GNOTHI SEAUTON

Svar
Brukeravatar
immediately
Innlegg: 423
Sted: Bardufoss

GNOTHI SEAUTON

Legg inn av immediately »

Om vi vil bli et godt menneske og ikke utøve psykisk (eller fysisk) vold mot vår neste, bør vi slutte å nide.

Nid er nemlig dét som gjør oss onde, til onde mennesker, nidinger som elsker å hate, spesielt fiender - "de onde". Mennesker som er besatte av å utøve det "gode" hatet, forsøker gjerne å fjerne "splinten" i meningsmotstanderens øyne, men er selv blinde og ser ikke "bjelken" i deres eget øye.

Hvorfor er det blitt slik?

Det er blitt slik fordi ondskapen/nidkjærheten, kjærheten til nid/nidet, er blitt guddommeliggjort:

"Herren heter Nidkjær, en nidkjær Gud er Han".

Med andre ord, ondskap er blitt gjort godhet. De besatte av dette "gode" hatet, innser ikke at de er onde, at det onde de gjør er ondskapsfullt. De tror i sin ondskap de er gode mennesker som kjemper for en gode sak, selv når de kanskje vasser opp til knærne i sine fienders blod.

De er blinde for sannheten om seg selv. Óg sin gud.

Hovedproblemet vi står overfor har en dødelig utgang for mennesket - og kanskje resten av menneskeheten. Dessverre den også meget vanskelig å løse, kanskje til og med umulig: Hvordan åpne øynene på infernalske religiøse som er blinde for det som er godt og ondt, godhet og ondskap og ikke innser sannheten om seg selv og sin nidkjære gud?

Å nide er i virkeligheten mobbing.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: lør feb 11, 2023 12:07 am
Å nide er i virkeligheten mobbing.
Jeg var helt i nærheten av å gi deg tommel.

Mvh

BE

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 423
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: lør feb 11, 2023 12:13 am
immediately skrev: lør feb 11, 2023 12:07 am
Å nide er i virkeligheten mobbing.
Jeg var helt i nærheten av å gi deg tommel.

Mvh

BE
Huff og huff, jeg tenker så det knaker!

Dag og natt og får i sinnet ikke ro og fred:

H v a hindret deg å gi meg tommel, kjære BE :?:

Fordi jeg krigsguden mobber og nedrakker?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

immediately skrev: lør feb 11, 2023 12:07 am Å nide er i virkeligheten mobbing.
Jeg nider av en anvonig tanefein.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: tir feb 21, 2023 2:17 am

H v a hindret deg å gi meg tommel, kjære BE :?:

Fordi jeg krigsguden mobber og nedrakker?
Nei, tvert imot. Det var dét som nesten ga deg tommel, for jeg oppfatta meninga som sympatisk og "tommelverdt". Meeen - om ikke guder finnes, er jo mobbinga og nedrakkinga meningsløs. På den bakgrunn nådde som sagt ditt innlegg bare nesten opp.

Mvh

BE

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 423
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: tir feb 21, 2023 9:59 am
immediately skrev: tir feb 21, 2023 2:17 am

H v a hindret deg å gi meg tommel, kjære BE :?:

Fordi jeg krigsguden mobber og nedrakker?
Nei, tvert imot. Det var dét som nesten ga deg tommel, for jeg oppfatta meninga som sympatisk og "tommelverdt". Meeen - om ikke guder finnes, er jo mobbinga og nedrakkinga meningsløs. På den bakgrunn nådde som sagt ditt innlegg bare nesten opp.

Mvh

BE
Jeg verken mobber eller rakker ned
på sverdguden, som er nidkjær og vred.
Jeg kaller en spade for en spade!
Observerer óg beskriver Jahve.

Jeg verken elsker eller hater ham.
Heller ikke Lucifer, den onde satan.
Dømmer dem ikke, men bedømmer.
Både mennesker, guder og gudesønner.

Hver og en av dere vil tidsnok få vite
når dere ligger i hvitmalt kiste
om disse eksisterer eller ikke.
Men spør du meg, kommer jeg til å nikke.

Ikke be meg om å komme med beviset.
Dét har å gjøre med bevissthet.
Logos; tale/fornuft, ordet med fornuft i.
Man behøver ikke være geni. ;)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: ons feb 22, 2023 11:29 pm
BlackEagle skrev: tir feb 21, 2023 9:59 am
immediately skrev: tir feb 21, 2023 2:17 am

H v a hindret deg å gi meg tommel, kjære BE :?:

Fordi jeg krigsguden mobber og nedrakker?
Nei, tvert imot. Det var dét som nesten ga deg tommel, for jeg oppfatta meninga som sympatisk og "tommelverdt". Meeen - om ikke guder finnes, er jo mobbinga og nedrakkinga meningsløs. På den bakgrunn nådde som sagt ditt innlegg bare nesten opp.

Mvh

BE
Jeg verken mobber eller rakker ned
på sverdguden, som er nidkjær og vred.
Jeg kaller en spade for en spade!
Observerer óg beskriver Jahve.

Jeg verken elsker eller hater ham.
Heller ikke Lucifer, den onde satan.
Dømmer dem ikke, men bedømmer.
Både mennesker, guder og gudesønner.

Hver og en av dere vil tidsnok få vite
når dere ligger i hvitmalt kiste
om disse eksisterer eller ikke.
Men spør du meg, kommer jeg til å nikke.

Ikke be meg om å komme med beviset.
Dét har å gjøre med bevissthet.
Logos; tale/fornuft, ordet med fornuft i.
Man behøver ikke være geni. ;)
Tommelen er for en smule poetisk verdi og muligens også for et mulig trolig (hmmm - mulig trolig var i grunnen et lite bindende uttrykk...) sympatisk syn på mennesket - og også for en bit veltalenhet, sjøl om du er godt klar over min totalt manglende sympati for bl. a. guder.
:)

Mvh

BE

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Knaberaps skrev: tir feb 21, 2023 2:29 am
immediately skrev: lør feb 11, 2023 12:07 am Å nide er i virkeligheten mobbing.
Jeg nider av en anvonig tanefein.
Wow! Ring Stand Up Norge, denne kisen syder av komisk talent.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

DuncanE skrev: tor feb 23, 2023 2:00 am Wow! Ring Stand Up Norge, denne kisen syder av komisk talent.
Den som kom opp med den syder iallfall av komisk talent, da det er en gammel og god vits fra KLM. Den kommer selvsagt mer til sin rett hvis den uttales, som siste ordet indikerer.

Sorry for at den ikke traff skriftlig.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Knaberaps skrev: tor feb 23, 2023 2:55 am
DuncanE skrev: tor feb 23, 2023 2:00 am Wow! Ring Stand Up Norge, denne kisen syder av komisk talent.
Den som kom opp med den syder iallfall av komisk talent, da det er en gammel og god vits fra KLM. Den kommer selvsagt mer til sin rett hvis den uttales, som siste ordet indikerer.

Sorry for at den ikke traff skriftlig.
"Jeg nider av en anvonig tanefein."

Dette er vel Kjell Aukrusts enkefru Engelschøn-Glad eller Engenschøn-Gnad som hun selv sa. Hun som drev med innendørs sneggekast.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Karatel skrev: tor feb 23, 2023 9:16 am Hun som drev med innendørs sneggekast.
Eller kanskje det var ørene det var noe i veien med...


Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Knaberaps skrev: tor feb 23, 2023 9:30 am
Karatel skrev: tor feb 23, 2023 9:16 am Hun som drev med innendørs sneggekast.
Eller kanskje det var ørene det var noe i veien med...

Jeg forbinder det med enkefru Engelschøn-Glad som ikke kunne si l , fordi siden med l manglet i hennes ABC-bok. Hennes manglende l var lett å høre når hun var gjest i Nitimen.

https://music.apple.com/us/song/enkefru ... /297669767

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Nå må det ta slutt med skittkastingen her i denne tråden til immedteny. Du Karaten, somn når i frenste rekke nammen med Black Eagny, Knaberabs, Kjenn Aukrust, KNM og DuncanE, burde gå i kjenneren og nudere nitteratur og korrektur, for det er tydenig at dere nider av anvornig nanefein når dere tror at dere unaffet kan drive innendørs sneggekast og fnisespikking. I stedet for å gi hverandre tomner burde dere gi hverandre nyskespark, for dere skjønner ikke at immedateny nider.

Moist

Legg inn av Moist »

Arne Magnus Aasen skrev: tor feb 23, 2023 9:50 am Nå må det ta slutt med skittkastingen her i denne tråden til immedteny. Du Karaten, somn når i frenste rekke nammen med Black Eagny, Knaberabs, Kjenn Aukrust, KNM og DuncanE, burde gå i kjenneren og nudere nitteratur og korrektur, for det er tydenig at dere nider av anvornig nanefein når dere tror at dere unaffet kan drive innendørs sneggekast og fnisespikking. I stedet for å gi hverandre tomner burde dere gi hverandre nyskespark, for dere skjønner ikke at immedateny nider.
Har du byttet om på noen av tastene på tastaturet ditt?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Moist skrev: tor feb 23, 2023 9:51 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor feb 23, 2023 9:50 am Nå må det ta slutt med skittkastingen her i denne tråden til immedteny. Du Karaten, som når i frenste rekke nammen med Black Eagny, Knaberabs, Kjenn Aukrust, KNM og DuncanE, burde gå i kjenneren og nudere nitteratur og korrektur, for det er tydenig at dere nider av anvornig nanefein når dere tror at dere unaffet kan drive innendørs sneggekast og fnisespikking. I stedet for å gi hverandre tomner burde dere gi hverandre nyskespark, for dere skjønner ikke at immedateny nider.
Har du byttet om på noen av tastene på tastaturet ditt?
Bilde

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: tor feb 23, 2023 9:50 am Nå må det ta slutt med skittkastingen her i denne tråden til immedteny. Du Karaten, somn når i frenste rekke nammen med Black Eagny, Knaberabs, Kjenn Aukrust, KNM og DuncanE, burde gå i kjenneren og nudere nitteratur og korrektur, for det er tydenig at dere nider av anvornig nanefein når dere tror at dere unaffet kan drive innendørs sneggekast og fnisespikking. I stedet for å gi hverandre tomner burde dere gi hverandre nyskespark, for dere skjønner ikke at immedateny nider.
Ja det hører nok hjemme på forumet for sport.

"Fornøyelig selskapsspill:

Innendørs sleggekast

Innendørs sleggekast er et meget fornøyelig selskapsspill som stadig griper om seg i vår bevegelse. Da spillet hittil har foregått på forskjellige måter rundt om i hjemmene, har væreier Frostfri Bånnspeken, Mo i Rana, utarbeidet nedenforstående spilleregler som i skriv 2/2 er oversendt Huseierforbundet til uttalelse.

Spilleregler:
Skader oppnådd i hjemmet under sleggekast omregnes i poeng, alt etter verdien av de gjenstander som smadres. (Samrå Dem med en takstmann om dette!) Den deltaker som etter 6 – seks- godkjente kast oppnår høyeste poengsum, utropes som seierherre og er ikke erstatningspliktig.

Poengberegning:
Vaskeservanter, nips og pyntegjenstander 1-5 poeng
Lysekroner og pelargonia-planter .. 5-10 “
Bufeer og hjørneskap
(serviset beregnes for seg) ………… 10-15 “
Orgel og sanitæranlegg …………………………………… 15-20 “

Går sleggen ut gjennom vinduet sammen med potteplantene, dømmes kastet for dødt. Oppmannen markerer dette med rødt flagg.

Tilleggsbestemmelser:
1. Farer sleggen gjennom fastpanelte vegger i flere rom i et og samme kast, blir poengsummen fastsatt ved takst.
2. Klager verten, får De om kast, såfremt husleien er betalt.
3. Går sleggen inn til naboen, så oppsøk ham ikke umiddelbart etter kastet – det vil virke påtrengende.
4. Bor De i OBOS og blir oppsagt, har De tapt spillet."



Det er sikker morsomt. Og rådyrt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: tor feb 23, 2023 4:34 pm
Poengberegning:
Vaskeservanter, nips og pyntegjenstander 1-5 poeng
Lysekroner og pelargonia-planter .. 5-10 “
Bufeer og hjørneskap
(serviset beregnes for seg) ………… 10-15 “
Orgel og sanitæranlegg …………………………………… 15-20 “

Orgel og sanitæranlegg, du - vel, det er jo hyggelig at det gir bedre poenguttelling enn pelargonier ... jeg mener HYGGENIG, selvsagt!

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»