Mangel på D-vitamin.

Svar
Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Mangel på D-vitamin.

Legg inn av izzet2015 »

Jeg var hos legen og tok blodprøver, jeg hadde følt meg slapp og helt ute av form, jeg trener mye, Men nå var formen elendig. Da viste det seg at jeg manglet D-vitamin. Så det var nok grunnen til dårligere form. Men jeg trodde ikke at D- vitamin var så viktig. Men det er det tydeligvis. Må vel ta det noen uker for å merke forbedring. :(

Glitre

Legg inn av Glitre »

Sa legen noe om hvor mye D-vitamin du bør ta for å korrigere mangelen?

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Samme fikk jeg beskjed om.

Etter litt research begynte jeg å ta denne
https://www.gymgrossisten.no/vitamin-d3 ... lsrc=aw.ds

Corvus

Legg inn av Corvus »

Drikk tran til våren og sola kommer!

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Drikker tran hver dag. Heldigvis kommet flere smaker etter hvert, blant annet med eplesmak, så det er lettere å få ned.

Fisk i måltidet et par ganger i uken fungerer også fint.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Corvus skrev: man feb 06, 2023 10:20 pm Drikk tran til våren og sola kommer!
Men så var det denne tran-reklamen om å ta for mye. Kan det være skadelig å ta for mye vitaminer? Selv tar jeg hver dag en skje tran + sana sol om vinteren. I tillegg B og D + magnesium hele året. :?:

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Glitre skrev: man feb 06, 2023 10:13 pm Sa legen noe om hvor mye D-vitamin du bør ta for å korrigere mangelen?
Jeg tar 40mg om dag. Håper det vil hjelpe etter hvert.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Ohlaien skrev: man feb 06, 2023 10:23 pm Drikker tran hver dag. Heldigvis kommet flere smaker etter hvert, blant annet med eplesmak, så det er lettere å få ned.

Fisk i måltidet et par ganger i uken fungerer også fint.
Tran er viktig å ta, og det er ikke så fælt.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Jeg hadde D-vitaminmangel for noen år siden. Fungerte fint for meg å få opp nivået igjen med 40 mcg daglig i tillegg til tran.

Før jeg tok tilskudd følte jeg meg svak, slet med betennelser, og så mørkt på tilværelsen uten at jeg skjønte hvorfor.

Husker ikke akkurat hvor lang tid det tok før jeg begynte å merke fremgang, kanskje 3-4 uker. Etterpå merket jeg stor forbedring både fysisk og mentalt.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Samme her, utrolig slapp og tom for energi. Det som gikk som en lek før, er nå uoppnåelig. Tar 40mcg. Depresjon er også noe jeg sliter med, håper det blir bedre snart. Jeg går en lang tur hver dag, og vil merke framgang der.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

izzet2015 skrev: tir feb 07, 2023 4:32 pm Samme her, utrolig slapp og tom for energi. Det som gikk som en lek før, er nå uoppnåelig. Tar 40mcg. Depresjon er også noe jeg sliter med, håper det blir bedre snart. Jeg går en lang tur hver dag, og vil merke framgang der.
Får du samme opptur som jeg fikk, har du noe å se fram til.

Glitre

Legg inn av Glitre »

Jeg tar 250 mikrogram D-vitamin hver dag hele året (3x80 mikrograms D-pearls og ei skje tran). Nivået svinger mellom 100 og 150, men har aldri vært over normalreferansen.
Den største endringen, som jeg opplevde etter et halvt år på 250 mikrogram D-vitamin, er huden. Jeg har ikke tørr hud og eksem om vinteren lenger. Kjerringa tar samme dose og har helt slutta med hudkremer.
Hard hud under føttene er også borte og det er slutt på gnagsår og vannblemmer når jeg er aktiv.
Jeg er sjeleglad jeg oppdaga D-vitamin!

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Glitre skrev: ons feb 08, 2023 11:57 pm Jeg tar 250 mikrogram D-vitamin hver dag hele året (3x80 mikrograms D-pearls og ei skje tran). Nivået svinger mellom 100 og 150, men har aldri vært over normalreferansen.
Den største endringen, som jeg opplevde etter et halvt år på 250 mikrogram D-vitamin, er huden. Jeg har ikke tørr hud og eksem om vinteren lenger. Kjerringa tar samme dose og har helt slutta med hudkremer.
Hard hud under føttene er også borte og det er slutt på gnagsår og vannblemmer når jeg er aktiv.
Jeg er sjeleglad jeg oppdaga D-vitamin!
Kult! 250um er jo ganske høyt! Anbefalingen i Norge er latterlig lav.

Glitre

Legg inn av Glitre »

Haugzu skrev: tor feb 09, 2023 12:01 am Kult! 250um er jo ganske høyt! Anbefalingen i Norge er latterlig lav.
Ifølge rapporten "D-vitamin i Norge" fra Helsedirektoratet i 2018 (nederst på side 9), er det aldri dokumentert negative helseeffekter fra daglige doser på 250 mikrogram D-vitamin (bekreftet av det europeiske matsikkerhetsbyrået).

Jeg har spurt FHI, Helsedirektoratet og Mattilsynet etter dokumenterte tilfeller av D-vitaminforgiftning i Norge. Ingen av dem har registrert noen tilfeller av D-vitaminforgiftning i Norge.

D-vitaminforgiftning er skumle greier og alle eksperter advarer mot å ta for mye. Men det er faktisk ingen eksperter som har sett skadevirkninger fra D-vitamintilskudd i virkeligheten her i landet. Er ikke det merkelig?

250 mikrogram er ikke anbefalt av H-dir som trygg daglig dose (selv om den er uskadelig).

100 mikrogram D-vitamin er derimot anbefalt som trygg daglig dose for alle i Norge over 11 år, ifølge rapporten fra H-dir.

10 mikrogram D-vitamin daglig er anbefalt av H-dir for å forebygge skjelettskader. Den anbefalingen sier ikke noe om f.eks. immunforsvarets eller hudens behov for D-vitamin.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det er nok litt sprikende med tanke på D-vitamin-omfanget.

The US Endocrine Society's Clinical Practice Guideline suggested that 400-1000 IU per day may be needed for children aged less than 1 year, 600-1000 IU per day for children aged 1 year or more, and 1500-2000 IU per day for adults aged 19 years or more to maintain 25(OH)D above the optimal level of 30 ng/ml. Patients with inflammatory bowel disease even in a quiescent state and those with gastric bypass malabsorb vitamin D and need more vitamin D to sustain their vitamin D status.

Divider IU på 40 så har vi mikrogram.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2227461 ... D%20status.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

return_of_drakkar skrev: fre feb 10, 2023 1:43 pm Det er nok litt sprikende med tanke på D-vitamin-omfanget.

The US Endocrine Society's Clinical Practice Guideline suggested that 400-1000 IU per day may be needed for children aged less than 1 year, 600-1000 IU per day for children aged 1 year or more, and 1500-2000 IU per day for adults aged 19 years or more to maintain 25(OH)D above the optimal level of 30 ng/ml. Patients with inflammatory bowel disease even in a quiescent state and those with gastric bypass malabsorb vitamin D and need more vitamin D to sustain their vitamin D status.

Divider IU på 40 så har vi mikrogram.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2227461 ... D%20status.
Er det greit å ta 40 IU pr dag?

Glitre

Legg inn av Glitre »

Det er trygt for alle over 11 år å ta 100 mikrogram (4.000 IE) vitamin D pr. dag ifølge Helsedirektoratet.

Øvre trygge grense for daglig inntak av D-vitamin er altså definert som 100 mikrogram/4.000 IE.

IU betyr "International Units" eller Internasjonale Enheter (IE) på norsk.

1 mikrogram D-vitamin er 40 Internasjonale Enheter (IE).

Nivået i blodet regnes i enheten nanomol pr. liter (nmol/L). Anbefalt nivå er mellom 50 og 150 nmol/L.

Helsedirektoratet anbefaler minimumsnivå på 50 nmol/L for å forebygge skader på skjelettet. Det finnes ingen offisiell anbefaling for hvor høyt D-vitaminnivået bør være for å forebygge immunsvikt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Det er selvsagt utrolig vanlig med d-vitaminmangel i Norge. Ikke bare om vinteren heller. Enkelte steder er det lite sol hele året. De aller fleste har nok godt av å ta tilskudd med d-vitamin.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Som alle andre her på berget altså :lol:

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Makrell i tomat er en god kilde til D-vitamin . En brødskive om dagen med dette fortreffelige pålegget , er sunt året rundt

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

CrazyHorse skrev: fre feb 10, 2023 6:09 pm Makrell i tomat er en god kilde til D-vitamin . En brødskive om dagen med dette fortreffelige pålegget , er sunt året rundt
Godt råd :)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: fre feb 10, 2023 2:47 pm
return_of_drakkar skrev: fre feb 10, 2023 1:43 pm Det er nok litt sprikende med tanke på D-vitamin-omfanget.

The US Endocrine Society's Clinical Practice Guideline suggested that 400-1000 IU per day may be needed for children aged less than 1 year, 600-1000 IU per day for children aged 1 year or more, and 1500-2000 IU per day for adults aged 19 years or more to maintain 25(OH)D above the optimal level of 30 ng/ml. Patients with inflammatory bowel disease even in a quiescent state and those with gastric bypass malabsorb vitamin D and need more vitamin D to sustain their vitamin D status.

Divider IU på 40 så har vi mikrogram.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2227461 ... D%20status.
Er det greit å ta 40 IU pr dag?
Det kan jeg ikke svare konkret på.
Dessverre...

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

CrazyHorse skrev: fre feb 10, 2023 6:09 pm Makrell i tomat er en god kilde til D-vitamin . En brødskive om dagen med dette fortreffelige pålegget , er sunt året rundt
Ja, en del av min kilde også. Men slenger på med en kapsel sånn innimellom. Makrell i tomar er jo også en fin omega 3 kilde! Har gått helt over til den spicy varianten jeg. Chili er digg!

Glitre

Legg inn av Glitre »

100 gram makrell i tomat inneholder 5 mikrogram vitamin D. Det betyr at en stor, oval boks med makrell i tomat inneholder mindre D-vitamin enn ei skje tran.
Hvis jeg skulle innta min daglige dose D-vitamintilskudd som makrell i tomat, måtte jeg ha spist fem kilo hver dag.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Jeg holder meg til D-vitamin fra apoteket. Av den sterkeste sorten. Makrell er ikke noe for meg..😵‍💫👀

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:12 pm Jeg holder meg til D-vitamin fra apoteket. Av den sterkeste sorten. Makrell er ikke noe for meg.
Fisk i tomat er noe herk i alle tilfeller. Holder meg heller til sardiner i olje, som også har D-vitaminer. Merket noen forskjell siden du startet tråden?

Glitre

Legg inn av Glitre »

Knaberaps skrev: man mai 29, 2023 7:15 pm
izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:12 pm Jeg holder meg til D-vitamin fra apoteket. Av den sterkeste sorten. Makrell er ikke noe for meg.
Merket noen forskjell siden du startet tråden?
Det tviler jeg på. Forskjellen begynner å merkes når du runder akummulert tilskudd på 500.000 IE vitamin D.
Hvis du tar 100.000 IE vitamin D daglig i fem dager, begynner du å merke forskjell etter en ukes tid, når D-vitaminnivået i blodet etter hvert stiger opp i den øvre halvdelen av det som kalles normalt nivå.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ikke ta for mye. Da er det giftig.

Glitre

Legg inn av Glitre »

Solvgutt1 skrev: man mai 29, 2023 8:07 pm Ikke ta for mye. Da er det giftig.
For mye D-vitamin er vanvittig mye! Hvor mye D-vitamin som er for mye, vet vi lite om.

Akutt dødelig dose av vitamin D er faktisk ukjent. Det er ingen mennesker som har greid å spise seg ihjel på D-vitamin. Gnagere (som mus og rotter) tåler lite D-vitamin, men for mennesker er ikke D-vitamin dødelig.

Faren ved D-vitamin er hyperkalsemi (for mye kalsium i blodet). I Norge er det aldri dokumentert tilfeller av hyperkalsemi på grunn av spist D-vitamintilskudd.

Da er det grunn til å spørre hva det er som er farlig med D-vitamintilskudd. At mus og rotter dør av D-vitamintilskudd betyr ikke at D-vitamintilskudd er farlig for mennesker.

Det eneste stoffet jeg vet om som ikke har definert akutt dødelig dose (LD50) for mennesker er nettopp D-vitamin.

LD50 for vann er seks liter.

LD50 for alkohol er 2g/kg.

LD50 for kaffe er 175 kopper espresso.

LD50 for D-vitamin er ukjent.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Glitre skrev: man mai 29, 2023 8:05 pm
Knaberaps skrev: man mai 29, 2023 7:15 pm
izzet2015 skrev: man mai 29, 2023 7:12 pm Jeg holder meg til D-vitamin fra apoteket. Av den sterkeste sorten. Makrell er ikke noe for meg.
Merket noen forskjell siden du startet tråden?
Det tviler jeg på. Forskjellen begynner å merkes når du runder akummulert tilskudd på 500.000 IE vitamin D.
Hvis du tar 100.000 IE vitamin D daglig i fem dager, begynner du å merke forskjell etter en ukes tid, når D-vitaminnivået i blodet etter hvert stiger opp i den øvre halvdelen av det som kalles normalt nivå.
Jeg har ikke tenkt å ta livet av meg med D-vitamin.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»