24 hours of Le Mans 2023
24 hours of Le Mans 2023
Sted: Circuit de la Sarthe, Le Mans, Frankrike
Tid: 10-11 juni 2023
Arrangement: 91. utgave av 24-timers løpet, som en del av FIA World Endurance Championship
24-timers løpet på la Sarthe er en institusjon i racing, og er ranket høyest av alle enkeltløp. Årets utgave ser ut til å bli mer spennende enn på flere år, da Toyota har dominert totalt de siste årene i den øverste klassen. I fjor var det bare de som stilte opp av fabrikkteam i den klassen, så det var ingen reell spenning om hvem som kom til å vinne. Den fremste grunnen til dette var at FIA kom med nye regler før 2023-sesongen, så ingen team kastet bort penger på å bygge en bil og et team etter de gamle reglene. I år har derimot flere fabrikkteam meldt seg på i den nye toppkategorien Le Mans Hypercar/Le Mans Daytona h (LMH/LMDh). Totalt 13 biler vil delta i den klassen i år, inkludert to biler fra Peugeot, Porsche, Ferrari, Toyota og Cadillac. De tre resterende uavhengige teamene har én bil hver; Glickenhaus, Vanwall og JOTA (en Porsche).
Disse prototypene ligner fortsatt mye på tidligere LMP-biler, men de nye reglene gir teamene mer frihet til å bygge karosseriet slik de vil. Dermed kan de implementere design fra bilmerket sitt for å gjøre dem mer gjenkjennelige. Det var tre forskjellige karosseri å velge mellom, og motorvalg var også opp til hver enkelt - med klare regler på ytelse så klart. "Balance of power" er viktig når man skal kjøre i 24 timer i strekk. Disse endringene har drastisk redusert kostnadene med å være med, og det forventes at enda flere melder seg på til neste år.
Det er også GT-biler med i Le Mans og WEC. Før var det to klasser, GTE pro og GTE Amateur. Nå er det bare GTE-am som er med, hvor uavhengige teams bruker Porsche, Ferrari, Corvette og Aston Martin. Det er 14 biler i denne kategorien i år. Den siste kategorien er LMP2, hvor private team kjører standardbiler (for siste gang, nye regler fra 2024). Det er 11 biler i denne kategorien, så totalt 38 biler er påmeldt for årets sesong.
Det er 7 løp i årets WEC:
17 mars - Sebring (USA)
6 april - Portimao (Portugal)
29 april - Spa Francorchamps (Belgia)
10-11 juni - Le Mans (Frankrike)
9 juli - Monza (Italia)
10 september - Fuji (Japan)
4 november - Bahrain (Bahrain)
Eurosport har pleid å sende fra WEC, men jeg vet ennå ikke om de kommer til å gjøre dette i år også
Tid: 10-11 juni 2023
Arrangement: 91. utgave av 24-timers løpet, som en del av FIA World Endurance Championship
24-timers løpet på la Sarthe er en institusjon i racing, og er ranket høyest av alle enkeltløp. Årets utgave ser ut til å bli mer spennende enn på flere år, da Toyota har dominert totalt de siste årene i den øverste klassen. I fjor var det bare de som stilte opp av fabrikkteam i den klassen, så det var ingen reell spenning om hvem som kom til å vinne. Den fremste grunnen til dette var at FIA kom med nye regler før 2023-sesongen, så ingen team kastet bort penger på å bygge en bil og et team etter de gamle reglene. I år har derimot flere fabrikkteam meldt seg på i den nye toppkategorien Le Mans Hypercar/Le Mans Daytona h (LMH/LMDh). Totalt 13 biler vil delta i den klassen i år, inkludert to biler fra Peugeot, Porsche, Ferrari, Toyota og Cadillac. De tre resterende uavhengige teamene har én bil hver; Glickenhaus, Vanwall og JOTA (en Porsche).
Disse prototypene ligner fortsatt mye på tidligere LMP-biler, men de nye reglene gir teamene mer frihet til å bygge karosseriet slik de vil. Dermed kan de implementere design fra bilmerket sitt for å gjøre dem mer gjenkjennelige. Det var tre forskjellige karosseri å velge mellom, og motorvalg var også opp til hver enkelt - med klare regler på ytelse så klart. "Balance of power" er viktig når man skal kjøre i 24 timer i strekk. Disse endringene har drastisk redusert kostnadene med å være med, og det forventes at enda flere melder seg på til neste år.
Det er også GT-biler med i Le Mans og WEC. Før var det to klasser, GTE pro og GTE Amateur. Nå er det bare GTE-am som er med, hvor uavhengige teams bruker Porsche, Ferrari, Corvette og Aston Martin. Det er 14 biler i denne kategorien i år. Den siste kategorien er LMP2, hvor private team kjører standardbiler (for siste gang, nye regler fra 2024). Det er 11 biler i denne kategorien, så totalt 38 biler er påmeldt for årets sesong.
Det er 7 løp i årets WEC:
17 mars - Sebring (USA)
6 april - Portimao (Portugal)
29 april - Spa Francorchamps (Belgia)
10-11 juni - Le Mans (Frankrike)
9 juli - Monza (Italia)
10 september - Fuji (Japan)
4 november - Bahrain (Bahrain)
Eurosport har pleid å sende fra WEC, men jeg vet ennå ikke om de kommer til å gjøre dette i år også
Fredag er første runde av WEC 2023, på Sebring International Raceway i Florida. Eurosport Player starter sendingen 1630, og den varer til 0125. Løpet starter klokken 17, og teamene har en 8-timers øvre grense på å fullføre 1000 miles.
Her er en kort oppvarmingsvideo fra WEC sin YT-kanal:
Jeg har fulgt med på Le Mans i noen år nå, men har aldri før sett de seks andre løpene i serien. Det tenkte jeg å gjøre noe med i år. Jeg sitter så klart ikke pal og ser på løpet i 24 timer, men får med meg begynnelsen, og så stikker jeg innom og ser litt med jevne mellomrom utover kvelden og natta. Så er det litt catch-up mens jeg spiser frokost søndagsmorgenen, og avslutningen pleier å være spennende så klart.
Det blir litt annerledes når løpet går over bare 8 timer som på fredag. Jeg kommer nok til å følge løpet mye tettere da alt er på ettermiddag- og kveldstid. Ting utvikler seg hele tiden; biler kræsjer eller får trøbbel og må inn i depotet, nye biler har "barnesykdommer" osv. Det hele er veldig åpent så tidlig i sesongen.
Hvis man allerede abonnerer på Eurosport Player er det liten innsats å skru på og se noen runder og få med seg ståa, og før en vet ordet av det er man fenget av dramaet som skapes i denne ekstremsporten.
Her er en kort oppvarmingsvideo fra WEC sin YT-kanal:
Jeg har fulgt med på Le Mans i noen år nå, men har aldri før sett de seks andre løpene i serien. Det tenkte jeg å gjøre noe med i år. Jeg sitter så klart ikke pal og ser på løpet i 24 timer, men får med meg begynnelsen, og så stikker jeg innom og ser litt med jevne mellomrom utover kvelden og natta. Så er det litt catch-up mens jeg spiser frokost søndagsmorgenen, og avslutningen pleier å være spennende så klart.
Det blir litt annerledes når løpet går over bare 8 timer som på fredag. Jeg kommer nok til å følge løpet mye tettere da alt er på ettermiddag- og kveldstid. Ting utvikler seg hele tiden; biler kræsjer eller får trøbbel og må inn i depotet, nye biler har "barnesykdommer" osv. Det hele er veldig åpent så tidlig i sesongen.
Hvis man allerede abonnerer på Eurosport Player er det liten innsats å skru på og se noen runder og få med seg ståa, og før en vet ordet av det er man fenget av dramaet som skapes i denne ekstremsporten.
Vi er inne i den siste timen i WEC Sebring nå. Begge Toyotas biler ligger i tet, med Ferrari (50) 2 runder bak nr.2. Tett bak Ferrari ligger Cadillac, og så kommer begge Porschene to runder etter den igjen. Peugeot har hatt trøbbel med begge bilene og ligger bak LMP2-feltet. Vanvall og Glickenhaus har også hatt trøbbel med bilene sine.
Jeg tror ikke det kommer til å skje noe radikalt den siste timen. Toyota kjører sikkert og jevnt, og har mest rutine av alle teamene her i slike endurance-løp. Det mest spennende er forsåvidt om den ene Peugeoten klarer å passere hele LMP2-feltet på under en time, for å redde litt ære.
Jeg tror ikke det kommer til å skje noe radikalt den siste timen. Toyota kjører sikkert og jevnt, og har mest rutine av alle teamene her i slike endurance-løp. Det mest spennende er forsåvidt om den ene Peugeoten klarer å passere hele LMP2-feltet på under en time, for å redde litt ære.
Søndag 16.4 begynner det andre løpet i WEC 2023; Algarve International Circuit ved Portimão i Portugal; 6 hours of Portimão. Løpet starter klokka 13, og på Eurosport Player starter livesendingen 1230.
Det har ikke vært så mange YT-videoer å velge i denne gangen, ihvertfall ikke ennå. Hvis det kommer noen i løpet av helga skal jeg laste dem opp. Av artikler og "previews" er det litt mer å velge i, og en av de som jeg syns gjør en god og profesjonell jobb er Toyota Gazoo Racing, selv om de så klart skriver mest om sine egne team.
https://toyotagazooracing.com/wec/repor ... 2/preview/
Grandprix247.com er en annen Internettside som kommer til å dekke WEC i år. De er litt mindre profesjonelle men kompenserer med langt mer passion. Det ser ut til at de hovedsakelig dekker F1, men etter en lang og flammende intro opplyser de greit om forventningene til søndagens event. Scrolle ned til det andre "kapittelet" hvis du ønsker å skippe forklaringen for hvorfor en F1-site skriver om WEC.
https://www.grandprix247.com/2023/04/11 ... ouncement/
Det har ikke vært så mange YT-videoer å velge i denne gangen, ihvertfall ikke ennå. Hvis det kommer noen i løpet av helga skal jeg laste dem opp. Av artikler og "previews" er det litt mer å velge i, og en av de som jeg syns gjør en god og profesjonell jobb er Toyota Gazoo Racing, selv om de så klart skriver mest om sine egne team.
https://toyotagazooracing.com/wec/repor ... 2/preview/
Grandprix247.com er en annen Internettside som kommer til å dekke WEC i år. De er litt mindre profesjonelle men kompenserer med langt mer passion. Det ser ut til at de hovedsakelig dekker F1, men etter en lang og flammende intro opplyser de greit om forventningene til søndagens event. Scrolle ned til det andre "kapittelet" hvis du ønsker å skippe forklaringen for hvorfor en F1-site skriver om WEC.
https://www.grandprix247.com/2023/04/11 ... ouncement/
I følge denne ufattelig lange artikkelen er dette hvordan rundetidene mellom F1, F2, LMh/LMDh, F3 og LMP2 står i forhold til hverandre:
https://us.motorsport.com/general/news/ ... e/9599541/
Hungaroring
F1 1minutt30sek
F2 1.44.006
LMDh 1.47.225
LMh 1.47.447
LMP2 1.49.641
F3 1.50.862
Men klart, sammenligningen blir aldri helt riktig. Formel-løpene er sprint hvor de kjører i 1,5 til 2,5 timer - eller enda mindre når det gjelder F2 og F3. WEC er endurance og går fra 6 til 24 timer. For å kunne kjøre slike utholdenhetsløp måtte man ha utført store endringer på F1-bilene - kan de i det hele tatt kjøre i 24 timer i strekk slik som de står? Hvor ofte måtte de ha refuelet med tanke på alle de lange strekkene med topphastighet? Har de lys til å kjøre i mørket med? For hver slik endring går forspranget i rundetid ned. Det samme med motsatt; Porsche 919 hybrid evo sin ville rekordferd på Nürburgring er jo et eksempel på at sprint-hastigheten til disse bilene er noe helt annet enn endurance-hastigheten... men samtidig - den bilen følger ikke lenger reglementet til WEC og er ikke en Le Mans-bil lenger av den grunn. Man kunne sikkert grust den rekorden med en ihjæltunet F1 bare noen hadde vært gal nok til å kjørt den.
Så hele greia blir på nivå med å spørre etter 0-100 eller topphastighet på disse bilene (ser for meg en 8-åring med Bugatti-caps). Styggfort går det, og to helt forskjellige sporter er det også.
https://us.motorsport.com/general/news/ ... e/9599541/
Hungaroring
F1 1minutt30sek
F2 1.44.006
LMDh 1.47.225
LMh 1.47.447
LMP2 1.49.641
F3 1.50.862
Men klart, sammenligningen blir aldri helt riktig. Formel-løpene er sprint hvor de kjører i 1,5 til 2,5 timer - eller enda mindre når det gjelder F2 og F3. WEC er endurance og går fra 6 til 24 timer. For å kunne kjøre slike utholdenhetsløp måtte man ha utført store endringer på F1-bilene - kan de i det hele tatt kjøre i 24 timer i strekk slik som de står? Hvor ofte måtte de ha refuelet med tanke på alle de lange strekkene med topphastighet? Har de lys til å kjøre i mørket med? For hver slik endring går forspranget i rundetid ned. Det samme med motsatt; Porsche 919 hybrid evo sin ville rekordferd på Nürburgring er jo et eksempel på at sprint-hastigheten til disse bilene er noe helt annet enn endurance-hastigheten... men samtidig - den bilen følger ikke lenger reglementet til WEC og er ikke en Le Mans-bil lenger av den grunn. Man kunne sikkert grust den rekorden med en ihjæltunet F1 bare noen hadde vært gal nok til å kjørt den.
Så hele greia blir på nivå med å spørre etter 0-100 eller topphastighet på disse bilene (ser for meg en 8-åring med Bugatti-caps). Styggfort går det, og to helt forskjellige sporter er det også.
Her er en treningsrunde med Peugeot 9x8. Topphastigheten på langstrekka er 292(ish) km/t:
Her er en treningsrunde med Toyota GR. Topphastigheten på langstrekka er 298km/t:
Her er en treningstrunde med LMP2. Topphastigheten på langstrekka er 282 km/t:
Så med andre ord er akselerasjonen (eller power, egentlig) til Peugeoten sånn midt i mellom de andre Hypercar-bilene og LMP2 (Cadillac kom inn på 299). Dette er jo også en forenklet sammenligning, men det forklarer jo hvorfor Peugeot ikke henger med. De har nok mye arbeid foran seg om de ikke skal skjemme seg ut foran hjemmepublikumet på Le Mans.
Her er en treningsrunde med Toyota GR. Topphastigheten på langstrekka er 298km/t:
Her er en treningstrunde med LMP2. Topphastigheten på langstrekka er 282 km/t:
Så med andre ord er akselerasjonen (eller power, egentlig) til Peugeoten sånn midt i mellom de andre Hypercar-bilene og LMP2 (Cadillac kom inn på 299). Dette er jo også en forenklet sammenligning, men det forklarer jo hvorfor Peugeot ikke henger med. De har nok mye arbeid foran seg om de ikke skal skjemme seg ut foran hjemmepublikumet på Le Mans.
Nå har WEC lagt ut en video av Porsche og Ferrari også. Forøvrig kom Toyota på 1. og 2. plass i kvaliken, Ferrari tok tredjeplassen.
Edit: i går kom også en runde med Cadillac, så da skal alle fabrikkteamene være med her.
Edit: i går kom også en runde med Cadillac, så da skal alle fabrikkteamene være med her.
Dette er interessant! En av Toyotaene har falt av og ligger sist, så der har det skjedd noe (jeg skrudde akkurat på igjen etter noen timers fravær). Peugeot ligger faktisk på fjerdeplass, så de har nok rettet opp i ting det siste døgnet.
Ferrari ligger litt over minuttet bak Toyota #8, så det går nok mot Toyota-seier i dag også - men kanskje de andre nærmer seg?
Ferrari ligger litt over minuttet bak Toyota #8, så det går nok mot Toyota-seier i dag også - men kanskje de andre nærmer seg?
1. Toyota GR (8)
2. Ferrari AF Corse (50)
3. Porsche Penske (6)
4. Cadillac
5. Peugeot TE (94)
6. Ferrari AF Corse (51)
7. Peugeot TE (93)
8. Glickenhaus
9. Toyota GR (7)
Vanvall kræsja.
Neste løp er i Belgia 29.4. La oss håpe at Toyota føler pusten i nakken enda mer da.
2. Ferrari AF Corse (50)
3. Porsche Penske (6)
4. Cadillac
5. Peugeot TE (94)
6. Ferrari AF Corse (51)
7. Peugeot TE (93)
8. Glickenhaus
9. Toyota GR (7)
Vanvall kræsja.
Neste løp er i Belgia 29.4. La oss håpe at Toyota føler pusten i nakken enda mer da.
WEC har lagt ut en preview video før lørdagens løp på Spa:
Sendingen på Eurosport begynner 1215, men selve løpet begynner nok 1245.
Spa-Francorchamps er en meget rask bane med flere lengre strekker, og brukes blant annet til F1 og det årlige eventet Spa Classic, hvor man børster støvet av klassiske racing-biler og bruker dem slik de er ment å brukes.
Det er bare 14 dager siden forrige løp, så jeg tenker nok at Toyota fortsatt har de raskeste og mest holdbare bilene. Det skal godt gjøres at de andre plutselig tar dem igjen nå. Men man kan alltids håpe at de andre bilene har høyere toppfart, for eksempel.
Sendingen på Eurosport begynner 1215, men selve løpet begynner nok 1245.
Spa-Francorchamps er en meget rask bane med flere lengre strekker, og brukes blant annet til F1 og det årlige eventet Spa Classic, hvor man børster støvet av klassiske racing-biler og bruker dem slik de er ment å brukes.
Det er bare 14 dager siden forrige løp, så jeg tenker nok at Toyota fortsatt har de raskeste og mest holdbare bilene. Det skal godt gjøres at de andre plutselig tar dem igjen nå. Men man kan alltids håpe at de andre bilene har høyere toppfart, for eksempel.
Kvaliken.
Toyota #7 tok pole position foran Ferrari AF Corse #50 selv om sistnevnte hadde raskere rundetid. Årsaken var at Ferrarien ikke holdt seg innenfor banens ytre grenser og dermed fikk bestetiden sin strøket.
I motsetning til i Florida og i Portugal er det relativt kaldt i Belgia, så det var flere kræsj grunnet kalde dekk.
Det blir altså spennende i morgen, da det ikke ser ut til å være stor tempoforskjell mellom Toyota og Ferrari, og mye kommer da til å dreie seg om førernes erfaring og ferdigheter, og teamenes strategier. Spa er også beryktet for uforutsigbart vær. Banen ligger inne i landet, nesten ved grensa til Tyskland, og spredte regnskyer kommer til å fare over dette flate landskapet - men det er ikke snakk om store mengder regn.
Litt over halvveis i runde 3 nå, og begge Toyotaene leder komfortabelt, og drar faktisk fortsatt ifra. Det er nå faktisk Porsche og Cadillac som ligger bak de to, selv om en av Ferrariene har vært oppe i 313km/t på strekka. Når jeg ser Toyota-sjåførene kjøre så glir det veldig godt. De ligger bare og koser seg hele veien, mens de andre "pusher" mer men blir fortsatt frakjørt totalt sett.
Denne sesongen blir nok en parademarsj for Toyota, nok en gang.
Når det gjelder Peugeot, så akselererte en Ferrari rett og slett fra en av dem og forsvant i horisonten. De er nok veldig langt unna å hevde seg på Le Mans.
Denne sesongen blir nok en parademarsj for Toyota, nok en gang.
Når det gjelder Peugeot, så akselererte en Ferrari rett og slett fra en av dem og forsvant i horisonten. De er nok veldig langt unna å hevde seg på Le Mans.
Det endte som forventet, med 2x Toyota på topp, og en veldig spennende siste runde hvor en av Ferrariene etter en fantastisk siste halvtime endelig klarte å passere Porscha som lå på 3.plass.
Litt nostalgi mens vi venter på 10.juni.
Nissan R90CK
Ford GT40 (intervju)
Mazda 787B
Sauber Mercedes C9 (minidoku)
Mercedes Benz CLR GT1 (flytur)
Porsche 917
Audi R10 TDI (minidoku)
Nissan R90CK
Ford GT40 (intervju)
Mazda 787B
Sauber Mercedes C9 (minidoku)
Mercedes Benz CLR GT1 (flytur)
Porsche 917
Audi R10 TDI (minidoku)
En runde med NASCAR Chevrolet Camaro, som har en spesial-lisens til å delta på dette løpet. Jeg ser den er raskere enn GT-AM.
På Eurosport Player begynner sendingen 1500, og de har fullt av alternativ slik som onboard med enkelte biler, helikopter osv. På Eurosport Norge begynner det et program klokka 1145, men jeg vet ikke hva det er for noe (VG guiden hadde ingen info). På Eurosport 1 begynner sendingen klokka 15.
Selve løpet starter klokka 16.
*********************
Høydepunkter fra Hyperpole.
********************
YT-kanalen Formula Jonah har laget en fin preview, men det var oversikten over hva FIA har gjort mtp balance of power (BOP) som fanget oppmerksomheten min. Jeg har satt min link til å starte akkurat der.
Selve løpet starter klokka 16.
*********************
Høydepunkter fra Hyperpole.
********************
YT-kanalen Formula Jonah har laget en fin preview, men det var oversikten over hva FIA har gjort mtp balance of power (BOP) som fanget oppmerksomheten min. Jeg har satt min link til å starte akkurat der.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute