Jåleprat og språklige uvaner

Svar
Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Re: Jåleprat og språklige uvaner

Legg inn av JODDEMM »

Jaauda skrev: ons feb 15, 2023 10:36 am Den voldsomme bruken av ordet ekstremt. JT Bøe bruker det feks i annenhver setning.
Har ikke lagt så merke til det- så må kanskje begynne å høre etter? Det jeg legger mest merke til hos han er at han aldri bruker ordet mye/mykje på hans dialekt: men derimot masse
Så har du jo Johannes Høsflot Klæbo og hvor alt er så "bruttalt" :D

Gjellsimle

Legg inn av Gjellsimle »

BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 9:02 am
Karatel skrev: ons feb 15, 2023 8:14 am
Har du også prøvd å knyte skoene dine?
*glise*

Jeg foretrekker å knyte skolissene - eller skoreimene. Jeg ser forresten at dinordbok.no opererer med både "å knyte" og "å knytte". Derimot har jeg hverken sett eller hørt noen bruke dinordboks preteritumform på "å knyte" - nemlig "knøyt". Men jeg benekter ikke at forma finnes; heller ikke at den blir benytta - jeg har bare ikke opplevd det (og jeg bruker knyte i min dialekt).

Mvh

BE
På min dialekt sier man "knaut" Jeg knaut, mens han.....

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Uttrykkene "Ut av komfortsonen" og å "begynne fra scratch"- huff de er jeg lei av!

Og hva har skjedd med ordet Jernbane?

* Jernbanestasjon har blitt til togstasjon
* Jernbane har blitt til togbane. Kalte det selv togbane da jeg var liten og ikke fikk til å si jernbane 😀
* Og "alt" rundt jernbanen skal ha ordet tog i seg tydeligvis: planovergang har jeg hørt omtalt som en "togskinneovergang" (hjelp oss alle! :-D)

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Det er utrolig mange som ikke vet forskjell på bunker og bunkers.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

fargerik skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am
Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 10:31 am Overdreven bruk av engelske ord og uttrykk i dagligtalen er og noe som kan medføre spasmer og lignende fra undertegnede. Nekter derfor å oppgi eksempler.
Jeg henger meg ikke så veldig mye opp i språksnygger, litt syns jeg man kan tåle.
Det er noe annet når jeg ser på TV. Da sliter jeg med indre ro når folk i debatter, intervjuer og lignende starter alle setninger med "NEEEEEEEEEEEEEEEI"..... eller bruker tenketiden mellom hver setning de skal si med å fylle tenketiden med "EEEEEEEEEEEEE"
Ellers går det bra. Sa brura.
Børge, eeee, Brende....!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Kalle73 skrev: ons feb 15, 2023 9:03 am
BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 8:56 am
Kalle73 skrev: ons feb 15, 2023 8:04 am
....troEN på mennesket..."

Hilsen pedant
...kan man godt si - og man kan også si "en generell tro (i ub. form) på mennesket" - hvilket også innebærer at man kan sløyfe "generell" - og man kan sløyfe "en. Dermed så bli man stående med "tro på mennesket". Sml. f. eks. med "Har du tro på mennesket?".

Mvh

BE
Men det du ev får tilbake er din tro på mennesket.... jfr bestemt form entall.
Min tro på mennesket er noe ... hm ... begrensa.

Mvh

BE

Everenga

Legg inn av Everenga »

Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 10:31 am Overdreven bruk av engelske ord og uttrykk i dagligtalen er og noe som kan medføre spasmer og lignende fra undertegnede. Nekter derfor å oppgi eksempler.
Whatever buddy ;)

Everenga

Legg inn av Everenga »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
2. Altfor mye særskriving av ord som skulle vært samskrevet.
3. Utstrakt bruk av muntlige "støtteord/støtteuttrykk". Type "lissom", "ja", "sant" eller "ikke sant" i slutten av setninger, "hva skal jeg si", "holdt jeg på å si", "på en måte".........
4. Ekstremt overdreven bruk av emojis.
5. Forholdsisme
5 punkter uten å inkludere den Fredrikstad l'en som nå er overalt? Unger langt opp i Holmenkollåsen går rundt og høres ut som revyfiguren Raymon'. Skandaløst si.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: ons feb 15, 2023 9:37 am
Jeg har da hørt preteritumformen «knaut», jeg har sikkert sagt det selv også, «æ knaut skoan».
Om jeg skulle formulere meg på østkant-oslosk - så ville jeg sagt (og skrevet) knøt. Men det er mulig vi her har å gjøre med to varianter av samme verb - "han knøt seg sammen" - man ville trolig aldri si "han knyttet seg sammen"; det blir ikke helt samme betydning - LISSOM...


Mvh

BE
purist som tidvis er ute og sykler

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt", ei heller denne pussige bruken av ordet "si" etter alt man måtte ha på hjertet.

"Skal på byen en tur, si!"
"Alt var bedre før, si!"
"Må i fjøset og melke kuene, si!"


Grøss & Gru.
Er ikke det en Grenlandsgreie?

Mvh

BE

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Det som irriterer meg er behovet for og lage nye ord og forkortelser...

Sitter på discord daglig og gremmes...

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:57 am
Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt", ei heller denne pussige bruken av ordet "si" etter alt man måtte ha på hjertet.

"Skal på byen en tur, si!"
"Alt var bedre før, si!"
"Må i fjøset og melke kuene, si!"


Grøss & Gru.
Hvor brukes dette? På Nordvestlandet har vi jo bruk av "shø/sjø" på omtrent samme måte.
Som jeg nevnte til Boccherine lurer jeg på om det ikke er en Grenlandsgreie - men som mange uvaner, sprer den seg nok. Egentlig har jeg en mistanke om at det er en forvanskning (dvs. forenkling) av "altså" - som Club7-sosiolekten: "asse", "esse" eller bare "se" - og da er jo vein kort til "si".

Jeg har forresten hørt en historie fra Club7-tida - og for alt jeg vet, kan den være sann: Dette foregikk på 70-tallet, og en av de mer eller mindre faste gjestene der bodde i en eldre villa, og hadde fått seg familie og allting - bl. a. en sønn på fem-seks år. En dag kom guttungen slentrende - rimelig avslappa - inn på kjøkkenet der faren befant seg, og kom med følgende beskjed:

"Dø - gammer'n! Det henger en fyr ne'ppå gjerdet og vi' preike me' rei, esse!"

Så - ting kan nok spre seg, ja...

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 10:31 am Overdreven bruk av engelske ord og uttrykk i dagligtalen er og noe som kan medføre spasmer og lignende fra undertegnede. Nekter derfor å oppgi eksempler.
Men veit du kå tjyru-bræe betyr?

Heil' onnstakk?

Mvh

BE

P. S. Du fæ sjå etté kår e kjøm frå - ved profilbildé mine.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jaauda skrev: ons feb 15, 2023 10:36 am
Den voldsomme bruken av ordet ekstremt.
Takk - da slapp jeg å nevne det. Bruken av ekstremt er ekstremt overdrevet.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am Jeg har et inntrykk av at vestlendinger og spesielt folk fra bergenskanten bruker "sant" eller "ikke sant" ganske ofte i slutten av setninger når de snakker. Flere som har opplevd det samme?
Det med Bergen - vet du - eller noen andre - når "fjøs" annammet hankjønn på bergensk? For edru mennesker er jo fjøs intetkjønn!

Mvh

BE

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt", ei heller denne pussige bruken av ordet "si" etter alt man måtte ha på hjertet.

"Skal på byen en tur, si!"
"Alt var bedre før, si!"
"Må i fjøset og melke kuene, si!"


Grøss & Gru.
Ja, når kom dette inn i språket - egentlig, hørte det vel for en 10-15 år siden her i Oslo første gang. Forstod jo hva som ble ment, men har aldri fått meg til å bruke det selv - og det er ikke så mye brukt lengre som det var, er mitt inntrykk.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am Jeg har et inntrykk av at vestlendinger og spesielt folk fra bergenskanten bruker "sant" eller "ikke sant" ganske ofte i slutten av setninger når de snakker. Flere som har opplevd det samme?
"Sant" er innarbeidet i bergensk.

"Ikkje sant" brukes i alle fall veldig mye der jeg kommer fra - grensen Sunnmøre/Romsdal. Bruker det en hel del selv - da i veldig kortform som svar når noen sier noe - "ikkjesant...". Det blir da mer som et fyllord, eller en overgang til det jeg skal si, når den andre har snakket ferdig - f.eks. i stedet for "nettopp" og lignende.

Da vi fikk en ny kollega fra Ulsteinvik for noen år la folk merke til at han sa "IKKJE SANT!" hver gang han var enig med sistnevnte taler. Han brukte det altså på en litt annen måte, mer som en kraftig understrekelse i betydningen "ja, jeg er helt enig!"

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det som jeg synes er en uvane, veldig stygg uvane, er dette å blande engelske uttrykk inn i vanlig tale. Jeg kan forstå at man bruker det i enkelte settinger, det har man jo alltid gjort - f.eks. ord som "ok" og lignende. Men nå tar jo det helt overhånd, på linje med disse ish-endingene. Det verste her er jo at det typisk også er ord, uttrykk og vendinger som typisk er hente fra amerikansk populærkultur, som tyter ut alle plasser.

Ellers har jeg litt småting som jeg liker å pirke på i jobbsammenheng. På det skriftlige er det særlig to ord jeg synes skiller de som virkelig kan og forstår og de som bare tror de kan...

... det er ordene "klokkertro" og "kjølvannet" - disse er ganske selvforklarende, gitt opphavet - men svært kjenner ikke konteksten og skriver derfor i stedet "klokketro" og "kjølevanet" - for så vidt er jo det ikke så på viddene galt det heller, for det høres jo ikke galt ut å ha tro på at en klokke kan gå riktig eller at noe kan følge etter kjølevann, men det er altså en klokker det er snakk om og vannet etter kjølen på en båt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Nordmenn som prater svorsk på svensk tv er noe av det jeg gremmes mest over. Senest presentert ved Martha Louise av alle.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Karatel skrev: ons feb 15, 2023 9:37 am Jeg har da hørt preteritumformen «knaut», jeg har sikkert sagt det selv også, «æ knaut skoan». Men nå sier jeg «knytte skoan» , ikke «skoene», for det er knot. Jeg sier heller ikke «har lugge» og «har sutte», men «har ligge» og har sitte.»
Jeg sier "knøyt" skoan. Og jeg kunne ikke funnet på å sagt "sittet" eller "ligget". Det blir logge og sotte. Eks. Jeg har logget i hele natt, eller nå har jeg sotte så lenge at jeg vil ligg litt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt"
Dette idiotiske ordet blir kun brukt for å genere klikk. Og det er ikke sjeldent jeg klikker når jeg ser ordet. Det første som gikk vira...verden rundt av et opptak, må vel være han som reparerte vaskemaskinen. Den ble kopiert fra kassett til kasset til kasset til...osv. Alle hadde hørt den, og det var på slutten av 80 tallet.

Everenga

Legg inn av Everenga »

BlackEagle skrev: fre feb 17, 2023 8:17 pm
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am Jeg har et inntrykk av at vestlendinger og spesielt folk fra bergenskanten bruker "sant" eller "ikke sant" ganske ofte i slutten av setninger når de snakker. Flere som har opplevd det samme?
Det med Bergen - vet du - eller noen andre - når "fjøs" annammet hankjønn på bergensk? For edru mennesker er jo fjøs intetkjønn!

Mvh

BE
Faren min var fra søndre Valdres og i hjembygda hans var det et fjøs - fjøsen. Bare for virkelig å lage rot.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

BBQsaus skrev: ons feb 15, 2023 9:58 am Avslutte setninger med "da",
Tror for min del jeg har et forbedringspotensiale akkurat der.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

fargerik skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am eller bruker tenketiden mellom hver setning de skal si med å fylle tenketiden med "EEEEEEEEEEEEE"
Satan, jeg fyrer meg opp over slikt. Tidligst i dag var det en nisselaidd som skulle spørre Støre om noe. "Og da har vi Jonas EEE Gahreee Støre her".

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Relevant opplæring av fremmedord av Adolf Hupp. F.eks. Kefir. Kefir melk, kefir ikke kaffe.


Henningsen

Legg inn av Henningsen »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 10:41 am Jeg har et inntrykk av at vestlendinger og spesielt folk fra bergenskanten bruker "sant" eller "ikke sant" ganske ofte i slutten av setninger når de snakker. Flere som har opplevd det samme?
Ja, dette bruker de omtrent hele tiden. Fryktelig irriterende. Helt uutholdelig i kombinasjon med skarring og deres fullstendig feilaktige bruk av -en endelser.
Jeg lar meg heller slå med en stokk enn å høre på dette en hel dag.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Åomaigååååd
Her var det masse bra å lese gitt


Djiiises

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Knaberaps skrev: fre feb 17, 2023 8:49 pm
Boccherini skrev: ons feb 15, 2023 9:48 am Kan ikke fordra at ting går "viralt"
Dette idiotiske ordet blir kun brukt for å genere klikk. Og det er ikke sjeldent jeg klikker når jeg ser ordet. Det første som gikk vira...verden rundt av et opptak, må vel være han som reparerte vaskemaskinen. Den ble kopiert fra kassett til kasset til kasset til...osv. Alle hadde hørt den, og det var på slutten av 80 tallet.
Har opptak av det fortsatt. Ganske dårlig lyd, men var ganske fornøyelig å høre på for en tenåring.
Mannen er vel i fra Saltdal

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
2. Altfor mye særskriving av ord som skulle vært samskrevet.
3. Utstrakt bruk av muntlige "støtteord/støtteuttrykk". Type "lissom", "ja", "sant" eller "ikke sant" i slutten av setninger, "hva skal jeg si", "holdt jeg på å si", "på en måte".........
4. Ekstremt overdreven bruk av emojis.
5. Forholdsisme
Som? Fjøsbonden en gang sa:" Om det er et ord som skal særskrives, må det jo være sær skrive"

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Elgen skrev: fre feb 17, 2023 11:56 pm Har opptak av det fortsatt. Ganske dårlig lyd, men var ganske fornøyelig å høre på for en tenåring.
Mannen er vel i fra Saltdal
Ligger ute på tuben i varierende kvalitet. Det er blitt brukt flere lydforbedringer, og man må lete etter den beste, så jeg avstår fra å linke. Fra Saltdalen, ja. Og han var ikke mye blid da opptaket spredte seg. Leste et kort intervju med han at dette var ikke mye artig. "Jeg er bussjåfør og alle kjenner meg helt til ut Bodø. Nei, jeg vil ikke ha mer jævelskap med det der"

Og da han ble spurt om hans evner til å banne: "– Da har du ikke møtt de rette karene. Jeg blir bare smågutt i forhold."

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»