Krakk på vei i Norge

Svar
Queenie

Re: Krakk på vei i Norge

Legg inn av Queenie »

keizersoze skrev: man mar 13, 2023 3:33 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 12:50 pm Lån på 6 mill vil med 6% rente utgjøre totalt 11 617 200 kr betalt inn til banken ila 25 år, månedlige avdrag på 38 724,-. Å drive bank er god business
Hørtes høyt ut. 6000000x0,6=3,6m i rente..
Mulig jeg går glipp av noe her.
Rentekalkulatoren til DNB sier så, hvis ikke jeg kopierte noe annet.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Queenie skrev: man mar 13, 2023 3:37 pm
keizersoze skrev: man mar 13, 2023 3:33 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 12:50 pm Lån på 6 mill vil med 6% rente utgjøre totalt 11 617 200 kr betalt inn til banken ila 25 år, månedlige avdrag på 38 724,-. Å drive bank er god business
Hørtes høyt ut. 6000000x0,6=3,6m i rente..
Mulig jeg går glipp av noe her.
Rentekalkulatoren til DNB sier så, hvis ikke jeg kopierte noe annet.
Ok.. Skal ikke krangle med DNB. Men matten min er tatt på kalkulator..Må være andre faktorer involvert.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Queenie skrev: man mar 13, 2023 3:12 pm
Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 2:49 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 2:12 pm

Virker ikke som om så mange forventer det, lånegraden tatt i betraktning.
Lånegraden har lite å si så lenge flertallet klarer å betjene lånene.

Og de som ikke klarer å betjene lånet pga de økningene vi ser nå, har rett og slett lånt mer enn de burde. Jeg tviler på flertallet har lånt mer enn de burde. Så enkelt er det.
Vi får se. Hvis den går opp til 6-8% tror jeg mange vil slite.
Nå sier vel retningslinjene at man skal tåle 5% økning... Nominell rente har vel lagt på ca 2,5 til 3% de siste 5 årene. Så de aller fleste burde klare 8%.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

keizersoze skrev: man mar 13, 2023 3:33 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 12:50 pm Lån på 6 mill vil med 6% rente utgjøre totalt 11 617 200 kr betalt inn til banken ila 25 år, månedlige avdrag på 38 724,-. Å drive bank er god business
Hørtes høyt ut. 6000000x0,6=3,6m i rente..
Mulig jeg går glipp av noe her.
Tror ikke man finner kostnaden av 6% årlig rente over 25år ved å gange lånebeløpet med 60% :lol:

6% av 6 000 000kr er forøvrig 360 000kr. Klart det baller på seg, selv om rentekostnaden i antall kr synker litt hvert år.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

keizersoze skrev: man mar 13, 2023 3:40 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 3:37 pm
keizersoze skrev: man mar 13, 2023 3:33 pm
Hørtes høyt ut. 6000000x0,6=3,6m i rente..
Mulig jeg går glipp av noe her.
Rentekalkulatoren til DNB sier så, hvis ikke jeg kopierte noe annet.
Ok.. Skal ikke krangle med DNB. Men matten min er tatt på kalkulator..Må være andre faktorer involvert.
Det er nok regnestykket som er feil.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Haugzu skrev: man mar 13, 2023 3:50 pm
keizersoze skrev: man mar 13, 2023 3:33 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 12:50 pm Lån på 6 mill vil med 6% rente utgjøre totalt 11 617 200 kr betalt inn til banken ila 25 år, månedlige avdrag på 38 724,-. Å drive bank er god business
Hørtes høyt ut. 6000000x0,6=3,6m i rente..
Mulig jeg går glipp av noe her.
Tror ikke man finner kostnaden av 6% årlig rente over 25år ved å gange lånebeløpet med 60% :lol:
Jeg har ikke ganget noen ting, det var det rentekalkulatoren til DNB sa. Skal sjekke igjen

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Queenie skrev: man mar 13, 2023 4:01 pm
Haugzu skrev: man mar 13, 2023 3:50 pm
keizersoze skrev: man mar 13, 2023 3:33 pm
Hørtes høyt ut. 6000000x0,6=3,6m i rente..
Mulig jeg går glipp av noe her.
Tror ikke man finner kostnaden av 6% årlig rente over 25år ved å gange lånebeløpet med 60% :lol:
Jeg har ikke ganget noen ting, det var det rentekalkulatoren til DNB sa. Skal sjekke igjen
Nei, du har helt rett. Er keizersoze som tuller.

Queenie

Legg inn av Queenie »

rsz_1screenshot_20230313_160244_chrome.jpg

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 3:41 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 3:12 pm
Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 2:49 pm

Lånegraden har lite å si så lenge flertallet klarer å betjene lånene.

Og de som ikke klarer å betjene lånet pga de økningene vi ser nå, har rett og slett lånt mer enn de burde. Jeg tviler på flertallet har lånt mer enn de burde. Så enkelt er det.
Vi får se. Hvis den går opp til 6-8% tror jeg mange vil slite.
Nå sier vel retningslinjene at man skal tåle 5% økning... Nominell rente har vel lagt på ca 2,5 til 3% de siste 5 årene. Så de aller fleste burde klare 8%.
En ting er hva retningslinjene sier, noe annet er hva som er realiteten per dags dato.
Folk tåler knapt dagens rente, når man i tillegg legger på strøm, drivstoff og økte matpriser.
Så dette kommer nok til å bli hårde tider for temmelig mange.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Winnowill skrev: man mar 13, 2023 4:09 pm
Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 3:41 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 3:12 pm

Vi får se. Hvis den går opp til 6-8% tror jeg mange vil slite.
Nå sier vel retningslinjene at man skal tåle 5% økning... Nominell rente har vel lagt på ca 2,5 til 3% de siste 5 årene. Så de aller fleste burde klare 8%.
En ting er hva retningslinjene sier, noe annet er hva som er realiteten per dags dato.
Folk tåler knapt dagens rente, når man i tillegg legger på strøm, drivstoff og økte matpriser.
Så dette kommer nok til å bli hårde tider for temmelig mange.
Men realiteten er at de absolutt aller aller fleste klarer dagens rente og det sågar med økninger på siden.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Haugzu skrev: man mar 13, 2023 3:50 pm
keizersoze skrev: man mar 13, 2023 3:33 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 12:50 pm Lån på 6 mill vil med 6% rente utgjøre totalt 11 617 200 kr betalt inn til banken ila 25 år, månedlige avdrag på 38 724,-. Å drive bank er god business
Hørtes høyt ut. 6000000x0,6=3,6m i rente..
Mulig jeg går glipp av noe her.
[/quote
Tror ikke man finner kostnaden av 6% årlig rente over 25år ved å gange lånebeløpet med 60% :lol:

6% av 6 000 000kr er forøvrig 360 000kr. Klart det baller på seg, selv om rentekostnaden i antall kr synker litt hvert år.
En liten bommert med tall der ja.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Winnowill skrev: man mar 13, 2023 4:09 pm
Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 3:41 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 3:12 pm

Vi får se. Hvis den går opp til 6-8% tror jeg mange vil slite.
Nå sier vel retningslinjene at man skal tåle 5% økning... Nominell rente har vel lagt på ca 2,5 til 3% de siste 5 årene. Så de aller fleste burde klare 8%.
En ting er hva retningslinjene sier, noe annet er hva som er realiteten per dags dato.
Folk tåler knapt dagens rente, når man i tillegg legger på strøm, drivstoff og økte matpriser.
Så dette kommer nok til å bli hårde tider for temmelig mange.
Da har de lånt for mye....

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Når folk mister jobbene så blir boliger billige.
Folk i 1920 tallet kunne ikke drømme om hva som kunne skje i 1930 tallet. Like lite som de på 1980 tallet ikke kunne drømme om krakket I 1987 og 2008 og 2012.

Nå er mye av Norge sin oljefond formue lagt til USA.
Det kunne vært lurt å lagt eggene mer i Afrika og Asia.

Når noen tror at krakk og insolvens er en privat sak så skjønner de lite av hvordan banker og kreditt institusjoner lager penger.

Når staten ikke kontrollerer lånene så har staten kontroll på økonomien.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 5:44 pm
Winnowill skrev: man mar 13, 2023 4:09 pm
Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 3:41 pm

Nå sier vel retningslinjene at man skal tåle 5% økning... Nominell rente har vel lagt på ca 2,5 til 3% de siste 5 årene. Så de aller fleste burde klare 8%.
En ting er hva retningslinjene sier, noe annet er hva som er realiteten per dags dato.
Folk tåler knapt dagens rente, når man i tillegg legger på strøm, drivstoff og økte matpriser.
Så dette kommer nok til å bli hårde tider for temmelig mange.
Da har de lånt for mye....
Ja, og så ? Hva skal de gjøre med det? Gjort er gjort, nå må de leve med det. Mitt poeng er bare at det er en lang vei fra "man skal kunne tåle 5%" til at folk faktisk tåler det når det blir faktisk realitet. For mange har vært for naive.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

peraleks skrev: man mar 13, 2023 4:40 pm
Winnowill skrev: man mar 13, 2023 4:09 pm
Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 3:41 pm

Nå sier vel retningslinjene at man skal tåle 5% økning... Nominell rente har vel lagt på ca 2,5 til 3% de siste 5 årene. Så de aller fleste burde klare 8%.
En ting er hva retningslinjene sier, noe annet er hva som er realiteten per dags dato.
Folk tåler knapt dagens rente, når man i tillegg legger på strøm, drivstoff og økte matpriser.
Så dette kommer nok til å bli hårde tider for temmelig mange.
Men realiteten er at de absolutt aller aller fleste klarer dagens rente og det sågar med økninger på siden.
Men realiteten er at de fleste klarer dagens rente og det sågar med renteøkninger. De fleste klarer økte strømregninger, de fleste klarer høyere kommunale avgifter, de fleste klarer en prisøkning på 6-7-8%, de fleste klarer økte bompenger, høyere kollektiv takster, de fleste klarer..... Titusen her og 50 000 der, det kan bli penger av det.
Sist redigert av Fordomsfull den man mar 13, 2023 11:08 pm, redigert 1 gang totalt.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Winnowill skrev: man mar 13, 2023 6:10 pm
Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 5:44 pm
Winnowill skrev: man mar 13, 2023 4:09 pm
En ting er hva retningslinjene sier, noe annet er hva som er realiteten per dags dato.
Folk tåler knapt dagens rente, når man i tillegg legger på strøm, drivstoff og økte matpriser.
Så dette kommer nok til å bli hårde tider for temmelig mange.
Da har de lånt for mye....
Ja, og så ? Hva skal de gjøre med det? Gjort er gjort, nå må de leve med det. Mitt poeng er bare at det er en lang vei fra "man skal kunne tåle 5%" til at folk faktisk tåler det når det blir faktisk realitet. For mange har vært for naive.
Direktøren på Oleanna-fabrikken var i avisen idag og klaget over strømregningene som knekker fabrikken; den var på 400 000 i desember. Politikk er å styre og denne regjeringen har regjert for lite. Ikke tilfeldig, fordi vi har en statsminister som åpent uttrykte - at han mente markedet måtte regulere strømprisene og fyllingsgraden i magasinene våre. At en person med 100 millioner i privat formue mener at markedet skal ordne opp i økonomien - er vel heller regelen.
Vi skulle gått i gatene og bedt regjeringen om å gå av.

Bliss

Legg inn av Bliss »

Dette bildet skal være tatt i Norge:
Bilde

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Winnowill skrev: man mar 13, 2023 6:10 pm
Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 5:44 pm
Winnowill skrev: man mar 13, 2023 4:09 pm
En ting er hva retningslinjene sier, noe annet er hva som er realiteten per dags dato.
Folk tåler knapt dagens rente, når man i tillegg legger på strøm, drivstoff og økte matpriser.
Så dette kommer nok til å bli hårde tider for temmelig mange.
Da har de lånt for mye....
Ja, og så ? Hva skal de gjøre med det? Gjort er gjort, nå må de leve med det. Mitt poeng er bare at det er en lang vei fra "man skal kunne tåle 5%" til at folk faktisk tåler det når det blir faktisk realitet. For mange har vært for naive.
Ikke noe annet en 'selvgjort er velgjort'.

De har selv satt seg i situasjonen, og har da lite å syte for.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

I dag fortsetter fallet på børsene. Mange burde solgt i går.

Oljefondet vil blø.

Det er direkte komisk når svenske kronen har kommet opp i 101kr for 100 svenske.

Nå er det valgkamp i Norge.

Med krakk I oljepris og en ekstrem dum sentralbanksjef og finansminister så kan dette gå særs ille.

De burde nå støttekjøpe kronen. Norge importerer det meste av det vi spiser og bruker.

Og så bør AP/SP regjeringen begynne å tenke på å gå av. Det bør dannes en flertallsregjering med AP/Høyre og mellompartiene.

I krisetider bør det ikke være en svak mindretall regjering.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Swiss bank krakker! 20 % ned.
Det er underlig å se vestlige land bruker økonomisk boikott mot Russland og Kina for den del , når de er så sterkt i avhengighet forhold til disse landene.

Bidens penger kalles "FIAT" penger. Har har ikke dekning for alle pengene han har lånt men "trykker" den.

Det er USA som lurer folk.

Når andre land enn vestlige land prøver å frigjøre seg fra dollar så vil det få stygge følger for USA.

Å trykke penger fører til inflasjon. Man tar ikke denslags ned på 1-2-3.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1734

Legg inn av JauKaninen »

Queenie skrev: man mar 13, 2023 4:04 pm rsz_1screenshot_20230313_160244_chrome.jpg
Med det der ville økonomien blitt trang selv hvis man var 2 med normal lønn..

Godt å bare ha 7000 kr i måneden til lån..

6% er mye, forøvrig. Kan man virkelig ikke forhandle dette ned?

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Frode57 skrev: tor feb 16, 2023 12:54 pm Den svake valutaen og valutaflukten som norske millionærer og milliardærer bidrar til , lukter det krakk av. Og med den dyrtidspolitikk som Vedum og Støre fører kan også lede til krakk. Derfor flykter investorer fra norske kroner.

Danske kroner har blitt et sikker sted å flykte til slik som sveitser franc er.

Norge går ei fryktelig tid i møte.

Norge har ingen troverdighet når det gjelder bankvirksomhet. Støre var med å sanerte de på 90 tallet. Spøkelset er tilbake.
Har personlig mer tro på kommode eller pidestall.

Er det her du brillerer med din åpenbare økonomiske kompetanse og spissfindighet, hvilken bakgrunn var det du hadde igjen? Eller er det mer på nivå med det øvrige skvipet du normalt leverer her inne?

Queenie

Legg inn av Queenie »

JauKaninen skrev: ons mar 15, 2023 1:59 pm
Queenie skrev: man mar 13, 2023 4:04 pm rsz_1screenshot_20230313_160244_chrome.jpg
Med det der ville økonomien blitt trang selv hvis man var 2 med normal lønn..

Godt å bare ha 7000 kr i måneden til lån..

6% er mye, forøvrig. Kan man virkelig ikke forhandle dette ned?
Det sykeste er nok at mange sitter med lån som dette, og når man selger eiendommen og jubler for profitt på salgssum så er det bemerkelsesverdig mange som ikke tenker på alle millionene man har betalt banken i årenes løp.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Winnowill skrev: man mar 13, 2023 6:10 pm
Rainmaker skrev: man mar 13, 2023 5:44 pm
Winnowill skrev: man mar 13, 2023 4:09 pm
En ting er hva retningslinjene sier, noe annet er hva som er realiteten per dags dato.
Folk tåler knapt dagens rente, når man i tillegg legger på strøm, drivstoff og økte matpriser.
Så dette kommer nok til å bli hårde tider for temmelig mange.
Da har de lånt for mye....
Ja, og så ? Hva skal de gjøre med det? Gjort er gjort, nå må de leve med det. Mitt poeng er bare at det er en lang vei fra "man skal kunne tåle 5%" til at folk faktisk tåler det når det blir faktisk realitet. For mange har vært for naive.
Nei, det er ikke lang vei.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1734

Legg inn av JauKaninen »

Queenie skrev: ons mar 15, 2023 2:20 pm
Det sykeste er nok at mange sitter med lån som dette, og når man selger eiendommen og jubler for profitt på salgssum så er det bemerkelsesverdig mange som ikke tenker på alle millionene man har betalt banken i årenes løp.
Haha! Ja det er mange det. Også er man så stolt over at man fikk lån hos banken! Man har gjerne en lang historie om hvordan man fikk til det til tross for å ikke ha oppfylt villkårene. Men det er banken gnir seg i hendene som du sier til slutt uansett. Noen jeg kjenner har betalt ned på høyt lån i mange år, men lånet er stadig like høyt som ved start fordi man stadig har spedd på med bil, campingvogn og alt mulig.

Queenie

Legg inn av Queenie »

JauKaninen skrev: ons mar 15, 2023 2:50 pm
Queenie skrev: ons mar 15, 2023 2:20 pm
Det sykeste er nok at mange sitter med lån som dette, og når man selger eiendommen og jubler for profitt på salgssum så er det bemerkelsesverdig mange som ikke tenker på alle millionene man har betalt banken i årenes løp.
Haha! Ja det er mange det. Også er man så stolt over at man fikk lån hos banken! Man har gjerne en lang historie om hvordan man fikk til det til tross for å ikke ha oppfylt villkårene. Men det er banken gnir seg i hendene som du sier til slutt uansett. Noen jeg kjenner har betalt ned på høyt lån i mange år, men lånet er stadig like høyt som ved start fordi man stadig har spedd på med bil, campingvogn og alt mulig.
Galskap satt i system.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Oslo Børs fortsetter å falle, dagens fall på 4.1% (nå 3.8%) er det største siden 23.mars 2020, altså pandemiens start. Problemet er at mens det falle skyldtes en forbigående fare, et virus som man fikk noenlunde kontroll på, skyldes uroen nå at markedet tviler på bankene. Det er særdeles illevarslende, og bør følges nøye på videre. Samtidig må man spørre seg om oppgangen i starten av år simeplheten var illusatorisk, og at man nå må korrigere det deretter.

Hadde dette vært en eller annen "tilfeldig" aksje hadde jeg neppe giddet å bry meg. Men banker er limet i økonomien, og man bør fall all del unngå en verdensomspennende mistillit til bankene i aksjemarkedet. Da vil resten av markedet bli med på fallet, og krakken som folk her inne er blitt så god venn med er godt i gang.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Centrist skrev: ons mar 15, 2023 3:08 pm Oslo Børs fortsetter å falle, dagens fall på 4.1% (nå 3.8%) er det største siden 23.mars 2020, altså pandemiens start. Problemet er at mens det falle skyldtes en forbigående fare, et virus som man fikk noenlunde kontroll på, skyldes uroen nå at markedet tviler på bankene. Det er særdeles illevarslende, og bør følges nøye på videre. Samtidig må man spørre seg om oppgangen i starten av år simeplheten var illusatorisk, og at man nå må korrigere det deretter.

Hadde dette vært en eller annen "tilfeldig" aksje hadde jeg neppe giddet å bry meg. Men banker er limet i økonomien, og man bør fall all del unngå en verdensomspennende mistillit til bankene i aksjemarkedet. Da vil resten av markedet bli med på fallet, og krakken som folk her inne er blitt så god venn med er godt i gang.
Spennende tider! Jeg tviler på at alle fanatikerne som har snakket om krakk i boligmarkedet får rett.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Haugzu skrev: ons mar 15, 2023 3:13 pm Spennende tider! Jeg tviler på at alle fanatikerne som har snakket om krakk i boligmarkedet får rett.
Man har endel mekanismer som skal unngå disse store krakkene, spesielt på en dag. Siste halvår i fjor var en nedgang i boligprisene, men ett krakk i tradisjonell begrepsbruk var det så absolutt ikke. Ser man på historikken skal jo det eksremt mye til, herunder også børsen.
Fascinerende nok har Oslo Børs indeksen stått relativt stille de siste årene, mens de mest populære fondene har utviklet seg meget bra. Ett krakk i tradisjonell forstand vil ødelegge verdensøkonomien slik den har utviklet seg, men en korreksjon i disse inflasjonstider kan være sunt.

Denne situasjonen følges nærmere av DN, E24 og lignende nettopp fordi det er bankene som sliter. Det er det som uroer meg. Men det skulle ikke forundre meg om det simpelheten er en korreksjon hvor samtidig som man har økt rentene for å stoppe inflasjonen, "latt aksjemarkedet gå å ture" og derav har f.eks. de som sparer i fond lagt merke til det.
Sist redigert av Centrist den ons mar 15, 2023 3:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Guarnere

Legg inn av Guarnere »

Queenie skrev: ons mar 15, 2023 2:56 pm
JauKaninen skrev: ons mar 15, 2023 2:50 pm
Queenie skrev: ons mar 15, 2023 2:20 pm
Det sykeste er nok at mange sitter med lån som dette, og når man selger eiendommen og jubler for profitt på salgssum så er det bemerkelsesverdig mange som ikke tenker på alle millionene man har betalt banken i årenes løp.
Haha! Ja det er mange det. Også er man så stolt over at man fikk lån hos banken! Man har gjerne en lang historie om hvordan man fikk til det til tross for å ikke ha oppfylt villkårene. Men det er banken gnir seg i hendene som du sier til slutt uansett. Noen jeg kjenner har betalt ned på høyt lån i mange år, men lånet er stadig like høyt som ved start fordi man stadig har spedd på med bil, campingvogn og alt mulig.
Galskap satt i system.
Ja. De som har skjønt det er de som sparer seg til flint hele livet for å leve slik som de alltid har gjort når de går av med pensjon.
Uoppusset enebolig på landet, med en sliten kjerring og volvo 240 i en falleferdig garasje. Men de betaler ikke renter til gribbene i Oslo. Deilig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»