tir jan 31, 2023 7:01 pmFløy.
Skjønner det egentlig ikke for da de startet opp, ble det sagt at de kjøpte flyene drittbillig. Fordi de som solgte - var nødt til å selge for å holde eget hode over konkursnivået. Altså noen rikinger startet et flyselskap som har relativt liten gjeld - men går konkurs. Er det planlagt konkurs og at eierne har tatt opp for store lån i firmaets navn eller?

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Haugzu skrev: tir jan 31, 2023 7:01 pm Flyr er konk.


https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet
Alltid trist å se konkurser. Men flybransjen er så skarp og uoversiktlig, uansett software de måtte bruke. Flyplass og driftkostnader er vel der det trykker? Man vet jo at blir timepriser og fraktkostnader for høye vil man dø tilslutt. Staten mener nå jeg ikke bør gripe inn i konkurser uansett oppsigelser som måtte følge.. Har man ikke livets rett, så har man ikke det.

William_S

Legg inn av William_S »

PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.

Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.

SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.

Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Denne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned. En ting er pilotene som kanskje har en ok levelig lønn (men ikke noe stort mer), noe helt annet er kabinpersonale som rett og slett tjener luselønn.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Folk_flesk skrev: tir jan 31, 2023 7:10 pm Jan Petter Sissener har fortsatt tro på Flyr.

"- Men tydeligvis er det ingen andre som har det"

Så da så.
Hadde heller sett at han hadde gått konkurs.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:33 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.

Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.

SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.

Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Denne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned.
En flykaptein tjener vel en million tenker jeg om han har flydd en stund. Det er egentlig ikke rare forskjellen på han og en bussjåfør 😅

William_S

Legg inn av William_S »

PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm
William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:33 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.

Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.

SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.

Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Denne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned.
En flykaptein tjener vel en million tenker jeg om han har flydd en stund. Det er egentlig ikke rare forskjellen på han og en bussjåfør 😅
Dette er kapteiner med lang ansiennitet og de er snart pensjonister de få som er igjen som har den lønna der.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm
William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:33 pm

Denne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned.
En flykaptein tjener vel en million tenker jeg om han har flydd en stund. Det er egentlig ikke rare forskjellen på han og en bussjåfør 😅
Dette er kapteiner med lang ansiennitet og de er snart pensjonister de få som er igjen som har den lønna der.
Den lønna er jaggu meg fortjent også når du må dekke hele utdanningen selv i utlandet og er ikke så du hopper fra skolebenken til SAS/Norwegian/KLM eller lignende direkte.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm

Dette er kapteiner med lang ansiennitet og de er snart pensjonister de få som er igjen som har den lønna der.
Nei, det er mangel på piloter så de tjener veldig godt om dagen. Tror du skal lete lenge etter kapteiner som har under millionen.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

stc887 skrev: tir jan 31, 2023 8:08 pm
William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm

En flykaptein tjener vel en million tenker jeg om han har flydd en stund. Det er egentlig ikke rare forskjellen på han og en bussjåfør 😅
Dette er kapteiner med lang ansiennitet og de er snart pensjonister de få som er igjen som har den lønna der.
Den lønna er jaggu meg fortjent også når du må dekke hele utdanningen selv i utlandet og er ikke så du hopper fra skolebenken til SAS/Norwegian/KLM eller lignende direkte.
Andre tider nå :)

https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=275406

Selv om Florida høres mer fristende ut enn Tromsø..
Sist redigert av Haugzu den tir jan 31, 2023 8:18 pm, redigert 1 gang totalt.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:33 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.

Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.

SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.

Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Denne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned. En ting er pilotene som kanskje har en ok levelig lønn (men ikke noe stort mer), noe helt annet er kabinpersonale som rett og slett tjener luselønn.
Tja, det kommer an på hvem du ser på.
Det som er interessant er hvor lang tid(år) de bruker fra en lav startlønn(bare rundt 300k) til de har passert 1 mil.

Flyselskap Pilotlønn
KLM € 275,000 (2 854 000 kr)
Lufthansa € 260,000 (2 698 000 kr)
Emirates € 170.000 (1 764 000 kr)
Qatar Airways € 160,000 (1 660 000 kr)
SAS € 140,000 (1 453 000 kr)
Turkish Airlines € 136,000 (1 411 000 kr)
Norwegian € 135,000 (1 401 000 kr)
Easyjet € 135,000 (1 401 000 kr)
Ryanair € 135,000 (1 401 000 kr)
Brussels Airlines € 132,000 (1 370 000 kr)
TUI € 132,000 (1 370 000 kr)

https://www.top5credits.com/no/personli ... -en-pilot/

William_S

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: tir jan 31, 2023 8:15 pm
William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm

Dette er kapteiner med lang ansiennitet og de er snart pensjonister de få som er igjen som har den lønna der.
Nei, det er mangel på piloter så de tjener veldig godt om dagen. Tror du skal lete lenge etter kapteiner som har under millionen.
Tullball. Dette er kanskje riktig i USA (hvor faktisk piloter har mer ordnede arbeidsforhold enn her hjemme) og muligens KLM her i Europa , men langt fra virkeligheten i SAS og Norwegian her hjemme .
Sist redigert av William_S den tir jan 31, 2023 8:19 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

If you are a billionaire and wants to be a millionaire. Start an airline.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.

Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.

SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.

Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Flyr er bare den siste av en lang rekke flyselskaper som gikk under i den norske luftfarten, med Color Air som det meste kjente. Og vil bli etterfulgt av nye flyselskaper før eller senere.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Saliph skrev: tir jan 31, 2023 7:01 pmFløy.
Ville bare si at dette syntes jeg var festlig.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

stc887 skrev: tir jan 31, 2023 8:08 pm
William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm

En flykaptein tjener vel en million tenker jeg om han har flydd en stund. Det er egentlig ikke rare forskjellen på han og en bussjåfør 😅
Dette er kapteiner med lang ansiennitet og de er snart pensjonister de få som er igjen som har den lønna der.
Den lønna er jaggu meg fortjent også når du må dekke hele utdanningen selv i utlandet og er ikke så du hopper fra skolebenken til SAS/Norwegian/KLM eller lignende direkte.
Det er ingen som tvinger folk til å bli piloter, så vidt jeg har registrert. Synes man vilkårne er for dårlige i forhold til utdanning så er det bare å finne seg et mindre avansert yrke.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

William_S skrev: tir jan 31, 2023 8:18 pm
GoingKronos skrev: tir jan 31, 2023 8:15 pm
William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm

Dette er kapteiner med lang ansiennitet og de er snart pensjonister de få som er igjen som har den lønna der.
Nei, det er mangel på piloter så de tjener veldig godt om dagen. Tror du skal lete lenge etter kapteiner som har under millionen.
Tullball. Dette er kanskje riktig i USA (hvor faktisk piloter har mer ordnede arbeidsforhold enn her hjemme) og muligens KLM her i Europa , men langt fra virkeligheten i SAS og Norwegian her hjemme .
Jeg vet ikke hvor du tar det fra, det er jo bare å google. Snittlønnen for piloter er nesten 100.000 kroner i måneden i følge SSB, og kapteiner er lønnsledende.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Folk_flesk skrev: tir jan 31, 2023 8:26 pm
stc887 skrev: tir jan 31, 2023 8:08 pm
William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm

Dette er kapteiner med lang ansiennitet og de er snart pensjonister de få som er igjen som har den lønna der.
Den lønna er jaggu meg fortjent også når du må dekke hele utdanningen selv i utlandet og er ikke så du hopper fra skolebenken til SAS/Norwegian/KLM eller lignende direkte.
Det er ingen som tvinger folk til å bli piloter, så vidt jeg har registrert. Synes man vilkårne er for dårlige i forhold til utdanning så er det bare å finne seg et mindre avansert yrke.
Heller ingen som tvinger folk til å bli lærere, sykepleiere, snekkere osv heller. Foretrekker vi har folk som trives i yrkene sine jeg framfor at vi sier skift jobb bare om det er så fælt. Ikke alle har personlighet til å være i alle andre yrker.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm
William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:33 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:07 pm Det må være en av verdens vanskeligste bransjer å lykkes i. Høyt lønna ansatte og generelt skyhøye driftskostnader er drepen i et marked der man hele tiden presser konkurrenter på pris.

Folk flest driter i hvem de flyr med. Det handler i stor grad om pris. Selv Ryan Air som behandler kunder som kveg kommer unna med det pga lave priser.

SAS er jo aldri langt unna katastrofe og Norwegian sliter jevnlig.

Det er synd at det skal være så vanskelig å lykkes.
Denne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned.
En flykaptein tjener vel en million tenker jeg om han har flydd en stund. Det er egentlig ikke rare forskjellen på han og en bussjåfør 😅
Må være begrenset til bussjåførene i Molde det da. Sikkert pga alle rundkjøringene. Krevende arbeidsdager ;)

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Jeg har flydd mye . Og har brukt Lufthansa. SAS . Norwegian. KLM. Yet time.Det siste er charterreiser. Det er kun pris som teller. Og det er helse i hver reise. 4 reiser på et år.
Norwegian blir holdt oppe av den norske stat. SAS av Sverige og Danmark.
Flyr hadde ikke noen sjans så lenge Norwegian overlevde. Vi kommer til å bruke Ryanair til England.

Lever billig i Danmark nære Europa! Har gratis parkering på flyplassen.

Flyr sin konkurs er en bagatell i forhold til de store utfordringene vanlig folk har både i Norge og Danmark. Det spørs om Støre og co skjønner seg på sin egen befolkning.

Men det er noe stormannsgalskapsaktig over Norge.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

stc887 skrev: tir jan 31, 2023 8:32 pm
Folk_flesk skrev: tir jan 31, 2023 8:26 pm
stc887 skrev: tir jan 31, 2023 8:08 pm
Den lønna er jaggu meg fortjent også når du må dekke hele utdanningen selv i utlandet og er ikke så du hopper fra skolebenken til SAS/Norwegian/KLM eller lignende direkte.
Det er ingen som tvinger folk til å bli piloter, så vidt jeg har registrert. Synes man vilkårne er for dårlige i forhold til utdanning så er det bare å finne seg et mindre avansert yrke.
Heller ingen som tvinger folk til å bli lærere, sykepleiere, snekkere osv heller. Foretrekker vi har folk som trives i yrkene sine jeg framfor at vi sier skift jobb bare om det er så fælt. Ikke alle har personlighet til å være i alle andre yrker.
Piloter er en svært liten spesialisert arbeidstakergruppe som tjener bra etter alle målestokker. Det er langt mer alvorlig for samfunnet om helsepersonell eller lærere blir så dårlig betalt at rekrutteringen blir et problem.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DuncanE skrev: tir jan 31, 2023 8:32 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 31, 2023 7:35 pm
William_S skrev: tir jan 31, 2023 7:33 pm

Denne myten må vekk - det er ingen ansatte i flybransjen som tjener godt med penger bortsett fra toppledelsen. Det var kanskje en gang sånn på 1960 tallet, men dagens lønninger er presset ganske langt ned.
En flykaptein tjener vel en million tenker jeg om han har flydd en stund. Det er egentlig ikke rare forskjellen på han og en bussjåfør 😅
Må være begrenset til bussjåførene i Molde det da. Sikkert pga alle rundkjøringene. Krevende arbeidsdager ;)
Det er verre i det lyskrysshelvetet på Lade :D

William_S

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: tir jan 31, 2023 8:29 pm
William_S skrev: tir jan 31, 2023 8:18 pm
GoingKronos skrev: tir jan 31, 2023 8:15 pm

Nei, det er mangel på piloter så de tjener veldig godt om dagen. Tror du skal lete lenge etter kapteiner som har under millionen.
Tullball. Dette er kanskje riktig i USA (hvor faktisk piloter har mer ordnede arbeidsforhold enn her hjemme) og muligens KLM her i Europa , men langt fra virkeligheten i SAS og Norwegian her hjemme .
Jeg vet ikke hvor du tar det fra, det er jo bare å google. Snittlønnen for piloter er nesten 100.000 kroner i måneden i følge SSB, og kapteiner er lønnsledende.
Jeg kjenner en pilot som har fløyet for SAS, Flyr og skal tilbake til SAS igjen. Jeg antar vedkommende har mer innsikt i forholdene enn det du og mange andre har. Realiteten er at det er noen få som tjener millionen, men det er ikke mange. Kabinpersonalet står det enda stusseligere til med. Piloter drives nærmest på rovdrift i Europa, man feks helt lovlig kjøre en slinge Tromsø-Gran Canaria-Stavanger med samme personale (tilbake igjen til Tromsø går ikke - det blir for langt). Og da er man nærmest i ytterkanten av det som er lovlig (det skal ekstremt lite til før en forsinkelse innstiller hele avgangen). Selv en pilot som flyr København-San Francisco har mindre duty tid enn dette og de er faktisk til gjengjeld tre piloter ombord. Piloter i SAS har sagt ja til lønnskutt i en årrekke.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»