Jåleprat og språklige uvaner

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Jåleprat og språklige uvaner

Legg inn av BlackEagle »

"Brette opp ARMENE"???????

Kan noen fortelle meg hvordan man får til dét - sjøl om man aldri så mye er idrettsutøver eller bedriftsleder?

Jeg har forsøkt å lukke øynene og se for meg hvordan man skal gå fram, og jeg har forsøkt flere ganger med mine egne armer - men arme meg får det ikke til! Så - det ville vært fint om noen kunne foretatt en liten revisjon av norskundervisninga i grunnskolen (jeg kan ikke se for meg at det har noe for seg å starte med hjemmene - det er nok for seint allerede)!

Grinete hilsen

BE

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 7:18 am "Brette opp ARMENE"???????

Kan noen fortelle meg hvordan man får til dét - sjøl om man aldri så mye er idrettsutøver eller bedriftsleder?

Jeg har forsøkt å lukke øynene og se for meg hvordan man skal gå fram, og jeg har forsøkt flere ganger med mine egne armer - men arme meg får det ikke til! Så - det ville vært fint om noen kunne foretatt en liten revisjon av norskundervisninga i grunnskolen (jeg kan ikke se for meg at det har noe for seg å starte med hjemmene - det er nok for seint allerede)!

Grinete hilsen

BE
"Brette opp ermene" er vel kanskje riktigere å bruke?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

... og kan folk slutte å jåle seg til med å bruke uttrykket "i forhold til" i tide og utide når de egentlig mener noe helt annet - og ikke har fjerneste snøring på hva uttrykket betyr og innebærer?

Mvh

BE
fortsatt grinete og utdanningsløs, men åpenbart med mer språklig innsikt enn en lang rekke intervjuobjekter på radio og fjernsyn

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Guttorm123 skrev: ons feb 15, 2023 7:24 am
BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 7:18 am "Brette opp ARMENE"???????

Kan noen fortelle meg hvordan man får til dét - sjøl om man aldri så mye er idrettsutøver eller bedriftsleder?

Jeg har forsøkt å lukke øynene og se for meg hvordan man skal gå fram, og jeg har forsøkt flere ganger med mine egne armer - men arme meg får det ikke til! Så - det ville vært fint om noen kunne foretatt en liten revisjon av norskundervisninga i grunnskolen (jeg kan ikke se for meg at det har noe for seg å starte med hjemmene - det er nok for seint allerede)!

Grinete hilsen

BE
"Brette opp ermene" er vel kanskje riktigere å bruke?
Javisst, og det kan da vel ikke være særlig vanskelig å skjønne! Takk for innspillet, forresten; det kan kanskje bidra til at jeg får tilbake tro på mennesket!
:D

Mvh

BE

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 7:27 am
Guttorm123 skrev: ons feb 15, 2023 7:24 am
BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 7:18 am "Brette opp ARMENE"???????

Kan noen fortelle meg hvordan man får til dét - sjøl om man aldri så mye er idrettsutøver eller bedriftsleder?

Jeg har forsøkt å lukke øynene og se for meg hvordan man skal gå fram, og jeg har forsøkt flere ganger med mine egne armer - men arme meg får det ikke til! Så - det ville vært fint om noen kunne foretatt en liten revisjon av norskundervisninga i grunnskolen (jeg kan ikke se for meg at det har noe for seg å starte med hjemmene - det er nok for seint allerede)!

Grinete hilsen

BE
"Brette opp ermene" er vel kanskje riktigere å bruke?
Javisst, og det kan da vel ikke være særlig vanskelig å skjønne! Takk for innspillet, forresten; det kan kanskje bidra til at jeg får tilbake tro på mennesket!
:D

Mvh

BE
....troEN på mennesket..."


Hilsen pedant

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 7:18 am "Brette opp ARMENE"???????

Kan noen fortelle meg hvordan man får til dét - sjøl om man aldri så mye er idrettsutøver eller bedriftsleder?

Jeg har forsøkt å lukke øynene og se for meg hvordan man skal gå fram, og jeg har forsøkt flere ganger med mine egne armer - men arme meg får det ikke til! Så - det ville vært fint om noen kunne foretatt en liten revisjon av norskundervisninga i grunnskolen (jeg kan ikke se for meg at det har noe for seg å starte med hjemmene - det er nok for seint allerede)!

Grinete hilsen

BE
Har du også prøvd å knyte skoene dine?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Huff. Nå må jeg stikke ut i schøkkenet og trakte en kopp kaffe.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Kalle73 skrev: ons feb 15, 2023 8:04 am
....troEN på mennesket..."

Hilsen pedant
...kan man godt si - og man kan også si "en generell tro (i ub. form) på mennesket" - hvilket også innebærer at man kan sløyfe "generell" - og man kan sløyfe "en. Dermed så bli man stående med "tro på mennesket". Sml. f. eks. med "Har du tro på mennesket?".

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: ons feb 15, 2023 8:14 am
Har du også prøvd å knyte skoene dine?
*glise*

Jeg foretrekker å knyte skolissene - eller skoreimene. Jeg ser forresten at dinordbok.no opererer med både "å knyte" og "å knytte". Derimot har jeg hverken sett eller hørt noen bruke dinordboks preteritumform på "å knyte" - nemlig "knøyt". Men jeg benekter ikke at forma finnes; heller ikke at den blir benytta - jeg har bare ikke opplevd det (og jeg bruker knyte i min dialekt).

Mvh

BE

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 8:56 am
Kalle73 skrev: ons feb 15, 2023 8:04 am
....troEN på mennesket..."

Hilsen pedant
...kan man godt si - og man kan også si "en generell tro (i ub. form) på mennesket" - hvilket også innebærer at man kan sløyfe "generell" - og man kan sløyfe "en. Dermed så bli man stående med "tro på mennesket". Sml. f. eks. med "Har du tro på mennesket?".

Mvh

BE
Men det du ev får tilbake er din tro på mennesket.... jfr bestemt form entall.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
2. Altfor mye særskriving av ord som skulle vært samskrevet.
3. Utstrakt bruk av muntlige "støtteord/støtteuttrykk". Type "lissom", "ja", "sant" eller "ikke sant" i slutten av setninger, "hva skal jeg si", "holdt jeg på å si", "på en måte".........
4. Ekstremt overdreven bruk av emojis.
5. Forholdsisme

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
2. Altfor mye særskriving av ord som skulle vært samskrevet.
3. Utstrakt bruk av muntlige "støtteord/støtteuttrykk". Type "lissom", "ja", "sant" eller "ikke sant" i slutten av setninger, "hva skal jeg si", "holdt jeg på å si", "på en måte".........
4. Ekstremt overdreven bruk av emojis.
5. Forholdsisme
I forhold til dette må jeg si at jeg skjenner ingen som bedriver sær skrivning lissom. :) :) :)

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
Denne kan bli spesielt klein om man skal omtale kollisjon med en rekke biler involvert. 😅

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Ordet "massiv" brukes litt vel mye for tida. Det irriterer jeg meg litt over.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Henningsen skrev: ons feb 15, 2023 9:09 am
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
Denne kan bli spesielt klein om man skal omtale kollisjon med en rekke biler involvert. 😅
Jeg husker godt da ei jente sa at hun kom seint til timen fordi buksebeinet hadde satt seg fast i "skjeden" da hun var på vei til skolen på sykkel.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 9:11 am
Henningsen skrev: ons feb 15, 2023 9:09 am
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
Denne kan bli spesielt klein om man skal omtale kollisjon med en rekke biler involvert. 😅
Jeg husker godt da ei jente sa at hun kom seint til timen fordi buksebeinet hadde satt seg fast i "skjeden" da hun var på vei til skolen på sykkel.
Ouch... Det kan være greit å holde orden på kj/skj og lignende for å holde orden på slike språklige detaljer.
Kan bli noen utisiktede morsomheter ut av det. Der slurves det en del

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 9:02 am
Karatel skrev: ons feb 15, 2023 8:14 am
Har du også prøvd å knyte skoene dine?
*glise*

Jeg foretrekker å knyte skolissene - eller skoreimene. Jeg ser forresten at dinordbok.no opererer med både "å knyte" og "å knytte". Derimot har jeg hverken sett eller hørt noen bruke dinordboks preteritumform på "å knyte" - nemlig "knøyt". Men jeg benekter ikke at forma finnes; heller ikke at den blir benytta - jeg har bare ikke opplevd det (og jeg bruker knyte i min dialekt).

Mvh

BE
Jeg har da hørt preteritumformen «knaut», jeg har sikkert sagt det selv også, «æ knaut skoan». Men nå sier jeg «knytte skoan» , ikke «skoene», for det er knot. Jeg sier heller ikke «har lugge» og «har sutte», men «har ligge» og har sitte.»

«Erme» er et ord jeg har lært med i voksen alder, jeg vokste opp med «brætt opp arman» og så ikke noe rart i det.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 9:11 am
Henningsen skrev: ons feb 15, 2023 9:09 am
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
Denne kan bli spesielt klein om man skal omtale kollisjon med en rekke biler involvert. 😅
Jeg husker godt da ei jente sa at hun kom seint til timen fordi buksebeinet hadde satt seg fast i "skjeden" da hun var på vei til skolen på sykkel.
En skolejente spurte sin lærer om hvordan han hadde satt karakterer på elevenes svar, og hun ble svært sint og fornærmet da læreren sa at han hadde satt karakterer etter skjønn. Hun trodde han hadde satt karakterer etter kjønn og gjort forskjell på jenter og gutter.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Kan ikke fordra at ting går "viralt", ei heller denne pussige bruken av ordet "si" etter alt man måtte ha på hjertet.

"Skal på byen en tur, si!"
"Alt var bedre før, si!"
"Må i fjøset og melke kuene, si!"


Grøss & Gru.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 9:10 am Ordet "massiv" brukes litt vel mye for tida. Det irriterer jeg meg litt over.
Ja, det er helt sinnsykt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt", ei heller denne pussige bruken av ordet "si" etter alt man måtte ha på hjertet.

"Skal på byen en tur, si!"
"Alt var bedre før, si!"
"Må i fjøset og melke kuene, si!"


Grøss & Gru.
Hvor brukes dette? På Nordvestlandet har vi jo bruk av "shø/sjø" på omtrent samme måte.

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

Avslutte setninger med "da", på samme måte som "på en måte.." og "liksom", og bruker dette i annenhver setning.
- Jeg syns jo på en måte at røyking ikke er så kult lenger.. DA
- Det er jo liksom litt rart når folk syns det er godt å røyke.. DA

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:57 am
Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt", ei heller denne pussige bruken av ordet "si" etter alt man måtte ha på hjertet.

"Skal på byen en tur, si!"
"Alt var bedre før, si!"
"Må i fjøset og melke kuene, si!"


Grøss & Gru.
Hvor brukes dette? På Nordvestlandet har vi jo bruk av "shø/sjø" på omtrent samme måte.
Ymse østlendinger og lignende i ymse medier. En og annen gjøk her i vest òg, men det hører heldigvis med til sjeldenhetene.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt", ei heller denne pussige bruken av ordet "si" etter alt man måtte ha på hjertet.

"Skal på byen en tur, si!"
"Alt var bedre før, si!"
"Må i fjøset og melke kuene, si!"


Grøss & Gru.
Jeg oppfatter det som ironisk når noen avslutter setningen med si. Atle Antonsen f.eks. er jo kjent for å bruke dette språklige virkemidlet for å gi sin karakter overdrevet folkelighet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

oddvar_kjempebra skrev: ons feb 15, 2023 10:02 am
Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt", ei heller denne pussige bruken av ordet "si" etter alt man måtte ha på hjertet.

"Skal på byen en tur, si!"
"Alt var bedre før, si!"
"Må i fjøset og melke kuene, si!"


Grøss & Gru.
Jeg oppfatter det som ironisk når noen avslutter setningen med si. Atle Antonsen f.eks. er jo kjent for å bruke dette språklige virkemidlet for å gi sin karakter overdrevet folkelighet.
sa brura....si...

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
2. Altfor mye særskriving av ord som skulle vært samskrevet.
3. Utstrakt bruk av muntlige "støtteord/støtteuttrykk". Type "lissom", "ja", "sant" eller "ikke sant" i slutten av setninger, "hva skal jeg si", "holdt jeg på å si", "på en måte".........
4. Ekstremt overdreven bruk av emojis.
5. Forholdsisme
Det er slik alle språk forandrer seg og til slutt blir til helt nye språk, slik at gammelt og nytt språk blir uforståelige for hverandre.

Kj- er en nykommer i norsk og svensk.

Norsk: kjenne
Dansk: kende
Tysk: kennen

Nå er denne nykommeren kj i ferd med å forvandles til sj, som også er en nykommer.

Skjære-skar-skåret

Det var engang «skera».

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt", ei heller denne pussige bruken av ordet "si" etter alt man måtte ha på hjertet.

"Skal på byen en tur, si!"
"Alt var bedre før, si!"
"Må i fjøset og melke kuene, si!"


Grøss & Gru.
Haha. Det er faktisk ganske mange som gjør det der, ja. En annen ting er at folk av en eller annen grunn, og i mye større grad enn tidligere, har begynt å si "velkommen til gards" (i ulike varianter etter dialekt) når de skal ønske folk velkommen til sitt hjem.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt", ei heller denne pussige bruken av ordet "si" etter alt man måtte ha på hjertet.

"Skal på byen en tur, si!"
"Alt var bedre før, si!"
"Må i fjøset og melke kuene, si!"


Grøss & Gru.
Jeg får utslett av mennesker som må slenge på -ish når de skal omtale eller beskrive omtrentligheter.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

oddvar_kjempebra skrev: ons feb 15, 2023 9:51 am
Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 9:10 am Ordet "massiv" brukes litt vel mye for tida. Det irriterer jeg meg litt over.
Ja, det er helt sinnsykt.
Ironisk?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Karatel skrev: ons feb 15, 2023 10:20 am
oddvar_kjempebra skrev: ons feb 15, 2023 9:51 am
Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 9:10 am Ordet "massiv" brukes litt vel mye for tida. Det irriterer jeg meg litt over.
Ja, det er helt sinnsykt.
Ironisk?
Det skal lissom være det, si.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»