Mange problemer med bilen - hva bør jeg gjøre?

Svar
Machine_Head

Mange problemer med bilen - hva bør jeg gjøre?

Legg inn av Machine_Head »

Hei godtfolk! Jeg lurer fælt på hva jeg skal gjøre med bilen min, og håper det er noen her som har noe å anbefale. Jeg kjøpte den for ca to år siden, det er en Golf Plus fra 2010 som da hadde gått bare 25.000 km. Alt virket bra og jeg tenkte det var et ålreit førstegangskjøp der jeg slapp å ta opp lån osv. Spol frem til idag og jeg har allerede (eller går slikt raskere enn jeg tror?) måttet ha den på reparasjon for å bytte EGR-ventil, AC-kompressor, bremser/caliper bak, og hatt en reparasjon for å skifte strammehjul som falt av bilen + noen greier til der.

Per nå har jeg igjen fått beskjed om at EGR-ventil må byttes ut, bilen har dårlig motorkraft og det er det samme nevnte problemet som jeg har hatt tidligere. Har fått høre at dette vil koste en god del (Naf fortalte meg ca 14 000 kr), og jeg er bare drittlei hele bilen. Har forsøkt å få reklamert delen fra verkstedet som gjorde jobben første gang, dette hadde gått hvis det ikke var for at det er nytt selskap som har tatt over verkstedet jeg kjøpte bilen fra.

Jeg har råd til å gjøre reparasjonen altså, men begynner nå å bli engstelig for at det kommer et nytt problem rundt hvert hjørne og jeg føler at bilen sluker penger av meg. Bør jeg reparere den og selge den? Bare prøve å selge den slik den er? Dette har endt opp med å bli en veldig plagsom del av hverdagen min, som jeg gjerne vil bli kvitt.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Du sier jo selv at du gjerne vil bli kvitt den, så følg ditt eget råd her.

Jeg sjekket ut Golf Plus på Finn, og der var det ekstremt varierende priser på de. En del var jo nesten til "gi bort"-pris, og det selv fra forhandlere. Så det er mulig at det er noe med disse bilene som gjør at de stort sett er klare for å bli resirkulert når de nærmer seg den alderen bilen din er på nå.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Machine_Head skrev: tir feb 07, 2023 9:29 am Hei godtfolk! Jeg lurer fælt på hva jeg skal gjøre med bilen min, og håper det er noen her som har noe å anbefale. Jeg kjøpte den for ca to år siden, det er en Golf Plus fra 2010 som da hadde gått bare 25.000 km. Alt virket bra og jeg tenkte det var et ålreit førstegangskjøp der jeg slapp å ta opp lån osv. Spol frem til idag og jeg har allerede (eller går slikt raskere enn jeg tror?) måttet ha den på reparasjon for å bytte EGR-ventil, AC-kompressor, bremser/caliper bak, og hatt en reparasjon for å skifte strammehjul som falt av bilen + noen greier til der.

Per nå har jeg igjen fått beskjed om at EGR-ventil må byttes ut, bilen har dårlig motorkraft og det er det samme nevnte problemet som jeg har hatt tidligere. Har fått høre at dette vil koste en god del (Naf fortalte meg ca 14 000 kr), og jeg er bare drittlei hele bilen. Har forsøkt å få reklamert delen fra verkstedet som gjorde jobben første gang, dette hadde gått hvis det ikke var for at det er nytt selskap som har tatt over verkstedet jeg kjøpte bilen fra.

Jeg har råd til å gjøre reparasjonen altså, men begynner nå å bli engstelig for at det kommer et nytt problem rundt hvert hjørne og jeg føler at bilen sluker penger av meg. Bør jeg reparere den og selge den? Bare prøve å selge den slik den er? Dette har endt opp med å bli en veldig plagsom del av hverdagen min, som jeg gjerne vil bli kvitt.
Slet med samme problem med en Focus. Valgte å selge den da kostnader og bekymringer gikk løs på livskvaliteten.

henlie

Legg inn av henlie »

Personlig ville jeg ha fikset den før salg, har tro på at du vil få mer for den da. Men sjekk priser rundtomkring, kan også være Volkswagen Audi-Club Norwegen fortsatt har rabattavtale med Møller og at det lønner seg å melde seg inn. Men EGR-ventil koster. Diesel og mye småkjøring blir ofte trøbbel da det soter. AC-kompressor mener jeg er en svakhet på disse, i alle fall på nyere Golf vet jeg. Men når det er fikset er jo det ute av verden. Da er det evt. dieselpartikkelfilter som koster mye. Sørg for å kjøre bilen/motoren skikkelig varm jevnlig. Så lenge den er rustfri bør den da holde greit, men umulig å si på en 13 år gammel bil, selv om den har gått lite.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »




*****

https://www.eurodel.no/tilsetning-motor ... RQQAvD_BwE

*****

https://www.eurodel.no/motorolje-liqui- ... il-5w40-5l

(sjekk selvfølgelig at dette er rette oljen til din bil)
Sist redigert av BiggusD den ons feb 08, 2023 1:05 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Finn deg noen som mekker billig, fiks bilen i Sverige når du kan når du må på verksted, kun krise tas i Norge. Det kan du spare enorme summer på.

Det koster å ha bil, men det koster vesentlig mer å ha ny bil og de må av og til forbausende mye på verksted likevel. Man må regne med 15-20 000 i året til reparasjoner på en gammel bil, enda mer om man bruker dyre verksteder... Så lenge du ikke har lån på bilen og har begynt å fikse på den så er det billigste å fortsette med det, ev fikser du det rimeligste og prøver å få den solgt. En golf kan du få en liten sum for uansett

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Jeg har lang og dårlig erfaring med å beholde og kaste penger etter gamle vrak mye lenger enn hva som er fornuftig. Objektivt sett vil råde deg til å selge, ta et tap og få ro i sjelen.

Tviler ikke på at det vil være lettere å selge dersom bilen er fikset, men hele poenget her er vel at du er lei av å bruke penger på den. Og dersom du ikke kan selge den sammen med en eventuelt splitter ny EU-godkjenning er jeg ikke sikker på om reparasjonene gjør den mye mer attraktiv.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Takk for svarene jeg fikk! Har hatt en budrunde på bilen gjennom Nettbil, der da forhandlere og andre aktører byr på biler. Med feilene som er på den (nå har jeg også fått opp en varsellampe om dieselpartikkelfilteret), som også er slakk clutch og diverse feil på lys i tillegg til EGR-ventilen, ble øverste bud 17.000 kr. Det blir jo et stort tap for meg økonomisk å takke ja, men jeg slipper også å være ansvarlig for reklamasjonsretten videre. Blitt oppmuntret av kompiser til å prøve å fikse greiene selv med hjelp av andre og selge privat, men realisten i meg sier at det ikke er mulig overhodet. Må si det er en del av meg som er fristet til å takke ja til dette.

Queenie

Legg inn av Queenie »

@Machine_Head Hva gav du for bilen? Dette er jo helt vanlige og nesten forventede reparasjoner, hvis du synes det er vanskelig så bør du kanskje vurdere leasingbil i fremtiden?

Jeg hadde fått det fikset.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Har hatt folkevogn to ganger, og erfaringen min er at det er noe dritt. Styr unna.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Queenie skrev: ons feb 08, 2023 1:00 pm Finn deg noen som mekker billig, fiks bilen i Sverige når du kan når du må på verksted, kun krise tas i Norge. Det kan du spare enorme summer på.

Det koster å ha bil, men det koster vesentlig mer å ha ny bil og de må av og til forbausende mye på verksted likevel. Man må regne med 15-20 000 i året til reparasjoner på en gammel bil, enda mer om man bruker dyre verksteder... Så lenge du ikke har lån på bilen og har begynt å fikse på den så er det billigste å fortsette med det, ev fikser du det rimeligste og prøver å få den solgt. En golf kan du få en liten sum for uansett
Signerer på dette. Jeg har en bil fra 2019. Må nå ha den på EU kontroll og service, forventer å ut med minst 10 000 kr for å bytte bremseskiver. Det er dessverre altfor mye rust på bremseskivene, så jeg tviler på at bilen vil bli godkjent. Som sagt er bilen bare 4 år gammel. Det er en elbil. Det koster å ha bil.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Interessert skrev: søn feb 19, 2023 8:04 am Har hatt folkevogn to ganger, og erfaringen min er at det er noe dritt. Styr unna.
Store forskjeller på modellene, jeg har VW nå, aldri hatt en så driftssikker og billig bil.

Queenie

Legg inn av Queenie »

TheBaseline skrev: søn feb 19, 2023 8:27 am
Queenie skrev: ons feb 08, 2023 1:00 pm Finn deg noen som mekker billig, fiks bilen i Sverige når du kan når du må på verksted, kun krise tas i Norge. Det kan du spare enorme summer på.

Det koster å ha bil, men det koster vesentlig mer å ha ny bil og de må av og til forbausende mye på verksted likevel. Man må regne med 15-20 000 i året til reparasjoner på en gammel bil, enda mer om man bruker dyre verksteder... Så lenge du ikke har lån på bilen og har begynt å fikse på den så er det billigste å fortsette med det, ev fikser du det rimeligste og prøver å få den solgt. En golf kan du få en liten sum for uansett
Signerer på dette. Jeg har en bil fra 2019. Må nå ha den på EU kontroll og service, forventer å ut med minst 10 000 kr for å bytte bremseskiver. Det er dessverre altfor mye rust på bremseskivene, så jeg tviler på at bilen vil bli godkjent. Som sagt er bilen bare 4 år gammel. Det er en elbil. Det koster å ha bil.
Nettopp. Jeg har, som veldig lite bilkyndig og teknisk ganske dåre lært på den harde måten, man går på noen smeller, men lærer mye av det. Jeg spør og graver og har lært meg å stole på enkelte mekanikere. Godt forarbeid er også viktig. Bilen jeg har nå har jeg kjørt 180 000 km med, jeg kjøpte den som bruktbil for 80 000 eller noe (tok ikke opp lån).

Det jeg har fikset opp igjennom er:

* Bremser bak (ca 3000)
* Årlig service (oljeskift 2 ggr per år): 400+1000 i utstyr
* Fjærer foran: 8000 (verksted)
* forstillingskontroll: 800
* 2 dyser: 16 000 (verksted)
* Bærekuler: 400
* Caliper: 3000
* Vindusviskemaskin: 2500

Totalt på slitedeler ila 7 år: 34000

Det har vært noen få andre utgifter også, men det er ene og alene min egen feil. Jeg er heldig som kjenner mennesker som kan mekke billig. Årlige kostnader blir under 5000! Nå må jeg få skiftet bremser foran og sikkert ta de to andre dysene, jeg vurderer uansett å kjøpe en nyere modell av samme sort.
Sist redigert av Queenie den søn feb 19, 2023 9:13 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

TheBaseline skrev: søn feb 19, 2023 8:27 am Signerer på dette. Jeg har en bil fra 2019. Må nå ha den på EU kontroll og service, forventer å ut med minst 10 000 kr for å bytte bremseskiver. Det er dessverre altfor mye rust på bremseskivene, så jeg tviler på at bilen vil bli godkjent. Som sagt er bilen bare 4 år gammel. Det er en elbil. Det koster å ha bil.
Tar ikke lang tid å få rustne bremseskiver hvis man venner seg til å bruke regenerering for å stanse bilen. Må hugge skikkelig på bremsene en gang i blant for å unngå dette.

https://www.tv2.no/broom/mange-med-elbi ... /14603907/

Jan

Legg inn av Jan »

Interessert skrev: søn feb 19, 2023 8:04 am Har hatt folkevogn to ganger, og erfaringen min er at det er noe dritt. Styr unna.
Min erfaring med folkevogner er at de første 300.000 km går det bra. Deretter begynner utgiftene og reparasjonene å komme. Dette er vel ikke unikt for VW, men gjelder de fleste biler. Jeg har vært med på å kjøre to stk Touran (taxi) over 600.000 km. Der har det kostet mer enn det burde å kjøre de siste 100.000. Så de burde vært byttet tidligere. På den annen side er verditapet minimalt når bilene har gått så langt.
Privat har jeg en 2017 Golf Sportsvan 1,4 TSI som ikke har kostet meg en krone i reparasjoner. Vel, jeg byttet skiver og klosser bak i høst, det kom på kr 1610- for deler, og jeg gjorde jobben selv.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Ribba skrev: tir feb 07, 2023 11:28 am Så det er mulig at det er noe med disse bilene som gjør at de stort sett er klare for å bli resirkulert når de nærmer seg den alderen bilen din er på nå.
Hvis det er 1,6 TDI (som jeg mistenker) så sitter EGR-ventilen kronglete til, og en stor del av kostnaden med å utbedre dette er demontering og montering for å komme til. Er ganske kykkelikokos at en så erfaren produsent som VW plasserer en sånn type del så kronglete:
https://www.youtube.com/watch?v=3RlfMd4oAI4

Til sammenlikning, se så lett tilgjengelig EGR-ventilen er i denne Toyotaen fra samme tidsrom:
https://www.youtube.com/watch?v=2pJuZYr_-_g

Jack

Legg inn av Jack »

Machine_Head skrev: tir feb 07, 2023 9:29 am Hei godtfolk! Jeg lurer fælt på hva jeg skal gjøre med bilen min, og håper det er noen her som har noe å anbefale. Jeg kjøpte den for ca to år siden, det er en Golf Plus fra 2010 som da hadde gått bare 25.000 km. Alt virket bra og jeg tenkte det var et ålreit førstegangskjøp der jeg slapp å ta opp lån osv. Spol frem til idag og jeg har allerede (eller går slikt raskere enn jeg tror?) måttet ha den på reparasjon for å bytte EGR-ventil, AC-kompressor, bremser/caliper bak, og hatt en reparasjon for å skifte strammehjul som falt av bilen + noen greier til der.

Per nå har jeg igjen fått beskjed om at EGR-ventil må byttes ut, bilen har dårlig motorkraft og det er det samme nevnte problemet som jeg har hatt tidligere. Har fått høre at dette vil koste en god del (Naf fortalte meg ca 14 000 kr), og jeg er bare drittlei hele bilen. Har forsøkt å få reklamert delen fra verkstedet som gjorde jobben første gang, dette hadde gått hvis det ikke var for at det er nytt selskap som har tatt over verkstedet jeg kjøpte bilen fra.

Jeg har råd til å gjøre reparasjonen altså, men begynner nå å bli engstelig for at det kommer et nytt problem rundt hvert hjørne og jeg føler at bilen sluker penger av meg. Bør jeg reparere den og selge den? Bare prøve å selge den slik den er? Dette har endt opp med å bli en veldig plagsom del av hverdagen min, som jeg gjerne vil bli kvitt.
Er det kun jeg som reagerer på at en da 11 år gammel bil bare hadde gått 25.000 km? Det utgjør ca 2270 km pr år. Hvem har eid bilen før deg? Er du sikker at på km-standen er reell? De fleste bilene er jo knapt innkjørt ved 25 000 km, så jeg stiller spørsmålstegn ved hvordan det er mulig å ha så mange forskjellige og alvorlige feil på så få km.

FROG

Legg inn av FROG »

TheBaseline skrev: søn feb 19, 2023 8:27 am
Queenie skrev: ons feb 08, 2023 1:00 pm Finn deg noen som mekker billig, fiks bilen i Sverige når du kan når du må på verksted, kun krise tas i Norge. Det kan du spare enorme summer på.

Det koster å ha bil, men det koster vesentlig mer å ha ny bil og de må av og til forbausende mye på verksted likevel. Man må regne med 15-20 000 i året til reparasjoner på en gammel bil, enda mer om man bruker dyre verksteder... Så lenge du ikke har lån på bilen og har begynt å fikse på den så er det billigste å fortsette med det, ev fikser du det rimeligste og prøver å få den solgt. En golf kan du få en liten sum for uansett
Signerer på dette. Jeg har en bil fra 2019. Må nå ha den på EU kontroll og service, forventer å ut med minst 10 000 kr for å bytte bremseskiver. Det er dessverre altfor mye rust på bremseskivene, så jeg tviler på at bilen vil bli godkjent. Som sagt er bilen bare 4 år gammel. Det er en elbil. Det koster å ha bil.
Bremseskivene ligger helt åpent og er veldig eksponert for å ruste med den saltingen vi har i Norge. Dette gjelder spesielt el biler der man bruker bremsene mye mindre. Men alle "nye" biler er utsatt for dette her. Garantien gjelder heller ikke for slike reparasjoner på slitedeler. Ja det koster enormt å eie bil uansett merke i dag. Bytte bil ofte er heller ikke noen løsning, fordi man må ta enorme verditap hele tiden.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Jack skrev: man feb 20, 2023 6:08 pm
Machine_Head skrev: tir feb 07, 2023 9:29 am Hei godtfolk! Jeg lurer fælt på hva jeg skal gjøre med bilen min, og håper det er noen her som har noe å anbefale. Jeg kjøpte den for ca to år siden, det er en Golf Plus fra 2010 som da hadde gått bare 25.000 km. Alt virket bra og jeg tenkte det var et ålreit førstegangskjøp der jeg slapp å ta opp lån osv. Spol frem til idag og jeg har allerede (eller går slikt raskere enn jeg tror?) måttet ha den på reparasjon for å bytte EGR-ventil, AC-kompressor, bremser/caliper bak, og hatt en reparasjon for å skifte strammehjul som falt av bilen + noen greier til der.

Per nå har jeg igjen fått beskjed om at EGR-ventil må byttes ut, bilen har dårlig motorkraft og det er det samme nevnte problemet som jeg har hatt tidligere. Har fått høre at dette vil koste en god del (Naf fortalte meg ca 14 000 kr), og jeg er bare drittlei hele bilen. Har forsøkt å få reklamert delen fra verkstedet som gjorde jobben første gang, dette hadde gått hvis det ikke var for at det er nytt selskap som har tatt over verkstedet jeg kjøpte bilen fra.

Jeg har råd til å gjøre reparasjonen altså, men begynner nå å bli engstelig for at det kommer et nytt problem rundt hvert hjørne og jeg føler at bilen sluker penger av meg. Bør jeg reparere den og selge den? Bare prøve å selge den slik den er? Dette har endt opp med å bli en veldig plagsom del av hverdagen min, som jeg gjerne vil bli kvitt.
Er det kun jeg som reagerer på at en da 11 år gammel bil bare hadde gått 25.000 km? Det utgjør ca 2270 km pr år. Hvem har eid bilen før deg? Er du sikker at på km-standen er reell? De fleste bilene er jo knapt innkjørt ved 25 000 km, så jeg stiller spørsmålstegn ved hvordan det er mulig å ha så mange forskjellige og alvorlige feil på så få km.
En Golf plus er vel pensjonistutgaven av Golf, og kan forklare den lave km.st. Mange pensjonister kjører minimalt, og kun ved absolutt behov. Poenget mitt er at det ikke behøver være bra for det tekniske på bilen med så lav km.st, siden biler har godt av å bli brukt med jevne mellomrom. Dog her var det drøyt med feil som kan tilskrives akkurat det. En EGR ventil skal ikke sotes igjen etter 25000km spør du meg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»