Favorittfilmer

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Favorittfilmer

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ja, som trådens navn, hva er deres aller største favorittfilmer?

Tenker da på de som uansett sjanger, tiår, ratings osv, er av typen en vil alltid returnere til, uansett hvor mange ganger man har sett dem tidligere, så skuffer de deg aldri.

Hyggelig om man også kan skrive litt om hvorfor akkurat den og den, er blant favorittene, fremfor kun ei oppramsing og intet mer. Men slikt er jo selvsagt frivillig, men ja, moro når en får litt bedre innsyn i andres filmsmak og vaner, og her må jo ikke nødvendig de man regner som "tidenes beste" være en gjenganger, men de en har alltid elsket, helt siden første besøket.

Tar å stykker det opp litt, ettersom skrivekløen er tilstede, og vanskelig å få med alt, på en og samme gang.
Bilde
Denne er helt klart i toppsiktet, og mye av grunnen til at man ønsket å starte opp ei slik tråd. Rett og slett en film, som for meg oppsummerer alt man elsker med 80-talls underholdning, og ikke et eneste kjedelig eller tamt sekund, og uansett hvor mange ganger man har sett den tidligere, "lærer" eller rettere sagt, oppdager jeg noe nytt og usett, som gjør at latteren sitter enda løsere.
Snakker selvsagt om den klassiske over-the-top action-camp Arnold Schwarzenegger eventyret Commando (1985), der var et åpenbart forsøk i å distansere muskelbunten vekk fra skurkeimaget han hadde levert til perfeksjon via The Terminator (1984), og det fantes vel ikke noe bedre måte å få ham til å fremsto som en patriotisk og likandes heltefigur, enn å la ham plaffe ned 100vis av bad guys, i et ellevilt tempo, alt mens de latterlige og cheesy one-linerne sitter løsere enn kulene som flyr veggimellom.

Mark L. Lesters film, var opprinnelig tiltenkt Gene Simmons, som en tidligere soldat, som har skapt seg litt vel mange fiender fra krigens dager, og som et resultat blir hans unge datter, kidnappet, og ja, helten må gå hardt til verks for å få henne tilbake.
Vel, denne mer "dramatiske" og seriøse utgaven, ble raskt lagt til side, i det Arnie ble klar, og i stedet gikk de all the way, and beyond.
Fra første stund av, blir det klart at karakteren John Matrix (Schwarzenegger) ikke er noen "vanlig" kar, der han blir introdusert tidlig ut, vandrende rundt i skogen, med ei motorsag og et helt tre på skulderen. I hop med datteren Jenny (Alyssa Milano) mates rådyr, det spises iskrem og bades, alt er bare idyllisk.
Dessverre dukker noen gamle "kamerater" av Matrix opp, og gjør livet surt for datter og far, og derfra og ut, starter en ellevill jakt på skurkene, der blir innhentet, en etter en, og hvor det hele ender opp på ei fiktiv tropisk øy, som tilhører en brutal diktator, og ja, slikt blir det action ut av.

Mye av grunnen til at man elsker denne filmen så mye, samt den re-watchability emne, skyldes jo som nevnt, alt det utrolig komiske som finner sted, de latterlige figurene, alle filmtabbene og nei, man oppdager noe nytt, hele tiden.
Mark L. Lester var en fyr som jobba seg opp fra b-filmens verden, diverse drive-in titler på 70-tallet, exploitation osv, så at Commando ble seende ut som en påkosta b-film, var kanskje ingen sjokk. Og den gang var jo ikke mange sikre på hvor lenge Arnold ville henge med som en ettertrakta filmstjerne, så de forsøkte å selge ham som en bigger than biggest type helt, og en som ikke gikk i fella som Sly og Chuck Norris med lignende krigs-action filmer, hvor de tok seg selv litt for seriøst, og Arnold gjorde definitivt ikke det, og derfor fungerer nettopp Commando som ei perfekt motpart, til samtlige av Rambo og Missing in Action oppfølgerne, selv om også disse er spekket med komedie og latterlige scener/stunder.

Første gangen man så Commando, var i hop med pappa i 2002, og sjeldent har vi funnet tonen så bra, vi lo og koste oss hele veien.
Bullshitta oss gjennom one-linerne, og nei, en film jeg bare måtte få tak i, og dessverre var det nærmeste en kom, ei meget sterkt sensurert DVD utgave, og var ikke før i sommer 2003, at man under ei tur til Danmark, plukka med seg en ukutta VHS av samme film, og det var ja, andre boller.
Her fikk man blod, gørr, kroppsdeler som ble avkappet, pupper og nakker som brekkes, bordsplinter som spidder skurker etc, alt var der.

Likevel, en måtte vente i tålmodighet, helt til høst 2007, før ei DVD utgave, der var ukutta skulle gjøre sitt inntog, og siden har man selvsagt oppgradert samme versjon, over i Blu-ray formatet. Men den danske VHS utgaven, den er gull, og står som en påle i filmsamlingen. Skal aldri kvitte meg med den.

Foruten Arnie som total drapsmaskin, der løfter 10-12 voksne menn i lufta på samme tid, røsker hele telefonkiosker opp av gulvet (med skurken inni) og kaster den i bakken, hiver seg ut av et fly, lang oppi lufta, og lander selvsagt uskadet på bakken, eller skurken Bennett (Vernon Wells) som tja, jeg har vært innom i filmskurktråden, men en komisk og meget minneverdig kar, der blir sterkere av elektrisitet og er halve moroa med Commando.
Alle tabbene som skjer utover, er også en blanding av sleaze og "latskap", men gir en herlig sjarm og masser av underholdning.

Pappsoldater, der har blitt plassert i bakken, utenfor bygg som eksploderer, skurker som kommer tilbake fra døden, flere ganger, selvreparerende biler, skuddsikre rosebusker og selvsagt nevnte sleaze, der et ungt par, holder det gående mens Arnie og Bill Duke forsøker å kverke hverandre, med høye pistolskudd osv, alt mens søte Rae Dawn Chong forsøker å ta innover all macho-bullshiten hun ikke kan tro hender, og hva gjør paret i naborommet? De bare fortsetter, vel, inntil Duke blir sparka/slått gjennom veggen/døra, og nei, skal ikke avsløre mer. Hysterisk og så mye sprøtt på en og samme tid.

Dette ble lenger enn man hadde tenkt seg, men slik går det når man forsøker å dra opp de helt spesielle filmene, som har betydd så mye og man aldri går lei.
Tidenes beste film? Tvilsomt, men soleklart blant de mest underholdende man har noen gang vært borti, og selvsagt ei perfekt 10er på ratingen, mener jeg da.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Oi, hvor skal en begynne! Jaja, begynner med par stk filmer som er fra 80'tallet når vi først er i gang uansett år og sjanger.

Begynner med Grave of the Firelies. (1988)
En anime film som var en av de første jeg så når jeg begynte å se på anime. Den handler om krig i Japan og to foreldreløse søsken.
Filmen er så fantastisk fin og trist på en og samme tid. Jeg gråt så vanvittig av handlingen at jeg har faktisk aldri orket å se den igjen.
Men den troner på toppen som en av de mest emosjonelle filmene jeg noen gang har sett, og det er ganske spesielt til å være en anime film. På et eller annet tidspunkt er planen å se den igjen, men jeg må nesten manne meg opp til det for den påvirker meg så veldig.
Såklart sett på originalspråket.

Bilde

Shag.(1988).
Skikkelig glad film om 4 jenter på 1960 tallet som skal på en siste jentetur før et bryllup i Myrtle Beach.
Utrolig sjarmerende, søt og feel-good film med flere kjente som Bridget Fonda, Phoebe Cates og Annabeth Gish bl.a.
Jeg har sett den ørten hundre ganger, den har mye bra musikk, og bare den 60'talls stemningen med biler og klær gjør alt.
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fringegirl skrev: ons aug 11, 2021 2:37 pm Oi, hvor skal en begynne! Jaja, begynner med par stk filmer som er fra 80'tallet når vi først er i gang uansett år og sjanger.

Begynner med Grave of the Firelies. (1988)
En anime film som var en av de første jeg så når jeg begynte å se på anime. Den handler om krig i Japan og to foreldreløse søsken.
Filmen er så fantastisk fin og trist på en og samme tid. Jeg gråt så vanvittig av handlingen at jeg har faktisk aldri orket å se den igjen.
Men den troner på toppen som en av de mest emosjonelle filmene jeg noen gang har sett, og det er ganske spesielt til å være en anime film. På et eller annet tidspunkt er planen å se den igjen, men jeg må nesten manne meg opp til det for den påvirker meg så veldig.
Såklart sett på originalspråket.

Bilde

Shag.(1988).
Skikkelig glad film om 4 jenter på 1960 tallet som skal på en siste jentetur før et bryllup i Myrtle Beach.
Utrolig sjarmerende, søt og feel-good film med flere kjente som Bridget Fonda, Phoebe Cates og Annabeth Gish bl.a.
Jeg har sett den ørten hundre ganger, den har mye bra musikk, og bare den 60'talls stemningen med biler og klær gjør alt.
Bilde
Spennende valg, selv om jeg kun har sett en av dem, men en fordømrande god og uforglemmelig film (Grave of the Fireflies).
Kanskje på tide med et gjensyn.
Her tror jeg nok man så en annen utgave, vel med tanke på språk altså. Var nok engelsktalende (eneste valget DVDen min hadde).

Shag har jeg aldri hørt om, men ser jo med en gang flere likandes og meget kjente navn du lister opp.
Posteren gir meg øyeblikkelig litt The Wild Life (1984) følelsen, men vil tippe at der stopper kanskje likheten, ettersom sistnevnte var veldig ujamn og rølpete, men også den med mange kjente 80-talls talenter på god frammarsj.

Takker for tipsene, og Shag får jeg prøve å sjekke opp, ligger vel sikkert noen trailere (om ikke hele filme? oppe på Youtube.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Hmm, jeg er veldig glad i film og det er mange filmer jeg liker, men dette må være favorittene:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jeg har mange. Veldig mange. Vanskelig å begynne et sted, men jeg velger følgende, som en start:

The Equalizer (2014)

Denzel Washington på sitt absolutt beste. Selvsagt en film med masse action, men jeg er ingen action-fantast, som ikke ser dybden i filmene jeg ser. Action uten innhold slår jeg av med en gang.

Det er noe med hele Denzels vesen i denne, som tiltaler meg. Den litt forsiktige, ordensmaniske mannen, som eksploderer i kalkulert gjengjeldelse, er noe av det beste jeg har sett på lerretet i mine 58 år. Scenene er veldig godt filmet og produsert, og spesielt scenene mot slutten av filmen, med ditto musikk som bygger det hele opp til et klimaks, er pur klasse. Å se Denzel i slomo, i ferd med å fullføre verket sitt, det er film på sitt beste for meg.

Jeg gir filmen 10/10.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

DennisB skrev: ons aug 11, 2021 2:56 pm Jeg har mange. Veldig mange. Vanskelig å begynne et sted, men jeg velger følgende, som en start:

The Equalizer (2014)

Denzel Washington på sitt absolutt beste.
Skulle så gjerne delt din mening om nevnte film, men for meg ble den, tja ikke helt min type underholdning.
Mulig jeg får returnere til den en dag, for broren min er stor fan, og vel, forsøkte å sette meg i retning av oppfølgeren, men mista interessen tidlig ut, og tja, vi forble enige i å være uenige om filmvalget den lørdagskvelden.

Men Denzel er jeg glad i, og vet ikke om du har sett den før, men anbefales på det varmeste, og er ei 90-talls krim-noir thriller ved navn Devil in a Blue Dress (1995)
► Show Spoiler
, hvor Denzel, Tom Sizemore og Don Cheadle er fantastiske, og en virkelig god og velspilt utgivelse, som man først nylig plukka opp på Blu-ray, og ja, en jeg definitivt vil returnere til, og mulig rates høyere da.

Training Day (2001) er også en stor favoritt, som ble sett mye på tidlig 00-tallet.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Et par filmer til...

Komidramaet Doc Hollywood.(1991)
Igjen en skikkelig feel-good film som jeg kan se om og om igjen. Må ha sett den minst 10 ganger, og blir ikke lei.
Syntes Michael J Fox er på sitt beste her, og bygdesjarmen kommer definitivt til sin rett i filmen. Julie Warner og Woody Harrelson er like sjarmerende i sine roller.
Bilde

Horrorfilmen..nuvel.. sci-filmen Aliens. (1986)
Selv om Alien står som en bauta, så er det Aliens som virkelig slo ann hos meg. Jeg ELSKER den filmen, og tror faktisk det må være den filmen jeg har sett om igjen FLEST ganger av alle filmer jeg har sett, og endel av grunnen til det er blandt annet at jeg hadde en helt vanvittig crush på Michael Biehn som ung tenåring :lol: Militær-crewet som er i filmen er jo bare elskelig, og det er så mange digge sitat fra den filmen at det er vanskelig å finne bare ett, og diskusjonene crewet imellom likeså. Vanskelig å ikke elske Hudson sine mange sitat.
"Game over, man! GAME OVER"
"I don't know if you've been keeping up on current events, but we just got our asses kicked pal!"
"What do you mean "They" cut the power? How could they cut the power man, they're animals!"
+ mange flere fra de andre i crewet.

Anyways, her er det action og gore fra start til slutt, en vanvittig "puls" på slutten og den beste aliens av alle filmene spør man meg.
Bilde

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7859

Legg inn av Big George »

Satte opp en topp 10 for ca 20 år siden
Gudfaren den første med Marlon Brando
Festen dansk sterkt om familiehemmeligheter
Rashomon Kurosawas gjennombrudd som gjorde han kjent i vesten
The Unbearable lightness of being Daniel Day Lewis og Juliette Binoche
Trainspotting humoristisk om narkomane i UK.
Prime Suspect 1 Tv drama om jakten på en morder Helen Mirren
Prime Suspect 2 Tv drama om jakten på en morder også denne med Helen Mirren
Persona Ingmar Bergman. Eneste Liv Ullmann filmen jeg liker
Sju Samuraier Kurosawa ble en favoritt i vesten
Cinema Paradiso Italiensk om kino-nostalgi
Sist redigert av Big George den ons aug 11, 2021 3:25 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fringegirl skrev: ons aug 11, 2021 3:11 pm Et par filmer til...

Komidramaet Doc Hollywood.(1991)
Igjen en skikkelig feel-good film som jeg kan se om og om igjen. Må ha sett den minst 10 ganger, og blir ikke lei.
Syntes Michael J Fox er på sitt beste her, og bygdesjarmen kommer definitivt til sin rett i filmen. Julie Warner og Woody Harrelson er like sjarmerende i sine roller.
Bilde
Doc Hollywood ja, fin film, morsom, sjarmerende og Michael J Fox var en favoritt fra barndommen, bare så synd han kun et par år senere måtte legge filmkarrieren på hylla, men Doc Hollywood er slettes ingen dum film.
Må oppgradere min DVD, da den har dårlig bilde og lyd (kjip kombo) og selvsagt ingen tekst, enda "bedre". Så en må spille av lyden, meget høyt, og så er det opp og ned i justering, grunnet ja, elendig lydkvalitet.
Fringegirl skrev: ons aug 11, 2021 3:11 pm Horrorfilmen..nuvel.. sci-filmen Aliens. (1986)
Selv om Alien står som en bauta, så er det Aliens som virkelig slo ann hos meg. Jeg ELSKER den filmen, og tror faktisk det må være den filmen jeg har sett om igjen FLEST ganger av alle filmer jeg har sett, og endel av grunnen til det er blandt annet at jeg hadde en helt vanvittig crush på Michael Biehn som ung tenåring :lol: Militær-crewet som er i filmen er jo bare elskelig, og det er så mange digge sitat fra den filmen at det er vanskelig å finne bare ett, og diskusjonene crewet imellom likeså. Vanskelig å ikke elske Hudson sine mange sitat.
"Game over, man! GAME OVER"
"I don't know if you've been keeping up on current events, but we just got our asses kicked pal!"
"What do you mean "They" cut the power? How could they cut the power man, they're animals!"
+ mange flere fra de andre i crewet.

Anyways, her er det action og gore fra start til slutt, en vanvittig "puls" på slutten og den beste aliens av alle filmene spør man meg.
Bilde
Kult at flere nevner Aliens, den greier på meg suksessfullt vis, å være bigger og "better", med tanke på det å kombinere action og skrekk, og så mange herlige typer, særlig nevnte Biehn og Bill Paxton, men var jo en grunn til at Sigourney fikk ei Oscar nominasjon, og leverer kanskje sin beste prestasjon? hvert fall av de jeg har sette henne med.
Her er jo hele det klassiske karaktergalleriet til Cameron involvert, Paxton, Henriksen, Biehn og en nær ugjenkjennelig Jeanette Golstein, og ja, 3 av disse ville jo teame opp igjen, i den undervurderte og flotte vampyrgrøsseren, Near Dark året etter.

Ellers er jo Camerons valg og måte å håndtere flere monstre på, meget godt utført. Han benyttet seg visstnok av ballettdansere, for å unngå den klassiske monsterfilm klisjeen om statiske menn i gummidrakter, og heller gi dansere med masse bevegelighet muligheten til å gi hver en av Alienbeista, sine egne helt unike "moves", som gjør at det blir enda mer creepy, når de dukker opp, klatrende eller hengende fra vegger og tak, som slimete snegler, bare i langt høyere tempo.

Men dronningmoren, der lykkes de meget godt. Lydene og fresingen/frådingen fra den henne, er utrolig ekkel, og nei, slik skal en gjøre ei verdig fortsettelse, en som nesten topper forgjengeren.
Synd Cameron i stedet forlot de mørkere sci-fi filmene, til fordel for The Abyss, som tross av et herlig galleri av skuespillere (særlig Biehn som skurk), føltes det litt feil,
► Show Spoiler
gjensynet tidligere i år, ble ja, en kjip påminnelse om hvorfor man aldri greier å elske den, like mye som man ønsker.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Vel, den måtte jo komme. Av feel-good 80-talls komedier, er det få som gir meg så mye glede og latter, som det å se igjen Steve Martin og John Candy i John Hughes klassikeren Planes, Trains and Automobiles (1987), der var en viktig overgang for alle tre herrer, ettersom Hughes hadde sett seg meget lei av gjøre mer av de angstfylte tenåringsfilmene sine, og ønsket å lage en mer "voksen" film, i hop med eldre skuespillere. Og for Martin og Candy, så fikk de bryne seg på roller som ga dem muligheten til å vise frem mer enn kun sine komiske talenter, hvert fall Candy, som var jo en åpenbaring for mange her.

Handlingen er ganske så grei, der man slår følge med to meget ulike personligheter, som kommer tidlig ut på "kant", vel hvert fall Martins karakter, men utover, blir det jo klart at de to er langt mer avhengige av hverandres nærvær, enn hva de vil innrømme.
Filmen var kanskje ikke "banebrytende" med tanke handling og karakterer, det er jo en roadtrip/screwball komedie, men sjarmen, humoren og nei, er såpass vel utført, og en må være en meget iskald kyniker, om ikke siste scenen får en til å dra på smilebåndet.

Alltid en favoritt å se utover høsten, da gjerne et stykke ut i November måned, og passer utmerket å se mens en ligger i senga under ei varm dyne/pledd, og bare koser seg med alt som foregår på skjermen.

Ser med liten glede "frem" til remaken, der visstnok skal ha Will Smith og Kevin Hart i rollene til Martin og Candy, og sistnevnte Hart, skal også være klar med en remake av en annen Candy film, The Great Outdoors, så her har tankesmia i Hollywood vært meget kreative om dagene.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 11, 2021 3:55 pm

Ser med liten glede "frem" til remaken, der visstnok skal ha Will Smith og Kevin Hart i rollene til Martin og Candy, og sistnevnte Hart, skal også være klar med en remake av en annen Candy film, The Great Outdoors, så her har tankesmia i Hollywood vært meget kreative om dagene.
Gud bedre, de filmene skal jeg ikke se. Av en eller annen grunn så blir slike filmer med afro-amerikanere UTROLIG slitsomme å se på, og komikken for spesielt interesserte.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 11, 2021 3:55 pm Filmen var kanskje ikke "banebrytende" med tanke handling og karakterer, det er jo en roadtrip/screwball komedie, men sjarmen, humoren og nei, er såpass vel utført, og en må være en meget iskald kyniker, om ikke siste scenen får en til å dra på smilebåndet.
Denne scenen husker jeg best, den er helt konge:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fringegirl skrev: ons aug 11, 2021 4:01 pm Gud bedre, de filmene skal jeg ikke se. Av en eller annen grunn så blir slike filmer med afro-amerikanere UTROLIG slitsomme å se på, og komikken for spesielt interesserte.
En jeg faktisk, tja, ser litt frem til (om det blir noe av, og riktige folka foran og bakom kamera blir hyra inn) er jo remaken av Grumpy Old Men filmene. Klart, å "erstatte" Walter Matthau og Jack Lemmon, det skjer ikke, men gikk vel noen rykter om at Eddie Murphy og Samuel L. Jackson kunne vært blant de potensielle valgene, men tja, Murphy, litt usikker på, en Samuel kan jeg godt tenke meg å se i en slik rolle.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

InternalExile skrev: ons aug 11, 2021 4:07 pm Denne scenen husker jeg best, den er helt konge:
Absolutt en klassisk scene, selv om den hvor Candy blir omgjort til djevelen, ble for "sterk" kost for en del, og kuttet ut i enkelte amerikanske utgaver, heldigvis ikke fjerna fra DVD utgavene mine.

Den jeg tenker mest på, er nok denne:

DennisB

Legg inn av DennisB »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 11, 2021 3:55 pm Vel, den måtte jo komme. Av feel-good 80-talls komedier, er det få som gir meg så mye glede og latter, som det å se igjen Steve Martin og John Candy i John Hughes klassikeren Planes, Trains and Automobiles (1987), der var en viktig overgang for alle tre herrer, ettersom Hughes hadde sett seg meget lei av gjøre mer av de angstfylte tenåringsfilmene sine, og ønsket å lage en mer "voksen" film, i hop med eldre skuespillere. Og for Martin og Candy, så fikk de bryne seg på roller som ga dem muligheten til å vise frem mer enn kun sine komiske talenter, hvert fall Candy, som var jo en åpenbaring for mange her.

Herlig film, helt enig. Men min favorittfilm av Steve Martin må være Roxanne, fra 1987.
Der han med sin enormt lange nese, drar noen vitser av den selv på en bar, som fikk meg til å falle ut av sofaen. Hilarious. En av de mest komiske scenene jeg har sett.
Filmen er gjennomgående morsom, men også med et godt hjerte. Jeg liker den komboen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ale-Jet skrev: ons aug 11, 2021 4:30 pm Topp 10 favorittfilmer:

1. Oslo, 31. august
2. Into The Wild
3. Spoorloos
4. The Master
5. The Deer Hunter
6. Amadeus
7. Zodiac
8. Heat
9. Manhunter

10. Memories of Murder
Mye godbiter der, selv om enkelte fortsatt er usett, enn så lenge.
Amadeus, Spoorloos og Oslo, 31. August har jeg i filmboden/samlingen, men kommer til dem, før eller senere.
Heat, The Deer Hunter og Manhunter er alle helt i toppsiktet, men sistnevnte er nok den største favoritten av de 3. Ettersom man aldri hadde hørt om den, og så steg den gradvis opp, for hvert besøk, og forble bare værende der.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

DennisB skrev: ons aug 11, 2021 4:33 pm Herlig film, helt enig. Men min favorittfilm av Steve Martin må være Roxanne, fra 1987.
Der han med sin enormt lange nese, drar noen vitser av den selv på en bar, som fikk meg til å falle ut av sofaen. Hilarious. En av de mest komiske scenene jeg har sett.
Filmen er gjennomgående morsom, men også med et godt hjerte. Jeg liker den komboen.
Meget enig der, ja. Roxanne husker jeg godt fra barndommen, elsket den lille småbystemningen, det komiske brannvesenet og de ubrukelige medhjelperne til C.D. Bales (visstnok var CDB ment som et hint til Cyrano De Bergerac fra originalhistorien, eller noe slikt).
Steve er fantastisk i sitt vante jeg, med herlig slapstick komedie, men som du sier, også noen meget rørende og sjarmerende stunder, og ja, den komboen er det ikke ofte man får i komediefilmer, da blir det enten for mye eller for lite.

Scenen der C.D. havner på taket med en ung liten overvektig gutt, som har blitt mobbet, og de to bare slår av en kompisprat, og nei, en fin liten scene, og oppsummerer greit tonen til Roxanne. Ellers synes jeg Rick Rossovich er faktisk ganske så artig også, spesielt i scenen hvor han skal forsøke å sjarmere Roxanne (Daryl Hannah) med C.D. på mikrofon med skjulte øreplugger, og en latterlig kanadisk jaktlue, med svære øreloffer til å dekke dem.
Slikt blir det selvsagt problemer ut av.
En annen favorittscene med Rossovich, er når han får øye på "drømmedama" inne på en fullstappet spisested, og får helt panikk, og løper sporenstraks ut på do, og alle sitter å undrer på hvor blir det av ham, ettersom tiden går, og han kommer aldri ut igjen.
Neste man ser, er at han har nærmest ødelagt vinduet på do, for å rømme unna en potensiell konfrontasjon med Roxanne og hennes venner.

Kjenner meg faktisk igjen i akkurat den biten, så ja, ekstra morsomt å se, men ikke selv å oppleve det. :lol:

Nei, må få meg et gjensyn med Roxanne også, lenge siden sist.
Martin var i toppform på tampen av 80-tallet, Dirty Rotten Scoundrels, Planes, Trains og Roxanne, er alle komedier av ypperste sorten.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Film 2 av mine topp 10:

Seven Pounds (2008).

Will Smith i en rolle som viser hans versalitet. Den mannen har flere registre å spille på enn mange tror.
Filmen handler om Smith, en IRS-ansatt som i takt med sin jobb, også prøver å finne aktuelle mennesker han kan donere sine egne organer til. Filmen bygges opp slik at vi ikke helt ser sammenhengen, før langt ut i filmen. Og når det går opp for oss hvorfor han har agert som han har gjort filmen igjennom, varmer det voldsomt. En tåredryppende film, som jeg uten tvil gir karakteren...

10/10

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7859

Legg inn av Big George »

Satte opp en topp 10 for ca 20 år siden
Gudfaren den første med Marlon Brando
Festen dansk sterkt om familiehemmeligheter
Rashomon Kurosawas gjennombrudd som gjorde han kjent i vesten
The Unbearable lightness of being Daniel Day Lewis og Juliette Binoche
Trainspotting humoristisk om narkomane i UK.
Prime Suspect 1 Tv drama om jakten på en morder Helen Mirren
Prime Suspect 2 Tv drama om jakten på en morder også denne med Helen Mirren
Persona Ingmar Bergman. Eneste Liv Ullmann filmen jeg liker
Sju Samuraier Kurosawa ble en favoritt i vesten
Cinema Paradiso Italiensk om kino-nostalgi

Glemte disse ( Dette var en topp 15 liste opprinnelig)
Heat
Circus med Chaplin
Amadeus
Bænken dansk om en alkoholiker. Christensen fikk roller i flere James Bon[d filmer etterpå
Pink Panter strikes again Med Peter Sellers og like mye Herbert Lom.

Av de nye er den franske de urørlige som er omtalt lenger opp av en annen debattant
Sist redigert av Big George den ons aug 11, 2021 4:59 pm, redigert 2 ganger totalt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 11, 2021 4:47 pm
DennisB skrev: ons aug 11, 2021 4:33 pm Herlig film, helt enig. Men min favorittfilm av Steve Martin må være Roxanne, fra 1987.
Der han med sin enormt lange nese, drar noen vitser av den selv på en bar, som fikk meg til å falle ut av sofaen. Hilarious. En av de mest komiske scenene jeg har sett.
Filmen er gjennomgående morsom, men også med et godt hjerte. Jeg liker den komboen.
Meget enig der, ja. Roxanne husker jeg godt fra barndommen, elsket den lille småbystemningen, det komiske brannvesenet og de ubrukelige medhjelperne til C.D. Bales (visstnok var CDB ment som et hint til Cyrano De Bergerac fra originalhistorien, eller noe slikt).
Steve er fantastisk i sitt vante jeg, med herlig slapstick komedie, men som du sier, også noen meget rørende og sjarmerende stunder, og ja, den komboen er det ikke ofte man får i komediefilmer, da blir det enten for mye eller for lite.

Scenen der C.D. havner på taket med en ung liten overvektig gutt, som har blitt mobbet, og de to bare slår av en kompisprat, og nei, en fin liten scene, og oppsummerer greit tonen til Roxanne. Ellers synes jeg Rick Rossovich er faktisk ganske så artig også, spesielt i scenen hvor han skal forsøke å sjarmere Roxanne (Daryl Hannah) med C.D. på mikrofon med skjulte øreplugger, og en latterlig kanadisk jaktlue, med svære øreloffer til å dekke dem.
Slikt blir det selvsagt problemer ut av.
En annen favorittscene med Rossovich, er når han får øye på "drømmedama" inne på en fullstappet spisested, og får helt panikk, og løper sporenstraks ut på do, og alle sitter å undrer på hvor blir det av ham, ettersom tiden går, og han kommer aldri ut igjen.
Neste man ser, er at han har nærmest ødelagt vinduet på do, for å rømme unna en potensiell konfrontasjon med Roxanne og hennes venner.

Kjenner meg faktisk igjen i akkurat den biten, så ja, ekstra morsomt å se, men ikke selv å oppleve det. :lol:

Nei, må få meg et gjensyn med Roxanne også, lenge siden sist.
Martin var i toppform på tampen av 80-tallet, Dirty Rotten Scoundrels, Planes, Trains og Roxanne, er alle komedier av ypperste sorten.
Her er du helt spot on selvsagt, mange gode minner kommer tilbake her.

Og det som er så deilig, vi kan se disse filmene om igjen (og om igjen) etter en stund, og de fleste er fortsatt like gode andre, tredje, og fjerde gangen. Om ikke bedre.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Big George skrev: ons aug 11, 2021 3:23 pm Satte opp en topp 10 for ca 20 år siden
Gudfaren den første med Marlon Brando
Festen dansk sterkt om familiehemmeligheter
Rashomon Kurosawas gjennombrudd som gjorde han kjent i vesten
The Unbearable lightness of being Daniel Day Lewis og Juliette Binoche
Trainspotting humoristisk om narkomane i UK.
Prime Suspect 1 Tv drama om jakten på en morder Helen Mirren
Prime Suspect 2 Tv drama om jakten på en morder også denne med Helen Mirren
Persona Ingmar Bergman. Eneste Liv Ullmann filmen jeg liker
Sju Samuraier Kurosawa ble en favoritt i vesten
Cinema Paradiso Italiensk om kino-nostalgi
Festen har jeg kun sett 2 ganger, men allerede tilbake i sommer 2017, visste jeg hvor det kom til å bære ved et nærmere gjensyn. Og i 2020 ble jo 10ern rulla ut, en utsøkt dramafilm, med noen utrolig sterke prestasjoner, og attpåtil mørk humor, der enkelte ganger lo jeg så man nesten falt ut av sofaen.
Den beste av filmene man har sett av Thomas Vinterberg, med Jagten på en annenplass.

Trainspotting ikke sett siden 2003, men herlighet, den gang, så jeg den nesten ukentlig, kunne filmen utenat og kjøpte jo inn soundtrackene, boka etc.
Også en man må se om ikke lenge, usikker på om den vil gjøre like stort inntrykk, men for noen karakterer.
Begbie, en skremmende men også hysterisk karakter.

Ølglass scenen, der han bare casual slenger glasset i huet på ei dame, og deretter blir opptakten til et vanvittig masseslagsmål, men ja, gutta visste jo at det var hans måte å hygge seg på, slossing og frem med kniven. Men som Tommy nevner, han er jo en kompis, så hva kan man gjøre?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Ale-Jet skrev: ons aug 11, 2021 4:53 pm Will Smith er god i Seven Pounds. Men synes han er enda bedre i The Pursuit of Happyness. Det er en film man virkelig kjenner på kroppen.
Nå kommer du meg i forkjøpet, for Pursuit of Happyness er også i min topp 10. Hadde kommet til den :)

Helt enig. Fantastisk film. Den kjente jeg, og jeg følte lykken da han ble tilbudt jobben til slutt, og kunne forsørge sønnen sin. Som jo er hans sønn i virkeligheten også. Fantastiske skulespillerprestasjoner av begge to.
Jeg ække redd for å tute litt foran TVn (eller pc`en), men gjør det helst alene. Og det var jeg i begge disse filmene..

En ny 10/10.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Siden dette ikke er en "rams opp 10 favorittfilmer" så fortsetter jeg i samme tralten med å nevne et par om gangen;

Watership Down (1978, film basert på boken)
Tålt mang en gjensyn, og en ganske så spennende og emosjonell film syntes jeg. Brutal til tider også, selv for animasjon.
Med kjente stemmer som John Hurt blandt annet, som gir den et fint preg. Syntes ikke nyversjonen som ligger på Netflix er i nærheten av å ligne i kvalitet. Mye fin stemningsmusikk, og Bright Eyes av Art Garfunkel ble jo laget som soundtracket til filmen, og hver gang jeg hører den så tenker jeg på filmen.

Bilde

DennisB

Legg inn av DennisB »

Film 4 av mine topp 10:

The Next Three Days (2010)

Russell Crowe viser sine beste sider her. Dette er en film som viser hvor langt en mann er villig til å gå for å bryte sin kone ut av fengsel. Hun er dømt for et mord hun ikke har begått, men alt tyder på at hun aldri vil se frihet igjen. Det vil Crowe gjøre noe med.
En film som er lett å bli revet med i, og som beveger meg. Nok en film på min liste av filmer jeg gir ..

10/10

DennisB

Legg inn av DennisB »

Expekt skrev: ons aug 11, 2021 2:55 pm Hmm, jeg er veldig glad i film og det er mange filmer jeg liker, men dette må være favorittene:
Herlige valg. Alle disse er blant mine favoritter også (kuttet ut bildene, da de tar mye plass).
Spesielt Braveheart, en av tidenes beste filmer. The Shawshank Redemption er også en tidløs og nydelig film.

Begge disse to: 10/10. De to andre, en sterk 9`er.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Merker meg at jeg faktisk har endel eldre filmer som ligger på topp 10 listen, og det er rett og slett fordi det er veldig få av dagens filmer som når opp til 10. Det handler ikke bare om at filmen skal være god, men for meg handler det om at filmen skal kunne sees om igjen ørten ganger og allikevel kose meg like mye med filmen som første gangen jeg så den.

To filmer som er av nyere sort:

Inception og Interstellar (tar de sammen ettersom begge har samme regissøren, hvor jeg stort sett har likt alle filmene hans).
To filmer jeg liker svært godt, som begge spiller på det jeg liker i sci-fi med et utrolig godt driv hele veien.
Musikken i begge er prima i forhold til spenning og legge opp til scener, ikke minst liker jeg alle skuespillerene i begge filmene svært godt.
Gjensynsraten er høy på begge.

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

DennisB skrev: ons aug 11, 2021 4:53 pm Og det som er så deilig, vi kan se disse filmene om igjen (og om igjen) etter en stund, og de fleste er fortsatt like gode andre, tredje, og fjerde gangen. Om ikke bedre.
Ja, nettopp den type film, de som kommer litt mer nær og er personlige enn andre, og selv om det muligen langt bedre filmer, men da av typen en beundrer på en viss "avstand" og hvor de blir ikke sett like ofte. Det er vel kanskje slik jeg forsøker å skille mellom favorittene, og de man regner som de aller beste, men klart, moro når en får det beste fra begge verdener, både favoritt og beste film, i en og samme utgave.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fringegirl skrev: ons aug 11, 2021 5:15 pm Watership Down (1978, film basert på boken)
Tålt mang en gjensyn, og en ganske så spennende og emosjonell film syntes jeg. Brutal til tider også, selv for animasjon.
Med kjente stemmer som John Hurt blandt annet, som gir den et fint preg. Syntes ikke nyversjonen som ligger på Netflix er i nærheten av å ligne i kvalitet. Mye fin stemningsmusikk, og Bright Eyes av Art Garfunkel ble jo laget som soundtracket til filmen, og hver gang jeg hører den så tenker jeg på filmen.

Bilde
Aldri hørt, men det du skriver, virker jo som en interessant animertfilm, ikke kun grunnet det brutale, men tenker litt britisk The Animals of Farthing Wood aktig plot/setting, og ikke over søt og koselig Disney animasjon.
Skal sjekkes ut videre, og et meget spennende tips. :)

Angående animasjon, må jeg vel forsøke å komme med noen favoritter utover, men er såpass mange å velge blant, men nei, får ta frem en eller to noe senere.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 11, 2021 6:16 pm
Fringegirl skrev: ons aug 11, 2021 5:15 pm Watership Down (1978, film basert på boken)
Tålt mang en gjensyn, og en ganske så spennende og emosjonell film syntes jeg. Brutal til tider også, selv for animasjon.
Med kjente stemmer som John Hurt blandt annet, som gir den et fint preg. Syntes ikke nyversjonen som ligger på Netflix er i nærheten av å ligne i kvalitet. Mye fin stemningsmusikk, og Bright Eyes av Art Garfunkel ble jo laget som soundtracket til filmen, og hver gang jeg hører den så tenker jeg på filmen.

Bilde
Aldri hørt, men det du skriver, virker jo som en interessant animertfilm, ikke kun grunnet det brutale, men tenker litt britisk The Animals of Farthing Wood aktig plot/setting, og ikke over søt og koselig Disney animasjon.
Skal sjekkes ut videre, og et meget spennende tips. :)

Angående animasjon, må jeg vel forsøke å komme med noen favoritter utover, men er såpass mange å velge blant, men nei, får ta frem en eller to noe senere.

Helt riktig det, dette er langt fra noe Disneyfilm 😉 så anbefaler virkelig at du ser den, ganske ekstensiell film.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7859

Legg inn av Big George »

På Disneyfronten er Walt Disney sin siste film "The Jungle Book" fra 1967 en klar favoritt.
Mange barnefilmregissører har mye å lære der.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»