Sommervinduet ‘23 - Liverpool FC

Svar
markantovertak

Re: Sommervinduet ‘23 - Liverpool FC

Legg inn av markantovertak »

Ser det hevdes at Veiga har en utkjøpsklausul på £40 mill.
Har Liverpool en detektor på slikt eller er det for å ha full kontroll på slike ting vi har foret agenter med enorme summer de siste årene?

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

markantovertak skrev: man jun 05, 2023 1:44 pm Ser det hevdes at Veiga har en utkjøpsklausul på £40 mill.
Har Liverpool en detektor på slikt eller er det for å ha full kontroll på slike ting vi har foret agenter med enorme summer de siste årene?
Det der har jeg lurt litt på. For klubbene som eier en spiller er det en fordel om utkjøpsklausuler holdes hemmelig. Det er det vel kanskje også for spilleren, bortsett fra den klubben klubben han ønsker å gå til.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg synes det er rart at det ikke er noen nettside som har alle rapporterte UKKer fra La Liga som en oversiktlig liste. Det nærmeste man kommer er Football Manager som bruker de klausulene som er rapportert når kontraktsforlengelser skjer.

Det er jo ikke slik at dette nødvendigvis skal være hemmelig, selv om det er en sak mellom spilleren og klubben på samme måte som lønnen. Alle spillere, og agentene til spillerne kan jo fritt fortelle hvem som helst hva klausulen ligger på.

Du har jo nettsider som prøver å ha en oversikt over lønn, som er like åpen informasjon. Så skal det sies at det ikke alltids stemmer, men jeg kommer ikke på noen eksempler hvor FM har hatt feil når det kommer til en UKK som ble utløst.

Edit: Her er en FM-database for de som måtte være interesserte i slikt. Verdt å merke seg at myntenhet er pund. £34 485 214 vil være det samme som €40 mill. (Du kan se UKK helt nederst på oversikten over Gabri Veiga.)

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »




Mac Allister, Veiga, Kone, Thuram og Micky? Liker den rebuilden der.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Høres voldsomt ut at man skal hive innpå såpass mange nye i et og samme vindu. Tipper vi maks ser 3 spillere. 2 på midten og en i forsvar

ElChivato

Legg inn av ElChivato »

Gabri Veiga! Nå snakker vi noe annet enn disse franske fjomsene.

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »

TheOpiate skrev: man jun 05, 2023 4:08 pm Høres voldsomt ut at man skal hive innpå såpass mange nye i et og samme vindu. Tipper vi maks ser 3 spillere. 2 på midten og en i forsvar
Henderson og Thiago er nok ferdige neste sesong, så man planlegger også litt for fremtiden her. Slipper å hente inn midtbanespillere de neste årene om man lykkes med de spillerne her. Så har man Fabinho, Bajcetic og Jones. Skal ikke se bort fra at man da kvitter seg med Fabinho om to sesonger.

En venstrebent stopperback er også noe man er aktivt ute etter.

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »

ElChivato skrev: man jun 05, 2023 4:10 pm Gabri Veiga! Nå snakker vi noe annet enn disse franske fjomsene.
11 scoringer og 4 assist som midtbanespiller for et dårlig lag som Celta Vigo. Ganske ung er han også, vil heller ikke påvirke HG-kvoten pga alderen.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Tror Mac Allister er et kanonkjøp enten prisen er £40, £60 eller £80 mill. Men veldig overrasket over hvor lav den er. Synes også det er bemerkelsesverdig hvordan Liverpool kommuniserer rundt den via Romano. Kan det tenkes at det er viktig for LFC at det kommer frem at det er vesentlig forskjell mellom Mac Allister og Bellingham?

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

ElChivato skrev: man jun 05, 2023 4:10 pm Gabri Veiga! Nå snakker vi noe annet enn disse franske fjomsene.
Minner veldig om de franske fjomsene på de klippene jeg ser. Høyreist og fysisk robust. Mer driv enn stor fart. Teknisk bra, en litt mer offensiv Manu Kone kanskje. Spennende.
Nå har jeg sett hele kamper med fjomsene, det har jeg ikke med Veiga (det har jeg nok men uten radaren på). Men klipp av Veiga mot det jeg har sett av de to andre så rangerer jeg de: 1. Thuram-Ulien, 2. Veiga, 3. Kone. Men egentlig helt jevnt. Tar hvem som helst av disse. Nydelige spillere.

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »

markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:30 pm Minner veldig om de franske fjomsene på de klippene jeg ser. Høyreist og fysisk robust. Mer driv enn stor fart. Teknisk bra, en litt mer offensiv Manu Kone kanskje. Spennende.
Nå har jeg sett hele kamper med fjomsene, det har jeg ikke med Veiga (det har jeg nok men uten radaren på). Men klipp av Veiga mot det jeg har sett av de to andre så rangerer jeg de: 1. Thuram-Ulien, 2. Veiga, 3. Kone. Men egentlig helt jevnt. Tar hvem som helst av disse. Nydelige spillere.
Godt mulig det ikke blir alle tre, men tror det blir fort to av dem.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Knax skrev: man jun 05, 2023 4:15 pm
TheOpiate skrev: man jun 05, 2023 4:08 pm Høres voldsomt ut at man skal hive innpå såpass mange nye i et og samme vindu. Tipper vi maks ser 3 spillere. 2 på midten og en i forsvar
Henderson og Thiago er nok ferdige neste sesong, så man planlegger også litt for fremtiden her. Slipper å hente inn midtbanespillere de neste årene om man lykkes med de spillerne her. Så har man Fabinho, Bajcetic og Jones. Skal ikke se bort fra at man da kvitter seg med Fabinho om to sesonger.

En venstrebent stopperback er også noe man er aktivt ute etter.
Joda, men synes det fortsatt høres voldsomt ut med 5 nye, hvor 4 av de er på midtbanen. Henter vi Mac Allister + en av Kone/Thuram, så vil vi ha en midtbane bestående av Fab, Bajcetic, Jones, Hendo, Elliot, Mac Allister og Kone/Thuram. Det er 7 spillere som skal dele på 3 plasser. Det burde vel strengt tatt holde. Veiga er vel fort tiltenkt enten kant eller i en annen offensiv posisjon, men der er vi jo ganske godt oppdekt allerede. Stopperback ser dog ut til å være et mål.

Ser nå at Veiga er sentral midt. Var helt overbevist om at han opererte høyere i banen på det lille(ekstremt lille) jeg har sett av han...
Sist redigert av TheOpiate den man jun 05, 2023 4:35 pm, redigert 1 gang totalt.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Knax skrev: man jun 05, 2023 4:32 pm
markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:30 pm Minner veldig om de franske fjomsene på de klippene jeg ser. Høyreist og fysisk robust. Mer driv enn stor fart. Teknisk bra, en litt mer offensiv Manu Kone kanskje. Spennende.
Nå har jeg sett hele kamper med fjomsene, det har jeg ikke med Veiga (det har jeg nok men uten radaren på). Men klipp av Veiga mot det jeg har sett av de to andre så rangerer jeg de: 1. Thuram-Ulien, 2. Veiga, 3. Kone. Men egentlig helt jevnt. Tar hvem som helst av disse. Nydelige spillere.
Godt mulig det ikke blir alle tre, men tror det blir fort to av dem.
Mye tyder på det. Med iallfall Gravenberch fremdeles i miksen.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

TheOpiate skrev: man jun 05, 2023 4:33 pm
Knax skrev: man jun 05, 2023 4:15 pm
TheOpiate skrev: man jun 05, 2023 4:08 pm Høres voldsomt ut at man skal hive innpå såpass mange nye i et og samme vindu. Tipper vi maks ser 3 spillere. 2 på midten og en i forsvar
Henderson og Thiago er nok ferdige neste sesong, så man planlegger også litt for fremtiden her. Slipper å hente inn midtbanespillere de neste årene om man lykkes med de spillerne her. Så har man Fabinho, Bajcetic og Jones. Skal ikke se bort fra at man da kvitter seg med Fabinho om to sesonger.

En venstrebent stopperback er også noe man er aktivt ute etter.
Joda, men synes det fortsatt høres voldsomt ut med 5 nye, hvor 4 av de er på midtbanen. Henter vi Mac Allister + en av Kone/Thuram, så vil vi ha en midtbane bestående av Fab, Bajcetic, Jones, Hendo, Elliot, Mac Allister og Kone/Thuram. Det er 7 spillere som skal dele på 3 plasser. Det burde vel strengt tatt holde. Veiga er vel fort tiltenkt enten kant eller i en annen offensiv posisjon, men der er vi jo ganske godt oppdekt allerede. Stopperback ser dog ut til å være et mål.
Veiga er da midtbanespiller, ikke kant eller angrepsspiller.
Vi linkes vel til stoppere, og ikke stopperbacker?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:30 pm Minner veldig om de franske fjomsene på de klippene jeg ser. Høyreist og fysisk robust. Mer driv enn stor fart. Teknisk bra, en litt mer offensiv Manu Kone kanskje. Spennende.
Nå har jeg sett hele kamper med fjomsene, det har jeg ikke med Veiga (det har jeg nok men uten radaren på). Men klipp av Veiga mot det jeg har sett av de to andre så rangerer jeg de: 1. Thuram-Ulien, 2. Veiga, 3. Kone. Men egentlig helt jevnt. Tar hvem som helst av disse. Nydelige spillere.
Klarer aldri helt å skjønne forkjærligheten for disse fysiske store spillerne når fotballen i stadig større grad, og da spesielt for midtbanespillere, har blitt dominert av mindre og teknisk gode spillere som fremst av alt er svært god på den teknisk-taktiske biten.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 4:43 pm
markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:30 pm Minner veldig om de franske fjomsene på de klippene jeg ser. Høyreist og fysisk robust. Mer driv enn stor fart. Teknisk bra, en litt mer offensiv Manu Kone kanskje. Spennende.
Nå har jeg sett hele kamper med fjomsene, det har jeg ikke med Veiga (det har jeg nok men uten radaren på). Men klipp av Veiga mot det jeg har sett av de to andre så rangerer jeg de: 1. Thuram-Ulien, 2. Veiga, 3. Kone. Men egentlig helt jevnt. Tar hvem som helst av disse. Nydelige spillere.
Klarer aldri helt å skjønne forkjærligheten for disse fysiske store spillerne når fotballen i stadig større grad, og da spesielt for midtbanespillere, har blitt dominert av mindre og teknisk gode spillere som fremst av alt er svært god på den teknisk-taktiske biten.
Jeg skjønner ikke at spillere på 184-185 ikke kan være sterke på teknikk-taktikk? Hvorfor kan de ikke det?

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 4:43 pm Klarer aldri helt å skjønne forkjærligheten for disse fysiske store spillerne når fotballen i stadig større grad, og da spesielt for midtbanespillere, har blitt dominert av mindre og teknisk gode spillere som fremst av alt er svært god på den teknisk-taktiske biten.
Gerrard, Ballack, Vieira, Keane, KdB, Lampard, Casemiro, Kroos, osv. har da aldri vært mindre spillere. Ser ikke helt problemet med spillere mellom 182cm-187cm.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:46 pm Jeg skjønner ikke at spillere på 184-185 ikke kan være sterke på teknikk-taktikk? Hvorfor kan de ikke det?
Hvis vi tar en spiller som Thuram-Ulien, så er vel ikke akkurat det grunnen til at du liker ham?

Og jo, de kan så klart være gode på den biten, men i dagens fotball ser man at størrelse/fysikk er mindre viktig enn noen gang i moderne tid. Da ser jeg ikke noe spesiell grunn til at det bør være et fokusområde når man henter spillere. Det kan være at det enkelte ganger dukker opp spillere som er komplette pakker og har absolutt alt (Bellingham kan være en slik), men de er det sannelig langt mellom.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Knax skrev: man jun 05, 2023 4:54 pm
KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 4:43 pm Klarer aldri helt å skjønne forkjærligheten for disse fysiske store spillerne når fotballen i stadig større grad, og da spesielt for midtbanespillere, har blitt dominert av mindre og teknisk gode spillere som fremst av alt er svært god på den teknisk-taktiske biten.
Gerrard, Ballack, Vieira, Keane, KdB, Lampard, Casemiro, Kroos, osv. har da aldri vært mindre spillere. Ser ikke helt problemet med spillere mellom 182cm-187cm.
Høyde og fysikk kan helt umulig spille inn på den rent taktiske forståelsen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Knax skrev: man jun 05, 2023 4:54 pm
KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 4:43 pm Klarer aldri helt å skjønne forkjærligheten for disse fysiske store spillerne når fotballen i stadig større grad, og da spesielt for midtbanespillere, har blitt dominert av mindre og teknisk gode spillere som fremst av alt er svært god på den teknisk-taktiske biten.
Gerrard, Ballack, Vieira, Keane, KdB, Lampard, Casemiro, Kroos, osv. har da aldri vært mindre spillere. Ser ikke helt problemet med spillere mellom 182cm-187cm.
Kroos og De Buyne baserer seg ikke akkurat på den fysiske biten av sitt spill. Casemiro er en mer utpreget defensiv spiller, mens for de andre har du gravd ganske langt tilbake når du drar frem Keane og Vieira. De siste 10+ årene dreier det seg mer om Modric, Xavi, Iniesta, Silva, Kimmich, Verratti, etc., Og som nevnt er ikke akkurat Kroos og De Bruyne spillere som baserer seg på den fysiske biten av spillet.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Knax skrev: man jun 05, 2023 4:54 pm
KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 4:43 pm Klarer aldri helt å skjønne forkjærligheten for disse fysiske store spillerne når fotballen i stadig større grad, og da spesielt for midtbanespillere, har blitt dominert av mindre og teknisk gode spillere som fremst av alt er svært god på den teknisk-taktiske biten.
Gerrard, Ballack, Vieira, Keane, KdB, Lampard, Casemiro, Kroos, osv. har da aldri vært mindre spillere. Ser ikke helt problemet med spillere mellom 182cm-187cm.
Roy Keane var vel ikke mer enn 1,80.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:59 pm
Høyde og fysikk kan helt umulig spille inn på den rent taktiske forståelsen.
Om du gjennom ungdomsfotballen er helt overlegen fysisk og dominerer i stor grad utelukkende på dette, så tror jeg definitivt det kan påvirke. Du ser langt færre spillere på 1.90 ha de samme tekniske kvaliteten som de på 1.75. Det går veldig lang tid mellom man ser slike.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

:x
KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 4:57 pm
markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:46 pm Jeg skjønner ikke at spillere på 184-185 ikke kan være sterke på teknikk-taktikk? Hvorfor kan de ikke det?
Hvis vi tar en spiller som Thuram-Ulien, så er vel ikke akkurat det grunnen til at du liker ham?

Og jo, de kan så klart være gode på den biten, men i dagens fotball ser man at størrelse/fysikk er mindre viktig enn noen gang i moderne tid. Da ser jeg ikke noe spesiell grunn til at det bør være et fokusområde når man henter spillere. Det kan være at det enkelte ganger dukker opp spillere som er komplette pakker og har absolutt alt (Bellingham kan være en slik), men de er det sannelig langt mellom.
Grunnen til at jeg liker Thuram-Ulien er teknikk og taktiske ferdigheter. Det er en spiller som har imponert ved å tilpasse seg forskjellige posisjoner blant annet. Teknisk er han strålende. Kombinert med et godt driv. Det han ikke har hentet ut helt enda er fysikken.

At størrelse/fysikk er mindre viktig enn noen gang tipper jeg er fullstendig feil, og bare en løs påstand fra deg.

Sjøl har jeg absolutt ingen fysiske preferanser. Men Klopp ser ut til å ha noen. Og Elliott og Carvalho har jo falt litt igjennom pga akkurat fysikken. Noe man helt sikkert vil jobbe med. Høye blir de aldri, men sterkere er nok et veldig uttalt mål.

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 5:00 pm Kroos og De Buyne baserer seg ikke akkurat på den fysiske biten av sitt spill. Casemiro er en mer utpreget defensiv spiller, mens for de andre har du gravd ganske langt tilbake når du drar frem Keane og Vieira. De siste 10+ årene dreier det seg mer om Modric, Xavi, Iniesta, Silva, Kimmich, Verratti, etc., Og som nevnt er ikke akkurat Kroos og De Bruyne spillere som baserer seg på den fysiske biten av spillet.
Nei, det er jo greit nok. Jeg mente bare at det ikke er noe negativt om de er fysisk robuste, spillere kan fint være fysisk robuste men gode på mye annet også. Tja, Pogba var jo en skikkelig god spiller han også, så da er vi ikke så langt tilbake. Goretzka har vel heller aldri vært en liten spiller.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

markantovertak skrev: man jun 05, 2023 5:08 pm Grunnen til at jeg liker Thuram-Ulien er teknikk og taktiske ferdigheter. Det er en spiller som har imponert ved å tilpasse seg forskjellige posisjoner blant annet. Teknisk er han strålende. Kombinert med et godt driv. Det han ikke har hentet ut helt enda er fysikken.

At størrelse/fysikk er mindre viktig enn noen gang tipper jeg er fullstendig feil, og bare en løs påstand fra deg.

Sjøl har jeg absolutt ingen fysiske preferanser. Men Klopp ser ut til å ha noen. Og Elliott og Carvalho har jo falt litt igjennom pga akkurat fysikken.
Tempo er svært viktig, fysikk i form av høyde og størrelse er i mindre grad det.

Thuram-Ulien er utvilsomt god til å føre ball. Basert på det jeg har sett ser han imidlertid langt svakere ut som distributør. I tillegg har man oppgavene uten ball, både når vi og motstander har ballen. Her spiller også det taktiske elementet i ganske stor grad.
Sist redigert av KongOlav2 den man jun 05, 2023 5:10 pm, redigert 1 gang totalt.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 5:01 pm
markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:59 pm
Høyde og fysikk kan helt umulig spille inn på den rent taktiske forståelsen.
Om du gjennom ungdomsfotballen er helt overlegen fysisk og dominerer i stor grad utelukkende på dette, så tror jeg definitivt det kan påvirke. Du ser langt færre spillere på 1.90 ha de samme tekniske kvaliteten som de på 1.75. Det går veldig lang tid mellom man ser slike.
Du ser langt færre spillere på 1.90 enn på 1.75.

Slik, ryddet for deg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Knax skrev: man jun 05, 2023 5:09 pm
Nei, det er jo greit nok. Jeg mente bare at det ikke er noe negativt om de er fysisk robuste, spillere kan fint være fysisk robuste men gode på mye annet også. Tja, Pogba var jo en skikkelig god spiller han også, så da er vi ikke så langt tilbake. Goretzka har vel heller aldri vært en liten spiller.
Nei, det er ikke noe negativt. Poenget er om de fysiske egenskapene blender litt for andre mangler. Det synes jeg definitivt er tilfellet i en del tilfeller med den type spillere.

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »

Folk_flesk skrev: man jun 05, 2023 5:01 pm Roy Keane var vel ikke mer enn 1,80.
Ja, ser nå at han ikke var høyere enn det. Husket feil der.

Knax
Innlegg: 784

Legg inn av Knax »

markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:59 pm Høyde og fysikk kan helt umulig spille inn på den rent taktiske forståelsen.
Enig, og det er heller ikke et hinder for god teknikk og driv med ball.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Knax skrev: man jun 05, 2023 5:12 pm
Folk_flesk skrev: man jun 05, 2023 5:01 pm Roy Keane var vel ikke mer enn 1,80.
Ja, ser nå at han ikke var høyere enn det. Husket feil der.
Var ? Er fyren dau ?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»