VM i alpint 2023, Courchevel/Meribel

Svar
Mehell

Re: VM i alpint 2023, Courchevel/Meribel

Legg inn av Mehell »

Team Ingebrigtsen skrev: man feb 20, 2023 6:48 am
GoingKronos skrev: søn feb 19, 2023 2:41 pm
Ikke så mange som spådde medalje her inne, var kanskje et unntak i hans største fan.
Om man følger bittelitt med alpintsporten, hvordan er det mulig å ikke ha Henrik som favoritt foran en andre omgang i slalåm hvor han ligger 7-8 tideler bak sine presumptivt største rivaler? Svaret er at man følger ikke med om man mener noe annet.
bønna1/2 skrev: søn feb 19, 2023 4:13 pm Ergo var det ikke skrevet i stjernene.
Det nytter ikke å diskutere med enkelte... :)
Om man ikke hadde Henrik som soleklar medaljekandidat og den største gullfavoritten etter første omgang, så vet man absolutt null, niks og ingen ting om alpintsporten. Det inkluderer de inkompetente kommentatorene og ''ekspertene'' i diverse mediahus. Nå har vi som har greie på dette skrevet etter hver bidige første omgang hvor Henrik er et stykke bak at han er den suverent beste andreomgangskjøreren, han er den beste slalåmkjøreren jevnt over. Da er det verdens enkleste logiske slutning at han høyst sannsynligvis etter to omganger står igjen som den beste. Dette er det mest grunnleggende med alpintsporten å forstå dette. Gjør man ikke det, så er det ingen hensikt å følge med i det hele og det store.
Kristoffersen var nr. 16(!!!!!) etter første omgang, og han var 91 hundredeler bak lederen. Han måtte altså ta inn nesten et sekund på lederen, og samtidig gå forbi 15 andre på resultatlisten for å vinne gull.
Hvor ofte ser du noen som er så langt nede etter første omgang klarer å snu det og vinne løpet?
Hvis du hadde han som største gullfavoritt før 2.omgang så er du veldig i utakt med stort sett alt av ekspertise, alt av oddseksperter og også i utakt med stort sett alle andre.

Men regner med at du spilte på liveodds og hentet deg en pen gevinst på veldig fin odds da?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

I etterkant av VM-et; hva er egentlig debattantenes favorittøvelse i alpint? Min er vel egentlig storslalom.

Mehell

Legg inn av Mehell »

KongOlav2 skrev: man feb 20, 2023 7:19 am I etterkant av VM-et; hva er egentlig debattantenes favorittøvelse i alpint? Min er vel egentlig storslalom.
Egentlig vanskelig å svare på ettersom alle øvelsene har sin egen dramaturgi.
Men personlig har jeg alltid hatt en ekstra forkjærlighet for slalåm.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Enig i att når HK var "kun" 91/100 bak Feller som ledet og med start midt i feltet i andreomgang var mulighetene til avansering gode, men det er også lett/naturlig å tenkte plassering og ikke tidsavstand, men samtidig var nok det en suksessfaktor her. Selv tenkte jeg avstanden gjorde dette spennende mht HK sine muligheter men samtidig var jeg skeptisk til HK sitt oppsett/egenskaper på dette underlaget i forhold til å gjøre dette til pallmulighet. Trodde også at minst 1-2 foran der ville treffe, kanskje ikke Feller men Noel og Braathen. Noel gjorde en ok omgang men ikke mer. Braathen egentlig helt fantastisk til en ene feilen og så litt rot etter det. For meg så hadde det på en måte vært det samme om Braathen eller HK hadde vunnet. Begge hadde fortjent det etter den andreomgangen. Men også mest glad nå at HK vant, både fordi han har manglet det men også virkelig fortjent det. At Vinatzer og Ginnis var de som kom nærmest var en overraskelse. Vinatzer trodde jeg egentlig skulle slå han med den "ledelsen" etter siste splitt, og kjøringen han gjorde mot mål så jeg ikke noen feil eller dårlig tempo. Samtidig ble jeg overrasket hvor nær GInnis var i mål etter siste splitten. Antar han har nest beste avslutning ?

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Utfor er min favoritt, storslalom og slalåm delt nr 2.

nanonils

Legg inn av nanonils »

Vanskelig å si hva som er favoritten. Noen fartsrenn mister spenningen ganske tidlig, blir gjerne mindre interessant å følge med da.
Slalom og Storslalom har jo fordelen med to omganger.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Mehell skrev: man feb 20, 2023 7:02 am Kristoffersen var nr. 16(!!!!!) etter første omgang, og han var 91 hundredeler bak lederen. Han måtte altså ta inn nesten et sekund på lederen, og samtidig gå forbi 15 andre på resultatlisten for å vinne gull.
Hvor ofte ser du noen som er så langt nede etter første omgang klarer å snu det og vinne løpet?
Hvis du hadde han som største gullfavoritt før 2.omgang så er du veldig i utakt med stort sett alt av ekspertise, alt av oddseksperter og også i utakt med stort sett alle andre.

Men regner med at du spilte på liveodds og hentet deg en pen gevinst på veldig fin odds da?
Hvis jeg var i utakt med noen, så er det fordi at jeg har greie på dette, og det har ikke de som sier noe annet.
Henrik er verdens beste andreomgangskjører, noen han har vist et utall ganger, og han er jevnt over den beste slalåmkjøreren. Det er helt ufattelig enkelt å forstå om man følger med. Slik har Henrik vært siden han slo gjennom. Jeg skriver det samme hver eneste gang Henrik har en midt-på-treet førsteomgang, og de kunnskapsløse ''ekspertene'' snakker han ned, og så kommer det hver bidige gang på de som en overraskelse når han snur ting i andre omgang. 9 tideler er absolutt ingen ting, spesielt ikke når du har kronisk ujevne Feller som referansepunkt. At han skulle kjøre to rene slalåmomganger skjer omtrent hvert tredje år. Henrik er dessuten den beste slalåmkjøreren, hvordan i aller huleste skulle ikke det telle til hans fordel, over to omganger er det som oftest den beste som vinner til slutt likevel.
Kan det være så vanskelig å forstå? HVER ENESTE GANG HENRIK ER PÅ NOENLUNDE SKUDDHOLD FØR ANDRE OMGANG I SLALÅM SÅ ER HAN FAVORITTEN?

Mehell

Legg inn av Mehell »

Team Ingebrigtsen skrev: man feb 20, 2023 7:56 am
Mehell skrev: man feb 20, 2023 7:02 am Kristoffersen var nr. 16(!!!!!) etter første omgang, og han var 91 hundredeler bak lederen. Han måtte altså ta inn nesten et sekund på lederen, og samtidig gå forbi 15 andre på resultatlisten for å vinne gull.
Hvor ofte ser du noen som er så langt nede etter første omgang klarer å snu det og vinne løpet?
Hvis du hadde han som største gullfavoritt før 2.omgang så er du veldig i utakt med stort sett alt av ekspertise, alt av oddseksperter og også i utakt med stort sett alle andre.

Men regner med at du spilte på liveodds og hentet deg en pen gevinst på veldig fin odds da?
Hvis jeg var i utakt med noen, så er det fordi at jeg har greie på dette, og det har ikke de som sier noe annet.
Verdens største ekspert, med andre ord.
Du sliter ikke med lav selvtillit i hvert fall.

Bare for å få kontroll over statistikken. Hvor ofte har Kristoffersen vunnet renn etter å ikke ha vært blant de 10 beste etter første omgang? Og hvor ofte har han vunnet renn etter å ha vært mer enn 90 hundredeler bak lederen etter første omgang? Som en stor ekspert så har du sikkert kontroll på slike ting også.

Denne sesongen har Bråthen vært verdens beste slalåmkjører, og han lå vel omtrentlig 8 tideler foran Kristoffersen før 2.omgang (husker dessverre ikke den nøyaktige differansen mellom dem). Feller er også en av verdens beste slalåmkjørere, og han ledet altså etter 1.omgang. Dette er bare to av de 15(!!!!) løperne som kjørte bedre enn Henrik Kristoffersen i 1.omgang.

Spilte du på liveodds? Må jo ha vært en gave for deg dette.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

KongOlav2 skrev: man feb 20, 2023 7:19 am I etterkant av VM-et; hva er egentlig debattantenes favorittøvelse i alpint? Min er vel egentlig storslalom.
Jeg holder stort sett utfor høyest, det er en så ekstrem øvelse og kombinasjon av fysikk, teknikk og mental råskap. De tre andre har jeg ikke så sterke meninger om, årets Super-G for herrene var jo en stor nedtur sett til løypa. Så i år rangerer jeg den sist.

For kvinnene var det nok Super-G, fantastisk løype og konkurranse og utrolig gledelig norsk medalje.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Team Ingebrigtsen skrev: man feb 20, 2023 7:56 am

Hvis jeg var i utakt med noen, så er det fordi at jeg har greie på dette, og det har ikke de som sier noe annet.
Du var ikke utakt med noen, du skrev jo faktisk ingenting om Henriks muligheter. Skal man være ekspert så kan man ikke bare være det i eget hode.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Så langt har jeg funnet 7 løp hvor Henrik Kristoffersen har vært 65 hundredeler eller mer bak lederen etter første omgang i slalåmløp i verdenscupen. Han har vunnet nøyaktig null av disse.
Dette er for øvrig en gjennomgang hvor jeg har begynt med de nyeste løpene og så gått bakover i tid. Gidder ikke gå gjennom flere, da jeg føler dette er nok til å bygge opp under mine tidligere innlegg om temaet.
Men TeamIngebrigtsen må gjerne komme med en fullstendig statistikk.

Mehell

Legg inn av Mehell »

https://www.fis-ski.com/DB/general/athl ... &limit=150

Hvis noen har lyst til å sjekke opp selv så er dette en fullstendig liste over alle hans resultater. Tidene i både første og andre omgang er også inkludert.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Mehell skrev: man feb 20, 2023 8:14 am Verdens største ekspert, med andre ord.
Du sliter ikke med lav selvtillit i hvert fall.
I tilfellet Henrik Kristoffersen er stikkordet at han jevnt over verdens beste slalåmkjører, og han er en typisk andreomgangskjører. Ingen av delene er noe spesielt vanskelig å legge merke til, forutsatt at man ser slalåmrennene. Du kan legge til at jeg i ti år har skrevet at han framstår som den mest dedikerte, hardtarbeidende og nærmest fanatisk i sin lyst til å bli best. Som enda et tillegg kan vi plusse på at han grunnteknisk er den beste. Når man legger de faktorene sammen så tilsier den samlede kunnskap at det er forferdelig ignorant å ikke anse Henrik som i verste fall pallkandidat, og mest sannsynlig gullfavoritt etter første omgang. Å skrive dette kaller du for selvtillit, jeg vil bruke ordet kunnskap.
GoingKronos skrev: man feb 20, 2023 8:53 am Du var ikke utakt med noen, du skrev jo faktisk ingenting om Henriks muligheter. Skal man være ekspert så kan man ikke bare være det i eget hode.
Ignorant er du.. Jeg har skrevet hundretallsinnlegg både her og VGD om det samme. Jeg har en innleggshistorikk som selvfølgelig dokumenterer det. Jeg er vant til at sånne som du kommer slentrende innom i mesterskapene, men lite ellers. Du kan null om dette. Prøv deg igjen når du oppnår kunnskap om dette.
(eller jeg synes jo dette er morsomt, at folk kritiserer Henrik i tide og utide, folk som følger med vet at Henrik alltid kommer tilbake til toppen)
Så det er jo en fryd at du prøver deg.
Mehell skrev: man feb 20, 2023 8:57 am Dette er for øvrig en gjennomgang hvor jeg har begynt med de nyeste løpene og så gått bakover i tid. Gidder ikke gå gjennom flere, da jeg føler dette er nok til å bygge opp under mine tidligere innlegg om temaet.
Jeg sier det igjen, om man i slalåm regner ut Henrik fordi han ligger 9 tideler bak, så han man null om slalåm.
Men bare fortsett, gullet og seirene til Henrik blir bare bedre og bedre når dere forsøker dere... :)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

nanonils skrev: man feb 20, 2023 7:40 am Vanskelig å si hva som er favoritten. Noen fartsrenn mister spenningen ganske tidlig, blir gjerne mindre interessant å følge med da.
Slalom og Storslalom har jo fordelen med to omganger.
Super-G er min favoritt. Sikkert fordi Norge har gjort det bra i denne disiplinen i OL. Gull i 1992 til Kjetil André Aamodt, Gull i 2002 til Kjetil André Aamodt, og Gull i 2006 til Kjetil André Aamodt, Gull i 2010 til Aksel Lund Svindal og Gull i 2014 til Kjetil Jansrud.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Henrik Kristoffersen.
Alle verdenscuprenn han har hatt i verdenscupen etter 01.01.2020. Starter med det siste, og går bakover i tid.
Listen kan inneholde feil, da alt er gått gjennom og regnet ut manuelt.
De løpene hvor han ikke har vært blant de 10 beste etter 1.omgang, og/eller er mer enn 60 hundredeler bak leder etter første omgang er uthevet.
De løpene som kommer etter ------------------------------ opplyser ikke tidene i 1.omgang for de som kjørte ut i 2.omgang. Så det er sannsynlig at Kristoffersens plassering etter første omgang er dårligere enn det jeg har skrevet i noen av disse rennene. Har dessverre ikke noen mulighet til å forbedre dette.

Chamonix: 3 etter første omgang, 25 hundredeler bak leder. Kjørte ut i andre omgang.
Schladming: 1 etter første omgang. Endte som nr.11.
Kitzbuehel: 14 etter første omgang, 1.45 etter leder. Endte som nr. 5.
Wengen: 2 etter første omgang, 45 hundredeler bak leder. Vant.
Adelboden: Kvalifiserte seg ikke til 2.omgang.
Garmisch: Ledet etter første omgang. Vant
Madonna: 5 etter første omgang, 74 hundredeler bak leder. Endte som nr.2.
Val d`isere: Ledet etter første omgang. Endte som nr.6.
Meribel: 2 etter første omgang, 5 hundredeler bak leder. Endte som nr.2.
Flachau: 28 etter første omgang. Endte som nr.16. (Laaangt bak, så gadd ikke regne ut tidsdifferansen)
Garmish: 8 etter første omgang, 88 hundredeler bak leder. Vant.
Garmish: 2 etter første omgang, 7 hundredeler bak leder. Vant.
Beijing (OL): 2 etter første omgang, 2 hundredeler bak leder. Endte som nr.4.
Schladming: 11 etter første omgang, 1.22 bak leder. Endte som nr.4.
Kitzbuehel: 24 etter første omgang, 1.68 bak leder. Endte som nr.3.
Wengen: Ledet etter første omgang. Kjørte ut i andre omgang.
Adelboden: 4 etter første omgang, 9 hundredeler bak leder. Endte som nr.12.
Madonna: 6 etter første omgang, 81 hundredeler bak leder. Kjørte ut i andre omgang.
Val d`isere: 17 etter første omgang, 1.59 bak leder. Endte som nr.11.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lenzerheide: 8 etter første omgang, 1.72 bak leder. Endte som nr.12.
Kransja Gora: 2 etter første omgang, 49 hundredeler bak leder. Endte som nr.5.
Cortina (VM): 4 etter første omgang, 38 hundredeler bak leder. Endte som nr.3.
Chamonix: Ledet etter første omgang. Vant.
Chamonix: Kjørte ut i første omgang.
Schladming: 20 etter første omgang, laaangt bak leder. Endte som nr.11.
Flachau: 6 etter første omgang, 51 hundredeler bak leder. Endte som nr.7.
Flachau: 20 etter første omgang, 1.72 bak leder. Endte som nr.18.
Adelboden: Kjørte ut i andre omgang. Har derfor dessverre ikke tid fra første omgang.
Zagreb: 11 etter første omgang, 1.03 bak leder. Endte som nr.10.
Madonna: 11 etter første omgang, 1.25 bak leder. Vant.
Alta Badia: 5 etter første omgang, 40 hundredeler bak leder. Endte som nr. 6.
Chamonix: Kjørte ut i første omgang.
Schladming: Ledet etter første omgang. Vant.
Kitzbuehel: 7 etter første omgang, 75 hundredeler bak leder. Endte som nr.4.
Wengen: 2 etter første omgang, 67 hundredeler bak leder. Endte som nr.2
Adelboden: 6 etter første omgang, 67 hundredeler bak leder. Endte som nr.2 Sært å ha to så like rett etter hverandre :)
Madonna: 2 etter første omgang, 19 hundredeler bak leder. Endte som nr.2.
Zagreb: 20 etter første omgang, 1.50 bak leder. Endte som nr. 19.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Av 17 løp hvor minst et av kriteriene da har passet har han altså vunnet to av løpene. Er dette bra nok til å kunne påstå at han skal være favoritt når han starter 2.omgang som nr.16, 91 hundredeler bak lederen?

Mehell

Legg inn av Mehell »

Team Ingebrigtsen skrev: man feb 20, 2023 10:09 am

I tilfellet Henrik Kristoffersen er stikkordet at han jevnt over verdens beste slalåmkjører, og han er en typisk andreomgangskjører. Ingen av delene er noe spesielt vanskelig å legge merke til, forutsatt at man ser slalåmrennene.det er forferdelig ignorant å ikke anse Henrik som i verste fall pallkandidat, og mest sannsynlig gullfavoritt etter første omgang. Å skrive dette kaller du for selvtillit, jeg vil bruke ordet kunnskap.



Jeg sier det igjen, om man i slalåm regner ut Henrik fordi han ligger 9 tideler bak, så han man null om slalåm.
Men bare fortsett, gullet og seirene til Henrik blir bare bedre og bedre når dere forsøker dere... :)
Nå har jeg lagt ut statistikk. Gått gjennom alle slalåmløpene han har hatt i verdenscupen etter 01.01.2020.
Sier de tallene jeg fikk der deg noe?

Og for all del. Jeg gjør ikke dette for å rakke ned på Henrik Kristoffersen. Fyren er definitivt en veldig god alpinist, og jeg betviler hverken treningsevne, dedikasjon til sporten eller noe annet.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Biff_Byford skrev: man feb 20, 2023 7:31 am Enig i att når HK var "kun" 91/100 bak Feller som ledet og med start midt i feltet i andreomgang var mulighetene til avansering gode, men det er også lett/naturlig å tenkte plassering og ikke tidsavstand, men samtidig var nok det en suksessfaktor her. Selv tenkte jeg avstanden gjorde dette spennende mht HK sine muligheter men samtidig var jeg skeptisk til HK sitt oppsett/egenskaper på dette underlaget i forhold til å gjøre dette til pallmulighet. Trodde også at minst 1-2 foran der ville treffe, kanskje ikke Feller men Noel og Braathen.
Det var mest det at skiene ikke virket å være 100% som gjorde at jeg så for meg nok en dag med i beste fall 5-6.plass om han skulle få til en god 2.omgang.

Og selv om jeg ikke hadde (tilsynelatende) like stor Gulltro som Ingebrigtsen: så tenkte jeg som så at 0:91- «det er ikke umulig å kjøre seg opp mot medaljestriden på en god dag!

HK er såpass god at bare en normalt god omgang: da skal han fint kjøre seg helt opp og forbi Solevåg på 5.plassen litt over halvsekundet foran.»

Tenkte også at topp 4 egentlig var litt for langt, men ikke umulig med medalje da antagelig ikke alle ville slå HK om han slo til med en superomgang? I så måte var det like greit for hver løper som slo ham littegrann mtp hyggelig startnummer i 2.omgang 🙂


Håpet i det minste han fikk vist hvor god han var med en super 2.omgang, men da jeg hørte hvor fornøyd han var med løypesettet og så det salige gliset hans (reneste Fagermo-gliset :D )- da øynet jeg noe stort på gang!

Ble ikke så overbevist da han bare tok ledelsen med 67 hundredeler (tenkte han måtte opp i 1’5-2 sekund), men merket meg med en gang det gode sistehenget som nok var Gull verdt slik sola fortsatte å steke der i resten av omgangen.

Medaljemulighet gikk gradvis opp for meg da det nærmet seg topp 4 med Strasser og trenerens løype, men det var først da tyskeren heller ikke klarte det at det «utenkelige» begynte å bli en realitet: kan det holde hele veien?

Jepp det kunne det :D

nanonils

Legg inn av nanonils »

Ingen tvil om at Kristoffersen er en man forventer skal klatre i 2.omgang. Det kan man forsåvidt forvente av alle topp 7 kjørere. I dette tilfellet var jo heller ikke differansene så store, så at det fortsatt var gode sjanser på medalje og til og med gull. Helt klart. Men noen klar favoritt til gullet etter 1.omgang er vel å strekke det langt. Han var tross alt avhengig av at de neste 15 på på listen skulle gjøre feil.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

KongOlav2 skrev: man feb 20, 2023 7:19 am I etterkant av VM-et; hva er egentlig debattantenes favorittøvelse i alpint? Min er vel egentlig storslalom.
Fartsdisiplinene! Noe eget å se alpinistene suse nedover fjellsidene i over 100 km/t. I tillegg mer «behagelig» da faren for utkjøring ikke er der på samme måte som i de tekniske disiplinene.

Ulempen er på en måte at det bare er én omgang slik at man ikke får muligheten til å rette opp en dårlig 1.omgang med en finaleomgang. Og ryker seieren for en nordmann: da blir resten av rennet et lite antiklimaks, særlig i WC. F.eks var Vickhoff Lies bronsekamp veldig spennende å følge til de antatt beste hadde kjørt nå i VM. Men skulle gjerne sett Kilde i en 2.omgang i samme disiplin nå i VM ;)


Storslalåm med 2 omganger hvor man kan kjøre ut- men farten i forhold til fartsdisiplinene er naturlig nok lavere slik at denne disiplinen føles relativt behagelig å se på vs...

...Slalåm hvor det skal så lite til før man får en port mellom beina og «takk for i dag»

Så er selvsagt fordelen her at man får en finaleomgang der alt avgjøres når lederen etter 1.omgang avslutter rennet vs. fartsdisiplinene hvor man mer gradvis bare forstår at «nå er det nok avgjort ja». Man får den mest spontane jubelen over en avgjørelse i disse tekniske disiplinene (i alle fall gjaldt det gårsdagen :D )


Ellers er alpint for meg en idrett der man særlig i slalåm/storslalåm mest av alt er nervøs når de norske kjører! Man vil bare ha de i mål så fort som mulig samtidig som man hele tiden sitter og er redd for utkjøring når de er i aksjon.

Sånn sett krevende å følge en utøver som Henrik Kristoffersen som man håper så voldsomt på som jeg gjør!
Utrolig mye moro han har gitt oss med sine prestasjoner i snart 10 år: men jammen er det i de mest nervepirrende øvelsene man får innen vinteridrett 😬 (i alle fall av dem jeg følger med på)

Utfor og super-G med Kilde er mer behagelig mtp at man mer sitter å håper på full gass uten at man er like redd for utkjøring som i de 2 ovennevnte disipliner

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Mehell skrev: man feb 20, 2023 11:23 am Av 17 løp hvor minst et av kriteriene da har passet har han altså vunnet to av løpene. Er dette bra nok til å kunne påstå at han skal være favoritt når han starter 2.omgang som nr.16, 91 hundredeler bak lederen?
Nei, men han var en ganske åpenbar medaljekandidat etter første omvang.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

JODDEMM skrev: man feb 20, 2023 12:00 pm
► Show Spoiler
Storslalom er nok min favorittgren mest fordi dette er øvelsen hvor man kan få se både teknikkspesialister som Kristoffersen og Hirscher konkurrere mot mer rene fartskjørere som også kan hevde seg i utfor. Slik som Odermatt. Dermed kan det iallfall bli den øvelsen hvor det er sterkest konkurranse og fra litt ulike typer løpere. Nå har de siste 10-15 årene utfor og tildels SG vært preget av mer utpregede fartsspesialister som Paris, Feuz, Jansrud, etc., men Odermatt viser jo at det fortsatt er mulig. I tillegg er det jo den totalt sett lengstvarende øvelsen med renntider ofte på 2.40 eller mer. Jeg liker også de som behersker mer enn to grener, og da er typen Odermatt (slik som Lund Svindal, Maier, Miller, etc. var tidligere) utøvere jeg liker.

PS: Litt off-topic, men skulle gjerne sett at de gjorde noe for å blåse liv i kombien igjen. Flere renn i v-cup, utforming slik at litt ulike typer kan vinne, renn på de mer prestisjefylte stedene og kanskje også andre insentiver for å igjen gjøre øvelsen populær og relevant.

lund

Legg inn av lund »

KongOlav2 skrev: man feb 20, 2023 2:15 pm
JODDEMM skrev: man feb 20, 2023 12:00 pm
► Show Spoiler
Storslalom er nok min favorittgren mest fordi dette er øvelsen hvor man kan få se både teknikkspesialister som Kristoffersen og Hirscher konkurrere mot mer rene fartskjørere som også kan hevde seg i utfor. Slik som Odermatt. Dermed kan det iallfall bli den øvelsen hvor det er sterkest konkurranse og fra litt ulike typer løpere. Nå har de siste 10-15 årene utfor og tildels SG vært preget av mer utpregede fartsspesialister som Paris, Feuz, Jansrud, etc., men Odermatt viser jo at det fortsatt er mulig. I tillegg er det jo den totalt sett lengstvarende øvelsen med renntider ofte på 2.40 eller mer. Jeg liker også de som behersker mer enn to grener, og da er typen Odermatt (slik som Lund Svindal, Maier, Miller, etc. var tidligere) utøvere jeg liker.

PS: Litt off-topic, men skulle gjerne sett at de gjorde noe for å blåse liv i kombien igjen. Flere renn i v-cup, utforming slik at litt ulike typer kan vinne, renn på de mer prestisjefylte stedene og kanskje også andre insentiver for å igjen gjøre øvelsen populær og relevant.
Storslalåm synes jeg kanskje er estetisk finest å se på, men også den mest forutsigbare øvelsen jevnt over. Det har dog ikke så mye med selve grenen å gjøre, men med utøverne. Det har generelt vært svært få potensielle vinneren de siste 10-15 årene (sammenlignet med f.eks. slalåm) med noen ekstreme dominanter som Hirscher, Ligety, Pinturault og nå Odermatt. Det gjør den for meg til den minst spennende øvelsen. Og så synes jeg utfor er øvelsen det er gøyest å se på, mens slalåm helt klart er den mest spennende øvelsen.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Mehell skrev: man feb 20, 2023 8:14 am
Team Ingebrigtsen skrev: man feb 20, 2023 7:56 am
Mehell skrev: man feb 20, 2023 7:02 am Kristoffersen var nr. 16(!!!!!) etter første omgang, og han var 91 hundredeler bak lederen. Han måtte altså ta inn nesten et sekund på lederen, og samtidig gå forbi 15 andre på resultatlisten for å vinne gull.
Hvor ofte ser du noen som er så langt nede etter første omgang klarer å snu det og vinne løpet?
Hvis du hadde han som største gullfavoritt før 2.omgang så er du veldig i utakt med stort sett alt av ekspertise, alt av oddseksperter og også i utakt med stort sett alle andre.

Men regner med at du spilte på liveodds og hentet deg en pen gevinst på veldig fin odds da?
Hvis jeg var i utakt med noen, så er det fordi at jeg har greie på dette, og det har ikke de som sier noe annet.
Verdens største ekspert, med andre ord.
Du sliter ikke med lav selvtillit i hvert fall.
Jeg tror ikke du finner så mange i dette landet som har mer greie på alpint enn @Team Ingebrigtsen.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Team Ingebrigtsen skrev: man feb 20, 2023 10:09 am
Mehell skrev: man feb 20, 2023 8:14 am Verdens største ekspert, med andre ord.
Du sliter ikke med lav selvtillit i hvert fall.
I tilfellet Henrik Kristoffersen er stikkordet at han jevnt over verdens beste slalåmkjører, og han er en typisk andreomgangskjører. Ingen av delene er noe spesielt vanskelig å legge merke til, forutsatt at man ser slalåmrennene. Du kan legge til at jeg i ti år har skrevet at han framstår som den mest dedikerte, hardtarbeidende og nærmest fanatisk i sin lyst til å bli best. Som enda et tillegg kan vi plusse på at han grunnteknisk er den beste. Når man legger de faktorene sammen så tilsier den samlede kunnskap at det er forferdelig ignorant å ikke anse Henrik som i verste fall pallkandidat, og mest sannsynlig gullfavoritt etter første omgang. Å skrive dette kaller du for selvtillit, jeg vil bruke ordet kunnskap.
GoingKronos skrev: man feb 20, 2023 8:53 am Du var ikke utakt med noen, du skrev jo faktisk ingenting om Henriks muligheter. Skal man være ekspert så kan man ikke bare være det i eget hode.
Ignorant er du.. Jeg har skrevet hundretallsinnlegg både her og VGD om det samme. Jeg har en innleggshistorikk som selvfølgelig dokumenterer det. Jeg er vant til at sånne som du kommer slentrende innom i mesterskapene, men lite ellers. Du kan null om dette. Prøv deg igjen når du oppnår kunnskap om dette.
(eller jeg synes jo dette er morsomt, at folk kritiserer Henrik i tide og utide, folk som følger med vet at Henrik alltid kommer tilbake til toppen)
Så det er jo en fryd at du prøver deg.
Mehell skrev: man feb 20, 2023 8:57 am Dette er for øvrig en gjennomgang hvor jeg har begynt med de nyeste løpene og så gått bakover i tid. Gidder ikke gå gjennom flere, da jeg føler dette er nok til å bygge opp under mine tidligere innlegg om temaet.
Jeg sier det igjen, om man i slalåm regner ut Henrik fordi han ligger 9 tideler bak, så han man null om slalåm.
Men bare fortsett, gullet og seirene til Henrik blir bare bedre og bedre når dere forsøker dere... :)
Det er fint, @Team Ingebrigtsen, at du og jeg innehar samme mening. Det føles godt at jeg kan stille meg bak en så raus og respektert kar som deg.

Mehell

Legg inn av Mehell »

LeSorcier skrev: man feb 20, 2023 3:42 pm
Mehell skrev: man feb 20, 2023 8:14 am
Team Ingebrigtsen skrev: man feb 20, 2023 7:56 am

Hvis jeg var i utakt med noen, så er det fordi at jeg har greie på dette, og det har ikke de som sier noe annet.
Verdens største ekspert, med andre ord.
Du sliter ikke med lav selvtillit i hvert fall.
Jeg tror ikke du finner så mange i dette landet som har mer greie på alpint enn @Team Ingebrigtsen.
Føler jeg satt ham ganske greit på plass i denne diskusjonen i hvert fall.
Men for all del, jeg skal ikke tvile på hans kunnskapsnivå jeg, selv om han ikke var helt heldig med de siste innleggene han har hatt i denne tråden.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Mehell skrev: man feb 20, 2023 11:19 am Henrik Kristoffersen.
Alle verdenscuprenn han har hatt i verdenscupen etter 01.01.2020. Starter med det siste, og går bakover i tid.
Listen kan inneholde feil, da alt er gått gjennom og regnet ut manuelt.
De løpene hvor han ikke har vært blant de 10 beste etter 1.omgang, og/eller er mer enn 60 hundredeler bak leder etter første omgang er uthevet.
De løpene som kommer etter ------------------------------ opplyser ikke tidene i 1.omgang for de som kjørte ut i 2.omgang. Så det er sannsynlig at Kristoffersens plassering etter første omgang er dårligere enn det jeg har skrevet i noen av disse rennene. Har dessverre ikke noen mulighet til å forbedre dette.
Må presisere at dette kun er slalåmrennene han har hatt. Har utelatt storslalåm, parallell, super-g og kombinasjonen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Team Ingebrigtsen skrev: man feb 20, 2023 10:09 am I tilfellet Henrik Kristoffersen er stikkordet at han jevnt over verdens beste slalåmkjører, og han er en typisk andreomgangskjører. Ingen av delene er noe spesielt vanskelig å legge merke til, forutsatt at man ser slalåmrennene. Du kan legge til at jeg i ti år har skrevet at han framstår som den mest dedikerte, hardtarbeidende og nærmest fanatisk i sin lyst til å bli best. Som enda et tillegg kan vi plusse på at han grunnteknisk er den beste. Når man legger de faktorene sammen så tilsier den samlede kunnskap at det er forferdelig ignorant å ikke anse Henrik som i verste fall pallkandidat, og mest sannsynlig gullfavoritt etter første omgang. Å skrive dette kaller du for selvtillit, jeg vil bruke ordet kunnskap.

Jeg sier det igjen, om man i slalåm regner ut Henrik fordi han ligger 9 tideler bak, så han man null om slalåm.
Men bare fortsett, gullet og seirene til Henrik blir bare bedre og bedre når dere forsøker dere... :)
Mehell har jo ganske grundig slått føttene unna hovedargumentet ditt om at Henrik faktisk var favoritt (som i den største favoritten) etter 1.omgang, så her er du virkelig på tynn is. Det fossros temmelig grundig for å ikke tape ansikt og ikke gå tilbake på hvor inni helvete kunnskapsrik du er sammenlignet med alle andre her inne.

Pallkandidat? Greit nok.
Gullkandidat? Kanskje, men den er tynnere.
Gullfavoritt? Absolutt ikke.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Mehell skrev: man feb 20, 2023 3:45 pm
LeSorcier skrev: man feb 20, 2023 3:42 pm
Mehell skrev: man feb 20, 2023 8:14 am

Verdens største ekspert, med andre ord.
Du sliter ikke med lav selvtillit i hvert fall.
Jeg tror ikke du finner så mange i dette landet som har mer greie på alpint enn @Team Ingebrigtsen.
Føler jeg satt ham ganske greit på plass i denne diskusjonen i hvert fall.
Men for all del, jeg skal ikke tvile på hans kunnskapsnivå jeg, selv om han ikke var helt heldig med de siste innleggene han har hatt i denne tråden.
Da ser vi nok ting forskjellig. I mine øyne er Team Ingebrigtsen en ganske klar vinner av denne diskusjonen.

Jeg holder Kjetil André Aamodt og Team Ingebrigtsen som de fremste alpintekspertene med norsk pass. Jansrud har også vist seg som en god kandidat, for øvrig.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Akkurat som Henrik, så var også undertegnede helt utladet etter den enorme prestasjonen i går. Men for en fantastisk følelse jeg har gått rundt med i dag, denne nydelige mandagen i februar! Dette bildet har virkelig brent seg fast, og får smilet til å gå rundt:
Screenshot_20230220_155957_Samsung Internet.jpg

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»