En full liste over regelbruddene til Manchester City

Svar
Orakelet

Re: En full liste over regelbruddene til Manchester City

Legg inn av Orakelet »

markantovertak skrev: man feb 13, 2023 10:04 am Veldig ryddig greie fra swissramble:

https://swissramble.substack.com/p/manc ... he-premier

Although many commentators have presented this as a Financial Fair Play (FFP) issue, the fundamental allegation is a lot more serious, namely that City have “cooked the books” by submitting false accounts for the best part of a decade. If true, this would amount to systematic cheating and have huge implications for the club.
Jeg har ikke lest linken enda, men hvis utdraget om "cooked the books" er riktig, er vi over i straffeloven, ikke FFP-reglene. Regnskapsjuks er i seg selv straffbart, men normalt er det skattemyndighetene som vil være mest aggressive og kreve straff pga brudd på skatteunndragelse.

Hvis manager og eventuelt spillere har fått lønn "off the books". Hva er oddsen for at det er trukket riktig skatt? Ca 0 %? Og når dette gjelder millionlønninger og feilen er gjort forsettlig er det rett i fengsel på flere.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jeg har stusset på hvor sterkt Pep har forsvart City, men etter litt googling ble jeg litt klokere:

https://www.dailymail.co.uk/sport/sport ... Spain.html

City har vel hentet lederne som var i Barca på det tidspunktet, i tillegg til Pep. Hvis de i tillegg har eiere som er komfortable med å betale "off the books" for å unngå (større) FFP-problemer kan man lure på om det finnes flere offshore-kontoer og om enkelte i realiteten argumenterer for egen unnskyld, ikke klubbens.

Carew måtte i fengsel for skattesvik på 5,4 millioner. Det er småpenger for disse gutta.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Orakelet skrev: man feb 13, 2023 10:34 am
markantovertak skrev: man feb 13, 2023 10:04 am Veldig ryddig greie fra swissramble:

https://swissramble.substack.com/p/manc ... he-premier

Although many commentators have presented this as a Financial Fair Play (FFP) issue, the fundamental allegation is a lot more serious, namely that City have “cooked the books” by submitting false accounts for the best part of a decade. If true, this would amount to systematic cheating and have huge implications for the club.
Jeg har ikke lest linken enda, men hvis utdraget om "cooked the books" er riktig, er vi over i straffeloven, ikke FFP-reglene. Regnskapsjuks er i seg selv straffbart, men normalt er det skattemyndighetene som vil være mest aggressive og kreve straff pga brudd på skatteunndragelse.

Hvis manager og eventuelt spillere har fått lønn "off the books". Hva er oddsen for at det er trukket riktig skatt? Ca 0 %? Og når dette gjelder millionlønninger og feilen er gjort forsettlig er det rett i fengsel på flere.
Nja, kan fint være utbetalt gjennom et annet selskap. Slik at det ikke er brudd på andre regler enn Premier Leagues. Det ville ha vært det mest naturlige. Hvertfall smartest!

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

tbb skrev: man feb 13, 2023 10:54 am Nja, kan fint være utbetalt gjennom et annet selskap. Slik at det ikke er brudd på andre regler enn Premier Leagues. Det ville ha vært det mest naturlige. Hvertfall smartest!
En slik tilnærming vil redusere faren for å bli tatt for skattejuks, men det vil vesentlig øke faren for å bli tatt for FFP-juks. Det fremstår som lite troverdig at mangere og spillere som tjener hundrevis av millioner har "deltidsjobber"...

Hvis man først skal jukse er penger til truster i diverse skatteparadis nærliggende. Det vil som oftest ikke bli oppdaget og det er nok mye fotballpenger der som ingen vet noe om.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Det det kommer til å koke ned på (i henhold til min enkle forståelse av dette) hvorvidt jukset og de finansielle krumspringene kan bevises i retten. At de har gjort det er hevet over enhver tvil og har vært en latterlig dårlig skjult hemmelighet i mange år, hvorvidt de dømmes (og hardt nok) er et helt annet spørsmål. Forventer naturligvis maksimal tribalissme fra Man City-fansen her fordi det er sånn det har blitt å være fotballsupporter for den jevne supporteren, men det skal ikke gå an å lese bare et lite utdrag av de lekkede emailene uten å ta innover seg at her har det blitt jukset over mange år.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

k9b skrev: man feb 13, 2023 1:46 pm Det det kommer til å koke ned på (i henhold til min enkle forståelse av dette) hvorvidt jukset og de finansielle krumspringene kan bevises i retten. At de har gjort det er hevet over enhver tvil og har vært en latterlig dårlig skjult hemmelighet i mange år, hvorvidt de dømmes (og hardt nok) er et helt annet spørsmål. Forventer naturligvis maksimal tribalissme fra Man City-fansen her fordi det er sånn det har blitt å være fotballsupporter for den jevne supporteren, men det skal ikke gå an å lese bare et lite utdrag av de lekkede emailene uten å ta innover seg at her har det blitt jukset over mange år.
Dette er helt sikkert riktig. Så spørs det hva som skjer om det bevises i retten. Straffen fra PL er en ting, men kan konkurrentene sitte å se på dette uten å kjøre egen sak?

Når det gjelder supporterne, klubben og Pep så var vel direkte i "det er ikke bare vi"-modus i større og mindre grad. Det sier jo sitt.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

tbb skrev: man feb 13, 2023 10:54 am
Orakelet skrev: man feb 13, 2023 10:34 am
markantovertak skrev: man feb 13, 2023 10:04 am Veldig ryddig greie fra swissramble:

https://swissramble.substack.com/p/manc ... he-premier

Although many commentators have presented this as a Financial Fair Play (FFP) issue, the fundamental allegation is a lot more serious, namely that City have “cooked the books” by submitting false accounts for the best part of a decade. If true, this would amount to systematic cheating and have huge implications for the club.
Jeg har ikke lest linken enda, men hvis utdraget om "cooked the books" er riktig, er vi over i straffeloven, ikke FFP-reglene. Regnskapsjuks er i seg selv straffbart, men normalt er det skattemyndighetene som vil være mest aggressive og kreve straff pga brudd på skatteunndragelse.

Hvis manager og eventuelt spillere har fått lønn "off the books". Hva er oddsen for at det er trukket riktig skatt? Ca 0 %? Og når dette gjelder millionlønninger og feilen er gjort forsettlig er det rett i fengsel på flere.
Nja, kan fint være utbetalt gjennom et annet selskap. Slik at det ikke er brudd på andre regler enn Premier Leagues. Det ville ha vært det mest naturlige. Hvertfall smartest!
Brudd på regnskapsreglene, som ikke er brudd på skattereglene, er fortsatt straffbart.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Enzino skrev: man feb 13, 2023 4:18 pm
tbb skrev: man feb 13, 2023 10:54 am
Orakelet skrev: man feb 13, 2023 10:34 am

Jeg har ikke lest linken enda, men hvis utdraget om "cooked the books" er riktig, er vi over i straffeloven, ikke FFP-reglene. Regnskapsjuks er i seg selv straffbart, men normalt er det skattemyndighetene som vil være mest aggressive og kreve straff pga brudd på skatteunndragelse.

Hvis manager og eventuelt spillere har fått lønn "off the books". Hva er oddsen for at det er trukket riktig skatt? Ca 0 %? Og når dette gjelder millionlønninger og feilen er gjort forsettlig er det rett i fengsel på flere.
Nja, kan fint være utbetalt gjennom et annet selskap. Slik at det ikke er brudd på andre regler enn Premier Leagues. Det ville ha vært det mest naturlige. Hvertfall smartest!
Brudd på regnskapsreglene, som ikke er brudd på skattereglene, er fortsatt straffbart.
Joda, men ikke på samme måte for spillere og trenere som jeg oppfattet var poenget i denne sammenhengen.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

tbb skrev: man feb 13, 2023 4:27 pm
Enzino skrev: man feb 13, 2023 4:18 pm
tbb skrev: man feb 13, 2023 10:54 am

Nja, kan fint være utbetalt gjennom et annet selskap. Slik at det ikke er brudd på andre regler enn Premier Leagues. Det ville ha vært det mest naturlige. Hvertfall smartest!
Brudd på regnskapsreglene, som ikke er brudd på skattereglene, er fortsatt straffbart.
Joda, men ikke på samme måte for spillere og trenere som jeg oppfattet var poenget i denne sammenhengen.
Ser det poenget. Mye blir på nåværende tidspunkt, kun spekulasjoner. Blir veldig interessant å følge dette til enden. Både konskevensene av bruddene på S&P-reglene og eventuelle brudd på regnskpsregler, skatteregler og straffelovsbestemmelser.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »


fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

TerryMcDermott skrev: tir feb 14, 2023 5:31 pm --- Pep skammer seg....
https://www.vg.no/sport/fotball/i/RGo8E ... kammer-meg
Er slike sleivspark man kommer med når man føler presset. Synes det var litt humor, faktisk.

taknina

Legg inn av taknina »

Will.i.Nickersen skrev: tir feb 07, 2023 8:15 pm De fleste av de store klubbene i europa har nok svin på skogen finansielt sett i noen grad, Psg og Msc skiller seg nok ut på verstingsiden.
Blir uansett overrasket om det blir store konsekvenser. Transfer forbud og bøter virker vel mest sannsynlig.
Det mest interesanne her er nå uansett å se så mange hobbypsykologer på menneskelig adferdsmønster samlet på en plass i denne tread og i full utfoldelse.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

taknina skrev: ons feb 15, 2023 11:42 am
Will.i.Nickersen skrev: tir feb 07, 2023 8:15 pm De fleste av de store klubbene i europa har nok svin på skogen finansielt sett i noen grad, Psg og Msc skiller seg nok ut på verstingsiden.
Blir uansett overrasket om det blir store konsekvenser. Transfer forbud og bøter virker vel mest sannsynlig.
Det mest interesanne her er nå uansett å se så mange hobbypsykologer på menneskelig adferdsmønster samlet på en plass i denne tread og i full utfoldelse.
Synes du det er interestting? Jeg synes ikke det er det minste interessant når du driver med dis in thread. Men det er jo bra du leser dine egne innlegg med interesse og slike ting i full utfoldelse.

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Hvor lang tid tror vi at Premier League vil bruke på denne saken før de kommer med en eller annen form for straff? Ser jo jurister mener det kan ta 2-4 år før man har en konklusjon, men vil det ikke være ekstremt skadelig for Premier League om man f.eks ender opp med at Man City vinner 3-4 ligagull til + flere andre trofeer samtidig som man har så klare bevis og indisier på juks som man har her? Kan ikke skjønne hvordan man kan leve med denne tilstanden her. En ting er jo at man sitter her nå og vet at alt de har oppnådd igjennom disse årene er tuftet på juks, og at det er usikkerhet rundt hvordan man skal håndtere dette om City blir dømt på de mest alvorlige punktene de er siktet for, men det vil jo være ekstremt provoserende med det man vet nå om City bare får lov å fortsette som før i 2-4 år til før man har en dom og eventuell straff klar.

Nå har jeg uansett begrenset tro på at straffen blir i nærheten av det den burde vært, da det politiske presset fra myndigheter som er avhengig av å opprettholde gode forbindelser til Emiratene vil være for stort til at Man City og eierskapet blir ydmyket på det nivået de burde. Men jeg synes troverdigheten til hele ligaen står på spill igjennom denne saken her. Og dette krever i mine øyne at man jobber i rekordfart for å begrense skaden mest mulig. Det gjelder jo også om det skulle vise seg at de som skal etterprøve bevisene og de 101 siktelsene mot City mener at anklagene ikke er riktige.

I Italia har vi jo nå sett at man ganske kjapt har klart å felle en dom over Juventus og ilegge de en straff for feil verdisettelse av enkelte spillere (plusvalenza saken). Denne kan jo bli ytterligere skjerpet om de også skulle bli dømt for regnskapsjukset sitt (prisma-saken) som man fremdeles er siktet for, men ikke straffet for enda utover at hele styret har trukket seg for en tid tilbake. Samtidig har jo . Men felles de for den andre saken vil nok straffen bli betydelig strengere enn den første "fillesaken" de er dømt for. Mange medier har skrevet om denne saken som at den er ferdig behandlet og at Juventus er dømt for "regnskapsjuks" i perioden, men her starter altså høringene først i slutten av mars og kan ende med både sivil dom (for økonomisk svindel) og strenge straffer fra ligaen.

Men her har i alle fall ligaen kjøpt seg litt tid ved å sette Juventus utenfor Champions League og tittelkamp i mellomtiden for det første, men mindre alvorlige bruddet på regler. Kunne Premier League også gjort noe lignende? Plukket ut noen av de mange alvorlige anklagene mot City som man mente man fort kunne behandlet for å i alle fall unngått fadesen ved at Man City kan vinne trofeer og svindle til seg penger i flere år fremover før man kommer til en konklusjon? Dette er jo en kjent taktikk også i sivile saker mot "storfisker" der man kan ta de for mindre forseelser for å holde på de mens man bygger den store saken.

Men vi får vel belage oss på at Man City vinner 3-4 ligagull før de eventuelt blir straffet og at straffen er av det milde slaget for at britiske myndigheter ikke skal ødelegge noe av forholdet sitt til Emiratene.

taknina

Legg inn av taknina »

markantovertak skrev: ons feb 15, 2023 11:59 am
taknina skrev: ons feb 15, 2023 11:42 am
Will.i.Nickersen skrev: tir feb 07, 2023 8:15 pm De fleste av de store klubbene i europa har nok svin på skogen finansielt sett i noen grad, Psg og Msc skiller seg nok ut på verstingsiden.
Blir uansett overrasket om det blir store konsekvenser. Transfer forbud og bøter virker vel mest sannsynlig.
Det mest interesanne her er nå uansett å se så mange hobbypsykologer på menneskelig adferdsmønster samlet på en plass i denne tread og i full utfoldelse.
Synes du det er interestting? Jeg synes ikke det er det minste interessant når du driver med dis in thread. Men det er jo bra du leser dine egne innlegg med interesse og slike ting i full utfoldelse.

Der finnes en evighet av fred
Bak alle stjernene ett sted

Vi skulle kanskje vraket først
Vår lille tid av sult og tørst

Vår lille tid av sult og savn
Mot ting vi aldri kan gi navn.

Som løfter i en gjerrigs munn
Er denne korte korte stund.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Dette døde jo ganske så greit ut. Det samme kommer korrupsjonsanklagene mot Barca til å gjøre.

Synd men sant.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 8:41 pm Dette døde jo ganske så greit ut. Det samme kommer korrupsjonsanklagene mot Barca til å gjøre.

Synd men sant.
Har dette dødd ut?

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Når karrieren til Pep er over vil første del av den være bygget på en klubb som bestakk dommere og andre del være bygget på en gjeng som jukset økonomisk.

Tre år som trener var noelunde redelig. Men resultatene til Bayern var strengt tatt enda bedre sesongen før han tok over, under Jupp.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

markantovertak skrev: fre mar 10, 2023 9:05 pm
GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 8:41 pm Dette døde jo ganske så greit ut. Det samme kommer korrupsjonsanklagene mot Barca til å gjøre.

Synd men sant.
Har dette dødd ut?
Ja, det døde ut her iallefall.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 10:29 pm
markantovertak skrev: fre mar 10, 2023 9:05 pm
GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 8:41 pm Dette døde jo ganske så greit ut. Det samme kommer korrupsjonsanklagene mot Barca til å gjøre.

Synd men sant.
Har dette dødd ut?
Ja, det døde ut her iallefall.
Det skyldes vel at det ikke er noe nytt å diskutere rundt saken, slike saker tar tid, og når det ikke er noe nytt å melde nå så er det jo ventetid.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Canucks skrev: fre mar 10, 2023 10:51 pm
GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 10:29 pm
markantovertak skrev: fre mar 10, 2023 9:05 pm

Har dette dødd ut?
Ja, det døde ut her iallefall.
Det skyldes vel at det ikke er noe nytt å diskutere rundt saken, slike saker tar tid, og når det ikke er noe nytt å melde nå så er det jo ventetid.
Nettopp. Akkurat som jeg skrev tidligere i en annen tråd. Det drar ut i tid, folk glemmer og City ender opp med en "straff".

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 10:57 pm
Canucks skrev: fre mar 10, 2023 10:51 pm
GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 10:29 pm

Ja, det døde ut her iallefall.
Det skyldes vel at det ikke er noe nytt å diskutere rundt saken, slike saker tar tid, og når det ikke er noe nytt å melde nå så er det jo ventetid.
Nettopp. Akkurat som jeg skrev tidligere i en annen tråd. Det drar ut i tid, folk glemmer og City ender opp med en "straff".
Hehe, ja det er jo aktiviteten her inne som avgjør straffen.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 10:57 pm
Canucks skrev: fre mar 10, 2023 10:51 pm
GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 10:29 pm

Ja, det døde ut her iallefall.
Det skyldes vel at det ikke er noe nytt å diskutere rundt saken, slike saker tar tid, og når det ikke er noe nytt å melde nå så er det jo ventetid.
Nettopp. Akkurat som jeg skrev tidligere i en annen tråd. Det drar ut i tid, folk glemmer og City ender opp med en "straff".
Ja, du tenker alle 3 medlemmene av kommisjonen som skal dømme, og evtl utmåle straff til, City allerede har glemt arbeidsoppgavene sine?

Når tror du kommisjonen kommer med sin dom over Chelseas overforbruk på 1,5 mrd pund og latterliggjøring av FFP i Abramovich-æraen?

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 10:57 pm
Canucks skrev: fre mar 10, 2023 10:51 pm
GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 10:29 pm

Ja, det døde ut her iallefall.
Det skyldes vel at det ikke er noe nytt å diskutere rundt saken, slike saker tar tid, og når det ikke er noe nytt å melde nå så er det jo ventetid.
Nettopp. Akkurat som jeg skrev tidligere i en annen tråd. Det drar ut i tid, folk glemmer og City ender opp med en "straff".
£ 100.000 i bot og 5 minuspoeng ved sesongstart.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

TrondLFC skrev: lør mar 11, 2023 8:20 am
GatlingGun skrev: fre mar 10, 2023 10:57 pm
Canucks skrev: fre mar 10, 2023 10:51 pm

Det skyldes vel at det ikke er noe nytt å diskutere rundt saken, slike saker tar tid, og når det ikke er noe nytt å melde nå så er det jo ventetid.
Nettopp. Akkurat som jeg skrev tidligere i en annen tråd. Det drar ut i tid, folk glemmer og City ender opp med en "straff".
£ 100.000 i bot og 5 minuspoeng ved sesongstart.
Tror heller det blir at de starter med negativ målforskjell -20.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Er det noe utvikling i saken?

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Har det egentlig kommet noe nytt her siste tiden?
Man gikk jo usedvanlig hardt ut, bare for at det plutselig ble helt stille. Jobbes sikkert i kulissene, men ender vel som de fleste tror, med en ubetydelig bot. city happy, PL happy.

Når det er røyk så ofte som det er rundt city, finner jeg det hardt å tro at ikke regler har blitt brutt. Får håpe det i så fall får sportslig konsekvens. Men fotballen tar jo aldri et ordentlig oppgjør, så tviler.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

fugletitteren skrev: fre apr 28, 2023 9:40 am Har det egentlig kommet noe nytt her siste tiden?
Man gikk jo usedvanlig hardt ut, bare for at det plutselig ble helt stille. Jobbes sikkert i kulissene, men ender vel som de fleste tror, med en ubetydelig bot. city happy, PL happy.

Når det er røyk så ofte som det er rundt city, finner jeg det hardt å tro at ikke regler har blitt brutt. Får håpe det i så fall får sportslig konsekvens. Men fotballen tar jo aldri et ordentlig oppgjør, så tviler.
De brukte vel fire år på å etterforske dette før vi fikk vite det vi vet i dag. Jeg tror du skal ha litt tålmodighet. Jeg tror ikke de brukte fire år, og kom med en liste på over 100 regelbrudd, for å så håpe at det bare sakte blåser over.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

markantovertak skrev: fre apr 28, 2023 9:45 am
fugletitteren skrev: fre apr 28, 2023 9:40 am Har det egentlig kommet noe nytt her siste tiden?
Man gikk jo usedvanlig hardt ut, bare for at det plutselig ble helt stille. Jobbes sikkert i kulissene, men ender vel som de fleste tror, med en ubetydelig bot. city happy, PL happy.

Når det er røyk så ofte som det er rundt city, finner jeg det hardt å tro at ikke regler har blitt brutt. Får håpe det i så fall får sportslig konsekvens. Men fotballen tar jo aldri et ordentlig oppgjør, så tviler.
De brukte vel fire år på å etterforske dette før vi fikk vite det vi vet i dag. Jeg tror du skal ha litt tålmodighet. Jeg tror ikke de brukte fire år, og kom med en liste på over 100 regelbrudd, for å så håpe at det bare sakte blåser over.
Fullstendig klar over at dette vil ta lang tid, var bare nysgjerrig på om det var kommet ut noe mer info de siste månedene som jeg ikke hadde fått med meg.
PL kommisjonen gikk jo sjeldent hardt ut, så vil være et stort tap av ansikt hvis dette bare fisler ut.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

fugletitteren skrev: fre apr 28, 2023 10:16 am
markantovertak skrev: fre apr 28, 2023 9:45 am
fugletitteren skrev: fre apr 28, 2023 9:40 am Har det egentlig kommet noe nytt her siste tiden?
Man gikk jo usedvanlig hardt ut, bare for at det plutselig ble helt stille. Jobbes sikkert i kulissene, men ender vel som de fleste tror, med en ubetydelig bot. city happy, PL happy.

Når det er røyk så ofte som det er rundt city, finner jeg det hardt å tro at ikke regler har blitt brutt. Får håpe det i så fall får sportslig konsekvens. Men fotballen tar jo aldri et ordentlig oppgjør, så tviler.
De brukte vel fire år på å etterforske dette før vi fikk vite det vi vet i dag. Jeg tror du skal ha litt tålmodighet. Jeg tror ikke de brukte fire år, og kom med en liste på over 100 regelbrudd, for å så håpe at det bare sakte blåser over.
Fullstendig klar over at dette vil ta lang tid, var bare nysgjerrig på om det var kommet ut noe mer info de siste månedene som jeg ikke hadde fått med meg.
PL kommisjonen gikk jo sjeldent hardt ut, så vil være et stort tap av ansikt hvis dette bare fisler ut.
Mitt tips er at du finner evt nytt her maks fem sekunder etter at det er ute.
Nei, de har da ikke til hensikt at dette skal fisle ut. Må huske at det også er en del andre temmelig sterke klubber som også har en interesse her, sjøl om de holder god avstand enn så lenge. De følger nok med.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»