Øl

Svar
Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Øl

Legg inn av lok1 »

Har i det siste har fått øynene opp for ølsmaking kontra øl som vomfyll. Noen som har noen gode øl de vil anbefale? Eller gode kjøp på polet?

Kan starte tråden med min favoritt:
Oregonian av Voss Bryggeri. APA med fruktig aroma. Ikke for bitter, men heller ikke for søt som APA noen gang blir. Strålende øl til en god pris!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Denne har vært en favoritt hos meg i mange år;

Bilde

Og når jeg først er inne på portere, så synes jeg Einstök sin fra Island også er ganske god, litt mildere enn Ohara sin;

Bilde

Denne ble testet på fredag, falt ekstremt godt i smak;

Bilde

Lezah

Legg inn av Lezah »

lok1 skrev: ons aug 11, 2021 10:05 pm Har i det siste har fått øynene opp for ølsmaking kontra øl som vomfyll. Noen som har noen gode øl de vil anbefale? Eller gode kjøp på polet?

Kan starte tråden med min favoritt:
Oregonian av Voss Bryggeri. APA med fruktig aroma. Ikke for bitter, men heller ikke for søt som APA noen gang blir. Strålende øl til en god pris!
Det fins så latterlig mye god øl nå til dags. Hva slags øl er din favoritt-type, da?

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Lezah skrev: ons aug 11, 2021 10:20 pm
lok1 skrev: ons aug 11, 2021 10:05 pm Har i det siste har fått øynene opp for ølsmaking kontra øl som vomfyll. Noen som har noen gode øl de vil anbefale? Eller gode kjøp på polet?

Kan starte tråden med min favoritt:
Oregonian av Voss Bryggeri. APA med fruktig aroma. Ikke for bitter, men heller ikke for søt som APA noen gang blir. Strålende øl til en god pris!
Det fins så latterlig mye god øl nå til dags. Hva slags øl er din favoritt-type, da?
Drikker det meste. NEIPA har vært en favoritt i det siste, men egentlig alt som har ordet pale i seg tar jeg på strak arm. Drikker også sour og stout, og egentlig alt jeg kommer over!

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

lok1 skrev: ons aug 11, 2021 10:05 pm Har i det siste har fått øynene opp for ølsmaking kontra øl som vomfyll.
Man må aldri kom til det punktet at øl blir vomfyll. Øl er nyt. Har dog ingen spennende merker å komme med, men Grolsch er veldig godt. Eller går det bare i Dahls og Tuborg. Skal følge med i tråden etter tips.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Er man glad i IPA, så er denne skamgod;

Bilde

Everenga

Legg inn av Everenga »

Slenger meg på denne tråden. Er ikke fan av IPA men liker godt stout. Noen gode tips utover de tre fire vanligste?

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Everenga skrev: ons aug 11, 2021 10:56 pm Slenger meg på denne tråden. Er ikke fan av IPA men liker godt stout. Noen gode tips utover de tre fire vanligste?
Stout er vel der du får størst forskjell på om det er godt håndtverk eller ikke. Du kan få gode og mindre gode IPAer og andre øltyper, men forskjellen er større hos stout syns jeg. Du får jo også veldig mye forskjellige typer stout. Jeg liker pastry stouts for eksempel.

Denne liker jeg:
https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/En ... p/12606102

Denne liker jeg:
https://www.vinmonopolet.no/Land/Sverig ... p/13318402

Disse liker jeg:
https://www.vinmonopolet.no/vmp/search/ ... pe=product

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Er ingen ølhund, men her er tre øl, to ALE og en Lager, som jeg kan kose meg med en flaske av.

Bilde

Bilde

Bilde

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

lok1 skrev: ons aug 11, 2021 10:05 pm Har i det siste har fått øynene opp for ølsmaking kontra øl som vomfyll. Noen som har noen gode øl de vil anbefale? Eller gode kjøp på polet?

Kan starte tråden med min favoritt:
Oregonian av Voss Bryggeri. APA med fruktig aroma. Ikke for bitter, men heller ikke for søt som APA noen gang blir. Strålende øl til en god pris!
Sour beer is the way to go.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Everenga skrev: ons aug 11, 2021 10:56 pm Slenger meg på denne tråden. Er ikke fan av IPA men liker godt stout. Noen gode tips utover de tre fire vanligste?
Vet ikke om denne går under blant de vanligste, men likte den veldig godt da jeg smakte den;

Bilde

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Denne var aldeles nydelig.

Bilde

9/10

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Myte

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Noen som har smakt juleølet "sur jul"? Helt forferdelig hos min gane, og fatter ikke at den har fått terningkast 6 i flere tester.

Skal ellers følge tråden for tips, og liker mange av de som er nevnt. Bernard er en favoritt, mens Frydenlund grønn er mest frekventert hos meg. Generelt glad i øl, men de blandingsgreiene klarer jeg ikke. Som mango/ipa. Fysj.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Som flere er inne på finnes det mye godt øl. Man kan finne noe bra på butikker med godt utvalg men skal jeg ha skikkelig øl drar jeg på polet og handler. Der har ølutvalget blitt enormt bra og de fleste øltyper trenger litt høyere alkoholprosent om det skal bli noe greie på det. Er vel egentlig kun vanlig pilsner som funker innenfor 4,7% etter min mening.

Jeg handler gjerne inn 6-7 poløl til å kose meg med i helgene. Går som regel i skikkelige kraftige ipaer (helst new England) surøl i form av berliner weisse, hveteøl, fatlagret quad eller stout. Smaksbildet er langt mer spennende i dette ølet enn i den vanlige industripilsen man kjøper på butikken.

Har ingen fast favoritt men går gjerne etter bryggerier jeg vet kan sakene sine når jeg velger ut øl. Av norske bryggerier er jeg stor fan av Salikatt, Nøgne ø, Cervisiam og Monkey Brew. Ellers finnes det også en drøss med belgiske, britiske og amerikanske bryggerier som lager fantastisk øl av de typene jeg nevner lengre oppe.
Sist redigert av Tinkler den man nov 08, 2021 10:27 pm, redigert 2 ganger totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Tinkler skrev: man nov 08, 2021 10:20 pm Som flere er inne på finnes det mye godt øl. Man kan finne noe bra på butikker med godt utvalg men skal jeg ha skikkelig øl drar jeg på polet og handler. Der har ølutvalget blitt enormt bra og de fleste øltyper trenger litt høyere alkoholprosent om det skal bli noe greie på det. Er vel egentlig kun vanlig pilsner som funker innenfor 4,7% etter min mening.

Jeg handler gjerne inn 6-7 poløl til å kose meg med i helgene. Går som regel i skikkelige kraftige ipaer (helst new England) surøl i form av berliner weisse, hveteøl, fatlagret quad eller stout. Smaksbildet er langt mer spennende i dette ølet enn i den vanlige industripilsen man kjøper på butikken.
Word.

Eivinder80

Legg inn av Eivinder80 »

Jeg var innom "Brewgata" og kjøpte en IPA fra tapp. Det er vel fra pubens eget bryggeri kanskje, jeg vet ikke... men altså: Kroner 159,- for et 0,3-glass. Noen som slår den? Ikke var den god heller.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

lok1 skrev: ons aug 11, 2021 10:05 pm Har i det siste har fått øynene opp for ølsmaking kontra øl som vomfyll. Noen som har noen gode øl de vil anbefale? Eller gode kjøp på polet?

Kan starte tråden med min favoritt:
Oregonian av Voss Bryggeri. APA med fruktig aroma. Ikke for bitter, men heller ikke for søt som APA noen gang blir. Strålende øl til en god pris!
Min favoritt er Hansa Premium.
Et friskt og godt øl.

Hansa Premium er et lyst, undergjæret øl brygget med et innslag av den fineste hvetemalt.
Dette gir ølet en frisk, lett syrlig smak.
Bitterinnholdet er noe lavere enn for pils og fatøl.
Det er et øl for alle som ønsker et lysere og friskere øl enn pilsner, uten at det går på bekostning av alkoholinnholdet.

Bilde

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Fin bump.
Var forrige helg på MBCC i København. Smakte totalt 112 forskjellige øl. Noen av de var verdensklasse!

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

lok1 skrev: tir mai 16, 2023 12:35 am Fin bump.
Var forrige helg på MBCC i København. Smakte totalt 112 forskjellige øl. Noen av de var verdensklasse!
I passsende små porsjoner, eller?
Selv med 10 cl i glasset blir det over 11 liter til sammen ;)

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

DuncanE skrev: tir mai 16, 2023 12:46 am
lok1 skrev: tir mai 16, 2023 12:35 am Fin bump.
Var forrige helg på MBCC i København. Smakte totalt 112 forskjellige øl. Noen av de var verdensklasse!
I passsende små porsjoner, eller?
Selv med 10 cl i glasset blir det over 11 liter til sammen ;)
Hehe, ja det var 10 cl-glass men de fleste ga 5 cl. Ble en lang helg uansett :)

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

lok1 skrev: tir mai 16, 2023 12:50 am
DuncanE skrev: tir mai 16, 2023 12:46 am
lok1 skrev: tir mai 16, 2023 12:35 am Fin bump.
Var forrige helg på MBCC i København. Smakte totalt 112 forskjellige øl. Noen av de var verdensklasse!
I passsende små porsjoner, eller?
Selv med 10 cl i glasset blir det over 11 liter til sammen ;)
Hehe, ja det var 10 cl-glass men de fleste ga 5 cl. Ble en lang helg uansett :)
Mange da. Jeg ville ikke klart å skille de fra hverandre, etterhvert ;)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»