Valg. Har dere bestemt dere?

Svar
daoooo

Re: Valg. Har dere bestemt dere?

Legg inn av daoooo »

Zorbeltuss skrev: ons aug 18, 2021 8:22 pm
daoooo skrev: ons aug 18, 2021 8:11 pm Du stemmer for å avslutte oljevirksomheten. Og du stemmer for å ta i mot mange ikke-vestlige flyktninger. Og du har ikke reelle svar på hvordan du skal løse utfordringene knyttet til det, kun du løst vås om grønn omstilling og integrering. Avvikling av velferdsstaten på 1-2-3.
Sverige har ikke oljevirksomhet og ganske mye mer innvandring enn oss og velferdstaten der er da fremdeles i god behold.

Et Norge som er sliter med å få tak i nok arbeidskraft fordi det blir færre og færre nordmenn i arbeidsfør alder og som sitter med avsvidde milliarder i Nordsjøen på prosjekt som nesten ikke gir noe tilbake fordi verden ikke trenger mer olje og gass er egentlig en større risiko for veldferdstaten.
Sverige er enda mer skakkjørt enn oss og problemene der kommer raskere. Jeg synes det er en dårlig sammenligning. Ikke-vestlig koster sannsynligvis over 200 mrd årlig, så at ikke-vestlig innvandring er svaret på å fylle jobbene er bare tull. Vi kan starte med å få uriktig uføre og arbeidsledige i jobb, vi er verdens sykeste land og sånn kan vi ikke holde på.

Vet ikke hvem du sikter til som sitter på avsvidde milliarder i nordsjøen. Og verden trenger så definitivt mer olje og gass i de kommen årene.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Nå slenger du ut påstander uten å dokumenter de.

daoooo

Legg inn av daoooo »

Zorbeltuss skrev: ons aug 18, 2021 10:58 pm Nå slenger du ut påstander uten å dokumenter de.
Du også i stad. Hvis du tenker på kostnaden relatert til ikke-vestlig innvandring så gjorde tidligere journalister i finansavisen Ole Asbjørn Ness og Kjell Erik Eilertsen en undersøkelse av dette rundt 2013. Tallene er nok større 8 år etter for øvrig. Dette ble selvsagt dementert og aldri publisert av noen før Eilertsen selv gikk ut på facebook etter sin tid i avisen. Selv da fikk du ikke lese dette i MMS.

https://www.rights.no/2018/11/ikke-vest ... der-arlig/

Du må gjerne rynke på nesa og mene at dette hørtes høyt ut, dette kan ikke stemme og bare ignorere det. Jeg har sett det før, spesielt blant venstresidens velgere.
Sist redigert av daoooo den ons aug 18, 2021 11:09 pm, redigert 3 ganger totalt.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Jepp, stemmer i morgen

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

daoooo skrev: ons aug 18, 2021 11:06 pm
Zorbeltuss skrev: ons aug 18, 2021 10:58 pm Nå slenger du ut påstander uten å dokumenter de.
Du også i stad. Hvis du tenker på kostnaden relatert til ikke-vestlig innvandring så gjorde tidligere journalister i finansavisen Ole Asbjørn Ness og Kjell Erik Eilertsen en undersøkelse av dette rundt 2013. Tallene er nok større 8 år etter for øvrig. Dette ble selvsagt dementert og aldri publisert av noen før Eilertsen selv gikk ut på facebook etter sin tid i avisen. Selv da fikk du ikke lese dette i MMS.

https://www.rights.no/2018/11/ikke-vest ... der-arlig/

Du må gjerne rynke på nesa og mene at dette hørtes høyt ut, dette kan ikke stemme og bare ignorere det. Jeg har sett det før, spesielt blant venstresidens velgere.
Nå linker du bare til noen andre som sa det du nettopp sa...som igjen linker til noen rapporter som sier at på lang sikt så koster innvandring Norge ikke mer enn befolkningsøkning ellers ville gjort fordi innvandrere (eller retter sagt, deres etterkommere) vil skatte like mye og få like mye i velferdsytelser som nordmenn uten innvandringsbakgrunn, integrering er dog viktig for at vi kommer dit fortest mulig.

250 milliarder fremstår dog som fantasi når du vet at statsbudsjettet er nå i 1500 milliarder, litt over 1000 i 2013. Det de derimot nevner er at befolkningsvekst betyr at den norske stat sine "fordringer" dvs oljefondet fordelt på hver enkelt minker med befolkningsøkning. Markedsverdien er idag på ca. 12000 milliarder, det er 5.3 millioner nordmenn.

Med en nettoinnvandring på 11300 så vil det si at det blir 0.2% flere å fordele oljefondet på, altså vil den delen av oljefondet som tilhører dagens nordmenn krympe med 25 milliarder, og det kan en jo anta at vil fortsette, så blir det en del kostnader ved integrering, men dersom en tar utgangspunkt i at gjennomsnittspersonen som er født i Norge og blir værende i Norge resten av livet betaler mer i skatt enn det offentlige legger ut for velferdsgoder, så vil kostnadene ved integrering betale seg inn igjen i det lange løp.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jeg har allerede forhåndsstemt. Det ble AP.

lund

Legg inn av lund »

Blir fort Ap.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

greyserpent skrev: man aug 16, 2021 8:01 pm Jeg stemmer Rødt, for å holde Støre i ørene, slik at AP ikke kjører for mye Høyre-politikk.

Uansett så er alt bedre enn skvælet man har per i dag.
Med Sp fall på meningsmålingene kan vi få noe jeg ikke trodde var mulig. Rødt kommer i regjering.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kjenner at jeg blir mer og mer usikker på om man skal stemme taktisk eller blankt. Tror det drøyes til selve valgdagen, eventuelt siste dag med forhåndsstemming.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Rødt kommer ikke i regjering, det kan du være helt sikker på. Rødt har en CV som ikke tåler dagslys

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

ulefos skrev: man aug 23, 2021 11:43 am Rødt kommer ikke i regjering, det kan du være helt sikker på. Rødt har en CV som ikke tåler dagslys
Og du nevner i fleng?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

PerryAndre skrev: man aug 23, 2021 11:35 am
greyserpent skrev: man aug 16, 2021 8:01 pm Jeg stemmer Rødt, for å holde Støre i ørene, slik at AP ikke kjører for mye Høyre-politikk.

Uansett så er alt bedre enn skvælet man har per i dag.
Med Sp fall på meningsmålingene kan vi få noe jeg ikke trodde var mulig. Rødt kommer i regjering.
Rødt ønsker ikke å gå i regjering, men å trekke regjeringen lenger til venstre.

AP er omtrent identisk med Høyre: null arbeavgift og knapp innskjerping på skatt. Blir ikke mindre forskjeller av det pisset til AP.

ulefos

Legg inn av ulefos »

greyserpent skrev: man aug 23, 2021 11:50 am
ulefos skrev: man aug 23, 2021 11:43 am Rødt kommer ikke i regjering, det kan du være helt sikker på. Rødt har en CV som ikke tåler dagslys
Og du nevner i fleng?
som kjent stammer Rødt fra Rød Valgallianse som i all hovedsak bestod av AKPml, jeg kjenner AKPml helt fra den revolusjonsære perioden, de snakka om væpna kamp i Norge, og de store heltene var Stalin, Lenin, Marx, Engels og Mao. Man fikk ikke en AKPer til å si et negativt ord om Stalin, de støttet Mao og kulturrevolusjonen som kostet mange dyrt, både hva angår liv og helse. Senere støttet AKPml Pol Pot i Kambodsja.

det er kanskje tilstrekkelig?

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

greyserpent skrev: man aug 23, 2021 11:52 am
PerryAndre skrev: man aug 23, 2021 11:35 am
greyserpent skrev: man aug 16, 2021 8:01 pm Jeg stemmer Rødt, for å holde Støre i ørene, slik at AP ikke kjører for mye Høyre-politikk.

Uansett så er alt bedre enn skvælet man har per i dag.
Med Sp fall på meningsmålingene kan vi få noe jeg ikke trodde var mulig. Rødt kommer i regjering.
Rødt ønsker ikke å gå i regjering, men å trekke regjeringen lenger til venstre.

AP er omtrent identisk med Høyre: null arbeavgift og knapp innskjerping på skatt. Blir ikke mindre forskjeller av det pisset til AP.
Takk for rettelsen. Kom på det, når jeg leste innlegget ditt.

Jeg har ingen tro på at Rødt kan gjøre noen forskjell på ulikhet i Norge. Under de rødgrønne ble antall milliardærer fordoblet i Norge. Mens, barnefattigdommen økte med 15.000. Milliardærer kommer til når norsk økonomi går bra.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

ulefos skrev: man aug 23, 2021 12:47 pm som kjent stammer Rødt fra Rød Valgallianse som i all hovedsak bestod av AKPml, jeg kjenner AKPml helt fra den revolusjonsære perioden, de snakka om væpna kamp i Norge, og de store heltene var Stalin, Lenin, Marx, Engels og Mao. Man fikk ikke en AKPer til å si et negativt ord om Stalin, de støttet Mao og kulturrevolusjonen som kostet mange dyrt, både hva angår liv og helse. Senere støttet AKPml Pol Pot i Kambodsja.

det er kanskje tilstrekkelig?
Og FRP stemte imot sanksjoner mot Apartheid-regimet i Sør-Afrika.

Men den historien er like lite relevant for hvorvidt FRP er skikket til å sitte i regjering som historien til røttene til Rødt er nå.

Jeg tviler egentlig på at Rødt er komfortable med å gå inn i regjering selv om de sikkert er veldig interesserte i å være med i et parlamentarisk grunnlag.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Imariuz skrev: man aug 16, 2021 3:41 pm Å lære opp barnehagebarn til å støtte dette ekstreme liberale synet fra barnehagealder og gjennom hele barndommen lære dem til å hate tradisjonelle verdier handler ikke om valgfrihet, det er ren og skjær indoktrinering i god sovjet stil. Valgfrihet er det vi hadde på 70-tallet hvor folk kunne velge selv uten å risikere fengsel, men uten at dette ble fremmet som noe positivt som barnehagebarn burde velge som livsstil, og som truer Norge og vestens eksistens.
Jeg tenker du bør lese Rammeplan for Barnehage og faktisk sette deg litt inn i hvilket samfunnsmandat barnehagen har før du kommer med flere beskyldninger om at barnehager hjernevasker barn til å hate heterofile og «tradisjonelle og gode norske verdier». At man lærer opp barn til å akseptere andre for den de er kan på ingen måte sammenlignes med sovjetisk indoktrinering.

For øvrig er ikke homofili et valg av livsstil heller. Ei heller velger barn en livsstil.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Crynix skrev: man aug 23, 2021 1:58 pm
Imariuz skrev: man aug 16, 2021 3:41 pm Å lære opp barnehagebarn til å støtte dette ekstreme liberale synet fra barnehagealder og gjennom hele barndommen lære dem til å hate tradisjonelle verdier handler ikke om valgfrihet, det er ren og skjær indoktrinering i god sovjet stil. Valgfrihet er det vi hadde på 70-tallet hvor folk kunne velge selv uten å risikere fengsel, men uten at dette ble fremmet som noe positivt som barnehagebarn burde velge som livsstil, og som truer Norge og vestens eksistens.
Jeg tenker du bør lese Rammeplan for Barnehage og faktisk sette deg litt inn i hvilket samfunnsmandat barnehagen har før du kommer med flere beskyldninger om at barnehager hjernevasker barn til å hate heterofile og «tradisjonelle og gode norske verdier». At man lærer opp barn til å akseptere andre for den de er kan på ingen måte sammenlignes med sovjetisk indoktrinering.

For øvrig er ikke homofili et valg av livsstil heller.
Nå er det igjen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

ulefos skrev: man aug 23, 2021 12:47 pm
greyserpent skrev: man aug 23, 2021 11:50 am
ulefos skrev: man aug 23, 2021 11:43 am Rødt kommer ikke i regjering, det kan du være helt sikker på. Rødt har en CV som ikke tåler dagslys
Og du nevner i fleng?
som kjent stammer Rødt fra Rød Valgallianse som i all hovedsak bestod av AKPml, jeg kjenner AKPml helt fra den revolusjonsære perioden, de snakka om væpna kamp i Norge, og de store heltene var Stalin, Lenin, Marx, Engels og Mao. Man fikk ikke en AKPer til å si et negativt ord om Stalin, de støttet Mao og kulturrevolusjonen som kostet mange dyrt, både hva angår liv og helse. Senere støttet AKPml Pol Pot i Kambodsja.

det er kanskje tilstrekkelig?
Nei, det er bare dumt og usaklig.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Crynix skrev: man aug 23, 2021 1:58 pm
Imariuz skrev: man aug 16, 2021 3:41 pm Å lære opp barnehagebarn til å støtte dette ekstreme liberale synet fra barnehagealder og gjennom hele barndommen lære dem til å hate tradisjonelle verdier handler ikke om valgfrihet, det er ren og skjær indoktrinering i god sovjet stil. Valgfrihet er det vi hadde på 70-tallet hvor folk kunne velge selv uten å risikere fengsel, men uten at dette ble fremmet som noe positivt som barnehagebarn burde velge som livsstil, og som truer Norge og vestens eksistens.
Jeg tenker du bør lese Rammeplan for Barnehage og faktisk sette deg litt inn i hvilket samfunnsmandat barnehagen har før du kommer med flere beskyldninger om at barnehager hjernevasker barn til å hate heterofile og «tradisjonelle og gode norske verdier». At man lærer opp barn til å akseptere andre for den de er kan på ingen måte sammenlignes med sovjetisk indoktrinering.

For øvrig er ikke homofili et valg av livsstil heller. Ei heller velger barn en livsstil.
At voksne mennesker skal bestemme hvem andre blir glad i... da er det helsvart.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Zorbeltuss skrev: man aug 23, 2021 1:57 pm
ulefos skrev: man aug 23, 2021 12:47 pm som kjent stammer Rødt fra Rød Valgallianse som i all hovedsak bestod av AKPml, jeg kjenner AKPml helt fra den revolusjonsære perioden, de snakka om væpna kamp i Norge, og de store heltene var Stalin, Lenin, Marx, Engels og Mao. Man fikk ikke en AKPer til å si et negativt ord om Stalin, de støttet Mao og kulturrevolusjonen som kostet mange dyrt, både hva angår liv og helse. Senere støttet AKPml Pol Pot i Kambodsja.

det er kanskje tilstrekkelig?
Og FRP stemte imot sanksjoner mot Apartheid-regimet i Sør-Afrika.

Men den historien er like lite relevant for hvorvidt FRP er skikket til å sitte i regjering som historien til røttene til Rødt er nå.

Jeg tviler egentlig på at Rødt er komfortable med å gå inn i regjering selv om de sikkert er veldig interesserte i å være med i et parlamentarisk grunnlag.
jeg syns hverken Rødts eller FRPs historie er irrelevant, mens FRP alltid har vært et populistparti så har Rødt også lagt seg på den linja, og ingen av dem har en klimapolitikk som vil gjøre noen positiv forskjell

ulefos

Legg inn av ulefos »

greyserpent skrev: man aug 23, 2021 2:05 pm
ulefos skrev: man aug 23, 2021 12:47 pm
greyserpent skrev: man aug 23, 2021 11:50 am

Og du nevner i fleng?
som kjent stammer Rødt fra Rød Valgallianse som i all hovedsak bestod av AKPml, jeg kjenner AKPml helt fra den revolusjonsære perioden, de snakka om væpna kamp i Norge, og de store heltene var Stalin, Lenin, Marx, Engels og Mao. Man fikk ikke en AKPer til å si et negativt ord om Stalin, de støttet Mao og kulturrevolusjonen som kostet mange dyrt, både hva angår liv og helse. Senere støttet AKPml Pol Pot i Kambodsja.

det er kanskje tilstrekkelig?
Nei, det er bare dumt og usaklig.
du spurte om jeg kunne gi et resyme at Rødts CV, det fikk du og nå sier du at CVen er usaklig, det kan du gjerne mene, men den er i alle fall sann

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

ulefos skrev: man aug 23, 2021 2:31 pm og ingen av dem har en klimapolitikk som vil gjøre noen positiv forskjell
Hva mener du med positiv forskjell?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

ulefos skrev: man aug 23, 2021 2:35 pm
greyserpent skrev: man aug 23, 2021 2:05 pm
ulefos skrev: man aug 23, 2021 12:47 pm
som kjent stammer Rødt fra Rød Valgallianse som i all hovedsak bestod av AKPml, jeg kjenner AKPml helt fra den revolusjonsære perioden, de snakka om væpna kamp i Norge, og de store heltene var Stalin, Lenin, Marx, Engels og Mao. Man fikk ikke en AKPer til å si et negativt ord om Stalin, de støttet Mao og kulturrevolusjonen som kostet mange dyrt, både hva angår liv og helse. Senere støttet AKPml Pol Pot i Kambodsja.

det er kanskje tilstrekkelig?
Nei, det er bare dumt og usaklig.
du spurte om jeg kunne gi et resyme at Rødts CV, det fikk du og nå sier du at CVen er usaklig, det kan du gjerne mene, men den er i alle fall sann
Du ga en resyme på et helt annet parti. Usaklig og idiotisk. Og barnslig av deg å late som du ikke forsto hva jeg mente.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

ulefos skrev: man aug 23, 2021 2:31 pm
Zorbeltuss skrev: man aug 23, 2021 1:57 pm
ulefos skrev: man aug 23, 2021 12:47 pm som kjent stammer Rødt fra Rød Valgallianse som i all hovedsak bestod av AKPml, jeg kjenner AKPml helt fra den revolusjonsære perioden, de snakka om væpna kamp i Norge, og de store heltene var Stalin, Lenin, Marx, Engels og Mao. Man fikk ikke en AKPer til å si et negativt ord om Stalin, de støttet Mao og kulturrevolusjonen som kostet mange dyrt, både hva angår liv og helse. Senere støttet AKPml Pol Pot i Kambodsja.

det er kanskje tilstrekkelig?
Og FRP stemte imot sanksjoner mot Apartheid-regimet i Sør-Afrika.

Men den historien er like lite relevant for hvorvidt FRP er skikket til å sitte i regjering som historien til røttene til Rødt er nå.

Jeg tviler egentlig på at Rødt er komfortable med å gå inn i regjering selv om de sikkert er veldig interesserte i å være med i et parlamentarisk grunnlag.
jeg syns hverken Rødts eller FRPs historie er irrelevant, mens FRP alltid har vært et populistparti så har Rødt også lagt seg på den linja, og ingen av dem har en klimapolitikk som vil gjøre noen positiv forskjell
Det er SV, MDG, Rødt og Venstre som kommer best ut i Naturvernforbundets partiguide. Det er ikke mye som skiller SV, MDG og Rødt på topp, og Venstre følger ikke langt etter de tre.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Malacay skrev: man aug 23, 2021 4:35 pm
Det som skiller Venstre fra de andre er at Venstre faktisk skjønner at man må ha et næringsliv for å få ting til å gå rundt.
Håper flere skjønner dette etter hvert. Selv om det er mye enklere å bare følge partiene som roper ut populistiske slagord. Veldig deilig å bare si at vi skal ta fra de rike og gi til de fattige og slutte med olje.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Lew_Ashby skrev: man aug 23, 2021 4:39 pm
Malacay skrev: man aug 23, 2021 4:35 pm
Det som skiller Venstre fra de andre er at Venstre faktisk skjønner at man må ha et næringsliv for å få ting til å gå rundt.
Håper flere skjønner dette etter hvert. Selv om det er mye enklere å bare følge partiene som roper ut populistiske slagord. Veldig deilig å bare si at vi skal ta fra de rike og gi til de fattige og slutte med olje.
Venstre vil også slutte med oljeleting, så da skjønner de vel seg ikke på næringsliv de heller da.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Folk_flesk skrev: man aug 23, 2021 4:53 pm
Lew_Ashby skrev: man aug 23, 2021 4:39 pm
Malacay skrev: man aug 23, 2021 4:35 pm
Det som skiller Venstre fra de andre er at Venstre faktisk skjønner at man må ha et næringsliv for å få ting til å gå rundt.
Håper flere skjønner dette etter hvert. Selv om det er mye enklere å bare følge partiene som roper ut populistiske slagord. Veldig deilig å bare si at vi skal ta fra de rike og gi til de fattige og slutte med olje.
Venstre vil også slutte med oljeleting, så da skjønner de vel seg ikke på næringsliv de heller da.
Takk for opplysningen, tenker samtlige her inne vet om dette. Men ja, det er som jeg har nevnt her inne en av få saker som gjorde at jeg vurderte andre partier enn Venstre i år. Endte allikevel på Venstre, da jeg ikke ser noen andre partier som er mulig å stemme på ved årets valg.

Tror for øvrig at V vil kunne komme til et mer fornuftig standpunkt mtp avviklingen av oljeleting- og produksjon etter hvert. Det er helt ufattelig svakt å mene at Norge skal kutte oljeleting på norsk sokkel tvert. I motsetning til de fleste andre norske partier har Venstre vist at man kan endre standpunkt basert på forskning om hva som faktisk hjelper.
Sist redigert av Lew_Ashby den man aug 23, 2021 5:05 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Bjoro33 skrev: tor aug 12, 2021 4:29 pm Snart valg. Hva slags folk har vi i forumet her? Tør dere flagge hvem dere vil gi stemmen deres til?
Min stemme går til H
Jeg aner ikke hva jeg skal stemme :?


Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Lew_Ashby skrev: man aug 23, 2021 5:01 pm
Folk_flesk skrev: man aug 23, 2021 4:53 pm
Lew_Ashby skrev: man aug 23, 2021 4:39 pm
Håper flere skjønner dette etter hvert. Selv om det er mye enklere å bare følge partiene som roper ut populistiske slagord. Veldig deilig å bare si at vi skal ta fra de rike og gi til de fattige og slutte med olje.
Venstre vil også slutte med oljeleting, så da skjønner de vel seg ikke på næringsliv de heller da.
Takk for opplysningen, tenker samtlige her inne vet om dette. Men ja, det er som jeg har nevnt her inne en av få saker som gjorde at jeg vurderte andre partier enn Venstre i år. Endte allikevel på Venstre, da jeg ikke ser noen andre partier som er mulig å stemme på ved årets valg.

Tror for øvrig at V vil kunne komme til et mer fornuftig standpunkt mtp avviklingen av oljeleting- og produksjon etter hvert. Det er helt ufattelig svakt å mene at Norge skal kutte oljeleting på norsk sokkel tvert. I motsetning til de fleste andre norske partier har Venstre vist at man kan endre standpunkt basert på forskning om hva som faktisk hjelper.
Du snakker om at Venstre skal endre standpunkt når de vedtok nei til mer oljeleting på landsmøtet for ca 3 måneder siden, uten noen interne motrøster. Hva er liksom sjansen for at de skal snu helt i denne saken på mange år? Vel, du får vente.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»