De tøffeste bilene i europeisk bakkeløp

Svar
BiggusD

Re: De tøffeste bilene i europeisk bakkeløp

Legg inn av BiggusD »

På åttitallet en gang bestemte Mazda seg for å satse på Gruppe A rally, og utstyrte derfor 323-modellen med firehjulstrekk og turbo. Den fikk navnet 323 GTX/GTR og kom med 180hk i homologasjonsutgaven som ble solgt her i Europa. Dette var en rimelig sportsbil med en tune-villig 1.8 liters motor, men de hadde en svakhet; nemlig en skjør drivlinje. Det har man gjort noe med i denne bilen, som har fått drivlinjen fra en Toyota Celica GT-Four.

Bil: Mazda 323 GTR (970kg)
Motor: Mazda 1.8 BPT (410hk)
Eier/sjåfør: Alexander Sohm



Denne websiden har historien om bilen og rally-eventyret til Mazda: https://www.hagerty.com/media/car-profi ... rally-car/

Her er forøvrig Toyota Celica GT-Four i Pikes Peak versjon, fra den gangen da veien opp der var stort sett gruslagt


Toyota Norge har laget en fin historie om bilen med YT-snutt og alt: https://www.toyota.no/oppdag-toyota/toy ... s/heritage

Og her er Nissan med sin Sunny (Pulsar) GTi-R: https://www.emanualonline.com/blog/a-br ... e-legends/

Den skal få sin egen reply til uka.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Nissan Sunny (Pulsar) GTi-R er den litt mindre kjente lillebroren til legendariske Skyline, og har derfor fått tilnavnet Baby Godzilla. Det ligger faktisk en ute til salgs for 250k på Finn akkurat nå, men den ser ut til å være langt fra original. Jeg vurderte å kjøpe en for et tiår siden eller deromkring, og da lå de nede i 150k om jeg husker riktig. Nå har de blitt så sjeldne at prisen er i ferd med å gå opp, og om du finner en som er original og strøken så er det som en enhjørning å regne.

Bil: Nissan Sunny GTi-R
Motor: Nissan SR20DET (456hk)
Eier/sjåfør: Franz Kahr



Her er Tommi Mäkinen i en Sunny rallybil i Catalonia i 1994


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Søndag er det Pikes Peak International Hillclimb 2023, og eventet streames live på Mobil 1 sin YouTube-kanal https://www.youtube.com/@OfficialMobil1

Jeg vet ikke helt når det begynner, så jeg kommer tilbake til det når det nærmer seg.

I mellomtiden kan dere få se Sébastien Loebs rekord-løp fra 2013:


Og her er historien om Pikes Peak:

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Før Reto Meisel bygde SLK340'en som jeg åpnet denne tråden med, hadde han en tilsvarende LMP1-derivert Judd V8-motor i en E190. Den ble pensjonert etter 2015-sesongen, men har deltatt i et løp i 2021, så det finnes et håp om å få se den igjen også fremover da det fortsatt er en høyst kompetitiv løpsbil.

Bil: Mercedes 190 (870kg)
Motor: Judd V8 (550kg)
Eier/sjåfør: Reto Meisel



Her er forøvrig en Alfa Romeo 4C med en lignende motor:


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

GT1 var en racing-klasse som ble startet opp i 1993 og varte til 2011. Mange av de mest legendariske sportsbilene fra denne perioden var homologasjonsutgaver av GT1, den mest ekstreme racingklassen for GT-biler. Denne racingserien ble i praksis dominert av prototype-biler som fikk ultra-sjeldne gateversjoner, men på grunn av de enorme kostnadene med å være med var dette kortlivet (1995-1998). FIA fikk etter hvert til en mer bærekraftig GT(1) serie. Fra 2000 var de fleste av disse bilene basert på eksisterende gatebiler.

Her har HillClimb Monsters en video av en Maserati MC12 GT1, fra 2004 og derfor ikke blant de ypperste legendene. Men det er likevel klart at Maserati først og fremst har bygget en racing-bil og fått den homologert, så av GT1-bilene etter 1998 er det nok denne som har mest "original GT1-genetikk".

Bil: Maserati MC12 GT1 (1200kg)
Motor: Ferrari M144A V12, fra Ferrari Enzo (650hk)
Eier/sjåfør: Michael Bartels



Her har en kar fått oppfylt drømmen om å få prøve en Mercedes-Benz CLK GTR, en gate-versjon av en annen legendarisk GT1-kjempe



YT-kanalen Lovecars har en feature-serie med både McLaren F1, Porsche GT1 og den overnevnte CLK GTR. Denne videoen tar for seg Porschen.



Den dyktige YouTuberen Doug DeMuro får her prøve en Jaguar XJ220:



NM2255 er en godt kjent bil-kanal på YT, og her har de fått tilgang til en Lamborghini Diablo GT1 Stradale:



Den minst kjente av disse bilene er nok Lotus Elise GT1, mest fordi at dette var et meget mislykket forsøk fra britene:



Panoz er vel heller ikke et veldig kjent bilmerke, men de har langt mer å vise til enn den overnevnte Elisen. Mitt første møte med dem var nok i Gran Turismo 3:


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Motorsport»