Krakk på vei i Norge

Svar
Frode57
Innlegg: 1262

Krakk på vei i Norge

Legg inn av Frode57 »

Den svake valutaen og valutaflukten som norske millionærer og milliardærer bidrar til , lukter det krakk av. Og med den dyrtidspolitikk som Vedum og Støre fører kan også lede til krakk. Derfor flykter investorer fra norske kroner.

Danske kroner har blitt et sikker sted å flykte til slik som sveitser franc er.

Norge går ei fryktelig tid i møte.

Norge har ingen troverdighet når det gjelder bankvirksomhet. Støre var med å sanerte de på 90 tallet. Spøkelset er tilbake.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Atomkrig blir en lettelse, ingenting kan være verre enn å bo i Norge i dag.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Er det en periode med god intrnettdekning i bunkersen i dag?

Everenga

Legg inn av Everenga »

Skal sies at det er lettere å grave bunkers i dansk sandstein enn norsk granitt da. Sånn sett har jo trådstarter orden på geografien i hvert fall.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Formueforum spår 10% rente og inflasjon i mange år fremover, og at vi skal opp på 40% (mot 10 nå).

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

GoingKronos skrev: tor feb 16, 2023 12:58 pm Atomkrig blir en lettelse, ingenting kan være verre enn å bo i Norge i dag.
Akk,ja...vanligvis hjelper det med Ctrl+Alt+Del.....da starter vi på nytt friskt igjen. Har lenge ment det ville hjelpe kloden vår, og alle dyrene i Hakkebakkeskogen.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Queenie skrev: tor feb 16, 2023 8:36 pm Formueforum spår 10% rente og inflasjon i mange år fremover, og at vi skal opp på 40% (mot 10 nå).

Morgan fra «Formueforum»? :lol: :lol:

Queenie

Legg inn av Queenie »

Haugzu skrev: man feb 20, 2023 9:16 am
Queenie skrev: tor feb 16, 2023 8:36 pm Formueforum spår 10% rente og inflasjon i mange år fremover, og at vi skal opp på 40% (mot 10 nå).

Morgan fra «Formueforum»? :lol: :lol:
Ja. Jeg er ikke helt enig, men har full tro at renten ender på 8-10%. Han har fått helt hetta og solgt 14 av 16 eiendommer eller noe

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Queenie skrev: man feb 20, 2023 10:10 am
Haugzu skrev: man feb 20, 2023 9:16 am
Queenie skrev: tor feb 16, 2023 8:36 pm Formueforum spår 10% rente og inflasjon i mange år fremover, og at vi skal opp på 40% (mot 10 nå).

Morgan fra «Formueforum»? :lol: :lol:
Ja. Jeg er ikke helt enig, men har full tro at renten ender på 8-10%. Han har fått helt hetta og solgt 14 av 16 eiendommer eller noe
Hahaha. Er du medlem? Han dukker opp på tiktok støtt og stadig, får litt Better Call Saul vibes. Skryter på seg mange års suksessfull investorvirksomhet, men samtidig var han overlykkelig over å nå kunne leve av forumabonnenter. Noe som skurrer.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Frode57 skrev: tor feb 16, 2023 12:54 pm Den svake valutaen og valutaflukten som norske millionærer og milliardærer bidrar til , lukter det krakk av. Og med den dyrtidspolitikk som Vedum og Støre fører kan også lede til krakk. Derfor flykter investorer fra norske kroner.

Danske kroner har blitt et sikker sted å flykte til slik som sveitser franc er.

Norge går ei fryktelig tid i møte.

Norge har ingen troverdighet når det gjelder bankvirksomhet. Støre var med å sanerte de på 90 tallet. Spøkelset er tilbake.
Etter brexit har det vært engelske investorer som har flyktet fra pundet til danske kroner. Har lest at bare på en dag kjøpte engelske investorer danske kroner for 15 milliarder.

At rike mennesker flytter til Sveits høres ikke så alvorlig ut. Holder med at vi skjeller dem ut. Men de har ennå større grunn enn engelske investorer til å kjøpe utenlandsk valuta. Danske kronen har styrket seg mye de siste årene.
Flyttingen til Sveits bidrar til å svekke den norske kronen over tid. Norske bank kan kompensere med å kjøpe norske kroner.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Haugzu skrev: man feb 20, 2023 10:43 am
Queenie skrev: man feb 20, 2023 10:10 am
Haugzu skrev: man feb 20, 2023 9:16 am


Morgan fra «Formueforum»? :lol: :lol:
Ja. Jeg er ikke helt enig, men har full tro at renten ender på 8-10%. Han har fått helt hetta og solgt 14 av 16 eiendommer eller noe
Hahaha. Er du medlem? Han dukker opp på tiktok støtt og stadig, får litt Better Call Saul vibes. Skryter på seg mange års suksessfull investorvirksomhet, men samtidig var han overlykkelig over å nå kunne leve av forumabonnenter. Noe som skurrer.
Alle slike lider ofte av ett eller annet, men mannen har likevel et poeng.

Frode57
Innlegg: 1262

Legg inn av Frode57 »

Det er harde tider. Slutt på billig energi .. Detvgår sakte mot hardere tider i Norge. Studset litt da jeg leste i Trønder Avisa at Steinkjer kommune driver med matutdeling til fattige i egen kommune.

Dette er et sted i landet med rimelige boliger .

Jeg har kjøpt meg krakk og har endel penger på bok som begynner å gi avkastning.

Det er en vestlig verden i krise. Men som Teigen sa det, jeg er en optimist.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Cannabis Connoisseur skrev: ons feb 22, 2023 11:25 pm
Frode57 skrev: ons feb 22, 2023 6:30 pm Det er harde tider. Slutt på billig energi .. Detvgår sakte mot hardere tider i Norge. Studset litt da jeg leste i Trønder Avisa at Steinkjer kommune driver med matutdeling til fattige i egen kommune.

Dette er et sted i landet med rimelige boliger .

Jeg har kjøpt meg krakk og har endel penger på bok som begynner å gi avkastning.

Det er en vestlig verden i krise. Men som Teigen sa det, jeg er en optimist.
Er krakken god å sitte på, har den pute? Pengene på bok kan du drite i, de blir ikke verdt noe når atombombene raser over bunkersen din.
Har mange bøker men lite penger da alle andre vil ha dem...Får beholde bøkene da, får være godt nok.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Frode57 skrev: tor feb 16, 2023 12:54 pm Den svake valutaen og valutaflukten som norske millionærer og milliardærer bidrar til , lukter det krakk av. Og med den dyrtidspolitikk som Vedum og Støre fører kan også lede til krakk. Derfor flykter investorer fra norske kroner.

Danske kroner har blitt et sikker sted å flykte til slik som sveitser franc er.

Norge går ei fryktelig tid i møte.

Norge har ingen troverdighet når det gjelder bankvirksomhet. Støre var med å sanerte de på 90 tallet. Spøkelset er tilbake.
Tror Norge nå trenger en virkelig fryktelig tid. Landet er ikke drevet fornuftig...med alle sine "gibort" konvolutter. Norge lekker som en torpedert skute.....

Frode57
Innlegg: 1262

Legg inn av Frode57 »

Støre er jo direkte dum. Men det er også folket. Støre lar ting flyte. Jeg savner Siv Jensen. Hun hadde pejling!.

Frode57
Innlegg: 1262

Legg inn av Frode57 »

Det er mye som tyder på at det står skikkelig ille til med norsk økonomi. Det er bare å se på nesten alle de sentrale valutaer . Selv svenske kronen er pari med norske kronen. Jeg tror det blir et bank krakk. Mange vil måtte selge hus. For det går ikke å la være å sette opp rentene . Alternativet er jo at utenlandske varer blir langt dyrere som råker alle. Det har vært store tap i Norske selskaper utenfor olje og gass.
Jeg savner Siv Jensen for hun forstod seg på helheten i økonomien.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Frode57 skrev: søn feb 26, 2023 10:58 pm Støre er jo direkte dum. Men det er også folket. Støre lar ting flyte. Jeg savner Siv Jensen. Hun hadde pejling!.
Nei, det hadde hun ikke.

Overvar "foredrag" fra henne under åpningen av det økonomiske fakultet eller hva det var oppe i Trondheim, var så åpenbart at noen hadde skrevet det for henne og forenklet det såpass at hun ikke skulle dumme seg ut fullstendig. Før og etter hun ble kneblet av finansministerrollen beviste hun så til de grader at hun enten ikke skjønner en dritt av økonomi eller så lyger hun til nesa blir lengre enn henne selv.

I likhet med omtrent samtlige finansministere siden Stoltenberg hadde den jobben med et lite hederlig unntak av Sigbjørn Johnsen så var hun en galleonsfigur prisgitt de under seg som faktisk har peiling. Vedum skiller seg egentlig bare ut ved å være altfor sleivkjefta til å takle rollen utad, særlig i disse tider.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hvor mange krakker kan det fittest ned i bunkersen?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det fineste jeg laga på skolen var en krakk. Men den skal ingen vei. Den er jeg så stolt av at den blir stående i gangen som skoknytningshjelpemiddel for de med svak rygg.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1721

Legg inn av JauKaninen »

Queenie skrev: tor feb 16, 2023 8:36 pm Formueforum spår 10% rente og inflasjon i mange år fremover, og at vi skal opp på 40% (mot 10 nå).
Youtube-algorytmen (?) sendte meg dit for første gang for et par dager siden.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Frode57 skrev: tor feb 16, 2023 12:54 pm Krakk på vei i Norge
På hvilken vei da? E6? Har du bilde? Noe dokumentasjon i det hele tatt? Høres jo vilt ut.
Hva gjør en krakk på veien? Høres ut som et utrygt sted å sette seg ned på, da er det vel bare et spørsmål om tid før man blir påkjørt, vil jeg tro.

Frode57
Innlegg: 1262

Legg inn av Frode57 »

Eller for å definere Krakk, en nedgang i markedet på 20% I løbet av en kort tid.

Frode57
Innlegg: 1262

Legg inn av Frode57 »

Så kom bankkrakket. Det å heve rentene så mye på så kort tid er nærmest for svindel å regne.

Så gikk 2 banker bankrott i USA.

Dette er et resultat av ressursmangel i vesten. I stedet for å rasjonering så skal markedet regulere vareflyten. De gikk galt.

Så går DNB ned 3% I dag.

Det er krakk I snitt hvert 7 år I USA.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Nedgangen i seg selv er ikke så ille som folk skal ha det til. Noe justering må til etter den latterlig åpningen av året. Problemet er hva som forårsaker nedgangen. Bankkollaps(er) er særs alvorlig, og SVB er den desidert største banken siden 2008 som har gått under. Enda mer alvorlig når det er innenfor en sektor som i seg selv er global, teknologisektoren og attpåtil en bank. Det gjør at det kan gi større ringvirkninger enn man ønsker.

Setter man opp styringsrenten, kan konsekvensen være at flere banker går ad undas. Det vil gi fullstendig økonomisk kollaps. Setter man ikke opp styringsretten, kan inflasjonen sette seg. Vanskelige avgjørelser. Styringsrenten skal nok videre opp, men ikke så høyt som antatt.

Sannsynligvis kommer ikke folk til å legge merke til dette spesifikt, men man bør passe på sparepengene sine ihvertfall.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

God aften, mitt navn er Krakk

Centrist

Legg inn av Centrist »

Virker ikke som det er den store interessen for dette på forumet. Småbankene i USA krakker fullstendig nå. Særs First Republic Bank, men også PacWest Bancorp og Western Alliance Bancorp. Foreløpig treffer ikke dette de store (og takk Gud for det), med JP Morgan Chase opp (!) 2.5%. Enkelte store banker går ned som Goldman Sachs og Morgan Stanley, men de aller fleste holder seg relativt rolig.

Charles Schwab ned 10% i dag, 30% siste måneden. Ikke bra.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lån på 6 mill vil med 6% rente utgjøre totalt 11 617 200 kr betalt inn til banken ila 25 år, månedlige avdrag på 38 724,-. Å drive bank er god business

Queenie

Legg inn av Queenie »

Centrist skrev: man mar 13, 2023 12:47 pm Virker ikke som det er den store interessen for dette på forumet. Småbankene i USA krakker fullstendig nå. Særs First Republic Bank, men også PacWest Bancorp og Western Alliance Bancorp. Foreløpig treffer ikke dette de store (og takk Gud for det), med JP Morgan Chase opp (!) 2.5%. Enkelte store banker går ned som Goldman Sachs og Morgan Stanley, men de aller fleste holder seg relativt rolig.

Charles Schwab ned 10% i dag, 30% siste måneden. Ikke bra.
Jeg har forventet dette i 10 år, sikkert mer.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Queenie skrev: man mar 13, 2023 12:50 pm
Centrist skrev: man mar 13, 2023 12:47 pm Virker ikke som det er den store interessen for dette på forumet. Småbankene i USA krakker fullstendig nå. Særs First Republic Bank, men også PacWest Bancorp og Western Alliance Bancorp. Foreløpig treffer ikke dette de store (og takk Gud for det), med JP Morgan Chase opp (!) 2.5%. Enkelte store banker går ned som Goldman Sachs og Morgan Stanley, men de aller fleste holder seg relativt rolig.

Charles Schwab ned 10% i dag, 30% siste måneden. Ikke bra.
Jeg har forventet dette i 10 år, sikkert mer.
En rar ting å forvente, krakk vil med forskjellige mellomrom uansett oppstå.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Hvordan er prognosene, ligger vi an til krakk eller atomkrig først?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»