WC Langrenn, Toblach (3-5/2)

Svar
tartaglia2

Re: WC Langrenn, Toblach (3-5/2)

Legg inn av tartaglia2 »

Angående damelaget i VM tenker jeg Kalvå og Østberg er sikre på andre og tredje.

Har blitt litt skeptisk til Heidi på første. De andre nasjonene stiller mest sannsynlig opp med mange raske løpere der og jeg er usikker på om Heidi har fartsressursene som kreves for å holde følge helt inn. Med tanke på mulige andreetappeløpere (Karlsson/Andersson, Hennig og Niskanen) hos de andre nasjonene har jeg veldig lite lyst til å se Norge gå ut 5 sekunder bak teten. Tror sånn sett TUW er et bedre alternativ dersom hun viser god form tidligere i mesterskapet.

Syns Theodorsen har gjort to såpass gode stafettetapper at hun per nå er førstevalget på sisteetappe. Det hjelper også at hun spurtet godt på jaktstarten i Ruka. Om både Heidi og Tiril viser superform tidligere i mesterskapet kan den av de som ikke går første ta sisteetappen.

Vangen08

Legg inn av Vangen08 »

"Angående damelaget i VM tenker jeg Kalvå og Østberg er sikre på andre og tredje.

Har blitt litt skeptisk til Heidi på første. "

Enig, jeg grøsser litt ved tanken på Heidi som klumser det til på første. Hun er nå generelt litt for svak, og for treg. Det virker som om hun nå er en del hakk under de nivåene hun var på for noen sesonger siden. Dessverre.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Sett opptak av begge stafettene nå (hadde sett resultat damene men ikke herrene). Er jo litt morsomt da at våre kvinner var "udugelig" i går og vinner i dag, mens gutta ødela sporten i går får siste pallplass i dag. Tenker dette var resultat som både våre norske damer trengte og som vår norske menn trengte. Og som sporten trenger. Med unntak av at Ebba A som virker å være i knallform (men for tidlig?) så er det jo utrolig mange usikkerhetsmoment på nivået mht damene i VM, vanskelig å spå hvem som forbedrer seg mye de neste ukene.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Biff_Byford skrev: søn feb 05, 2023 7:02 pm Med unntak av at Ebba A som virker å være i knallform (men for tidlig?)
Jeg kan ikke tenke på noen eksempler der vi har hatt dameløpere som har vært i for god form ett par uker før mesterskap og så ikke levert i VM - når det IKKE har touren bak seg.
F.eks Diggins i 2021 kan man argumentere for, hun vant i Falun noen uker før VM og ble bare nummer 4 i VM på 10 fri. Men hun hadde vunnet Touren og vært i veldig bra form lenge.

Ebba gikk ikke Touren i år og hadde over en måned konkurransepause etter at hun fikk korona etter Lillehammer. Det er for god form og for lang periode (for stor belastning) med konkurranser helg etter helg i lang tid som iblant gjør at løpere som vinner WC noen uker før VM ikke er i form i selve mesterskapet. Oppladningen og konkurranseprogrammet Ebba har bak seg virker nesten optimalt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

sertono skrev: søn feb 05, 2023 12:56 pm
Sodajr skrev: søn feb 05, 2023 12:43 pm Gedigen tabbe av Tyskland
"Per Nilsson, tyskarnas tränare, erkände felet. – Det är vi som bommat att informera om en ändring i laget. Och det är djävulskt klantigt av oss, säger han efter loppet."

Stygg tabbe. De tyske jentene gråt og var helt knust.
Jeg skjønner ikke at FIS "måtte" ty til en så streng straff i et WC renn. En advarsel hadde holdt lenge.
Resultatet er ikke hyggelig for noen, aller minst for dem som fikk en plassering de ikke fortjente.
Totalt unødvendig og tonedøvt å straffe en forglemmelse på denne måten.

Antitroll

Legg inn av Antitroll »

Syns Theodorsen har gjort to såpass gode stafettetapper at hun per nå er førstevalget på sisteetappe. Det hjelper også at hun spurtet godt på jaktstarten i Ruka. Om både Heidi og Tiril viser superform tidligere i mesterskapet kan den av de som ikke går første ta sisteetappen.
[/quote]

Kjenner for lite til Silje T sine spurtegenskaper. Er det noen som har døme på henne spurtegenskaper?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Vangen08 skrev: søn feb 05, 2023 6:40 pm "Angående damelaget i VM tenker jeg Kalvå og Østberg er sikre på andre og tredje.

Har blitt litt skeptisk til Heidi på første. "

Enig, jeg grøsser litt ved tanken på Heidi som klumser det til på første. Hun er nå generelt litt for svak, og for treg. Det virker som om hun nå er en del hakk under de nivåene hun var på for noen sesonger siden. Dessverre.
Ingen av Weng'ene er der vi ønsker å se dem nå kort tid før VM starter (sprint, 23 februar)
Heidi Weng i dag er ikke i nærheten av den løperen som var fast inventar på pallen for et par sesonger siden. Tvillingene TUW og LUW er helt ute av det formmessig, noe som er ganske uventet og merkelig, spesielt etter LUWs sterke seier på 10 km fri i NM. Det er rimelig lenge siden TUW var gjennomgående sterk i TDS, så dette lover ikke godt. Tror ikke de har noen kontroll.
Strengt tatt har de ikke ferske resultater noen av dem som tilsier at de er sikker på å få gå noen distanserenn. Blir ikke enkelt dette for ledelsen om de ikke viser kraftig formstigning de neste par ukene.

Vil mene at Theodorsen pr i dag ligger best an til å få gå 10 km fri og stafett av disse. (i tillegg til Østberg og Kalvå)
Så blir det i tillegg den av Weng'ene som viser best form.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Neptun skrev: søn feb 05, 2023 8:01 pm
Vangen08 skrev: søn feb 05, 2023 6:40 pm "Angående damelaget i VM tenker jeg Kalvå og Østberg er sikre på andre og tredje.

Har blitt litt skeptisk til Heidi på første. "

Enig, jeg grøsser litt ved tanken på Heidi som klumser det til på første. Hun er nå generelt litt for svak, og for treg. Det virker som om hun nå er en del hakk under de nivåene hun var på for noen sesonger siden. Dessverre.
Ingen av Weng'ene er der vi ønsker å se dem nå kort tid før VM starter (sprint, 23 februar)
Heidi Weng i dag er ikke i nærheten av den løperen som var fast inventar på pallen for et par sesonger siden. Tvillingene TUW og LUW er helt ute av det formmessig, noe som er ganske uventet og merkelig, spesielt etter LUWs sterke seier på 10 km fri i NM. Det er rimelig lenge siden TUW var gjennomgående sterk i TDS, så dette lover ikke godt. Tror ikke de har noen kontroll.
Strengt tatt har de ikke ferske resultater noen av dem som tilsier at de er sikker på å få gå noen distanserenn. Blir ikke enkelt dette for ledelsen om de ikke viser kraftig formstigning de neste par ukene.

Vil mene at Theodorsen pr i dag ligger best an til å få gå 10 km fri og stafett av disse. (i tillegg til Østberg og Kalvå)
Så blir det i tillegg den av Weng'ene som viser best form.
Ja, men så må vi huske på at stafetten er 5.øvelse, så da vet vi hvem som er i form og ikke. Antar de 4 som gikk i dag går 15 km skiathlon, siden udnesene går sprinten og sannsynligvis teamsprint dagen etter 15 km. Slind er tydeligvis kun tiltenkt tremila. Veien til stafetten for Haga og Fossesholm virker veldig lang, merkelig at begge er tatt ut til VM.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

george_hincapie skrev: søn feb 05, 2023 7:13 pm
Biff_Byford skrev: søn feb 05, 2023 7:02 pm Med unntak av at Ebba A som virker å være i knallform (men for tidlig?)
Jeg kan ikke tenke på noen eksempler der vi har hatt dameløpere som har vært i for god form ett par uker før mesterskap og så ikke levert i VM - når det IKKE har touren bak seg.
F.eks Diggins i 2021 kan man argumentere for, hun vant i Falun noen uker før VM og ble bare nummer 4 i VM på 10 fri. Men hun hadde vunnet Touren og vært i veldig bra form lenge.

Ebba gikk ikke Touren i år og hadde over en måned konkurransepause etter at hun fikk korona etter Lillehammer. Det er for god form og for lang periode (for stor belastning) med konkurranser helg etter helg i lang tid som iblant gjør at løpere som vinner WC noen uker før VM ikke er i form i selve mesterskapet. Oppladningen og konkurranseprogrammet Ebba har bak seg virker nesten optimalt.
Ja, er enig med deg for tror også hun vinner flere gull i VM, var vel mer noe jeg og en kompis snakker om før i dag om hun muligens har toppform for tidlig, men skal jeg være helt ærlig så tror jeg også hun treffer bra nå.

startelver

Legg inn av startelver »

Er dette første utenlandske seier på 13 år (med unntak av norge og russland) ?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Biff_Byford skrev: søn feb 05, 2023 9:32 pm
george_hincapie skrev: søn feb 05, 2023 7:13 pm
Biff_Byford skrev: søn feb 05, 2023 7:02 pm Med unntak av at Ebba A som virker å være i knallform (men for tidlig?)
Jeg kan ikke tenke på noen eksempler der vi har hatt dameløpere som har vært i for god form ett par uker før mesterskap og så ikke levert i VM - når det IKKE har touren bak seg.
F.eks Diggins i 2021 kan man argumentere for, hun vant i Falun noen uker før VM og ble bare nummer 4 i VM på 10 fri. Men hun hadde vunnet Touren og vært i veldig bra form lenge.

Ebba gikk ikke Touren i år og hadde over en måned konkurransepause etter at hun fikk korona etter Lillehammer. Det er for god form og for lang periode (for stor belastning) med konkurranser helg etter helg i lang tid som iblant gjør at løpere som vinner WC noen uker før VM ikke er i form i selve mesterskapet. Oppladningen og konkurranseprogrammet Ebba har bak seg virker nesten optimalt.
Ja, er enig med deg for tror også hun vinner flere gull i VM, var vel mer noe jeg og en kompis snakker om før i dag om hun muligens har toppform for tidlig, men skal jeg være helt ærlig så tror jeg også hun treffer bra nå.
Jeg tror Ebba vinner 4 gull i VM, 15 km fellesstart med skibytte, 10 km (fri teknikk), stafett og 30 km (klassisk)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Biff_Byford skrev: søn feb 05, 2023 9:32 pm
george_hincapie skrev: søn feb 05, 2023 7:13 pm
Biff_Byford skrev: søn feb 05, 2023 7:02 pm Med unntak av at Ebba A som virker å være i knallform (men for tidlig?)
Jeg kan ikke tenke på noen eksempler der vi har hatt dameløpere som har vært i for god form ett par uker før mesterskap og så ikke levert i VM - når det IKKE har touren bak seg.
F.eks Diggins i 2021 kan man argumentere for, hun vant i Falun noen uker før VM og ble bare nummer 4 i VM på 10 fri. Men hun hadde vunnet Touren og vært i veldig bra form lenge.

Ebba gikk ikke Touren i år og hadde over en måned konkurransepause etter at hun fikk korona etter Lillehammer. Det er for god form og for lang periode (for stor belastning) med konkurranser helg etter helg i lang tid som iblant gjør at løpere som vinner WC noen uker før VM ikke er i form i selve mesterskapet. Oppladningen og konkurranseprogrammet Ebba har bak seg virker nesten optimalt.
Ja, er enig med deg for tror også hun vinner flere gull i VM, var vel mer noe jeg og en kompis snakker om før i dag om hun muligens har toppform for tidlig, men skal jeg være helt ærlig så tror jeg også hun treffer bra nå.
Ebba vinner sannsynligvis minst ett individuelt gull sånn som det ser ut nå.
Men ting kan utvikle seg på 2-3 uker. Vi husker Johaug fikk seg noen nesestyvere i Falun 2-3 uker før VM i Oberstdorf.
Da vi kom til VM så var det slutt for Diggins (som vant i Falun), mens Johaug var i superform. Så tror ikke hun vinner alt nei.
Vi må ikke avskrive Frida og jeg har troen på ett gull til Østberg. Husk hun har også overtatt gammeltreneren til Johaug - Pål G Mikkelsplass.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Neptun skrev: søn feb 05, 2023 10:40 pm Ebba vinner sannsynligvis minst ett individuelt gull sånn som det ser ut nå.
Vil ikke legge for mye vekt på hvordan det har sett ut de to siste helgene. Alle konkurrentene hennes gikk touren og Niskanen og Diggins er de eneste som tok to frihelger i etterkant uten å være syke/skadet. Diggins ville vært helt i nærheten av Ebba uten fallet på lørdag og Niskanen hang med lenge på 20 km klassisk i Les Rousses.

Vil tro løpere som Hennig, Kalvå, Karlsson og Østberg vil være i mye bedre form under VM og fint kan utfordre Ebba der. Tror ikke Carl, TUW eller H Weng har nivået inne til å slå Ebba i en seierskamp under VM. Er bare å se på Krügers innsats i Les Rousses og Toblach for å se hvor mye formen kan stige på kort tid for de som har vært syke etter TdS.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

tartaglia2 skrev: tir feb 07, 2023 10:25 am
Neptun skrev: søn feb 05, 2023 10:40 pm Ebba vinner sannsynligvis minst ett individuelt gull sånn som det ser ut nå.
Vil ikke legge for mye vekt på hvordan det har sett ut de to siste helgene. Alle konkurrentene hennes gikk touren og Niskanen og Diggins er de eneste som tok to frihelger i etterkant uten å være syke/skadet. Diggins ville vært helt i nærheten av Ebba uten fallet på lørdag og Niskanen hang med lenge på 20 km klassisk i Les Rousses.

Vil tro løpere som Hennig, Kalvå, Karlsson og Østberg vil være i mye bedre form under VM og fint kan utfordre Ebba der. Tror ikke Carl, TUW eller H Weng har nivået inne til å slå Ebba i en seierskamp under VM. Er bare å se på Krügers innsats i Les Rousses og Toblach for å se hvor mye formen kan stige på kort tid for de som har vært syke etter TdS.
Helt enig i din analyse.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

startelver skrev: søn feb 05, 2023 9:40 pm Er dette første utenlandske seier på 13 år (med unntak av norge og russland) ?
Jeg regner russere som utlendinger.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Veldig spent på Frida K her, har hun "ødelagt" sitt andre mesterskap med å kjøre kroppen i senk tidligere i sesongen ? helt klart en av gullfavorittene men det er få som "bonker" som Frida egentlig. Kjelleren er dyp, men også vanskelig å komme seg opp av. Litt spennende egentlig hvem av damene som er på vei til toppform, hvem som løfter seg etter å vært i toppform tidlig januar men med svekket form etter det, hvem som har hatt stigende form jevn over. Feks er Østberg på stigende form fortsatt. Wengene ? Spesielt Heidi, driver hun å lurer oss eller hun rett og slett dårligere en før jul pga dårlig treningsgrunnlag ? Diggins, litt som Frida er de få som kan gå på større smell, men hun virker jo også å være nær toppform, men hun svinger jo også ekstremt i dagsform, samt den som har størst nivåforskjell i klassisk vs skøyting.
Herrene, ikke veldig spent egentlig. Kanskje på svenskene ?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»