Martha Leivestad, offer, feminist og komiker

Svar
Helloween

Martha Leivestad, offer, feminist og komiker

Legg inn av Helloween »

Bilde
https://www.nrk.no/kultur/tar-et-oppgjo ... 1.16282537


Hun roastet Follestad, og folk på TikTok likte det ikke så VG så seg nødt til å stenge kommentarfeltet

The usual suspects: Tinashe, Tønne, Tusvik, Skavlan og Gjelsvik slår ring om henne.

Norges herlige, Louis Theroux middelklasse naive, talkshow dronning, Anne Lindmo har henne som gjest og er genuint sjokkert over hetsen Leivestad utsettes for.

Jeg er ingen tilhenger av trakassering av andre mennesker. I denne saken har jeg imidlertid mistanke om at det også var en god del berettiget kritikk.

Humor må være noe av det vanskeligste som finnes. De fleste av oss har nok en ganske kort liste over norske komikere som man liker.
Leivestads problem er at hun mener hun er viktig fordi hun er kvinne og etter egen mening komiker.
Send in the clown: Leivestad tror det er nok med grov underbuksehumor for å kalle seg humorist. Det hele blir for krampaktig og hardt prøvende.
Det vi nok egentlig ser her er en kvinne som vil være komiker men som egentlig ikke er morsom nok. Men som hjelpes og heies frem av de rette folkene.
Jeg har følelsen av at Leivestad vil innse dette selv etterhvert, hun har nok en større fremtid innen andre felt som kansje mer seriøs programleder, hun var best på Lindmo når hun gikk ut av komikerrollen og var alvorlig, kanskje dette er veien for henne.
Komiker er hun ikke.
Sist redigert av Helloween den fre feb 03, 2023 10:41 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Helloween skrev: fre feb 03, 2023 10:35 pm Det vi nok egentlig ser her er en kvinne som vil være komiker men som egentlig ikke er morsom nok. Men som hjelpes og heies frem av de rette folkene.
Passende beskrivelse. Nesten som enkelte deltakere på Idol som blir heiet frem av venner og familie, men som viser seg å ikke kan synge når de skal på scenen.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Helloween skrev: fre feb 03, 2023 10:35 pm Komiker er hun ikke.
Bare fordi du ikke liker henne, så betyr det ikke at hun ikke er komiker.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Trolljegeren skrev: fre feb 03, 2023 10:44 pm
Helloween skrev: fre feb 03, 2023 10:35 pm Komiker er hun ikke.
Bare fordi du ikke liker henne, så betyr det ikke at hun ikke er komiker.
Hun er ikke komiker fordi hun ikke er morsom, ingen kvinner er morsomme stand-up komikere og svært få menn.

Det er en kvinne jeg flirer litt av, men det er fordi hun er pen og alltid snakker om sex.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

kytec skrev: fre feb 03, 2023 10:48 pm
Hun er ikke komiker fordi hun ikke er morsom, ingen kvinner er morsomme stand-up komikere og svært få menn.

Det er en kvinne jeg flirer litt av, men det er fordi hun er pen og alltid snakker om sex.
Det er din mening at hun ikke er morsom. Det er poenget her.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Trolljegeren skrev: fre feb 03, 2023 10:44 pm
Helloween skrev: fre feb 03, 2023 10:35 pm Komiker er hun ikke.
Bare fordi du ikke liker henne, så betyr det ikke at hun ikke er komiker.
Det stemmer, men hun blir heller ikke komiker av at NRK og VG ansatte sier at hun er morsom.
Publikum bestemmer om hun er morsom eller ikke, og de sa sin tydelige mening i kommentarfeltet

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Helloween skrev: fre feb 03, 2023 10:50 pm
Det stemmer, men hun blir heller ikke komiker av at NRK og VG ansatte sier at hun er morsom.
Publikum bestemmer om hun er morsom eller ikke, og de sa sin tydelige mening i kommentarfeltet
Hvorfor er det så viktig for folk å skrike ut at hun ikke er morsom? Folk jeg ikke anser som morsomme, de bryr jeg meg ikke om. Merkelig å ha slike sykelige hangups på ting.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Trolljegeren skrev: fre feb 03, 2023 10:53 pm
Helloween skrev: fre feb 03, 2023 10:50 pm
Det stemmer, men hun blir heller ikke komiker av at NRK og VG ansatte sier at hun er morsom.
Publikum bestemmer om hun er morsom eller ikke, og de sa sin tydelige mening i kommentarfeltet
Hvorfor er det så viktig for folk å skrike ut at hun ikke er morsom? Folk jeg ikke anser som morsomme, de bryr jeg meg ikke om. Merkelig å ha slike sykelige hangups på ting.
Hvis en person som skal være komiker ikke er morsom nok så er det jo i publikums interesse å få byttet ut denne personen med en morsommere ?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Helloween skrev: fre feb 03, 2023 10:35 pm Bilde
https://www.nrk.no/kultur/tar-et-oppgjo ... 1.16282537


Hun roastet Follestad, og folk på TikTok likte det ikke så VG så seg nødt til å stenge kommentarfeltet

The usual suspects: Tinashe, Tønne, Tusvik, Skavlan og Gjelsvik slår ring om henne.

Norges herlige, Louis Theroux middelklasse naive, talkshow dronning, Anne Lindmo har henne som gjest og er genuint sjokkert over hetsen Leivestad utsettes for.

Jeg er ingen tilhenger av trakassering av andre mennesker. I denne saken har jeg imidlertid mistanke om at det også var en god del berettiget kritikk.

Humor må være noe av det vanskeligste som finnes. De fleste av oss har nok en ganske kort liste over norske komikere som man liker.
Leivestads problem er at hun mener hun er viktig fordi hun er kvinne og etter egen mening komiker.
Send in the clown: Leivestad tror det er nok med grov underbuksehumor for å kalle seg humorist. Det hele blir for krampaktig og hardt prøvende.
Det vi nok egentlig ser her er en kvinne som vil være komiker men som egentlig ikke er morsom nok. Men som hjelpes og heies frem av de rette folkene.
Jeg har følelsen av at Leivestad vil innse dette selv etterhvert, hun har nok en større fremtid innen andre felt som kansje mer seriøs programleder, hun var best på Lindmo når hun gikk ut av komikerrollen og var alvorlig, kanskje dette er veien for henne.
Komiker er hun ikke.
Man burde kvotere inn kvinnelige komikere. Det beste med Leivestad er latteren og selvironien. Man burde også kvotere inn kvinnelige komponister i populærmusikken. Alt for mange menn. Lennon&McCartney, Dylan, Richard&Jagger, Mercury, Brian May, Gilmore&Waters, Paul Simon, Brian Wilson … kvinner i popmusikken … ehhh.. Joplin ? NRK gjør sitt beste med kvinnelige singer&songwriters og mister relevans og lyttere..

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

"tar et oppgjør med"

Er så lei denne type artikler

MurderOnZidanesFloor

Legg inn av MurderOnZidanesFloor »

Helloween skrev: fre feb 03, 2023 11:00 pm
Hvis en person som skal være komiker ikke er morsom nok så er det jo i publikums interesse å få byttet ut denne personen med en morsommere ?
Tror du ikke Schibsted har relativt gode tall på at hun har et publikum som synes hun er morsom? Hun sliter ikke akkurat med å få seg jobber, så selv om du ikke synes hun er morsom finnes det garantert ganske mange som er uenig med deg. Jeg er forsåvidt helt enig, hun treffer ikke min humor, selv om hun faktisk gjorde det bra på roasten.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Trolljegeren skrev: fre feb 03, 2023 10:53 pm
Hvorfor er det så viktig for folk å skrike ut at hun ikke er morsom? Folk jeg ikke anser som morsomme, de bryr jeg meg ikke om. Merkelig å ha slike sykelige hangups på ting.
Jeg finner ihvertfall ikke folk som "skal ta et oppgjør med" og være offer for ditt og datt morsomme i det hele tatt. Har lest det 100 ganger før

Helloween

Legg inn av Helloween »

"– Jeg har lyst til å være her. Lyst til å inspirere til at flere jenter jobber med humor, lager serier, lager film, jobber kreativt innenfor humor. Det er drit viktig. "

Nei, det er faktisk ikke viktig så lenge menn lager best humor, serier og filmer.

Helloween

Legg inn av Helloween »

MurderOnZidanesFloor skrev: fre feb 03, 2023 11:05 pm
Helloween skrev: fre feb 03, 2023 11:00 pm
Hvis en person som skal være komiker ikke er morsom nok så er det jo i publikums interesse å få byttet ut denne personen med en morsommere ?
Tror du ikke Schibsted har relativt gode tall på at hun har et publikum som synes hun er morsom? Hun sliter ikke akkurat med å få seg jobber, så selv om du ikke synes hun er morsom finnes det garantert ganske mange som er uenig med deg. Jeg er forsåvidt helt enig, hun treffer ikke min humor, selv om hun faktisk gjorde det bra på roasten.
Det dreier seg om representasjon for Schibsted, der tikker Leivestad av på noen bokser. Samtidig kan det godt være hun har et publikum blandt kvinner i 20 årene, det vet jeg ingenting om, men noen storm av forsvarere av henne var det jo ikke.

MurderOnZidanesFloor

Legg inn av MurderOnZidanesFloor »

Helloween skrev: fre feb 03, 2023 11:16 pm Det dreier seg om representasjon for Schibsted, der tikker Leivestad av på noen bokser. Samtidig kan det godt være hun har et publikum blandt kvinner i 20 årene, det vet jeg ingenting om, men noen storm av forsvarere av henne var det jo ikke.
Du har nettopp lagd en tråd hvor du gjør et poeng ut av alle damene som kom henne til unnsetning, men når det ikke passer poenget ditt lengre skal du gjøre et poeng ut av at det ikke var mange nok som forsvarte henne? Selvfølgelig dreier det seg om representasjon, men ikke kvotering som jeg mistenker at du tenker på. Vi har heldigvis forskjellig smak, så selvfølgelig må Schibsted og andre mediehus favne alle demografier i samfunnet.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Helloween skrev: fre feb 03, 2023 10:50 pm
Trolljegeren skrev: fre feb 03, 2023 10:44 pm
Helloween skrev: fre feb 03, 2023 10:35 pm Komiker er hun ikke.
Bare fordi du ikke liker henne, så betyr det ikke at hun ikke er komiker.
Det stemmer, men hun blir heller ikke komiker av at NRK og VG ansatte sier at hun er morsom.
Publikum bestemmer om hun er morsom eller ikke, og de sa sin tydelige mening i kommentarfeltet
Litt for mange komikere for tiden. Politiske komikere osv. Bare så det er sakt....å være komiker er "noe" man er født til, og ikke kan bli skolert til.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Det jeg reagerer på er at de i «rosten» kaller hverandre stygge, feite og andre grove utseenderelaterte karakteristikker, men når enkelte i kommentarfeltet tyr til samme beskrivelser er det hets og mobbing. Føyer seg nå bare inne i rekken av ubegrunna kjendissutring.
Sist redigert av Haugzu den fre feb 03, 2023 11:33 pm, redigert 1 gang totalt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Haugzu skrev: fre feb 03, 2023 11:31 pm Det jeg reagerer på er at de i «rosten» kaller hverandre stygge, feite og andre grove utseenderelaterte karakteristikker, men når enkelte i kommentarfeltet tyr til samme beskrivelser er det hets og mobbing.
Settingene er som kjent helt like her.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Chromeback skrev: fre feb 03, 2023 11:32 pm
Haugzu skrev: fre feb 03, 2023 11:31 pm Det jeg reagerer på er at de i «rosten» kaller hverandre stygge, feite og andre grove utseenderelaterte karakteristikker, men når enkelte i kommentarfeltet tyr til samme beskrivelser er det hets og mobbing.
Settingene er som kjent helt like her.
Selvsagt ikke, men når unge mennesker ser idolene sine bruke sånne uttrykk sitter det liksom litt lettere å bruke dem selv også.

Helloween

Legg inn av Helloween »

MurderOnZidanesFloor skrev: fre feb 03, 2023 11:24 pm
Helloween skrev: fre feb 03, 2023 11:16 pm Det dreier seg om representasjon for Schibsted, der tikker Leivestad av på noen bokser. Samtidig kan det godt være hun har et publikum blandt kvinner i 20 årene, det vet jeg ingenting om, men noen storm av forsvarere av henne var det jo ikke.
Du har nettopp lagd en tråd hvor du gjør et poeng ut av alle damene som kom henne til unnsetning, men når det ikke passer poenget ditt lengre skal du gjøre et poeng ut av at det ikke var mange nok som forsvarte henne? Selvfølgelig dreier det seg om representasjon, men ikke kvotering som jeg mistenker at du tenker på. Vi har heldigvis forskjellig smak, så selvfølgelig må Schibsted og andre mediehus favne alle demografier i samfunnet.
Det var kjendisdamer som kom henne til unnsetning, disse fikk mulighet til å score enda flere godhetspoeng, men noen storm av støtteerklæringer fra seerne var det vel ikke.
Dette representasjons greiene tviler jeg litt på, er iallefall glad for at ingen sa jeg ikke kunne like Mike Tyson, Wesley Snipes og Michael Jackson når jeg vokste opp.
Så for å være ærlig så tror jeg en god mannlig komiker er et bedre forbilde for unge jenter enn en middelmådig dame.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Skjønner ikke hetsen som denne unge kvinnen opplever. La de nå gjøre som de vil, ikke alle kan være Salma Hayek
🍈🍈

Hun opplever bare hat fordi hun er kvinne.
Sist redigert av LeSorcier den fre feb 03, 2023 11:55 pm, redigert 2 ganger totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Anne-Katrine Hegna Hærland. Ingen kvinnelige komikere over eller på siden. Hun danker ut flere mannlige også.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

LeSorcier skrev: fre feb 03, 2023 11:54 pm Hun opplever bare hat fordi hun er kvinne
Har ikke lest kommentarene, men er det hat? Og er det isåfall fordi hun er kvinne? For jeg vil tro at kvinnehatere finnes, men de må jo være i et forsvinnende lite antall.

MurderOnZidanesFloor

Legg inn av MurderOnZidanesFloor »

Helloween skrev: fre feb 03, 2023 11:51 pm Det var kjendisdamer som kom henne til unnsetning, disse fikk mulighet til å score enda flere godhetspoeng, men noen storm av støtteerklæringer fra seerne var det vel ikke.
Dette representasjons greiene tviler jeg litt på, er iallefall glad for at ingen sa jeg ikke kunne like Mike Tyson, Wesley Snipes og Michael Jackson når jeg vokste opp.
Hun fikk åpenbart mye støtte også fra både kvinnen og mannen i gata, men disse blir naturlig nok ikke en sak i nettavisene. Blant annet 1100 kommentarer under innlegget sitt på instagram.

Helloween skrev: fre feb 03, 2023 11:51 pmSå for å være ærlig så tror jeg en god mannlig komiker er et bedre forbilde for unge jenter enn en middelmådig dame.
Tenker kvinner kan få velge forbildene sine selv, eller føler du at du burde ha et ord med i hva de skal like?

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MurderOnZidanesFloor skrev: fre feb 03, 2023 11:05 pm Jeg er forsåvidt helt enig, hun treffer ikke min humor, selv om hun faktisk gjorde det bra på roasten.
Bare sånn så jeg ikke misforstår her, du er selvsagt fullt klar over at hun ikke skrev så mye som et ord av de linjene selv, ikke sant?

MurderOnZidanesFloor

Legg inn av MurderOnZidanesFloor »

Texas_John skrev: lør feb 04, 2023 12:00 am
MurderOnZidanesFloor skrev: fre feb 03, 2023 11:05 pm Jeg er forsåvidt helt enig, hun treffer ikke min humor, selv om hun faktisk gjorde det bra på roasten.
Bare sånn så jeg ikke misforstår her, du er selvsagt fullt klar over at hun ikke skrev så mye som et ord av de linjene selv, ikke sant?
Det vet du selvfølgelig absolutt ingenting om, og det høres veldig usannsynlig ut. Også er uansett fremføringen viktig, og der traff hun overraskende bra etter min mening.

Helloween

Legg inn av Helloween »

MurderOnZidanesFloor skrev: fre feb 03, 2023 11:56 pm
Helloween skrev: fre feb 03, 2023 11:51 pm Det var kjendisdamer som kom henne til unnsetning, disse fikk mulighet til å score enda flere godhetspoeng, men noen storm av støtteerklæringer fra seerne var det vel ikke.
Dette representasjons greiene tviler jeg litt på, er iallefall glad for at ingen sa jeg ikke kunne like Mike Tyson, Wesley Snipes og Michael Jackson når jeg vokste opp.
Hun fikk åpenbart mye støtte også fra både kvinnen og mannen i gata, men disse blir naturlig nok ikke en sak i nettavisene. Blant annet 1100 kommentarer under innlegget sitt på instagram.

Helloween skrev: fre feb 03, 2023 11:51 pmSå for å være ærlig så tror jeg en god mannlig komiker er et bedre forbilde for unge jenter enn en middelmådig dame.
Tenker kvinner kan få velge forbildene sine selv, eller føler du at du burde ha et ord med i hva de skal like?
Jeg tror bare ikke at en svart, transperson med en fot, bare kan ha en svart, transperson med en fot som forbilde eller en karakter denne kan forholde seg til i filmer/serier.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

MurderOnZidanesFloor skrev: lør feb 04, 2023 12:04 am
Texas_John skrev: lør feb 04, 2023 12:00 am
MurderOnZidanesFloor skrev: fre feb 03, 2023 11:05 pm Jeg er forsåvidt helt enig, hun treffer ikke min humor, selv om hun faktisk gjorde det bra på roasten.
Bare sånn så jeg ikke misforstår her, du er selvsagt fullt klar over at hun ikke skrev så mye som et ord av de linjene selv, ikke sant?
Det vet du selvfølgelig absolutt ingenting om, og det høres veldig usannsynlig ut. Også er uansett fremføringen viktig, og der traff hun overraskende bra etter min mening.
Det vet jeg ganske mye om, og det er jo absolutt hysterisk dersom du faktisk tror de skriver linjene selv.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Texas_John skrev: lør feb 04, 2023 12:00 am Bare sånn så jeg ikke misforstår her, du er selvsagt fullt klar over at hun ikke skrev så mye som et ord av de linjene selv, ikke sant?
Uten å ha sett roasten selv, så kan jeg tenke meg at du har rett her. Det er lettere å øve inn tekst skrevet av andre, enn å skrive teksten selv, samt improvisere. Hun kunne prøvd seg på en helaften og selvskreven stand-upshow. Graden av suksess vil vel kunne blitt brukt som mål for komisk talent hun eventuelt måtte ha. Ser ofte Live from Apollo. Mange genuint morsomme kvinnelige komikere der.

MurderOnZidanesFloor

Legg inn av MurderOnZidanesFloor »

Texas_John skrev: lør feb 04, 2023 12:08 am Det vet jeg ganske mye om, og det er jo absolutt hysterisk dersom du faktisk tror de skriver linjene selv.
Hva med Dag Sørås, han skrev ikke èn linje selv han heller? Du må gjerne tro at komikere ikke er med å utforme sitt eget arbeid, men "hysterisk" kan du spare deg for. Gjøk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»