FrP vil privatisere polet (igjen)

Svar
fargerik

FrP vil privatisere polet (igjen)

Legg inn av fargerik »

Avvikle polet og få all alkohol ut i nærbutikken, ja. Jeg fikk et snev av Deja Vu her.....mener dette er en hjertesak som løftes mer eller mindre jevnlig.
For meg personlig betyr det ikke noe særlig hvor alkoholen selges, men fra tidligere diskusjoner mener jeg å huske at det lett blir et visst engasjement.
Kanskje polet kan bestå som en butikk med det store utvalget og den gode kompetansen, men at samtidig butikkene kan få selge pappvin og billig vodka, slikt folk flest kjøper?
De 3 store kjedene som eier hele dagligvaremarkedet ville sikkert også raskt komme på banen med EMV-alkohol......
Men trenger vi den debatten nok en gang?
Eller er det bare en sak som FrP må fronte nå og da?
Er innspillet et gjeeeeeesp?
Jeg har som sikkert de fleste vært i utlandet og opplevd alkohol av alle slag i butikkene.....gjerne til midnatt eller mer.
https://www.nrk.no/nordland/frp-vil-pri ... 1.16298978

Someone

Legg inn av Someone »

Vil bety høyere priser, da Polets gode innkjøpspriser og veldig lave avanse (påslag) gjør det egentlig ganske billig i Norge, når man trekker fra avgiftene. Som man ikke blir kvitt

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Jeg synes faktisk vinmonopolet fungerer veldig bra. Om dette legges til nærbutikkene, hvordan vil det gå med utvalget og ikke minst kunnskapen.
Både utvalg i sortiment og god kunnskap blant de ansatte er en stor styrke for polet og noe jeg setter pris på, og jeg tror mye av disse fordelene ville gått tapt ved privatisering.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre feb 17, 2023 12:27 pm Vil bety høyere priser, da Polets gode innkjøpspriser og veldig lave avanse (påslag) gjør det egentlig ganske billig i Norge, når man trekker fra avgiftene. Som man ikke blir kvitt
Det har du rett i. Alkoholavgiftene består, selv etter seks år med FrP i regjering ;-)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Synes det er helt greit med denne særheten av vi har Vinmonopolet. Debatten reises gang på gang, men her er vi jo på linje med vårt store naboland - ja, faktisk er vi jo mer liberale, ved at vi har sterkere øl i butikk. Jeg husker sågar den gangen av det fantes sterkøl i butikkene....

... apropos - alle land, så stusset jeg veldig i Cape Town, der jeg plutselig verken fant øl eller sprit i den store dagligvarebutikken. Litt irriterende, for jeg trengte litt drikke for badekaret om ettermiddagen (ikke for å fylle karet, men meg selv...) - så oppdaget jeg at de hadde en ganske grei avdeling med vin. Men øl? Jo, det ble tydeligvis sett på som skumle saker, for det ble solgt i øl- og spritbutikker. Så det er ikke så rart å ha en rar politikk på dette området.

En større og mer interessant diskusjon ville kanskje være dette med importkvotene - tenk om vi hadde vært EU-medlemmer å kunne f.eks. god brennevin og vin på en fornuftig måte. Har noen slektninger som har gårdsbruk med vinproduksjon i Tyskland - og det er jo fortvilt dyrt å ta med noe derfra...

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

fargerik skrev: fre feb 17, 2023 12:08 pm Avvikle polet og få all alkohol ut i nærbutikken, ja. Jeg fikk et snev av Deja Vu her.....mener dette er en hjertesak som løftes mer eller mindre jevnlig.
For meg personlig betyr det ikke noe særlig hvor alkoholen selges, men fra tidligere diskusjoner mener jeg å huske at det lett blir et visst engasjement.
Kanskje polet kan bestå som en butikk med det store utvalget og den gode kompetansen, men at samtidig butikkene kan få selge pappvin og billig vodka, slikt folk flest kjøper?
De 3 store kjedene som eier hele dagligvaremarkedet ville sikkert også raskt komme på banen med EMV-alkohol......
Men trenger vi den debatten nok en gang?
Eller er det bare en sak som FrP må fronte nå og da?
Er innspillet et gjeeeeeesp?
Jeg har som sikkert de fleste vært i utlandet og opplevd alkohol av alle slag i butikkene.....gjerne til midnatt eller mer.
https://www.nrk.no/nordland/frp-vil-pri ... 1.16298978
Hvem er det som har betalt FrP nå da? Reitan? Coop? Alle sammen?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Det siste man bør gjøre er å fjerne polet. Avgiftene derimot.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: fre feb 17, 2023 12:41 pm Det siste man bør gjøre er å fjerne polet. Avgiftene derimot.
Ja. Øl på systemet i Sverige koster det halve av øl i butikkene her.
Altså lager som er rundt 5,2 i alkoholprosent.
Er forresten bedt med på harrytur til uka, da blir det selvfølgelig en svipptur innom systemet. Selv om jeg fremdeles har en del øl i prepperlageret etter forrige tur...
Men sprit og vin kjøper jeg ikke lengre. Rører det knapt. (men det er jo en digresjon)

Someone

Legg inn av Someone »

k9b skrev: fre feb 17, 2023 12:37 pm
Hvem er det som har betalt FrP nå da? Reitan? Coop? Alle sammen?
Akkurat dette har jo FrP alltid ment.

Jeg er uenig med dem, men akkurat her har du alltid vært forutsigbare

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: fre feb 17, 2023 12:53 pm
k9b skrev: fre feb 17, 2023 12:37 pm
Hvem er det som har betalt FrP nå da? Reitan? Coop? Alle sammen?
Akkurat dette har jo FrP alltid ment.

Jeg er uenig med dem, men akkurat her har du alltid vært forutsigbare
de?

Visa

Legg inn av Visa »

FRP vil altså ha dårligere, mer varierende og ustabilt samt dyrere utvalg slik at de får kjøpt First Price vin på Kiwi. Ikke minst tapet på kunnskap og kundeservice. FRP forblir useriøse.

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: fre feb 17, 2023 12:56 pm
Someone skrev: fre feb 17, 2023 12:53 pm
k9b skrev: fre feb 17, 2023 12:37 pm
Hvem er det som har betalt FrP nå da? Reitan? Coop? Alle sammen?
Akkurat dette har jo FrP alltid ment.

Jeg er uenig med dem, men akkurat her har du alltid vært forutsigbare
de?
Tastefeil her, ja de, som i FrP ;)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Visa skrev: fre feb 17, 2023 1:00 pm FRP vil altså ha dårligere, mer varierende og ustabilt samt dyrere utvalg slik at de får kjøpt First Price vin på Kiwi. Ikke minst tapet på kunnskap og kundeservice. FRP forblir useriøse.
Jeg antar også at det vil bli dårligere utvalg og høyere priser, og det er vel flere enige i.
Men for FrP trumfer nok ideologi alt:
"Det er ikke statens oppgave å drive med slikt, staten stjeler penger fra de private aktørene."

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

KingKongHalvor skrev: fre feb 17, 2023 12:41 pm Det siste man bør gjøre er å fjerne polet. Avgiftene derimot.
Ble i sin tid innført av flere grunner og som er diskutable, men et forsøk på å få kontroll og hindre hjemmebrenning, "fri flyt" av sprit og tilhørende sosiale problemer var blant disse.
De som foreslår dette har vel rimelig kontroll på eget forbruk/misbruk og synes vel bare at det er "såå tungvint" å ikke få kjøpt alkohol på nærbutikken/bensinstasjonen akkurat når det passer dem..!?

Ser ikke vitsen med å dra opp denne problemstillingen igjen og polet bør bestå.
De som ruser seg finner alltids en vei, det er vel en statistisk/virkelig sammenheng mellom tilgang/forbruk/misbruk og vi trenger vel ikke gjøre tilgangen enklere..?

Eventuelle negative konsekvenser av dét mener jeg er overhengende og blir for "kostbare", både for enkeltmennesker, folkehelsen og samfunnet.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

fargerik skrev: fre feb 17, 2023 12:08 pm Men trenger vi den debatten nok en gang?
Eller er det bare en sak som FrP må fronte nå og da?
Er innspillet et gjeeeeeesp?
Jeg har som sikkert de fleste vært i utlandet og opplevd alkohol av alle slag i butikkene.....gjerne til midnatt eller mer.
Når du spør et parti om hva de mener kan man lett forutsi at de gjengir hva de faktisk mener. Så om noen starter en debatt her er det journalister og ikke FrP. Dette er like forutsigbart at SV hvert fjerde år foreslår å avvikle monarkiet. Dog det er mange år i fremtiden før det kan bli noen faktisk forandring.

I Norge er avholdsbevegelsen så sterk, med sosialistene som vil at staten skal styre mest mulig, og sammen med andre hegner de om det statlige monopolet. Så vil kan se langt etter noen liberalisering her.

Så får vi heller være uenige om hva som kunne skjer. For min del er å tro at et statlig monopol selger en vare billigere enn private bedrifter som å tro på julenissen. Og hvorfor skal det bli så dårlig utvalg? Det er mer på grunn av de små norske dagligvarebutikkene, og lite med nordmenns alkoholvaner å gjøre. Så noen butikker vil ha et veldig stort utvalg, men man skal ha ekstremt gode smaksløker, sammen med mye penger, for at man skal benytte seg av hele det statlige utvalget. Dissse roper høyt, men tror ikke det gjelder så enormt mange. Det sies jo at nordmenn på charterferie bare er en rølpegjeng uten sans for noe annet enn billig alkohol. Vel, i Puerto Rico på Grand Canaria, der mange nordmenn valfarter, er det en Spar butikk som har kanskje et like stor vinutvalg som et norsk monopol. Dog, det trekker ned at de er dårlige på whiskey.

Someone

Legg inn av Someone »

ehall skrev: fre feb 17, 2023 9:35 pm
Så får vi heller være uenige om hva som kunne skjer. For min del er å tro at et statlig monopol selger en vare billigere enn private bedrifter som å tro på julenissen. Og hvorfor skal det bli så dårlig utvalg?
Det er ikke noe å tro, men det er faktisk fakta: Polet har trolig verdens bredeste utvalg. At alt ikke står fremme på hylla i hvert lille distrikspol, betyr ikke at man ikke kan få tak i det. Joda," mitt" lokale supermarked i Provence har ekstremt bra utvalg rose-vin, og et bra utvalg fransk vin. Utover det er det jo stusselig

Innenfor endel kategorier er Polet europas største innkjøper og dermed får veldig gunstige priser. Og nå de ikke har et mål om å gå med overskudd, men legger på en flat og lav avanse for å dekke kostnadene, så blir vinen billig. Trekker man fra den høye norske MVAen på 25% og de høye norske avgiftene så ser man at vin generelt er billig i Norge. Unntaket er veldig billig "drittvin" man finner i lokale matbutikker, men som Polet ikke en gang tar inn

Everenga

Legg inn av Everenga »

ehall skrev: fre feb 17, 2023 9:35 pm

Så får vi heller være uenige om hva som kunne skjer. For min del er å tro at et statlig monopol selger en vare billigere enn private bedrifter som å tro på julenissen. Og hvorfor skal det bli så dårlig utvalg? Det er mer på grunn av de små norske dagligvarebutikkene, og lite med nordmenns alkoholvaner å gjøre. Så noen butikker vil ha et veldig stort utvalg,
Prinsippmessig er jeg enig i at vinmonopol er absurd og formynderideen byr meg i mot. Men at utvalget i matbutikker i Norge hadde vært elendig er det ikke noe poeng i å debattere, det er et faktum. Du sier noen butikker vil ha et veldig stort utvalg. Hvorfor vil de det? Det er jo ingen matbutikker som har et stort utvalg av noe annet.

Dette er litt som SVs omlegging til republikk som de fronter hvert fjerde år. De er programforpliktet til det og vet jo selvfølgelig at det ikke kommer noen vei. Men da får man sopet opp noen stemmer som veldig gjerne vil ha first price vin.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Someone skrev: lør feb 18, 2023 7:56 am


Det er ikke noe å tro, men det er faktisk fakta: Polet har trolig verdens bredeste utvalg. At alt ikke står fremme på hylla i hvert lille distrikspol, betyr ikke at man ikke kan få tak i det. Joda," mitt" lokale supermarked i Provence har ekstremt bra utvalg rose-vin, og et bra utvalg fransk vin. Utover det er det jo stusselig
Det er det samme i UK. Svære supermarked med enorme utvalg av alt annet kan likevel ikke nå et gjennomsnittelig pol til knærne hva variasjon og ikke minst kvalitet for pengene angår. Ja billig møkkavin hadde blitt billigere uten polet, dyrere viner hadde ikke det fordi innkjøpene til polet hadde blitt fragmentert.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Polet fungerer utmerket, dette er bare lite gjennomtenkt populisme fra Frp - som vanlig.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Everenga skrev: tir feb 28, 2023 2:43 pm
Someone skrev: lør feb 18, 2023 7:56 am


Det er ikke noe å tro, men det er faktisk fakta: Polet har trolig verdens bredeste utvalg. At alt ikke står fremme på hylla i hvert lille distrikspol, betyr ikke at man ikke kan få tak i det. Joda," mitt" lokale supermarked i Provence har ekstremt bra utvalg rose-vin, og et bra utvalg fransk vin. Utover det er det jo stusselig
Det er det samme i UK. Svære supermarked med enorme utvalg av alt annet kan likevel ikke nå et gjennomsnittelig pol til knærne hva variasjon og ikke minst kvalitet for pengene angår. Ja billig møkkavin hadde blitt billigere uten polet, dyrere viner hadde ikke det fordi innkjøpene til polet hadde blitt fragmentert.
Polet importerer ikke spesielt mye selv. Det er for det meste private firmaer som importerer vin, i følge polets hjemmesider kjøper polet faktisk 99% av vinen fra firmaer som importerer vin fra de vinproduserende landene.
Sånn sett ville det antagelig ikke gjort spesielt stor forskjell om de samme firmaene hadde levert de samme varene til de tre store kjedene som har kontroll på markedet for alle andre varer.
De samme varene ville bare blitt lettere tilgjengelig.
Og det er jo FY!!!
Det hadde vært gøy om neste slipp av Burgund førte til to ukers kø foran nærbutikken min som er en Rema ;-)

Everenga

Legg inn av Everenga »

fargerik skrev: tir feb 28, 2023 3:01 pm
Everenga skrev: tir feb 28, 2023 2:43 pm
Someone skrev: lør feb 18, 2023 7:56 am


Det er ikke noe å tro, men det er faktisk fakta: Polet har trolig verdens bredeste utvalg. At alt ikke står fremme på hylla i hvert lille distrikspol, betyr ikke at man ikke kan få tak i det. Joda," mitt" lokale supermarked i Provence har ekstremt bra utvalg rose-vin, og et bra utvalg fransk vin. Utover det er det jo stusselig
Det er det samme i UK. Svære supermarked med enorme utvalg av alt annet kan likevel ikke nå et gjennomsnittelig pol til knærne hva variasjon og ikke minst kvalitet for pengene angår. Ja billig møkkavin hadde blitt billigere uten polet, dyrere viner hadde ikke det fordi innkjøpene til polet hadde blitt fragmentert.
Polet importerer ikke spesielt mye selv. Det er for det meste private firmaer som importerer vin, i følge polets hjemmesider kjøper polet faktisk 99% av vinen fra firmaer som importerer vin fra de vinproduserende landene.
Sånn sett ville det antagelig ikke gjort spesielt stor forskjell om de samme firmaene hadde levert de samme varene til de tre store kjedene som har kontroll på markedet for alle andre varer.
De samme varene ville bare blitt lettere tilgjengelig.
Og det er jo FY!!!
Det hadde vært gøy om neste slipp av Burgund førte til to ukers kø foran nærbutikken min som er en Rema ;-)
Rema hadde ikke tatt in burgund, de hadde solgt "Den der med sånn pinne vet du" og noe dritbillige chilenske greier.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Everenga skrev: tir feb 28, 2023 5:25 pm
fargerik skrev: tir feb 28, 2023 3:01 pm
Everenga skrev: tir feb 28, 2023 2:43 pm

Det er det samme i UK. Svære supermarked med enorme utvalg av alt annet kan likevel ikke nå et gjennomsnittelig pol til knærne hva variasjon og ikke minst kvalitet for pengene angår. Ja billig møkkavin hadde blitt billigere uten polet, dyrere viner hadde ikke det fordi innkjøpene til polet hadde blitt fragmentert.
Polet importerer ikke spesielt mye selv. Det er for det meste private firmaer som importerer vin, i følge polets hjemmesider kjøper polet faktisk 99% av vinen fra firmaer som importerer vin fra de vinproduserende landene.
Sånn sett ville det antagelig ikke gjort spesielt stor forskjell om de samme firmaene hadde levert de samme varene til de tre store kjedene som har kontroll på markedet for alle andre varer.
De samme varene ville bare blitt lettere tilgjengelig.
Og det er jo FY!!!
Det hadde vært gøy om neste slipp av Burgund førte til to ukers kø foran nærbutikken min som er en Rema ;-)
Rema hadde ikke tatt in burgund, de hadde solgt "Den der med sånn pinne vet du" og noe dritbillige chilenske greier.
Det er vel opp til de som importerer å velge utsalgssted dersom loven endres slik at burgund kan selges i alle butikker.
Rema har flere utsalgssteder enn polet.
Men for all del....det er fullstendig, knokk hypotetisk, siden polet kommer til å bestå.
Hva er en "med sånn pinne", forresten? Er det vin?
Forøvrig ser det ut til at du tror som meg, at polet vil bestå uansett med utvalget sitt, og at butikkene vil satse på lavprisvarene som folk flest kjøper. Dersom sprit og vin blir tillatt i butikk.
(Noe som jeg tror aldri vil skje)

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: tir feb 28, 2023 5:38 pm
Rema har flere utsalgssteder enn polet.
Ja, men med 339 butikker (ved utgangen av 2021) og mulighet til å få levert på posten er allikevel ikke Polet akkurat utilgjengelig

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: tir feb 28, 2023 3:01 pm Polet importerer ikke spesielt mye selv. Det er for det meste private firmaer som importerer vin, i følge polets hjemmesider kjøper polet faktisk 99% av vinen fra firmaer som importerer vin fra de vinproduserende landene.
Polet er ikke fysisk de som kontrollerer, men alt på Polet er kvalitetskontrollert på en helt annen måte enn hva Rema 100 ville gjort. Selv om Polet også gjør glipper her for å "tekkes folkeganen"

Og det er fortsatt gjennom Polets markedsposisjon de gode prisene oppnår her

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg liker polet nå på mine "gamle dager" og det er disse to grunnene som står høyest:
- De kan vin.
- Det er ikke alltid åpent, noe jeg i etterkant tror har reddet livet mitt noen ganger.

Someone

Legg inn av Someone »

LANISTA skrev: tir feb 28, 2023 6:28 pm - Det er ikke alltid åpent, noe jeg i etterkant tror har reddet livet mitt noen ganger.
Man får i hvertfall ikke utlevert varer hele tiden. Men har gått på en og annen smell, og kjøpt vin gjennom appen i lystig lag. Som da jeg hentet de noen dager senere ikke kunne huske det jeg bestilte var sååå dyrt :lol:

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Hvis man har vinsmak som Per Sandberg og mener at Gato Negro er stor stas så skjønner jeg godt at man vil handle blant et fantastisk stort utvalg kvalitetsviner på Rema1000. Eller kanskje en herlig plastflaske Camp på benserten?

Jeg ville uansett ha oppsøkt en plass som hadde tilsvarende utvalg som polet.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Dette er Sivert Bjørnstad som håper å nå ut til velgere som er så lettlurte at de ikke skjønner at han flørter med de ved å foreslå noe som aldri kommer til å skje.

Alternativt så er Sivert Bjørnstad så kunnskapsløs at han ikke vet at vinmonopolet eksisterer for å kontrollere tilgangen og forbruket av vin, sprit og brennevin, men selv om kunnskapsløs er en treffende beskrivelse på ham (og alle FrP-ere jeg kan navnet på utenom Solvik-Olsen), så tror jeg han bare spiller enda mer sådan i dette tilfellet.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

LANISTA skrev: tir feb 28, 2023 6:28 pm Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg liker polet nå på mine "gamle dager" og det er disse to grunnene som står høyest:
- De kan vin.
- Det er ikke alltid åpent, noe jeg i etterkant tror har reddet livet mitt noen ganger.
La oss bare for diskusjonen sin skyld si at polet hadde blitt privatisert og det ble vin på Rema, Kiwi osv.
Hadde blitt like strengt regulert som ølutsalg minst.

Ellers er jo polet.no åpent 24/7 så det fjasesrgumentet til enkelte om det er så langt til polet skjønner jeg ikke.

Greit nok å være for privatesering. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at det offentlige er best egnet til å deale med alle oppgaver men polet lever jeg utmerket fint med er slik det er i dag. Mulig det er noen dager det er fjas de har stengt men det skal jeg overleve.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Tenk at folk tror at det vil gagne dem at polet privatiseres. Når skal folk skjønne at det er avgiftene som gjør prisene høye?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»