En full liste over regelbruddene til Manchester City

Svar
Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

En full liste over regelbruddene til Manchester City

Legg inn av Jolla »

En full liste av reglene som Manchester City er tiltalt for å ha brutt, og reglene som PL-kommisjonen referer til.

Teksten i sin helhet:
► Show Spoiler
Første del, hvor kommisjonen forklarer hvorfor de legger dette frem:
► Show Spoiler
Punkt 1, som omhandler Manchester City sine brudd på reglene om å være ærlige i bokføringen sin:
► Show Spoiler
Punkt 2, som omhandler Manchester City sine brudd på reglene rundt trener- og spillerkontrakter:
► Show Spoiler
Punkt 3, som omhandler Manchester City sine brudd på UEFA sine FFP-regler:
► Show Spoiler
Punkt 4, som omhandler Manchester City sine brudd på Premier League sine egne "FFP"-regler. (Ikke så veldig interessant å lese, ettersom at de kun sa at det omhandlet ALLE reglene uten å være spesifikke):
► Show Spoiler
Punkt 5, som omhandler Manchester City sine brudd på reglene om å samarbeide med kommisjonens etterforskning:
► Show Spoiler
Avslutningen, hvor kommisjonen igjen forklarer hvorfor de legger dette frem og forklarer kommisjonens jobb og rolle:
► Show Spoiler
Kilder jeg har brukt:
Håndboken for denne sesongen
Håndboken for 2012/13

► Show Spoiler

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Stygg liste.

Tviler imidlertid på at dette vil få særlig konsekvenser.

Deila

Legg inn av Deila »

newsflash skrev: man feb 06, 2023 5:45 pm Stygg liste.

Tviler imidlertid på at dette vil få særlig konsekvenser.
Hva baserer du det på?

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Er det den samme kommisjonen som har etterforsket dette som eventuelt skal fatte et vedtak?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Deila skrev: man feb 06, 2023 5:55 pm Hva baserer du det på?
De har penger og makt. Da slipper en unna med mye.

Det er bare å se hvordan saken smuldret bort når UEFA så på det samme og City anket saken inn for CAS.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

newsflash skrev: man feb 06, 2023 5:59 pm
Deila skrev: man feb 06, 2023 5:55 pm Hva baserer du det på?
De har penger og makt. Da slipper en unna med mye.

Det er bare å se hvordan saken smuldret bort når UEFA så på det samme og City anket saken inn for CAS.
Det blir en bra test på hvor korrupt engelsk fotball er iallefall. Det mest skremmende er at korrupsjonen er så åpenlys på nivået over fotballen - engelsk politikk er jo virkelig et ormebol av bestikkelser og monkey business. Og hva passet vel da bedre enn at Mr Sleazebag himself Boris Johnson var den som trakk i trådene for å sikre MBS eierskapet til Newcastle?

Så da får vi se om noen vil "trekke i trådene" her også. Kanskje vil en våpenhandel med UAE komme i fare?

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- The Athletic har også en steg for steg
https://theathletic.com/4159591/2023/02 ... ed-article

Guarnere

Legg inn av Guarnere »

Hva skal Fraudiola si til dette?
Han skulle jo ta hatten sin å gå om araberne hadde løyet.... :lol:

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Angående uttalelsene om at PL-reglene tilsier at dette ikke kan ankes til CAS så er det godt mulig at det stemmer (jeg har ikke funnet noe annet enn denne som det nærmeste "The Committee shall not be bound by any enactment or rule of law relating to the admissibility of evidence in proceedings before a court of law.")

Men jeg tenker at uansett om det er imot PL-reglene å anke, så kommer Manchester City til å anke en eventuell straff til CAS (ikke nødvendigvis domfellelsen, men straffen). Dette er sammenlignbart med at et land kan ha regler som sier at borgerne til landet ikke har lov til å anke sine saker til den internasjonale domstolen i Haag, uten at det betyr at domstolen i Haag ikke kan ta opp saken og så forsøke å få sin domfellelse til å ha effekt i det landet det måtte gjelde.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg tenker at Manchester City her kommer til å bli hardt straffet - ikke kun et klaps på hånden - i hvert fall grunnet feil bokføring, som er relativt lett å bevise kontra kontrakter og FFP.

Jeg er usikker på hvor lang tid det kommer til å ta før straffen kommer i effekt, men jeg vil ikke være overrasket hvis minst én av straffene blir utdelt allerede dette året, men hvor da Manchester City i ettertid vil jobbe for å få straffen strøket / forandret.
Saken som helhet tror jeg at vil pågå i flere år.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Viktig å få med seg at denne kommisjonen begynte dette arbeidet i 2018 og hadde da som oppgave å jobbe med regelbruddene frem til og med 17/18-sesongen. Således så har de ikke etterforsket regelbrudd angående kontrakter, FFP eller bokføring etter dette, men Manchester City er tiltalt for å ikke fullt og helt ha jobbet sammen med kommisjonen i deres etterforsking i årene 2018-2023.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

bigwin skrev: man feb 06, 2023 1:27 pm PL burde gå gjennom samtlige klubber egentlig på samme måte som med City når de først er i gang. Her er mangle klubber som opererer i "gråsoner" er jeg ganske sikker på.
Angående en rekke av bruddene så virker det som om bigwin har et godt poeng her.

Det har ikke kommet klart frem at det er pengeinnskudd hovedsaklig som er det som Manchester City blir straffet for (selv om det er det folk naturligvis går ut ifra siden det er Manchester City det gjelder, kontra hvis denne pressemeldingen hadde omhandlet Burnley).

Når det kommer til slike ting som å ikke helt 100% følge håndboken sine regler når det kommer til hvilken andel av reklameinntekter og lignende som spilleren kontra klubben skal ha, og det å korrekt rapportere alle former for inntekt via de korrekte skjemaene til korrekt tid, så tror jeg at det er mange klubber som har brutt reglene.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

DuncanE skrev: man feb 06, 2023 5:58 pm Er det den samme kommisjonen som har etterforsket dette som eventuelt skal fatte et vedtak?
Det er slik jeg har forstått det. Men først skal Manchester City få mulighet til å svare for seg på de forskjellige punktene.

Deila

Legg inn av Deila »

newsflash skrev: man feb 06, 2023 5:59 pm
Deila skrev: man feb 06, 2023 5:55 pm Hva baserer du det på?
De har penger og makt. Da slipper en unna med mye.

Det er bare å se hvordan saken smuldret bort når UEFA så på det samme og City anket saken inn for CAS.
Det er vel ikke helt sammenlignbart. Dette er på et helt annet nivå og etterforskningen har pågått over flere år, hvor de har avdekket langt flere og grovere lovbrudd.

MurderOnZidanesFloor

Legg inn av MurderOnZidanesFloor »

Søppelklubb. Finnes det City-fans her inne som kan forklare hvordan de klarer å støtte klubben, vel vitende om at all suksessen er bygd på kriminalitet?

For første gang når slike anklager har blitt offentliggjort mot City har jeg faktisk troa på at det vil få konsekvenser. Dette virker lett og slett for stort til at de kan komme seg unna. Spesielt med bakteppet hvor Newcastle og Chelsea garantert følger spent med på hva som blir av dette, og at United og Liverpool straks skal få nye eiere hvor sikkert noen av interessentene har lignende grandiose planer er det viktig for integriteten til Premier League at slikt får konsekvenser.

startelver

Legg inn av startelver »

Guarnere skrev: man feb 06, 2023 6:14 pm Hva skal Fraudiola si til dette?
Han skulle jo ta hatten sin å gå om araberne hadde løyet.... :lol:
Det ryktes på twitter at Chelsea skal være interessert i Pep. Amerikaneren har åpnet en ekstra pengesekk.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

startelver skrev: man feb 06, 2023 9:12 pm Det ryktes på twitter at Chelsea skal være interessert i Pep. Amerikaneren har åpnet en ekstra pengesekk.
Da hadde jeg gitt opp. Begynt å følge vannpolo eller noe. Evt. Wrexham og bli med på The Reynolds Revolution.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Eldon skrev: man feb 06, 2023 9:21 pm
Da hadde jeg gitt opp. Begynt å følge vannpolo eller noe. Evt. Wrexham og bli med på The Reynolds Revolution.
Stakkars Rob McElhenney. Ingen som husker han....

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

En god forklaring fra Kaveh Solhekol:


Retnuh

Legg inn av Retnuh »

MurderOnZidanesFloor skrev: man feb 06, 2023 6:54 pm Søppelklubb. Finnes det City-fans her inne som kan forklare hvordan de klarer å støtte klubben, vel vitende om at all suksessen er bygd på kriminalitet?
Skal de plutselig begynne å bry seg? De har vært fullstendig klare over dette siden de ble kjøpt opp. De har konsekvent gitt fullstendig blaffen, så lenge trofeene har rullet inn.

Nei, mesteparten av denne «fansen» melder nok snart overgang tilbake til gamleklubben Chelsea. Så slipper de å snakke mer om dette.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jolla skrev: man feb 06, 2023 6:33 pm Men jeg tenker at uansett om det er imot PL-reglene å anke, så kommer Manchester City til å anke en eventuell straff til CAS (ikke nødvendigvis domfellelsen, men straffen). Dette er sammenlignbart med at et land kan ha regler som sier at borgerne til landet ikke har lov til å anke sine saker til den internasjonale domstolen i Haag, uten at det betyr at domstolen i Haag ikke kan ta opp saken og så forsøke å få sin domfellelse til å ha effekt i det landet det måtte gjelde.
En vesentlig forskjell på Haag og CAS er at CAS er voldgift. Voldgift krever at begge parter er enige om at de skal behandle saken og det er grunn til å tro at PL vil være negativ til det.

Jeg har mer tro på at vi kan få se en klage til den Europeiske menneskerettsdomstolen (EMD). Menneskerettighetene gjelder mye mer enn det folk flest forbinder med menneskerettigheter og blant annet gjelder en rett til "fair trial", som blant annet stiller krav til hvor raskt en dom skal komme. Hvis Citys advokater klarer å "klemme" saken inn i det regelverket vil de fort vinne på de eldste årene. Disse bruddene er for gamle etter EMD-målestokk.

Guarnere

Legg inn av Guarnere »

Orakelet skrev: man feb 06, 2023 10:50 pm
Jolla skrev: man feb 06, 2023 6:33 pm Men jeg tenker at uansett om det er imot PL-reglene å anke, så kommer Manchester City til å anke en eventuell straff til CAS (ikke nødvendigvis domfellelsen, men straffen). Dette er sammenlignbart med at et land kan ha regler som sier at borgerne til landet ikke har lov til å anke sine saker til den internasjonale domstolen i Haag, uten at det betyr at domstolen i Haag ikke kan ta opp saken og så forsøke å få sin domfellelse til å ha effekt i det landet det måtte gjelde.
En vesentlig forskjell på Haag og CAS er at CAS er voldgift. Voldgift krever at begge parter er enige om at de skal behandle saken og det er grunn til å tro at PL vil være negativ til det.

Jeg har mer tro på at vi kan få se en klage til den Europeiske menneskerettsdomstolen (EMD). Menneskerettighetene gjelder mye mer enn det folk flest forbinder med menneskerettigheter og blant annet gjelder en rett til "fair trial", som blant annet stiller krav til hvor raskt en dom skal komme. Hvis Citys advokater klarer å "klemme" saken inn i det regelverket vil de fort vinne på de eldste årene. Disse bruddene er for gamle etter EMD-målestokk.
Hva snakker du om? Du mener økonomisk kriminalitet ikke kan straffes etter noen få år? Finnes mange eksempler om folk som blir straffet for forhold mange tiår tilbake i tid. Menneskerettigheter. Ja du verden du. Abu Dhabi gjengen. Synes jeg ser det

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Synes det er merkelig at man skal gå etter en foregangsklubb som City. Til dels det samme med Chelsea. Her kommer det klubber som har ligget nede i sumpen, som med City, som slet på tredje nivå for noen år siden. Bygger så sten for sten, og kan til slutt utfordre de store klubbene om pokalene. Mulig det har kommet inn et par eiere, som kan ha noe skitt på neglene, men som jeg ofte sier fritt efter et forbilde jeg ikke husker navnet på:

Det e no itj alle som er heldige og vinner Jackpoten i lotteriet.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Guarnere skrev: man feb 06, 2023 10:57 pm Hva snakker du om? Du mener økonomisk kriminalitet ikke kan straffes etter noen få år? Finnes mange eksempler om folk som blir straffet for forhold mange tiår tilbake i tid. Menneskerettigheter. Ja du verden du. Abu Dhabi gjengen. Synes jeg ser det
Jørgen Vassbakk kan straffes for forhold mange år tilbake i tid fordi politiet fant nye bevis relativt nylig. Hvis det var slik at de hadde hatt alle bevisene i lang tid, men somlet ville det blitt et stort problem ift EMD. Lang tid er ikke noe problem hvis den kan begrunnes godt, men jeg er usikker på om PL kan begrunne godt at brudd i 2009 først tiltales i 2023. Jeg er redd disse første årene ryker hvis det klarer å få saken inn under EMD.

Abu Dhabi gjengen beskyttes ikke av EMD, men den engelske klubben City, som er subjektet som straffes, blir muligens det.

Investor

Legg inn av Investor »

Nå må Brauten faktisk begynne å tenke på ny klubb.
City er nå så stigmatisert og forbundet med skamløs økonomisk doping m.m. at klubbskifte er uungåelig på rimelig kort sikt skal han fortsette å prestere på høyt nivå, også for landslaget. Klubben og laget må jo blir negativt påvirket av dette.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Orakelet skrev: man feb 06, 2023 11:13 pm
Guarnere skrev: man feb 06, 2023 10:57 pm Hva snakker du om? Du mener økonomisk kriminalitet ikke kan straffes etter noen få år? Finnes mange eksempler om folk som blir straffet for forhold mange tiår tilbake i tid. Menneskerettigheter. Ja du verden du. Abu Dhabi gjengen. Synes jeg ser det
Jørgen Vassbakk kan straffes for forhold mange år tilbake i tid fordi politiet fant nye bevis relativt nylig. Hvis det var slik at de hadde hatt alle bevisene i lang tid, men somlet ville det blitt et stort problem ift EMD. Lang tid er ikke noe problem hvis den kan begrunnes godt, men jeg er usikker på om PL kan begrunne godt at brudd i 2009 først tiltales i 2023. Jeg er redd disse første årene ryker hvis det klarer å få saken inn under EMD.

Abu Dhabi gjengen beskyttes ikke av EMD, men den engelske klubben City, som er subjektet som straffes, blir muligens det.
Hvis man kan bevise at City ikke har vært samarbeidsvillige og gitt feilaktig informasjon faller foreldelseskravet. Samtidig er settingen spesiell mtp PL sine regler som kan gjøre det vanskelig å blande inn mange andre instanser.

Spent på hva som skjer i hvert fall!

b0lle

Legg inn av b0lle »

startelver skrev: man feb 06, 2023 9:12 pm
Guarnere skrev: man feb 06, 2023 6:14 pm Hva skal Fraudiola si til dette?
Han skulle jo ta hatten sin å gå om araberne hadde løyet.... :lol:
Det ryktes på twitter at Chelsea skal være interessert i Pep. Amerikaneren har åpnet en ekstra pengesekk.
Stemmer. Det snakkes om en 17,5 års kontrakt.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

MentalM skrev: man feb 06, 2023 11:21 pm Hvis man kan bevise at City ikke har vært samarbeidsvillige og gitt feilaktig informasjon faller foreldelseskravet. Samtidig er settingen spesiell mtp PL sine regler som kan gjøre det vanskelig å blande inn mange andre instanser.

Spent på hva som skjer i hvert fall!
Ja, enig det og det er vel mye som tyder på at City har gjort alt de kan for å ødelegge for etterforskningen og det begrunner mer tid. På en annen side visste man allerede etter CAS-dommen at klubben hadde begått brudd som ikke var foreldet etter PL-reglene.

Enig i at det blir spennende. Jeg var sikker på domfellelse i CAS så jeg tørr ikke gjøre det igjen, men det ser lovende ut så langt.

fazz

Legg inn av fazz »

Hvem skulle vel ha trodd at Jihad Cola og inifidel telekom var bare frontfirmaer hvor en kunne lure penger gjennom på oppblåste sponsorer

arknath

Legg inn av arknath »

Om man ikke klarer å få det korrupte systemet til å straffe dem så må det i allefall bli nok bråk nok til å skremme vekk andre sjeiker fra å "investere" i PL.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»