WC Langrenn, Toblach (3-5/2)

Svar
lund

Re: WC Langrenn, Toblach (3-5/2)

Legg inn av lund »

Det blir vel uansett litt feil å sammenligne med mesterskapene før 2021 når det gjelder Klæbo på distanse. Er da ingen tvil om at han har tatt en del steg kapasitetsmessig siden den gangen. Og så vet vi ikke helt hvor riktig det er å sammenligne Klæbos prestasjoner med resten på fristilsintervallstartene i år, all den tid det kan virke som Klæbo har stått i en litt annen stilling hva gjelder prestasjonskrav (i alle fall om man skal tro Klæbos egne uttalelser etter intervallstartrennet forrige helg). Det er i det hele tatt litt vanskelig å vite nøyaktig hvor Klæbo står sammenlignet med de andre så lenge han ikke kan sies å ha spesialforberedt seg til noen av rennene. Noe som for så vidt først og fremst er ledelsens skyld.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

george_hincapie skrev: lør feb 04, 2023 10:41 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør feb 04, 2023 10:33 pm Nei. Jeg mener vi skal ta ut den som har størst sjans til å vinne. At en Klæbo i form har større sjans til å vinne enn Tønseth er ikke basert følelser. Det er en realitet.
Selvsagt har Klæbo større sjans til å vinne gull i VM enn Tønseth. På sprint, på 30 km, på 50 km. For her har Klæbo vunnet internasjonalt på de to første distansene og han burde ha vunnet på den siste.
På intervallstart i fristil har Klæbo aldri vunnet internasjonalt. Det har faktisk Tønseth og det for mindre enn 1 år siden. Og det er nettopp intervallstart i fristil vi diskuterer.
Ja og du vet godt at det er fristil intervallstart jeg har diskutert. Og der er jeg helt kynisk. Jeg mener en Klæbo i form har større muligheter enn Tønseth. Og derfor bør Klæbo gå selv om Tønseth har bedre resultater. Argumentet «Tønseth fortjener det basert på tidligere resultater» blir for meg meningsløst. Men hvis du mener det er større sannsynlighet for en Tønseth-seier enn en Klæbo-seier skjønner jeg at du går for Tønseth.
Etter mitt syn er Amundsen, Kruger og Klæbo sikre. Så står den siste plassen mellom Tønseth og Røthe. Problemet til Røthe er at han er ustabil og fort kan få problemer med ryggen. Og det kan det hende han først merker etter at han har startet. Han har også et tynt treningsgrunnlag. Så pr i dag er Tønseth inne i mitt lag.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

tartaglia2 skrev: lør feb 04, 2023 7:34 pm De norske lagene i morgen:

Weng - Kalvå - Østberg - Theodorsen
Melling - Myhrvold - Haga - Rofstad
Norge 2 i dameklassen er "interessant", ikke mange der som har sin spesialitet på distanser over 5 km.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Iseran2770 skrev: søn feb 05, 2023 9:14 am
tartaglia2 skrev: lør feb 04, 2023 7:34 pm De norske lagene i morgen:

Weng - Kalvå - Østberg - Theodorsen
Melling - Myhrvold - Haga - Rofstad
Norge 2 i dameklassen er "interessant", ikke mange der som har sin spesialitet på distanser over 5 km.
Melling har vært ok på kortere distanser som junior og blir interessant å se hvor lenge hun kan holde følge på første. Er noen gode løpere der, men ikke avskrekkende nivå. Blir verre for Myhrvold på andre som møter Kalvå, Ebba, Brennan, Pärmakoski og Hennig.

Tenker Italias lag er på omtrent samme nivå som det norske andrelaget. Sverige 2 er nok bedre, mens det amerikanske andrelaget bør være svakere.

daktari

Legg inn av daktari »

oddvar_kjempebra skrev: søn feb 05, 2023 7:56 am
george_hincapie skrev: lør feb 04, 2023 10:41 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør feb 04, 2023 10:33 pm Nei. Jeg mener vi skal ta ut den som har størst sjans til å vinne. At en Klæbo i form har større sjans til å vinne enn Tønseth er ikke basert følelser. Det er en realitet.
Selvsagt har Klæbo større sjans til å vinne gull i VM enn Tønseth. På sprint, på 30 km, på 50 km. For her har Klæbo vunnet internasjonalt på de to første distansene og han burde ha vunnet på den siste.
På intervallstart i fristil har Klæbo aldri vunnet internasjonalt. Det har faktisk Tønseth og det for mindre enn 1 år siden. Og det er nettopp intervallstart i fristil vi diskuterer.
Ja og du vet godt at det er fristil intervallstart jeg har diskutert. Og der er jeg helt kynisk. Jeg mener en Klæbo i form har større muligheter enn Tønseth. Og derfor bør Klæbo gå selv om Tønseth har bedre resultater. Argumentet «Tønseth fortjener det basert på tidligere resultater» blir for meg meningsløst. Men hvis du mener det er større sannsynlighet for en Tønseth-seier enn en Klæbo-seier skjønner jeg at du går for Tønseth.
Etter mitt syn er Amundsen, Kruger og Klæbo sikre. Så står den siste plassen mellom Tønseth og Røthe. Problemet til Røthe er at han er ustabil og fort kan få problemer med ryggen. Og det kan det hende han først merker etter at han har startet. Han har også et tynt treningsgrunnlag. Så pr i dag er Tønseth inne i mitt lag.
Røthe har gang på gang vist seg som en mester til å prikke form så tror han er inne på laget (altså ikke Tønseth). Jeg tror også han er inne på duatlon sammen med Kløbo, Kruger, Golberg. Går han dårlig der får Tønseth sjansen på 15 km. Forøvrig er jeg stygt redd Holund kun får gå den distansen har er tittelforsvarer på.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Er dette første gang damene går 4 x 7,5?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

netrebske skrev: lør feb 04, 2023 8:35 pm På herresiden er det jo hele 16 lag, men det jeg reagerte på her var at det var et blandingslag, noe som vel har vært forbudt i kanskje 20 år?
Nytt for sesongen at det er tillatt med blandingslag. Fortsatt ganske strenge regler for blandingslag og de kunne fint mykes opp enda mer slik at man fikk flere lag på start i verdenscupstafettene. Spesielt på damesiden er det få lag og kunne vært morsomt å se et lag med Fähndrich, Eiduka, Claudel og Stadlober.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Hvem er han som kommenterer sammen med Dyrhaug?

avslutter "annet hvert ord" med ..eeehhh eeeehhh eeehhh....

De er ganske godeeeeh. Norgeeeeehhh har vunnet de sisteeeeehhh......faen altså, tror jeg klikker.

Gjør det ikke bedre at han "smatter" med leppene :lol:
Sist redigert av JohnTiger den søn feb 05, 2023 11:10 am, redigert 1 gang totalt.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Er dette siste sesong på TV3 eller må vi lide oss gjennom dette i enda flere år?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Fan ta TV3.
De er totalt uegnet til å vise sport. Like ille som TV2.
Reklamen er viktigst, å vise hva som skjer i konkurransen kommer i andre rekke.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Heidi Weng sliter med å holde ryggen til løpere hun inntil i fjor var mye bedre enn på distanse.
Trist å se på.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Neptun skrev: søn feb 05, 2023 11:18 am Heidi Weng sliter med å holde ryggen til løpere hun inntil i fjor var mye bedre enn på distanse.
Trist å se på.
Jepp, såvidt Heidi klarer å grise seg med dette feltet, folk hun hadde knust om hun hadde hatt den formen hun hadde.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Syns Matintalo og Melling tapte veldig mye mot slutten. Kan de ha falt?

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Hva skjedde med Matintalo? Hun skal jo normalt vært mer enn god nok til å henge med inn og var jo med gruppen på toppen av langbakken. Falt hun?

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

tartaglia2 skrev: søn feb 05, 2023 11:22 am Syns Matintalo og Melling tapte veldig mye mot slutten. Kan de ha falt?
Melling stivna som en stokk, Matintalo kan ha falt

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

tartaglia2 skrev: søn feb 05, 2023 11:22 am Syns Matintalo og Melling tapte veldig mye mot slutten. Kan de ha falt?
Mekling tapte 40 sek siste kilometeren. Tror hun rett og slett bare ble stokk stiv.

Merkelig svensk lagoppstilling forresten. Ilar på tredje synes jeg han sa? Ville jo hatt et mye sterkere lag med Andersson og Karlsson på frietappene. Nesten så det kan bli spennende…

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Kenrojo skrev: søn feb 05, 2023 11:24 am
tartaglia2 skrev: søn feb 05, 2023 11:22 am Syns Matintalo og Melling tapte veldig mye mot slutten. Kan de ha falt?
Mekling tapte 40 sek siste kilometeren. Tror hun rett og slett bare ble stokk stiv.

Merkelig svensk lagoppstilling forresten. Ilar på tredje synes jeg han sa? Ville jo hatt et mye sterkere lag med Andersson og Karlsson på frietappene. Nesten så det kan bli spennende…
Karlsson går ikke, da har de ikke så mange valg.

Zarzio

Legg inn av Zarzio »

USA har glatte klassiske ski som vanlig - Swirbul ser ut som om hu har fin form, så de har et veldig bra lag til stafetten i VM, men de må få orden på de skia for å kunne være med helt der fremme i starten. Begrensa hvor mye Diggins kan ta igjen, hvertfall på 5 km.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

george_hincapie skrev: søn feb 05, 2023 11:26 am
Kenrojo skrev: søn feb 05, 2023 11:24 am
tartaglia2 skrev: søn feb 05, 2023 11:22 am Syns Matintalo og Melling tapte veldig mye mot slutten. Kan de ha falt?
Mekling tapte 40 sek siste kilometeren. Tror hun rett og slett bare ble stokk stiv.

Merkelig svensk lagoppstilling forresten. Ilar på tredje synes jeg han sa? Ville jo hatt et mye sterkere lag med Andersson og Karlsson på frietappene. Nesten så det kan bli spennende…
Karlsson går ikke, da har de ikke så mange valg.
Men da går vel Sundling? Skjønner uansett ikke hvorfor Andersson går klassisk. Kunne jo hatt Dahlqvist på første og Ribom på andre…

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Zarzio skrev: søn feb 05, 2023 11:28 am USA har glatte klassiske ski som vanlig - Swirbul ser ut som om hu har fin form, så de har et veldig bra lag til stafetten i VM, men de må få orden på de skia for å kunne være med helt der fremme i starten. Begrensa hvor mye Diggins kan ta igjen, hvertfall på 5 km.
Tenk om Norge og USA hadde hatt samme samarbeid i langrenn som de har i alpint…

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Kenrojo skrev: søn feb 05, 2023 11:30 am
george_hincapie skrev: søn feb 05, 2023 11:26 am
Kenrojo skrev: søn feb 05, 2023 11:24 am

Mekling tapte 40 sek siste kilometeren. Tror hun rett og slett bare ble stokk stiv.

Merkelig svensk lagoppstilling forresten. Ilar på tredje synes jeg han sa? Ville jo hatt et mye sterkere lag med Andersson og Karlsson på frietappene. Nesten så det kan bli spennende…
Karlsson går ikke, da har de ikke så mange valg.
Men da går vel Sundling? Skjønner uansett ikke hvorfor Andersson går klassisk. Kunne jo hatt Dahlqvist på første og Ribom på andre…
De ville vel teste hvem som var best på en 1.etappe av Ribom og Dahlqvist
Og Sundling går nok siste etappe i VM

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Ja Sundling går siste.
Ebba er da så og si like bra i klassisk som i skøyting, Ilar er bedre i skøyting. Så at Ebba går klassisk her er ikke ulogisk.

Med tanke på at Dahlqvist tapte ganske mye på førsteetappen på Beitostølen, som kun var 5 km, og har gått bare dårlige distanserenn siden den gang skjønner jeg veldig godt at hun ikke fikk plass i førstelaget.

Zarzio

Legg inn av Zarzio »

Synes de unge italienerne begynner å komme seg. Cramer som trener dem også? Virker lovende for OL på hjemmebane i 2026.

Kyllingrekka

Legg inn av Kyllingrekka »

Glatte amerikanske ski har veldig mye med teknikk å gjøre. USA trenger en Steinar Mundal, ikke en ny smører.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Kalvå kokt.

Zarzio

Legg inn av Zarzio »

Kyllingrekka skrev: søn feb 05, 2023 11:34 am Glatte amerikanske ski har veldig mye med teknikk å gjøre. USA trenger en Steinar Mundal, ikke en ny smører.
Det er også sant! Generelt har de fleste amerikanerne veldig dårlig teknikk, og jeg synes det er uforståelig at de ikke har jobbet mer med dette. Selv Jessie Diggins går ganske dårlig innimellom - tenk hvor god hun hadde vært med Johaug-teknikk.

Julia Kern tror jeg har best teknikk av de 4 som går i dag.

Sportsidiot

Legg inn av Sportsidiot »

Ser jo ikke bra ut på damesiden før VM. Ikke mange som viser form akkurat.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Kan bli nærmere 20 sekunder til veksling, men Ingvild kommer nok til å hente dem inn igjen uten problem. Theodorsen trenger nok 15-20 sek luke for å holde unna for Sundling og det får hun neppe.

Zarzio

Legg inn av Zarzio »

Ilar og Fink tapte nesten 1 minutt til Jessie i går selv om Jessie falt, spent på å se hvor mye hun klarer å ta inn!

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Ikke umulig at Diggins henter inn teten, men da må hun ha en superdag.

Synd Tyskland ikke har Carl på siste.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»