Overgangstråd sommer 23 - Arsenal

Svar
Wellé

Re: Overgangstråd sommer 23 - Arsenal

Legg inn av Wellé »

BigTonyAdams skrev: man jun 26, 2023 10:12 am
Wellé skrev: man jun 26, 2023 8:26 am Jeg kan ikke benekte at jeg er en smule overrasket over investeringene vi har gjort de siste årene, samt hva som forventes at vi gjør i sommer. Vi er ikke helt på nivå med hva Man City gjorde over lengre tid, ei heller hva Chelsea har fått hjelp med av begge sine eiere, men vi lever definitivt over evne.

Hvis vi antar at Rice, (I'm yelling) Timber og Havertz kommer for de ryktede prisene, så er det £200m bare der, og det er snakk om at Timber skal inn på £150k, Havertz rundt 200k og regner med at Rice er litt i overkant av det han også. Stallen vår nærmer seg å være lønnet som en CL-stall igjen, men heldigvis så er den også CL-kvalitet.

Håper vi klarer å få på plass disse tre avtalene i løpet av de to neste ukene (helst denne). Jeg var skeptisk til Havertz i starten, og syns fortsatt at vi betaler dyrt, men jo mer jeg har lest, sett og tenkt på det, jo mer positiv har jeg blitt. Med Rice bak seg så tror jeg vi kan endelig se en velfungerende formasjon med to offensive 8-ere, og du skal lete lenge etter en mer teknisk og slepen duo enn Ødda i sivet og Havertz.
Ja, det jeg lurer mest på er om dette innsprøyta penger, eller har vi faktisk rom i budsjettet til dette.
Vet vi har ligget lavt de siste par årene på lønn, denne fra Planet Football, en liste som går litt igjen overalt egentlig:
1. Manchester United – £222,984,000
2. Chelsea – £169,720,000
3. Manchester City – £163,060,000
4. Liverpool – £141,782,000
5. Tottenham – £101,344,000
6. Arsenal – £85,490,000
7. Leicester City – 78,780,000
8. Aston Villa – £75,232,000
9. West Ham – £70,160,000
10. Newcastle United – £62,610,000
11. Crystal Palace – £59,180,000
12. Everton – £43,120,000
13. Wolves – £38,310,000
14. Fulham – £37,610,000
15. Southampton – £35,380,000
16. Bournemouth – £32,044,000
17. Nottingham Forest – £28,590,000
18. Brighton – £28,340,000
19. Leeds United – £17,300,000
20. Brentford – £15,240,000

Vet ikke nøyaktig hvor mye dette gir oss i rom for transfer og lønn, men det virker likevel litt voldsomt det vi ser ut til å handle denne sesongen.

Uansett er det gledelig at vi kan spille med de store guttane og enda mer gledelig er at spillere av høy kaliber virker å ønske seg til oss og hvis ryktene er sanne, det foran klubber som vi før ikke ville hatt en sjanse å konkurrere med.
Flere, men spesielt kanskje Ødegaard har trukket fra trekk-kraften til Arteta, hvis dette stemmer så har vi vært\er utrolig heldig som har en sånn manager i klubben.
De tallene der er såvidt verdt å bruke som dasspapir.

Regnskapene viser at vi i alle år har ligget over £200m. De tallene er i stor grad basert på hva som er rapportert i mediene og fastlønnen som fremkommer i regnskapet, derfor så inneholder det ingenting om bonuser og andre insentiver, noe som gjerne utgjør en stor andel av lønnen utbetalt til spillerne. Det eneste man kanskje kan bruke det til er for å få litt forhold til hva lønnen vår er sammenlignet med andre klubber, men lønnstallene endrer seg såpass ofte (forlenget Saliba, Saka, Martinelli, Ramsdale og Gabriel Magalhaes denne sesongen) og oversikter som disse klarer sjeldent å fange opp dette. Jeg tipper at bare sammenlignet med forrige sesong så kommer vi til å øke lønnsutgiftene våre med £1m i uken og £52m i året.

Hvis jeg skal gjette så tipper jeg at vi er på 4.-plass på lønnskostnader neste sesong, med mulighet for å passere enda en av de andre gitt at vi har en god sesong som trigger ekstra mye bonuser. En av årsakene til at jeg tror vi fortsatt er såpass lavt er at vi har en mindre stall enn de fleste klubbene rundt oss (minus City). Jeg tipper Tottenham og Chelsea slanker stallen sin såpass at vi passerer de denne sesongen.

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

Wellé skrev: man jun 26, 2023 10:21 am
BigTonyAdams skrev: man jun 26, 2023 10:12 am
Wellé skrev: man jun 26, 2023 8:26 am Jeg kan ikke benekte at jeg er en smule overrasket over investeringene vi har gjort de siste årene, samt hva som forventes at vi gjør i sommer. Vi er ikke helt på nivå med hva Man City gjorde over lengre tid, ei heller hva Chelsea har fått hjelp med av begge sine eiere, men vi lever definitivt over evne.

Hvis vi antar at Rice, (I'm yelling) Timber og Havertz kommer for de ryktede prisene, så er det £200m bare der, og det er snakk om at Timber skal inn på £150k, Havertz rundt 200k og regner med at Rice er litt i overkant av det han også. Stallen vår nærmer seg å være lønnet som en CL-stall igjen, men heldigvis så er den også CL-kvalitet.

Håper vi klarer å få på plass disse tre avtalene i løpet av de to neste ukene (helst denne). Jeg var skeptisk til Havertz i starten, og syns fortsatt at vi betaler dyrt, men jo mer jeg har lest, sett og tenkt på det, jo mer positiv har jeg blitt. Med Rice bak seg så tror jeg vi kan endelig se en velfungerende formasjon med to offensive 8-ere, og du skal lete lenge etter en mer teknisk og slepen duo enn Ødda i sivet og Havertz.
Ja, det jeg lurer mest på er om dette innsprøyta penger, eller har vi faktisk rom i budsjettet til dette.
Vet vi har ligget lavt de siste par årene på lønn, denne fra Planet Football, en liste som går litt igjen overalt egentlig:
1. Manchester United – £222,984,000
2. Chelsea – £169,720,000
3. Manchester City – £163,060,000
4. Liverpool – £141,782,000
5. Tottenham – £101,344,000
6. Arsenal – £85,490,000
7. Leicester City – 78,780,000
8. Aston Villa – £75,232,000
9. West Ham – £70,160,000
10. Newcastle United – £62,610,000
11. Crystal Palace – £59,180,000
12. Everton – £43,120,000
13. Wolves – £38,310,000
14. Fulham – £37,610,000
15. Southampton – £35,380,000
16. Bournemouth – £32,044,000
17. Nottingham Forest – £28,590,000
18. Brighton – £28,340,000
19. Leeds United – £17,300,000
20. Brentford – £15,240,000

Vet ikke nøyaktig hvor mye dette gir oss i rom for transfer og lønn, men det virker likevel litt voldsomt det vi ser ut til å handle denne sesongen.

Uansett er det gledelig at vi kan spille med de store guttane og enda mer gledelig er at spillere av høy kaliber virker å ønske seg til oss og hvis ryktene er sanne, det foran klubber som vi før ikke ville hatt en sjanse å konkurrere med.
Flere, men spesielt kanskje Ødegaard har trukket fra trekk-kraften til Arteta, hvis dette stemmer så har vi vært\er utrolig heldig som har en sånn manager i klubben.
De tallene der er såvidt verdt å bruke som dasspapir.

Regnskapene viser at vi i alle år har ligget over £200m. De tallene er i stor grad basert på hva som er rapportert i mediene og fastlønnen som fremkommer i regnskapet, derfor så inneholder det ingenting om bonuser og andre insentiver, noe som gjerne utgjør en stor andel av lønnen utbetalt til spillerne. Det eneste man kanskje kan bruke det til er for å få litt forhold til hva lønnen vår er sammenlignet med andre klubber, men lønnstallene endrer seg såpass ofte (forlenget Saliba, Saka, Martinelli, Ramsdale og Gabriel Magalhaes denne sesongen) og oversikter som disse klarer sjeldent å fange opp dette. Jeg tipper at bare sammenlignet med forrige sesong så kommer vi til å øke lønnsutgiftene våre med £1m i uken og £52m i året.

Hvis jeg skal gjette så tipper jeg at vi er på 4.-plass på lønnskostnader neste sesong, med mulighet for å passere enda en av de andre gitt at vi har en god sesong som trigger ekstra mye bonuser. En av årsakene til at jeg tror vi fortsatt er såpass lavt er at vi har en mindre stall enn de fleste klubbene rundt oss (minus City). Jeg tipper Tottenham og Chelsea slanker stallen sin såpass at vi passerer de denne sesongen.
Ja, skal innrømme at jeg aldri har studert verken budsjett eller tall for Arsenal, men fått inntrykk av at besparelser har vært gode pga liten stall.
Andre utgifter som avbetalinger på overganger og kompensasjon for de spillerne vi ga vekk, ligger vel heller ikke her.
Men som du skriver, forhold til andre sier den kanskje litt om.

Men har du sett eller fått med deg noe innsprøyting av midler i Arsenal fra Kroenke?

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »


Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: man jun 26, 2023 8:26 am Jeg kan ikke benekte at jeg er en smule overrasket over investeringene vi har gjort de siste årene, samt hva som forventes at vi gjør i sommer. Vi er ikke helt på nivå med hva Man City gjorde over lengre tid, ei heller hva Chelsea har fått hjelp med av begge sine eiere, men vi lever definitivt over evne.

Hvis vi antar at Rice, (I'm yelling) Timber og Havertz kommer for de ryktede prisene, så er det £200m bare der, og det er snakk om at Timber skal inn på £150k, Havertz rundt 200k og regner med at Rice er litt i overkant av det han også. Stallen vår nærmer seg å være lønnet som en CL-stall igjen, men heldigvis så er den også CL-kvalitet.

Håper vi klarer å få på plass disse tre avtalene i løpet av de to neste ukene (helst denne). Jeg var skeptisk til Havertz i starten, og syns fortsatt at vi betaler dyrt, men jo mer jeg har lest, sett og tenkt på det, jo mer positiv har jeg blitt. Med Rice bak seg så tror jeg vi kan endelig se en velfungerende formasjon med to offensive 8-ere, og du skal lete lenge etter en mer teknisk og slepen duo enn Ødda i sivet og Havertz.
Det handler nok mye om at disse dealene struktureres med nedbetalinger over tid (ref diskusjonene om Rice dealen). Da finansieres de jo i praksis i stor grad av fremtidige inntekter (hei Barcelona og Chelsea).

Jeg er fortsatt litt «puzzeled» på det med bredden i troppen nå som vi skal spille CL. Hvis disse tre kommer inn, så spørs jo bredden på om spillere som Xhaka, Partey og Tomi blir eller går. Xhaka skal vel nesten garantert til Leverkusen. Partey er linket til Saudi. Tomi har det vært helt stille om (er han fortsatt skadet?). Lurer forresten veldig på skaden til Saliba.

Men uansett, så er det klart at vi på en eller annen måte er veldig kompetitive hvis vi skulle klare å lande tre så såpass dyre dealer. Jeg trodde egentlig eieren satte opp finansieringen for denne satsingen (i form av f.eks lån på konkurransedyktig rente), men med tanke på all diskusjon rundt strukturen i en eventuell Rice deal med West-Ham, har jeg blitt mer i tvil igjen.

Når det gjelder Havertz så er jeg fortsatt ikke solgt, og lurer fortsatt også på hvilken posisjon/rolle han er tiltenkt. En midtbanetrio bestående av Ødegaard, Rice og Havertz er ikke veldig fysisk imponerende når man skal møte de mest fysiske midtbanen i PL av typen CP. Rent fotballmessig håper jeg Partey blir værende i klubben, og at det i så fall er Jorginho som forsvinner.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Enzino skrev: man jun 26, 2023 10:39 am Det handler nok mye om at disse dealene struktureres med nedbetalinger over tid (ref diskusjonene om Rice dealen). Da finansieres de jo i praksis i stor grad av fremtidige inntekter (hei Barcelona og Chelsea).

Jeg er fortsatt litt «puzzeled» på det med bredden i troppen nå som vi skal spille CL. Hvis disse tre kommer inn, så spørs jo bredden på om spillere som Xhaka, Partey og Tomi blir eller går. Xhaka skal vel nesten garantert til Leverkusen. Partey er linket til Saudi. Tomi har det vært helt stille om (er han fortsatt skadet?). Lurer forresten veldig på skaden til Saliba.

Men uansett, så er det klart at vi på en eller annen måte er veldig kompetitive hvis vi skulle klare å lande tre så såpass dyre dealer. Jeg trodde egentlig eieren satte opp finansieringen for denne satsingen (i form av f.eks lån på konkurransedyktig rente), men med tanke på all diskusjon rundt strukturen i en eventuell Rice deal med West-Ham, har jeg blitt mer i tvil igjen.

Når det gjelder Havertz så er jeg fortsatt ikke solgt, og lurer fortsatt også på hvilken posisjon/rolle han er tiltenkt. En midtbanetrio bestående av Ødegaard, Rice og Havertz er ikke veldig fysisk imponerende når man skal møte de mest fysiske midtbanen i PL av typen CP. Rent fotballmessig håper jeg Partey blir værende i klubben, og at det i så fall er Jorginho som forsvinner.
Ødegaard, Rice og Havertz er ikke smågutter, spesielt de to siste. Havertz er 1,90m og Rice 1,85m, og jeg tror ikke Havertz er så veldig mye veikere i duellene enn Xhaka, mens Rice er uten tvil mer fysisk enn Partey. Problemet med Havertz er at han ikke har de samme defensive innstinktene som Xhaka, men jeg vil mye heller at han mottar ballen med mann i rygg på SJP enn Xhaka for å si det sånn.

For å samle opp hva jeg tror blir førstelagsstallen vår neste sesong:
Keepere (3):
Ramsdale, Turner, akademispiller

Forsvarsspillere (8):
Timber, White, Tomiyasu, Saliba, Gabriel, Kiwior, Zinchenko, Holding/Tierney/ny

Midtbanespillere (7):
Rice, Jorginho, Elneny, Ødegaard, Vieira, Havertz, ESR

Angrepsspillere (6):
Saka, Nelson, Jesus, Nketiah/Balogun/ny, Martinelli, Trossard

Det er 24 spillere hvorav kun én mest sannsynlig er U21 (altså ikke telles med) slik at vi har to plasser for non-HG-spillere ettersom det er 8 HG i denne oversikten (har ikke talt med Holding). Jeg blir ikke overrasket om vi fyller på her, men en av de mest sannsynlige, Lavia, vil ikke telle med siden han er U21.

Spillere jeg forventer blir solgt eller drar på utlån fra dagens A-lag (https://www.transfermarkt.com/fc-arsena ... on_id/2022):
Holding og eller Tierney
Trusty
Partey
Lokonga
Marquinhos
Nketiah og eller Balogun
AMN

Vi kunne i teorien hatt en enda bredere stall, men jeg vil si at det ikke nødvendigvis er antallet som var vår svakhet forrige sesong, men heller kvaliteten på de utenfor de 13-14 beste. Laget sviktet helt da Saliba og Tomiyasu ble skadet. Med Timber inn så løfter vi med en gang kvaliteten på bredden på høyresiden av forsvaret vårt, i tillegg til at vi har flere spillere som kan spille på den siden. Tomiyasu har vist at han kan være et godt 2./3.-valg på venstreback, mens Kiwior er andrevalg på både midtstopperplass og venstreback. Jeg skulle kanskje sett en til spiller på denne siden av forsvaret hvis Tierney drar, men det er ikke kritisk i mine øyne.

På midten så mister vi to førstevalg fra forrige sesong i Xhaka og Partey, men henter også inn to nye i Havertz og Rice. Er det en ting man ikke kan klage på med Xhaka så er det robusthet, mens for Partey så er det akkurat det som har vært det store problemet. Rice som kommer inn er en av de mest robuste spillerne i PL de siste sesongene og det er kun Tarkowski som har spilt flere minutter enn han i PL siden første Covid-sesong. Jeg skulle gjerne sett at vi hadde en lignende type i bakhånd ettersom han i likhet med Partey blir litt single point of failure. Jorginho kan absolutt gjøre en jobb, men er usikker på om vi kan spille med han og en duo bestående av Ødegaard/Vieira/Havertz/ESR, men det er jeg også skeptisk til om Partey ville klart også.

I angrep så ser det litt tynt ut med bare 6 spillere, men er verdt å huske på at Havertz, ESR og Vieira kan alle bekle roller i disse posisjonene. Og det er det som jeg prøver å få litt frem. Vi har ikke en bredde tilsvarende Man Utd, Liverpool og Chelsea, men det har heller ikke City. Vi øker kvaliteten på de 17-18 beste, hvor nesten samtlige kan bekle flere roller på et høyt nivå.

Passord123

Legg inn av Passord123 »

Enzino skrev: man jun 26, 2023 10:39 am
Wellé skrev: man jun 26, 2023 8:26 am Jeg kan ikke benekte at jeg er en smule overrasket over investeringene vi har gjort de siste årene, samt hva som forventes at vi gjør i sommer. Vi er ikke helt på nivå med hva Man City gjorde over lengre tid, ei heller hva Chelsea har fått hjelp med av begge sine eiere, men vi lever definitivt over evne.

Hvis vi antar at Rice, (I'm yelling) Timber og Havertz kommer for de ryktede prisene, så er det £200m bare der, og det er snakk om at Timber skal inn på £150k, Havertz rundt 200k og regner med at Rice er litt i overkant av det han også. Stallen vår nærmer seg å være lønnet som en CL-stall igjen, men heldigvis så er den også CL-kvalitet.

Håper vi klarer å få på plass disse tre avtalene i løpet av de to neste ukene (helst denne). Jeg var skeptisk til Havertz i starten, og syns fortsatt at vi betaler dyrt, men jo mer jeg har lest, sett og tenkt på det, jo mer positiv har jeg blitt. Med Rice bak seg så tror jeg vi kan endelig se en velfungerende formasjon med to offensive 8-ere, og du skal lete lenge etter en mer teknisk og slepen duo enn Ødda i sivet og Havertz.
Det handler nok mye om at disse dealene struktureres med nedbetalinger over tid (ref diskusjonene om Rice dealen). Da finansieres de jo i praksis i stor grad av fremtidige inntekter (hei Barcelona og Chelsea).

Jeg er fortsatt litt «puzzeled» på det med bredden i troppen nå som vi skal spille CL. Hvis disse tre kommer inn, så spørs jo bredden på om spillere som Xhaka, Partey og Tomi blir eller går. Xhaka skal vel nesten garantert til Leverkusen. Partey er linket til Saudi. Tomi har det vært helt stille om (er han fortsatt skadet?). Lurer forresten veldig på skaden til Saliba.

Men uansett, så er det klart at vi på en eller annen måte er veldig kompetitive hvis vi skulle klare å lande tre så såpass dyre dealer. Jeg trodde egentlig eieren satte opp finansieringen for denne satsingen (i form av f.eks lån på konkurransedyktig rente), men med tanke på all diskusjon rundt strukturen i en eventuell Rice deal med West-Ham, har jeg blitt mer i tvil igjen.

Når det gjelder Havertz så er jeg fortsatt ikke solgt, og lurer fortsatt også på hvilken posisjon/rolle han er tiltenkt. En midtbanetrio bestående av Ødegaard, Rice og Havertz er ikke veldig fysisk imponerende når man skal møte de mest fysiske midtbanen i PL av typen CP. Rent fotballmessig håper jeg Partey blir værende i klubben, og at det i så fall er Jorginho som forsvinner.
Så er det jo også en viktig del av regnestykke her at verdien på spillerstallen øker og at det hentes spillere som har ganske robust verdi og er lett omsettelige. En ting er at kvaliteten har steget betraktelig siste to årene, men om vi tenker at man sitter med en stall med Ramsdale, Gabriel, Saliba, White, Zinchenko, Timber, Rice, Lavia, Havertz, Ødegård, Martinelli, Saka, Jesus, Nketiah ++ så begynner det å bli en god del milliarder i lett omsettelige eiendeler. Om vi kan omtale fotballspillere som det. Så lenge de har kontroll på likviditeten så er det ikke vanskelig å justere seg inn senere om det trengs. Og det er vel der struktureringen av nedbetalingene kommer inn.

Og den langsiktige strategien er vel å holde på spillerne til de peaker, cashe inn med overskudd og supplere med nye 22-24 åringer på vei opp og frem. For alle oss som har spilt FM og har mast på hvorfor klubben ikke har valgt denne strategien før nå så er det jo moro å se hvordan det lykkes. Det har vært en veldig god start og vi ser jo nå hvordan man kan handle på en høyere hylle denne sommeren enn forrige med den sportslige suksessen.

Det blir spennende å se hvordan de evt erstatter de som forsvinner i tillegg, for det er absolutt nødvendig å øke antall kvalitetsspillere i troppen med 2-3 stk fra i fjor. Så får man heller leve med at stallen som helhet er tynn.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: man jun 26, 2023 11:12 am
Enzino skrev: man jun 26, 2023 10:39 am Det handler nok mye om at disse dealene struktureres med nedbetalinger over tid (ref diskusjonene om Rice dealen). Da finansieres de jo i praksis i stor grad av fremtidige inntekter (hei Barcelona og Chelsea).

Jeg er fortsatt litt «puzzeled» på det med bredden i troppen nå som vi skal spille CL. Hvis disse tre kommer inn, så spørs jo bredden på om spillere som Xhaka, Partey og Tomi blir eller går. Xhaka skal vel nesten garantert til Leverkusen. Partey er linket til Saudi. Tomi har det vært helt stille om (er han fortsatt skadet?). Lurer forresten veldig på skaden til Saliba.

Men uansett, så er det klart at vi på en eller annen måte er veldig kompetitive hvis vi skulle klare å lande tre så såpass dyre dealer. Jeg trodde egentlig eieren satte opp finansieringen for denne satsingen (i form av f.eks lån på konkurransedyktig rente), men med tanke på all diskusjon rundt strukturen i en eventuell Rice deal med West-Ham, har jeg blitt mer i tvil igjen.

Når det gjelder Havertz så er jeg fortsatt ikke solgt, og lurer fortsatt også på hvilken posisjon/rolle han er tiltenkt. En midtbanetrio bestående av Ødegaard, Rice og Havertz er ikke veldig fysisk imponerende når man skal møte de mest fysiske midtbanen i PL av typen CP. Rent fotballmessig håper jeg Partey blir værende i klubben, og at det i så fall er Jorginho som forsvinner.
Ødegaard, Rice og Havertz er ikke smågutter, spesielt de to siste. Havertz er 1,90m og Rice 1,85m, og jeg tror ikke Havertz er så veldig mye veikere i duellene enn Xhaka, mens Rice er uten tvil mer fysisk enn Partey. Problemet med Havertz er at han ikke har de samme defensive innstinktene som Xhaka, men jeg vil mye heller at han mottar ballen med mann i rygg på SJP enn Xhaka for å si det sånn.

For å samle opp hva jeg tror blir førstelagsstallen vår neste sesong:
Keepere (3):
Ramsdale, Turner, akademispiller

Forsvarsspillere (8):
Timber, White, Tomiyasu, Saliba, Gabriel, Kiwior, Zinchenko, Holding/Tierney/ny

Midtbanespillere (7):
Rice, Jorginho, Elneny, Ødegaard, Vieira, Havertz, ESR

Angrepsspillere (6):
Saka, Nelson, Jesus, Nketiah/Balogun/ny, Martinelli, Trossard

Det er 24 spillere hvorav kun én mest sannsynlig er U21 (altså ikke telles med) slik at vi har to plasser for non-HG-spillere ettersom det er 8 HG i denne oversikten (har ikke talt med Holding). Jeg blir ikke overrasket om vi fyller på her, men en av de mest sannsynlige, Lavia, vil ikke telle med siden han er U21.

Spillere jeg forventer blir solgt eller drar på utlån fra dagens A-lag (https://www.transfermarkt.com/fc-arsena ... on_id/2022):
Holding og eller Tierney
Trusty
Partey
Lokonga
Marquinhos
Nketiah og eller Balogun
AMN

Vi kunne i teorien hatt en enda bredere stall, men jeg vil si at det ikke nødvendigvis er antallet som var vår svakhet forrige sesong, men heller kvaliteten på de utenfor de 13-14 beste. Laget sviktet helt da Saliba og Tomiyasu ble skadet. Med Timber inn så løfter vi med en gang kvaliteten på bredden på høyresiden av forsvaret vårt, i tillegg til at vi har flere spillere som kan spille på den siden. Tomiyasu har vist at han kan være et godt 2./3.-valg på venstreback, mens Kiwior er andrevalg på både midtstopperplass og venstreback. Jeg skulle kanskje sett en til spiller på denne siden av forsvaret hvis Tierney drar, men det er ikke kritisk i mine øyne.

På midten så mister vi to førstevalg fra forrige sesong i Xhaka og Partey, men henter også inn to nye i Havertz og Rice. Er det en ting man ikke kan klage på med Xhaka så er det robusthet, mens for Partey så er det akkurat det som har vært det store problemet. Rice som kommer inn er en av de mest robuste spillerne i PL de siste sesongene og det er kun Tarkowski som har spilt flere minutter enn han i PL siden første Covid-sesong. Jeg skulle gjerne sett at vi hadde en lignende type i bakhånd ettersom han i likhet med Partey blir litt single point of failure. Jorginho kan absolutt gjøre en jobb, men er usikker på om vi kan spille med han og en duo bestående av Ødegaard/Vieira/Havertz/ESR, men det er jeg også skeptisk til om Partey ville klart også.

I angrep så ser det litt tynt ut med bare 6 spillere, men er verdt å huske på at Havertz, ESR og Vieira kan alle bekle roller i disse posisjonene. Og det er det som jeg prøver å få litt frem. Vi har ikke en bredde tilsvarende Man Utd, Liverpool og Chelsea, men det har heller ikke City. Vi øker kvaliteten på de 17-18 beste, hvor nesten samtlige kan bekle flere roller på et høyt nivå.
Høyde er ikke fysikk. Jeg skal love deg at i en fysisk duell mellom Xhaka og Havertz så vinner Xhaka nærmere 9 av 10. Både fordi han har mer muskler og men også en del på mentalitet. Havertz er høy. Nå skal jeg ta forbehold om at jeg har sett ham for lite, men jeg kan aldri huske å ha blitt imponert over en eneste nærduell. Tror f.eks. Saka hadde klart seg veldig fint i dueller langs bakken mot ham. Håper jeg undervurderer ham.

Tror Partey og Rice er ganske jevne på det fysiske. De er nøyaktig like høye, og tipper de veier sånn ca. det samme. Partey klarer seg da ypperlig i rene fysiske dueller?

Jeg synes den stallen ser tynn ut, særlig på midtbanen. Vil vil svekkes vesentlig hvis ikke de 3 førstevalgene spiller, selv om Jorginho klarer seg veldig bra i de kampene vi vil dominere banespillet (som tross alt er godt over 50% av kampene). Havertz er for meg fortsatt et spørsmålstegn. Jeg er fortsatt usikker på om ESR er å regne som midtbanespiller. Han har vel ennå ikke et minutt i trøya som indreløper? Hvis vi selger Partey, så mistenker jeg at det primært er av ikke-sportslige årsaker (både saken og det finansielle).

Ble det ikke nettopp bekreftet at Holding blir i klubben? Logisk sett blir Tierney solgt, men neppe uten at vi får inn et alternativ. Nå kan selvsagt Saka vikariere der, siden han er supermann, men man vil jo ikke bruke en verdensklasse høyre kant som venstre back. Tavares må er vel rett og slett ikke god nok, og dermed ferdig? Ser vi på aktiviteten i transfervinduet så langt, er det mye som tyder på at å bytte venstre back har lav prioritet. Men kan selvsagt skje etter at de større tingene er avklart først. Edit: Glemte at Tomi selvsagt kan vikariere der med hell. Da kanskje vi faktisk kan selge Tierney uten å hente noen. Men ikke ideelt å ha to såpass skadeutsatte spillere som Zinchenko og Tomi i den posisjonen. Har ikke helt sett at Kiwior har kvalitetene til å spille back.

Er ganske sikker på at Flo blir solgt. Selv om jeg skulle ønske han ikke ble det. Hadde vært nydelig hvis han kunne akseptert en rolle som understudy/super sub, og vi kunne solgt Ed. Men signalene har vel vært ganske klare på at han forventer å være førstevalg der han skal spille neste sesong? Som man kan forstå basert på det han har levert i fransk liga. Tror det er høyst usannsynlig at vi kjøper en ny spiss (selv om det da ville betydd salg av både Ed og Flo).

Veldig enig i det siste avsnittet. Flott å ha en del spillere som både kan spille indreløper og ving (og kanskje til og med spiss).

Siden vi ikke linkes til noen høyre vinger, så mistenker jeg at Havertz får spilletid i den posisjonen. Saka kan ikke spille alle kampene. Jeg mistenker at formsvikten hans på slutten av forrige sesong, i stor grad skyldes for mange kamper. Og med CL blir det enda flere med potensielt toppet lag.

Jeg blir ærlig talt skuffet over bredden i stallen på midten hvis vi slipper både Xhaka og Partey. Men enig i at mye tyder på at vi gjør det.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Passord123 skrev: man jun 26, 2023 1:01 pm
Så er det jo også en viktig del av regnestykke her at verdien på spillerstallen øker og at det hentes spillere som har ganske robust verdi og er lett omsettelige. En ting er at kvaliteten har steget betraktelig siste to årene, men om vi tenker at man sitter med en stall med Ramsdale, Gabriel, Saliba, White, Zinchenko, Timber, Rice, Lavia, Havertz, Ødegård, Martinelli, Saka, Jesus, Nketiah ++ så begynner det å bli en god del milliarder i lett omsettelige eiendeler. Om vi kan omtale fotballspillere som det. Så lenge de har kontroll på likviditeten så er det ikke vanskelig å justere seg inn senere om det trengs. Og det er vel der struktureringen av nedbetalingene kommer inn.

Og den langsiktige strategien er vel å holde på spillerne til de peaker, cashe inn med overskudd og supplere med nye 22-24 åringer på vei opp og frem. For alle oss som har spilt FM og har mast på hvorfor klubben ikke har valgt denne strategien før nå så er det jo moro å se hvordan det lykkes. Det har vært en veldig god start og vi ser jo nå hvordan man kan handle på en høyere hylle denne sommeren enn forrige med den sportslige suksessen.

Det blir spennende å se hvordan de evt erstatter de som forsvinner i tillegg, for det er absolutt nødvendig å øke antall kvalitetsspillere i troppen med 2-3 stk fra i fjor. Så får man heller leve med at stallen som helhet er tynn.
Enig i at strategien så langt er veldig vellykket. Og det ser ut som om man fortsetter i samme spor, som er betryggende.

Enig i at vi må øke med 2-3 kvalitetsspillere. Men hvis vi henter Rice og Havertz for Partey og Xhaka, så er vi så langt kun 1 spiller opp. Så som sagt, blir jeg litt skuffet hvis vi slipper både Xhaka og Partey.

Sistnevnte spilte indreløper ved siden av Jorghino med ganske god suksess, og vikarierte på høyre back med litt mindre suksess. Men han er en anvendelig spiller, som jeg rent sportslig skulle ønske vi beholder.

Vike4

Legg inn av Vike4 »

Uvanlig stilt på Rice siste dagene. Var vel torsdag det var en del, og var egentlig sikker på at fredagen kom til å bli helt crazy. Helgene er det stort sett stilt uansett, så akkurat det var ikke overraskende.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Vike4 skrev: man jun 26, 2023 5:11 pm Uvanlig stilt på Rice siste dagene. Var vel torsdag det var en del, og var egentlig sikker på at fredagen kom til å bli helt crazy. Helgene er det stort sett stilt uansett, så akkurat det var ikke overraskende.
Tror nok at de har kommet "closer"! ;-) :lol:

Vike4

Legg inn av Vike4 »

Enzino skrev: man jun 26, 2023 5:14 pm
Vike4 skrev: man jun 26, 2023 5:11 pm Uvanlig stilt på Rice siste dagene. Var vel torsdag det var en del, og var egentlig sikker på at fredagen kom til å bli helt crazy. Helgene er det stort sett stilt uansett, så akkurat det var ikke overraskende.
Tror nok at de har kommet "closer"! ;-) :lol:
Håper det, om de ikke holder helgen hellig😉

Onv95

Legg inn av Onv95 »

Faktisk noen som fremdeles tror i lander Rice. Han ender opp i City. Det er jo bare for dem å by over, til vi møtet vår absolutte grense.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Får vi fatt i et talent som Timber, så skal vi ha en veldig god bredde bakover. Både i kvalitet og antall. Da tror jeg vi står han av, selv med skader i flertall.

Men Timber er vel såpass god allerede, at han neppe ønsker å slite benken, og bare få spilletid i cupene. Jeg vil tro vi kommer til å rullere mer, men White er også såpass god at vi skal ha en knakende god bakre firer om han benkes i så altfor mange kamper. Han har også vært en svært robust spiller å ha i troppen, og må fortsatt kalles relativt ung (25). Fordelen med White er at han synes like god som stopper, og dekker veldig godt begge plassene. Og det kan vi trenge.

Men selvsagt er det et luksusproblem om Timber lykkes allerede i sin første sesong, vi trenger å styrke stammen vår på, tja 17-18 spillere i hvertfall. Da kan vi trolig konkurrere lengre ut i sesongen også.

Blir spennende å se hvem som shippes ut. Selges både Partey og Xhaka (om Rice kommer), og Tierney og Tomiyasu, så ser det litt tynt ut allikevel. Men de som kommer inn har en bedre skadehistorie, og det teller også mye. Skadedagene til Partey, Tierney og Tomiyasu tilsammen, har ikke vært helt få. Xhaka derimot, har vært en maskin.
Men både Tomi og Tierney selges vel ikke, om vi kun henter Timber.

Vike4

Legg inn av Vike4 »



Da var han i rødt. For en gambling dette der!

Wellé

Legg inn av Wellé »

Spennende!! Begynner virkelig å få troa på at Arteta kommer til å koke opp noe mad genius

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

DennisB skrev: man jun 26, 2023 7:01 pm Får vi fatt i et talent som Timber, så skal vi ha en veldig god bredde bakover. Både i kvalitet og antall. Da tror jeg vi står han av, selv med skader i flertall.

Men Timber er vel såpass god allerede, at han neppe ønsker å slite benken, og bare få spilletid i cupene. Jeg vil tro vi kommer til å rullere mer, men White er også såpass god at vi skal ha en knakende god bakre firer om han benkes i så altfor mange kamper. Han har også vært en svært robust spiller å ha i troppen, og må fortsatt kalles relativt ung (25). Fordelen med White er at han synes like god som stopper, og dekker veldig godt begge plassene. Og det kan vi trenge.

Men selvsagt er det et luksusproblem om Timber lykkes allerede i sin første sesong, vi trenger å styrke stammen vår på, tja 17-18 spillere i hvertfall. Da kan vi trolig konkurrere lengre ut i sesongen også.

Blir spennende å se hvem som shippes ut. Selges både Partey og Xhaka (om Rice kommer), og Tierney og Tomiyasu, så ser det litt tynt ut allikevel. Men de som kommer inn har en bedre skadehistorie, og det teller også mye. Skadedagene til Partey, Tierney og Tomiyasu tilsammen, har ikke vært helt få. Xhaka derimot, har vært en maskin.
Men både Tomi og Tierney selges vel ikke, om vi kun henter Timber.
Vi tenker veldig likt, ser jeg.

Xhaka er som du sier en maskin. Men det er Rice også. Som Welle skrev, har han nest flest minutter i hele PL denne sesongen (var vel kanskje av utespillere). Så Xhaka ut kan bli et problem hvis vi ikke lander Rice. Men antakelig ikke hvis sistnevnte kommer.

Håper du har rett i siste setning. Tipper vi selger Tierney og beholder Tomi.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: man jun 26, 2023 8:10 pm Spennende!! Begynner virkelig å få troa på at Arteta kommer til å koke opp noe mad genius
Har du noen sånne snacks av stats på Havertz? Jeg er forløpig veldig avventende til denne signeringen. Men du pleier ofte å klare å overbevise meg med stats.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Onv95 skrev: man jun 26, 2023 6:02 pm Faktisk noen som fremdeles tror i lander Rice. Han ender opp i City. Det er jo bare for dem å by over, til vi møtet vår absolutte grense.
Godt at Liverpool har kjøpt McAllister, så han ikke havner der i hvert fall! ;-)

Wellé

Legg inn av Wellé »

Enzino skrev: man jun 26, 2023 8:56 pm
DennisB skrev: man jun 26, 2023 7:01 pm Får vi fatt i et talent som Timber, så skal vi ha en veldig god bredde bakover. Både i kvalitet og antall. Da tror jeg vi står han av, selv med skader i flertall.

Men Timber er vel såpass god allerede, at han neppe ønsker å slite benken, og bare få spilletid i cupene. Jeg vil tro vi kommer til å rullere mer, men White er også såpass god at vi skal ha en knakende god bakre firer om han benkes i så altfor mange kamper. Han har også vært en svært robust spiller å ha i troppen, og må fortsatt kalles relativt ung (25). Fordelen med White er at han synes like god som stopper, og dekker veldig godt begge plassene. Og det kan vi trenge.

Men selvsagt er det et luksusproblem om Timber lykkes allerede i sin første sesong, vi trenger å styrke stammen vår på, tja 17-18 spillere i hvertfall. Da kan vi trolig konkurrere lengre ut i sesongen også.

Blir spennende å se hvem som shippes ut. Selges både Partey og Xhaka (om Rice kommer), og Tierney og Tomiyasu, så ser det litt tynt ut allikevel. Men de som kommer inn har en bedre skadehistorie, og det teller også mye. Skadedagene til Partey, Tierney og Tomiyasu tilsammen, har ikke vært helt få. Xhaka derimot, har vært en maskin.
Men både Tomi og Tierney selges vel ikke, om vi kun henter Timber.
Vi tenker veldig likt, ser jeg.

Xhaka er som du sier en maskin. Men det er Rice også. Som Welle skrev, har han nest flest minutter i hele PL denne sesongen (var vel kanskje av utespillere). Så Xhaka ut kan bli et problem hvis vi ikke lander Rice. Men antakelig ikke hvis sistnevnte kommer.

Håper du har rett i siste setning. Tipper vi selger Tierney og beholder Tomi.
Skrev ikke denne sesongen. Nest flest, bak Tarkowski, av alle utespillere siden 18-19.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: man jun 26, 2023 8:59 pm
Enzino skrev: man jun 26, 2023 8:56 pm
DennisB skrev: man jun 26, 2023 7:01 pm Får vi fatt i et talent som Timber, så skal vi ha en veldig god bredde bakover. Både i kvalitet og antall. Da tror jeg vi står han av, selv med skader i flertall.

Men Timber er vel såpass god allerede, at han neppe ønsker å slite benken, og bare få spilletid i cupene. Jeg vil tro vi kommer til å rullere mer, men White er også såpass god at vi skal ha en knakende god bakre firer om han benkes i så altfor mange kamper. Han har også vært en svært robust spiller å ha i troppen, og må fortsatt kalles relativt ung (25). Fordelen med White er at han synes like god som stopper, og dekker veldig godt begge plassene. Og det kan vi trenge.

Men selvsagt er det et luksusproblem om Timber lykkes allerede i sin første sesong, vi trenger å styrke stammen vår på, tja 17-18 spillere i hvertfall. Da kan vi trolig konkurrere lengre ut i sesongen også.

Blir spennende å se hvem som shippes ut. Selges både Partey og Xhaka (om Rice kommer), og Tierney og Tomiyasu, så ser det litt tynt ut allikevel. Men de som kommer inn har en bedre skadehistorie, og det teller også mye. Skadedagene til Partey, Tierney og Tomiyasu tilsammen, har ikke vært helt få. Xhaka derimot, har vært en maskin.
Men både Tomi og Tierney selges vel ikke, om vi kun henter Timber.
Vi tenker veldig likt, ser jeg.

Xhaka er som du sier en maskin. Men det er Rice også. Som Welle skrev, har han nest flest minutter i hele PL denne sesongen (var vel kanskje av utespillere). Så Xhaka ut kan bli et problem hvis vi ikke lander Rice. Men antakelig ikke hvis sistnevnte kommer.

Håper du har rett i siste setning. Tipper vi selger Tierney og beholder Tomi.
Skrev ikke denne sesongen. Nest flest, bak Tarkowski, av alle utespillere siden 18-19.
Takker for korreksjonen. Korttidsminnet er virkelig fucket av post-covid.

Men det er heldigvis enda mer imponerende.

Vi må jo uansett klare å lande ham, før han kan bryte den statistikken i Arsenal! ;-)

Vike4

Legg inn av Vike4 »

Virker mer og mer sannsynlig at det er Timber, Havertz, Rice og en midtbanespiller til som er målet. Partey, Xhaka og Eddy/Balogun ut.

Om det skjer så ender vi opp med et veldig bra forsvar både bredde og kvalitet. Midtbanen litt tynn og så som så kvalitetsmessig. Angrepet har god dekning, kanskje litt svake andrevalg. Har Jesus jevnt nok nivå til å vinne oss PL?

Neste steg må være en som kan presse Saka litt, kanskje en klassespiss type Osimhen og en klasse midtbanespiller til.

Onv95

Legg inn av Onv95 »

Enzino skrev: man jun 26, 2023 8:58 pm
Onv95 skrev: man jun 26, 2023 6:02 pm Faktisk noen som fremdeles tror i lander Rice. Han ender opp i City. Det er jo bare for dem å by over, til vi møtet vår absolutte grense.
Godt at Liverpool har kjøpt McAllister, så han ikke havner der i hvert fall! ;-)
Pool trenger ikke Rice, nå som de har fått verdens nest beste midtbanespiller i McAllister. Verdens beste har de allerede, men er stort sett skadet.

Vike4

Legg inn av Vike4 »

Orny

EXCL: West Ham have tonight received formal offer from Manchester City to sign Declan Rice. #MCFC proposing deal worth £80m + £10m add-ons after 2nd Arsenal bid of £75m + £15m rejected last week. #AFC pursuit of main target ongoing @TheAthleticFC #WHUFC

Vike4

Legg inn av Vike4 »

Vil vi vente å se om budet blir godtatt, eller vil vi smelle inn et nytt bud med en gang.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Både Fabrizio Romano og Ornstein melder at Arsenal skal legge inn et nytt bud.

Arsenal er fortsatt marginal favoritt hos bookiene etter at Citys bud er lagt inn.

Men man begynner å nærme seg en Mudryk situasjon.

Kommer vel en avklaring i løpet av uka. Hvis Rice går til City må det jobbes hardt med et godt andrevalg. Blir vel tungt å lande Caicedo foran Chelsea, for virker som de har kommet langt med ham og Brighton.

Zubimendi har vi vært linket til før. Trodde egentlig han skulle erstatte Busquets i Barcelona, men ser ut som om den interessen har kjølnet. Kanskje han kan være et alternativ? Han har visstnok en utkjøpsklausul på 53 mill pund, men virker av hva man kan lese om det å være mest innstilt på å bli i Sociedad (usikker på hvor gode kilder disse to tingene kommer fra). Men er det en ting som er sikkert, så er det at Arteta har kontroll på hva som skjer i den klubben.

Vike4

Legg inn av Vike4 »

West Ham have formally rejected Man City’s £90m offer for Declan Rice. More on @TeleFootball

Jokkemedkniven

Legg inn av Jokkemedkniven »

Vike4 skrev: tir jun 27, 2023 9:31 am West Ham have formally rejected Man City’s £90m offer for Declan Rice. More on @TeleFootball
Ornstein melder det samme.

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

Enzino skrev: tir jun 27, 2023 12:19 am

Arsenal er fortsatt marginal favoritt hos bookiene etter at Citys bud er lagt inn.
Vet vi har flere odds-eksperter her inne, @DennisB du jobbet vel med det.
Forklar hvordan kan vi være det, uten egentlig å være kjempefavoritter?

For å utdype, jeg anerkjenner at jeg ikke tilhører majoriteten i fotballverden, jeg anerkjenner ingen trofèer eller prestasjoner Chelsea og City har oppnådd. Ingen av deres trofèer eller prestasjoner vil noen gang nå noen av Wengers til anklene engang, jeg tror Pep er verdens beste trener, men ser ikke noe på det som har skjedd i City som grunnen til det, så jeg tilhører nok den ekstreme siden på anti-stats korrumpert fotball.

De aller, aller fleste "eksperter" unntagen Goonere på YT, Twitter osv. mener jo det var\er soleklart når City kom inn med budet hvor Rice skulle dra, hvordan i helvete skulle liksom bottlerne Arsenal kunne konkurrere med fantastiske City som vinner alt? Sorry glemte :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jeg tenker det kan være 115 grunner minst til det....Men så igjen skjønner jeg at jeg tilhører mindretallet der ute.
Så når noe er såpass opplagt, hvordan kan da Arsenal favoritt uten egentlig å være kjempefavoritt?
Bookiene må da vite noe her.
Eller er de redd bare at Arsenal kan feile med å komme opp med budet som trengs?

DennisB

Legg inn av DennisB »

BigTonyAdams skrev: tir jun 27, 2023 11:39 am
Enzino skrev: tir jun 27, 2023 12:19 am

Arsenal er fortsatt marginal favoritt hos bookiene etter at Citys bud er lagt inn.
Vet vi har flere odds-eksperter her inne, @DennisB du jobbet vel med det.
Forklar hvordan kan vi være det, uten egentlig å være kjempefavoritter?

For å utdype, jeg anerkjenner at jeg ikke tilhører majoriteten i fotballverden, jeg anerkjenner ingen trofèer eller prestasjoner Chelsea og City har oppnådd. Ingen av deres trofèer eller prestasjoner vil noen gang nå noen av Wengers til anklene engang, jeg tror Pep er verdens beste trener, men ser ikke noe på det som har skjedd i City som grunnen til det, så jeg tilhører nok den ekstreme siden på anti-stats korrumpert fotball.

De aller, aller fleste "eksperter" unntagen Goonere på YT, Twitter osv. mener jo det var\er soleklart når City kom inn med budet hvor Rice skulle dra, hvordan i helvete skulle liksom bottlerne Arsenal kunne konkurrere med fantastiske City som vinner alt? Sorry glemte :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jeg tenker det kan være 115 grunner minst til det....Men så igjen skjønner jeg at jeg tilhører mindretallet der ute.
Så når noe er såpass opplagt, hvordan kan da Arsenal favoritt uten egentlig å være kjempefavoritt?
Bookiene må da vite noe her.
Eller er de redd bare at Arsenal kan feile med å komme opp med budet som trengs?
Nå kan i teorien Arsenal være store favoritter, uten at oddsen gjenspeiler det. Det kan være flere grunner til det, men hovedgrunnen er at oddsen skal speile markedet, og finne en middelvei i å balansere bookienes bøker. I manges øyne vil City være favoritt, og da presses oddsen dithen, uten at det nødvendigvis stemmer overens med favorittstempelet som oddssetteren kommer fram til.

I akkurat dette tilfellet så snakkes det så godt det lar seg gjøre med personer som står overgangen nærmest, og bookmakerne kan sitte med opplysninger som den vanlige mannen i gata ikke har, eller har tilgang til. Det er en møysommelig prosess å sette odds, for alt handler om å tjene penger for våre arbeidsgivere. Å delvis snu kappen etter vinden, hører da med til gamet.

Så om oddsen her konkret ligger marginalt i Arsenals favør, så vil jeg tro at favorittstempelet er litt større enn oddsen tilsier. Det kan være at det legges mer vekt på Rice`s eget ønske, enn den vanlige mannen i gata som setter penger på dette, gjør.

Som gooner er jeg selvsagt inhabil, og jeg tror bare at Rice til Arsenal er for godt til å være sant. Han vil nok havne i City. Oddsen overrasker meg også, men det må ligge noe til grunn her.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

BigTonyAdams skrev: tir jun 27, 2023 11:39 am

De aller, aller fleste "eksperter" unntagen Goonere på YT, Twitter osv. mener jo det var\er soleklart når City kom inn med budet hvor Rice skulle dra, hvordan i helvete skulle liksom bottlerne Arsenal kunne konkurrere med fantastiske City som vinner alt? Sorry glemte :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jeg tenker det kan være 115 grunner minst til det....Men så igjen skjønner jeg at jeg tilhører mindretallet der ute.
Så når noe er såpass opplagt, hvordan kan da Arsenal favoritt uten egentlig å være kjempefavoritt?
Bookiene må da vite noe her.
Eller er de redd bare at Arsenal kan feile med å komme opp med budet som trengs?
DennisB kan oddssettingen bedre enn meg, og jeg synes han forklarer biten mot markedet veldig bra.

Når det gjelder hvem som faktisk er favoritt, så tenker jeg at det går fint an at en part er knapp favoritt. Det finnes gode argumenter for Rice til å velge begge klubber. Og det finnes en mulighet for at kun den ene klubben (da mest sannsynlig City) strekker seg til det West-Ham vil akseptere.

Noen grunner for City er:
- Trofe-garanti
- Verdens beste spillergruppe (eller i hvert fall helt oppe)
- Pep som er verdens beste manager (eller i hvert fall veldig nært)
- Høyere lønn (antakelig)
- Eiere som sikrer at spillergruppa med manager, vil fortsette å være konkuransedyktig i mange år.

Noen grunner for Arsenal:
- Garantert en mer sentral rolle
- Arteta er ung og i startfasen av et prosjekt (mens man ikke vet om Pep forlenger med City etter neste sommer)
- Saken hvor City er blitt beskyldt for å bryte mange regler over mange år
- Man ønsker ikke å bli assosiert med sportsvasking
- Utfordrerposisjonen - noen liker det også, i stedet for å komme til dekket bord
- London

Disse listene kan sikkert lages mye lengre.

Så blir det for spilleren en avveing av mange faktorer, og en vurdering hva som er viktigst for spilleren selv. Gitt at begge klubbene kommer opp med bud som West-Ham kan akseptere.

Veldig lett å si at det er garantert at han går til det beste laget som betaler mest. Men verden er ikke så enkel. F.eks. Gikk Aaron Ramsey til Arsenal i stedet for ManUtd i sin tid, under de samme rammbetingelsene.

Kanskje vet Rice allerede at han helst vil til Arsenal, men det er også fullt mulig at han faktisk ikke har bestemt seg og vurderer på høygir i disse dagene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»