Jåleprat og språklige uvaner

Svar
Henningsen

Re: Jåleprat og språklige uvaner

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: lør feb 18, 2023 2:43 pm
Henningsen skrev: ons feb 15, 2023 9:09 am
KongOlav2 skrev: ons feb 15, 2023 9:06 am Topp 5 språklige uvaner (både muntlig og skriftlig):

1. Manglende evne til å uttale kj-lyden.
Denne kan bli spesielt klein om man skal omtale kollisjon med en rekke biler involvert. 😅
Det har faktisk blitt sagt på selveste Dagsrevyen. Etter det ble hun så bevisst på Kj-lyden at hun sa Karl Eirik Kjøtt-Pedersen.
:lol: :lol: Herlig, det var jeg ikke klar over. Burde jo vært laget en meme av.
Hysterisk artig

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Henningsen skrev: lør feb 18, 2023 3:12 pm
kytec skrev: lør feb 18, 2023 2:43 pm
Henningsen skrev: ons feb 15, 2023 9:09 am

Denne kan bli spesielt klein om man skal omtale kollisjon med en rekke biler involvert. 😅
Det har faktisk blitt sagt på selveste Dagsrevyen. Etter det ble hun så bevisst på Kj-lyden at hun sa Karl Eirik Kjøtt-Pedersen.
:lol: :lol: Herlig, det var jeg ikke klar over. Burde jo vært laget en meme av.
Hysterisk artig
Mener å huske at hun var på Lindas Språsjov og snakket om det og at jeg hørte det på radioen på vei hjem fra jobb (hadde lenge lurt på om noen kom til å si det pga av ungdommens problemer med kj-lyden), holdt på å kjøre av veien da det først kom.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

kytec skrev: lør feb 18, 2023 4:13 pm
Henningsen skrev: lør feb 18, 2023 3:12 pm
kytec skrev: lør feb 18, 2023 2:43 pm

Det har faktisk blitt sagt på selveste Dagsrevyen. Etter det ble hun så bevisst på Kj-lyden at hun sa Karl Eirik Kjøtt-Pedersen.
:lol: :lol: Herlig, det var jeg ikke klar over. Burde jo vært laget en meme av.
Hysterisk artig
Mener å huske at hun var på Lindas Språsjov og snakket om det og at jeg hørte det på radioen på vei hjem fra jobb (hadde lenge lurt på om noen kom til å si det pga av ungdommens problemer med kj-lyden), holdt på å kjøre av veien da det først kom.
Godt du holdt deg på veien da👍

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Når det gjelder skriftlig norsk irriterer jeg meg grønn over leserinnlegg som starter "Vi må snakke om.... " og/eller avslutter med: "Ferdig snakka".

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Og det er mer. Slett ikke alle holder rede på forskjellen mellom DA og NÅR. Jeg mener - det kan være slik at en stor del av befolkninga med eller uten forsett og vond vilje har glemt - eller lagt vekt på å glemme - et ord de aller fleste av oss trolig lærte på skolen; nemlig fremmedordet grammatikk, samt hva det betyr og innebærer. Men jeg er hverken (ja, jeg insisterer på å skrive hverken med "h") særlig glup eller har noen form for utdannelse etter ungdomsskolen - men til og med jeg har jo både lært, skjønt og husket det -så hvorfor og hvordan i all verden er det blitt så himla vanskelig å holde rede på DA og NÅR???

Moglé vet-løysing

BE

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

NRK Dax 18 har lagt sin elsk på en ung blond økonom fra Handelsbanken. Hun har ikke særlig tyngde fra før, og det blir enda mindre tyngde når hun sier "....den økonomiske veksten i Sjina."
Sist redigert av DoktorS den lør feb 18, 2023 11:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg sliter når folk ikke kan forskjell på hvem og hvilken, kj-lyd og slenger rundt seg med enten kebabnorsk eller 50% engelsk

Nullen

Legg inn av Nullen »

Hver gang noen bruker utrykket «jeg ble tatt på senga» så smiler jeg barnslig til meg selv :D
Selv Google kan ikke forklare meg hvor dette geniale(?) utrykket kommer fra :)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Queenie skrev: lør feb 18, 2023 10:40 pm Jeg sliter når folk ikke kan forskjell på hvem og hvilken, kj-lyd og slenger rundt seg med enten kebabnorsk eller 50% engelsk
Og jeg mener helt ærlig at Christina Vukicevic Demidov løper fort og kan hoppe over hekker -

men vi trenger vel ikke akkurat henne til å kommentere friidrett.

Mvh

BE
og denne gangen var alt " nesten" - også ved klare riv, og det heter enten bare "nesten" eller "så nær" - men ikke ei vettløs blanding

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 7:18 am "Brette opp ARMENE"???????

Kan noen fortelle meg hvordan man får til dét - sjøl om man aldri så mye er idrettsutøver eller bedriftsleder?

Jeg har forsøkt å lukke øynene og se for meg hvordan man skal gå fram, og jeg har forsøkt flere ganger med mine egne armer - men arme meg får det ikke til! Så - det ville vært fint om noen kunne foretatt en liten revisjon av norskundervisninga i grunnskolen (jeg kan ikke se for meg at det har noe for seg å starte med hjemmene - det er nok for seint allerede)!

Grinete hilsen

BE
Hva mener Aftenposten med dette?

" Som følge av globale oppvarming, ser vi store skifter i hvordan årstidene forløper seg."

Her må da årstidene være helt uskyldige, den globale oppvarming er ikke deres skyld.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 9:10 am Ordet "massiv" brukes litt vel mye for tida. Det irriterer jeg meg litt over.
Verre med alt som er "ekstremt" nå for tida :)

Edit: Sorry, ser det er nevnt her allerede.
Sist redigert av pfrog567 den søn feb 19, 2023 8:29 pm, redigert 1 gang totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

BBQsaus skrev: ons feb 15, 2023 9:58 am Avslutte setninger med "da", på samme måte som "på en måte.." og "liksom", og bruker dette i annenhver setning.
- Jeg syns jo på en måte at røyking ikke er så kult lenger.. DA
- Det er jo liksom litt rart når folk syns det er godt å røyke.. DA
Og mange avslutter med.. "vet du".. Nei, det vet jeg ikke :)

Slik som amerikanerne: "You know", hele tiden :)

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

pfrog567 skrev: søn feb 19, 2023 8:21 pm
Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 9:10 am Ordet "massiv" brukes litt vel mye for tida. Det irriterer jeg meg litt over.
Verre med alt som er "ekstremt" nå for tida :)
Jeg synes det er ille med alle som "gliser".

Vi blir vist et bilde av en pen ung dame med et vakker smil og i teksten leser vi at hun gliser. Grøss og gru.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Karatel skrev: søn feb 19, 2023 8:28 pm
pfrog567 skrev: søn feb 19, 2023 8:21 pm
Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 9:10 am Ordet "massiv" brukes litt vel mye for tida. Det irriterer jeg meg litt over.
Verre med alt som er "ekstremt" nå for tida :)
Jeg synes det er ille med alle som "gliser".

Vi blir vist et bilde av en pen ung dame med et vakker smil og i teksten leser vi at hun gliser. Grøss og gru.
Ja, det er visst slutt på "smiler".

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

«Deler gladnyhet»

Da er det en eller annen kjendis som er gravid.


Spesielt «artig» er dette når det er en mannlig kjendis det er snakk om og at han «venter barn»

«Nei det er det kona/dama hans som gjør» sier jeg til meg selv 😀


Og så er det jo disse tilfellene hvor det er bilde av paret som skal bli foreldre og hvor man oppriktig lurer på hvem av dem som er kjendisen? 😁 (ikke at dette siste har så mye med språk å gjøre men)

fargerik

Legg inn av fargerik »

pfrog567 skrev: søn feb 19, 2023 8:28 pm
BBQsaus skrev: ons feb 15, 2023 9:58 am Avslutte setninger med "da", på samme måte som "på en måte.." og "liksom", og bruker dette i annenhver setning.
- Jeg syns jo på en måte at røyking ikke er så kult lenger.. DA
- Det er jo liksom litt rart når folk syns det er godt å røyke.. DA
Og mange avslutter med.. "vet du".. Nei, det vet jeg ikke :)

Slik som amerikanerne: "You know", hele tiden :)
Huff, ja! "You know" kan gå meg på nervene når de verste tar fullstendig av. You know...sa brura, vettu.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Hva i svarte granskauen er dette for no'?

Stemmen til nyheter for døve på Nrk 16.05.23 kl. 17:45 uttaler nachspiel som

NÆSJSJPIL?

Nøyaktig NÅR i huleste ble tysk "anglifisert"?????????????????????????? Lærer ikke folk noe som helst lenger? Til og med jeg - helt uten utdannelse ut over ungdomsskolen - vet hvordan det der skal uttales! Kjære vene...

Mvh

BE
ikke så rent lite betutta

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: tir mai 16, 2023 5:52 pm Hva i svarte granskauen er dette for no'?

Stemmen til nyheter for døve på Nrk 16.05.23 kl. 17:45 uttaler nachspiel som

NÆSJSJPIL?

Nøyaktig NÅR i huleste ble tysk "anglifisert"?????????????????????????? Lærer ikke folk noe som helst lenger? Til og med jeg - helt uten utdannelse ut over ungdomsskolen - vet hvordan det der skal uttales! Kjære vene...

Mvh

BE
ikke så rent lite betutta
Nå må du huske at alt, absolutt alt som ikke er norsk, er engelsk. Du har vel hørt om Teneriff, lasanj, chili con carn, blinis og andre merkverdigheter?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: tir mai 16, 2023 5:59 pm
BlackEagle skrev: tir mai 16, 2023 5:52 pm Hva i svarte granskauen er dette for no'?

Stemmen til nyheter for døve på Nrk 16.05.23 kl. 17:45 uttaler nachspiel som

NÆSJSJPIL?

Nøyaktig NÅR i huleste ble tysk "anglifisert"?????????????????????????? Lærer ikke folk noe som helst lenger? Til og med jeg - helt uten utdannelse ut over ungdomsskolen - vet hvordan det der skal uttales! Kjære vene...

Mvh

BE
ikke så rent lite betutta
Nå må du huske at alt, absolutt alt som ikke er norsk, er engelsk. Du har vel hørt om Teneriff, lasanj, chili con carn, blinis og andre merkverdigheter?
:lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: tir mai 16, 2023 5:52 pm Hva i svarte granskauen er dette for no'?

Stemmen til nyheter for døve på Nrk 16.05.23 kl. 17:45 uttaler nachspiel som

NÆSJSJPIL?

Nøyaktig NÅR i huleste ble tysk "anglifisert"?????????????????????????? Lærer ikke folk noe som helst lenger? Til og med jeg - helt uten utdannelse ut over ungdomsskolen - vet hvordan det der skal uttales! Kjære vene...

Mvh

BE
ikke så rent lite betutta
Husker jeg feil eller var det i sin tid en norsk fotballspiller som het Sigurd Røsjfeld?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Karatel skrev: lør mai 20, 2023 10:18 am
BlackEagle skrev: tir mai 16, 2023 5:52 pm Hva i svarte granskauen er dette for no'?

Stemmen til nyheter for døve på Nrk 16.05.23 kl. 17:45 uttaler nachspiel som

NÆSJSJPIL?

Nøyaktig NÅR i huleste ble tysk "anglifisert"?????????????????????????? Lærer ikke folk noe som helst lenger? Til og med jeg - helt uten utdannelse ut over ungdomsskolen - vet hvordan det der skal uttales! Kjære vene...

Mvh

BE
ikke så rent lite betutta
Husker jeg feil eller var det i sin tid en norsk fotballspiller som het Sigurd Røsjfeld?
Navnet skjemmer ingen, tror jeg det heter i et gammelt, norsk ordtak.
Dog var det vel en dame som het Kitty Fitte?
Jeg skal forøvrig på harrytur straks. Er det noen i våre dager som døper sitt barn og gir barnet navnet Harry?
Eller Arne?

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

fargerik skrev: lør mai 20, 2023 10:22 am

Dog var det vel en dame som het Kitty Fitte?
Var det kona til denne mannen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Kuk

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Luna_mendax skrev: lør mai 20, 2023 10:26 am
fargerik skrev: lør mai 20, 2023 10:22 am

Dog var det vel en dame som het Kitty Fitte?
Var det kona til denne mannen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Kuk
Nei, det var Kitty Grande i Rinnan-banden.

"Kitty Margarete Grande (født Kitty Margrete Sørensen 22. mars 1919 i Strinda, senere gift Lorange, Grande og Fitte, død 26. januar 1999 i Stockholm) var en norsk agent og provokatør for den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig og medlem av Henry Rinnans Sonderabteilung Lola fra juni til desember 1942."

https://no.wikipedia.org/wiki/Kitty_Grande

fargerik

Legg inn av fargerik »

Luna_mendax skrev: lør mai 20, 2023 10:26 am
fargerik skrev: lør mai 20, 2023 10:22 am

Dog var det vel en dame som het Kitty Fitte?
Var det kona til denne mannen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Kuk
HAHAHAHAHAHA!!
Takker. Tommel gitt for dagens første ekte latterkule.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

fargerik skrev: lør mai 20, 2023 10:45 am
Luna_mendax skrev: lør mai 20, 2023 10:26 am
fargerik skrev: lør mai 20, 2023 10:22 am

Dog var det vel en dame som het Kitty Fitte?
Var det kona til denne mannen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Kuk
HAHAHAHAHAHA!!
Takker. Tommel gitt for dagens første ekte latterkule.
Satt sammen med noen andre folk, og måtte finne på noe annet "morsomt" å si for å kamuflere at jeg satt å lo av kuk og fitte på FD :D

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

pfrog567 skrev: søn feb 19, 2023 8:21 pm
Skraevadottir skrev: ons feb 15, 2023 9:10 am Ordet "massiv" brukes litt vel mye for tida. Det irriterer jeg meg litt over.
Verre med alt som er "ekstremt" nå for tida :)

Edit: Sorry, ser det er nevnt her allerede.
Kan ikke sies for ofte, og det der er slett ikke ekstremt ofte.

Mvh

BE
Ekstreeemt lei av alt det ekstreme

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: lør mai 20, 2023 10:18 am
BlackEagle skrev: tir mai 16, 2023 5:52 pm Hva i svarte granskauen er dette for no'?

Stemmen til nyheter for døve på Nrk 16.05.23 kl. 17:45 uttaler nachspiel som

NÆSJSJPIL?

Nøyaktig NÅR i huleste ble tysk "anglifisert"?????????????????????????? Lærer ikke folk noe som helst lenger? Til og med jeg - helt uten utdannelse ut over ungdomsskolen - vet hvordan det der skal uttales! Kjære vene...

Mvh

BE
ikke så rent lite betutta
Husker jeg feil eller var det i sin tid en norsk fotballspiller som het Sigurd Røsjfeld?
Close enough!

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

fargerik skrev: lør mai 20, 2023 10:22 am
Karatel skrev: lør mai 20, 2023 10:18 am
BlackEagle skrev: tir mai 16, 2023 5:52 pm Hva i svarte granskauen er dette for no'?

Stemmen til nyheter for døve på Nrk 16.05.23 kl. 17:45 uttaler nachspiel som

NÆSJSJPIL?

Nøyaktig NÅR i huleste ble tysk "anglifisert"?????????????????????????? Lærer ikke folk noe som helst lenger? Til og med jeg - helt uten utdannelse ut over ungdomsskolen - vet hvordan det der skal uttales! Kjære vene...

Mvh

BE
ikke så rent lite betutta
Husker jeg feil eller var det i sin tid en norsk fotballspiller som het Sigurd Røsjfeld?
Navnet skjemmer ingen, tror jeg det heter i et gammelt, norsk ordtak.
Dog var det vel en dame som het Kitty Fitte?
Jeg skal forøvrig på harrytur straks. Er det noen i våre dager som døper sitt barn og gir barnet navnet Harry?
Eller Arne?
Arne da...

Mvh

BE

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Karatel skrev: lør mai 20, 2023 10:30 am
Luna_mendax skrev: lør mai 20, 2023 10:26 am
fargerik skrev: lør mai 20, 2023 10:22 am

Dog var det vel en dame som het Kitty Fitte?
Var det kona til denne mannen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Kuk
Nei, det var Kitty Grande i Rinnan-banden.

"Kitty Margarete Grande (født Kitty Margrete Sørensen 22. mars 1919 i Strinda, senere gift Lorange, Grande og Fitte, død 26. januar 1999 i Stockholm) var en norsk agent og provokatør for den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig og medlem av Henry Rinnans Sonderabteilung Lola fra juni til desember 1942."

https://no.wikipedia.org/wiki/Kitty_Grande
Var vel også kjæresten til Rinnan, Grande Fitte der altså. En utfordring for lille Rinnan. 161 cm, men det er jo ikke sikkert at alt var proposjonalt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Kalle73 skrev: ons feb 15, 2023 8:04 am
BlackEagle skrev: ons feb 15, 2023 7:27 am
Guttorm123 skrev: ons feb 15, 2023 7:24 am

"Brette opp ermene" er vel kanskje riktigere å bruke?
Javisst, og det kan da vel ikke være særlig vanskelig å skjønne! Takk for innspillet, forresten; det kan kanskje bidra til at jeg får tilbake tro på mennesket!
:D

Mvh

BE
....troEN på mennesket..."

Hilsen pedant
Nei. Bestemt form akkurat der kan ikke jeg bruke, for jeg vil gjerne ha tilbake EN ELLER ANNEN tro på mennesket. Jeg kan jo (selvfølgelig) ikke ønske meg en eller annet troEN på mennesket.

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»