Jåleprat og språklige uvaner

Svar
Knaberaps

Re: Jåleprat og språklige uvaner

Legg inn av Knaberaps »

Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt"
Dette idiotiske ordet blir kun brukt for å genere klikk. Og det er ikke sjeldent jeg klikker når jeg ser ordet. Det første som gikk vira...verden rundt av et opptak, må vel være han som reparerte vaskemaskinen. Den ble kopiert fra kassett til kasset til kasset til...osv. Alle hadde hørt den, og det var på slutten av 80 tallet.

Everenga

Legg inn av Everenga »

BlackEagle skrev: fre feb 17, 2023 8:17 pm
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am Jeg har et inntrykk av at vestlendinger og spesielt folk fra bergenskanten bruker "sant" eller "ikke sant" ganske ofte i slutten av setninger når de snakker. Flere som har opplevd det samme?
Det med Bergen - vet du - eller noen andre - når "fjøs" annammet hankjønn på bergensk? For edru mennesker er jo fjøs intetkjønn!

Mvh

BE
Faren min var fra søndre Valdres og i hjembygda hans var det et fjøs - fjøsen. Bare for virkelig å lage rot.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

BBQsaus skrev: ons feb 15, 2023 9:58 am Avslutte setninger med "da",
Tror for min del jeg har et forbedringspotensiale akkurat der.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

fargerik skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am eller bruker tenketiden mellom hver setning de skal si med å fylle tenketiden med "EEEEEEEEEEEEE"
Satan, jeg fyrer meg opp over slikt. Tidligst i dag var det en nisselaidd som skulle spørre Støre om noe. "Og da har vi Jonas EEE Gahreee Støre her".

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Relevant opplæring av fremmedord av Adolf Hupp. F.eks. Kefir. Kefir melk, kefir ikke kaffe.


Henningsen

Legg inn av Henningsen »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am Jeg har et inntrykk av at vestlendinger og spesielt folk fra bergenskanten bruker "sant" eller "ikke sant" ganske ofte i slutten av setninger når de snakker. Flere som har opplevd det samme?
Ja, dette bruker de omtrent hele tiden. Fryktelig irriterende. Helt uutholdelig i kombinasjon med skarring og deres fullstendig feilaktige bruk av -en endelser.
Jeg lar meg heller slå med en stokk enn å høre på dette en hel dag.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Åomaigååååd
Her var det masse bra å lese gitt


Djiiises

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Knaberaps skrev: fre feb 17, 2023 8:49 pm
Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt"
Dette idiotiske ordet blir kun brukt for å genere klikk. Og det er ikke sjeldent jeg klikker når jeg ser ordet. Det første som gikk vira...verden rundt av et opptak, må vel være han som reparerte vaskemaskinen. Den ble kopiert fra kassett til kasset til kasset til...osv. Alle hadde hørt den, og det var på slutten av 80 tallet.
Har opptak av det fortsatt. Ganske dårlig lyd, men var ganske fornøyelig å høre på for en tenåring.
Mannen er vel i fra Saltdal

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
2. Altfor mye særskriving av ord som skulle vært samskrevet.
3. Utstrakt bruk av muntlige "støtteord/støtteuttrykk". Type "lissom", "ja", "sant" eller "ikke sant" i slutten av setninger, "hva skal jeg si", "holdt jeg på å si", "på en måte".........
4. Ekstremt overdreven bruk av emojis.
5. Forholdsisme
Som? Fjøsbonden en gang sa:" Om det er et ord som skal særskrives, må det jo være sær skrive"

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Elgen skrev: fre feb 17, 2023 11:56 pm Har opptak av det fortsatt. Ganske dårlig lyd, men var ganske fornøyelig å høre på for en tenåring.
Mannen er vel i fra Saltdal
Ligger ute på tuben i varierende kvalitet. Det er blitt brukt flere lydforbedringer, og man må lete etter den beste, så jeg avstår fra å linke. Fra Saltdalen, ja. Og han var ikke mye blid da opptaket spredte seg. Leste et kort intervju med han at dette var ikke mye artig. "Jeg er bussjåfør og alle kjenner meg helt til ut Bodø. Nei, jeg vil ikke ha mer jævelskap med det der"

Og da han ble spurt om hans evner til å banne: "– Da har du ikke møtt de rette karene. Jeg blir bare smågutt i forhold."

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 7:18 am "Brette opp ARMENE"???????
Kan noen fortelle meg hvordan man får til dét - sjøl om man aldri så mye er idrettsutøver eller bedriftsleder?
Dersom vi tar utgangspunkt i at det skal være "brette opp ermene", så er det jo lett. Kan sikkert bruke en skarp osthøvel. Det blir vondt, men vi får iallfall uttrykket riktig.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Karatel skrev: ons feb 15, 2023 9:43 am
Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 9:11 am
Henningsen skrev: ons feb 15, 2023 9:09 am

Denne kan bli spesielt klein om man skal omtale kollisjon med en rekke biler involvert. 😅
Jeg husker godt da ei jente sa at hun kom seint til timen fordi buksebeinet hadde satt seg fast i "skjeden" da hun var på vei til skolen på sykkel.
En skolejente spurte sin lærer om hvordan han hadde satt karakterer på elevenes svar, og hun ble svært sint og fornærmet da læreren sa at han hadde satt karakterer etter skjønn. Hun trodde han hadde satt karakterer etter kjønn og gjort forskjell på jenter og gutter.
Hehe. Ikke så ulikt en ung dame fra AUF. Hadde fått litt kjeft for noe småplukk. Hun mente at skulle de være så pirkete, kunne dem i det minste vise litt mer kjønn.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Everenga skrev: fre feb 17, 2023 8:50 pm
BlackEagle skrev: fre feb 17, 2023 8:17 pm
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am Jeg har et inntrykk av at vestlendinger og spesielt folk fra bergenskanten bruker "sant" eller "ikke sant" ganske ofte i slutten av setninger når de snakker. Flere som har opplevd det samme?
Det med Bergen - vet du - eller noen andre - når "fjøs" annammet hankjønn på bergensk? For edru mennesker er jo fjøs intetkjønn!

Mvh

BE
Faren min var fra søndre Valdres og i hjembygda hans var det et fjøs - fjøsen. Bare for virkelig å lage rot.
Vel - var jeg ikke forvirra før, så er jeg det nå ...

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Knaberaps skrev: fre feb 17, 2023 9:01 pm
fargerik skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am eller bruker tenketiden mellom hver setning de skal si med å fylle tenketiden med "EEEEEEEEEEEEE"
Satan, jeg fyrer meg opp over slikt. Tidligst i dag var det en nisselaidd som skulle spørre Støre om noe. "Og da har vi Jonas EEE Gahreee Støre her".
Har du tilfeldiggvis hørt på noen av utenrikskorrespondentene/-reporterne til Nrk og TV2?

Minst 4 - fire - bør sendes tilbake til 4. klasse. Og noen er verre enn andre: T. I. i TV2, f. eks. (som konsekvent puster/setter komma ETTER "men" i stedet for før), sjøl om jeg ikke vet om hun er der ennå, - og MJ i Nrk: "...da-da-da-da enten, da, den ene, da, eller, da, må sendes, da, i-i-i-i-i krigen, da" - jeg har vært nær ved å finne hagla og skyte fjernsynet, sjøl om dét ville vært å rette baker for smed. Men, som kjent - bakere og fjernsyn har vi nok av. Og vettløse og språklølse reportere.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Knaberaps skrev: fre feb 17, 2023 9:31 pm Relevant opplæring av fremmedord av Adolf Hupp. F.eks. Kefir. Kefir melk, kefir ikke kaffe.

Jeg må si mange takk for hardt tiltrengt hjelp!

:D

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Stjerten skrev: lør feb 18, 2023 1:01 am
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
2. Altfor mye særskriving av ord som skulle vært samskrevet.
3. Utstrakt bruk av muntlige "støtteord/støtteuttrykk". Type "lissom", "ja", "sant" eller "ikke sant" i slutten av setninger, "hva skal jeg si", "holdt jeg på å si", "på en måte".........
4. Ekstremt overdreven bruk av emojis.
5. Forholdsisme
Som? Fjøsbonden en gang sa:" Om det er et ord som skal særskrives, må det jo være sær skrive"
Du tenkte selvsagt på fjøs bonden, igår jeg ut fra.

Mvh

BE

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

BlackEagle skrev: lør feb 18, 2023 1:37 pm
Stjerten skrev: lør feb 18, 2023 1:01 am
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
2. Altfor mye særskriving av ord som skulle vært samskrevet.
3. Utstrakt bruk av muntlige "støtteord/støtteuttrykk". Type "lissom", "ja", "sant" eller "ikke sant" i slutten av setninger, "hva skal jeg si", "holdt jeg på å si", "på en måte".........
4. Ekstremt overdreven bruk av emojis.
5. Forholdsisme
Som? Fjøsbonden en gang sa:" Om det er et ord som skal særskrives, må det jo være sær skrive"
Du tenkte selvsagt på fjøs bonden, igår jeg ut fra.

Mvh

BE
Ja men sjølv sagt 😄

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: ons feb 15, 2023 9:09 am
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
Denne kan bli spesielt klein om man skal omtale kollisjon med en rekke biler involvert. 😅
Det har faktisk blitt sagt på selveste Dagsrevyen. Etter det ble hun så bevisst på Kj-lyden at hun sa Karl Eirik Kjøtt-Pedersen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det som irriterer meg mest for tiden i tillegg til "å legge seg flat" og narrativet (FD) er

......det føles ut som.......

Slutt med det!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: lør feb 18, 2023 2:43 pm
Henningsen skrev: ons feb 15, 2023 9:09 am
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
Denne kan bli spesielt klein om man skal omtale kollisjon med en rekke biler involvert. 😅
Det har faktisk blitt sagt på selveste Dagsrevyen. Etter det ble hun så bevisst på Kj-lyden at hun sa Karl Eirik Kjøtt-Pedersen.
:lol: :lol: Herlig, det var jeg ikke klar over. Burde jo vært laget en meme av.
Hysterisk artig

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: lør feb 18, 2023 3:12 pm
kytec skrev: lør feb 18, 2023 2:43 pm
Henningsen skrev: ons feb 15, 2023 9:09 am

Denne kan bli spesielt klein om man skal omtale kollisjon med en rekke biler involvert. 😅
Det har faktisk blitt sagt på selveste Dagsrevyen. Etter det ble hun så bevisst på Kj-lyden at hun sa Karl Eirik Kjøtt-Pedersen.
:lol: :lol: Herlig, det var jeg ikke klar over. Burde jo vært laget en meme av.
Hysterisk artig
Mener å huske at hun var på Lindas Språsjov og snakket om det og at jeg hørte det på radioen på vei hjem fra jobb (hadde lenge lurt på om noen kom til å si det pga av ungdommens problemer med kj-lyden), holdt på å kjøre av veien da det først kom.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: lør feb 18, 2023 4:13 pm
Henningsen skrev: lør feb 18, 2023 3:12 pm
kytec skrev: lør feb 18, 2023 2:43 pm

Det har faktisk blitt sagt på selveste Dagsrevyen. Etter det ble hun så bevisst på Kj-lyden at hun sa Karl Eirik Kjøtt-Pedersen.
:lol: :lol: Herlig, det var jeg ikke klar over. Burde jo vært laget en meme av.
Hysterisk artig
Mener å huske at hun var på Lindas Språsjov og snakket om det og at jeg hørte det på radioen på vei hjem fra jobb (hadde lenge lurt på om noen kom til å si det pga av ungdommens problemer med kj-lyden), holdt på å kjøre av veien da det først kom.
Godt du holdt deg på veien da👍

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Når det gjelder skriftlig norsk irriterer jeg meg grønn over leserinnlegg som starter "Vi må snakke om.... " og/eller avslutter med: "Ferdig snakka".

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Og det er mer. Slett ikke alle holder rede på forskjellen mellom DA og NÅR. Jeg mener - det kan være slik at en stor del av befolkninga med eller uten forsett og vond vilje har glemt - eller lagt vekt på å glemme - et ord de aller fleste av oss trolig lærte på skolen; nemlig fremmedordet grammatikk, samt hva det betyr og innebærer. Men jeg er hverken (ja, jeg insisterer på å skrive hverken med "h") særlig glup eller har noen form for utdannelse etter ungdomsskolen - men til og med jeg har jo både lært, skjønt og husket det -så hvorfor og hvordan i all verden er det blitt så himla vanskelig å holde rede på DA og NÅR???

Moglé vet-løysing

BE

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

NRK Dax 18 har lagt sin elsk på en ung blond økonom fra Handelsbanken. Hun har ikke særlig tyngde fra før, og det blir enda mindre tyngde når hun sier "....den økonomiske veksten i Sjina."
Sist redigert av DoktorS den lør feb 18, 2023 11:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg sliter når folk ikke kan forskjell på hvem og hvilken, kj-lyd og slenger rundt seg med enten kebabnorsk eller 50% engelsk

Nullen

Legg inn av Nullen »

Hver gang noen bruker utrykket «jeg ble tatt på senga» så smiler jeg barnslig til meg selv :D
Selv Google kan ikke forklare meg hvor dette geniale(?) utrykket kommer fra :)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Queenie skrev: lør feb 18, 2023 10:40 pm Jeg sliter når folk ikke kan forskjell på hvem og hvilken, kj-lyd og slenger rundt seg med enten kebabnorsk eller 50% engelsk
Og jeg mener helt ærlig at Christina Vukicevic Demidov løper fort og kan hoppe over hekker -

men vi trenger vel ikke akkurat henne til å kommentere friidrett.

Mvh

BE
og denne gangen var alt " nesten" - også ved klare riv, og det heter enten bare "nesten" eller "så nær" - men ikke ei vettløs blanding

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 7:18 am "Brette opp ARMENE"???????

Kan noen fortelle meg hvordan man får til dét - sjøl om man aldri så mye er idrettsutøver eller bedriftsleder?

Jeg har forsøkt å lukke øynene og se for meg hvordan man skal gå fram, og jeg har forsøkt flere ganger med mine egne armer - men arme meg får det ikke til! Så - det ville vært fint om noen kunne foretatt en liten revisjon av norskundervisninga i grunnskolen (jeg kan ikke se for meg at det har noe for seg å starte med hjemmene - det er nok for seint allerede)!

Grinete hilsen

BE
Hva mener Aftenposten med dette?

" Som følge av globale oppvarming, ser vi store skifter i hvordan årstidene forløper seg."

Her må da årstidene være helt uskyldige, den globale oppvarming er ikke deres skyld.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»