«Quit 9-5» online-jobber

Svar
Sarasate

«Quit 9-5» online-jobber

Legg inn av Sarasate »

Får stadig opp reklamer fra diverse selskaper om at man kan tjene svært godt, jobbe færre timer, ha fleksibel arbeidstid, og jobbe hvor man vil via nettet med disse jobbene, og at en 9-5 jobb bare er dritt og innskrenking av vår frihet. Er disse rent scam?

Jobbene nevner aldri krav til faglig kompetanse, og jeg kan ikke forstå meg på at disse jobbene ikke er ren scam. Det høres for godt ut til å være sant. F.eks. Buro Ventures (Harald Røine), der jobben går ut på digital markedsføring. Jeg finner ikke den fram igjen nå, men da jeg klikket på en ad, så holdt fyren et langt foredrag om hvor dritt det er med dagens jobber, og at denne typen jobber passer dersom man vil tjene penger, ha fleksitid, osv.... (noe alle vil). Han nevnte også at han selv ble scamma og at dette her ikke er det.

Det rare er at det nesten ikke forventes noe. Jeg tror du må ta et eller annet kurs som koster penger, men det holder jo ikke bare å ha mindsettet til å ønske å drive med en slik jobb. Det er som å ha mindsettet til å være kirurg, så kan man bli det, selv om du ikke er kvalifisert.... Synes alle disse remote-jobbene som popper ut bare høres for godt ut til å være sant.

Noen formeninger?

Someone

Legg inn av Someone »

Det der er vel omtrent det man kan kalle «telefonselger»…

Sarasate

Legg inn av Sarasate »

Man må som regel betale for å bli med, gjerne i form av «kurs» man må betale selv. Og flere av disse konseptene de frister med inntekter på flere hundrede tusen (pr mnd!) men dette er svært dårlig dokumentert. Et par suksesshistorier om personer som bare omtales med fornavn.

Her lukter der pyramidespill / ponzi-svindel lang vei. Styr unna.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Sarasate skrev: man feb 20, 2023 10:27 am Får stadig opp reklamer fra diverse selskaper om at man kan tjene svært godt, jobbe færre timer, ha fleksibel arbeidstid, og jobbe hvor man vil via nettet med disse jobbene, og at en 9-5 jobb bare er dritt og innskrenking av vår frihet. Er disse rent scam?

Jobbene nevner aldri krav til faglig kompetanse, og jeg kan ikke forstå meg på at disse jobbene ikke er ren scam. Det høres for godt ut til å være sant. F.eks. Buro Ventures (Harald Røine), der jobben går ut på digital markedsføring. Jeg finner ikke den fram igjen nå, men da jeg klikket på en ad, så holdt fyren et langt foredrag om hvor dritt det er med dagens jobber, og at denne typen jobber passer dersom man vil tjene penger, ha fleksitid, osv.... (noe alle vil). Han nevnte også at han selv ble scamma og at dette her ikke er det.

Det rare er at det nesten ikke forventes noe. Jeg tror du må ta et eller annet kurs som koster penger, men det holder jo ikke bare å ha mindsettet til å ønske å drive med en slik jobb. Det er som å ha mindsettet til å være kirurg, så kan man bli det, selv om du ikke er kvalifisert.... Synes alle disse remote-jobbene som popper ut bare høres for godt ut til å være sant.

Noen formeninger?
Ren pyramidespill, de er veldig gode på å dra inn unge som faller mellom to stoler i forhold til utdanning og tradisjonell arbeidsliv.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Sarasate skrev: man feb 20, 2023 10:27 am Får stadig opp reklamer fra diverse selskaper om at man kan tjene svært godt, jobbe færre timer, ha fleksibel arbeidstid, og jobbe hvor man vil via nettet med disse jobbene, og at en 9-5 jobb bare er dritt og innskrenking av vår frihet. Er disse rent scam?

Jobbene nevner aldri krav til faglig kompetanse, og jeg kan ikke forstå meg på at disse jobbene ikke er ren scam. Det høres for godt ut til å være sant. F.eks. Buro Ventures (Harald Røine), der jobben går ut på digital markedsføring. Jeg finner ikke den fram igjen nå, men da jeg klikket på en ad, så holdt fyren et langt foredrag om hvor dritt det er med dagens jobber, og at denne typen jobber passer dersom man vil tjene penger, ha fleksitid, osv.... (noe alle vil). Han nevnte også at han selv ble scamma og at dette her ikke er det.

Det rare er at det nesten ikke forventes noe. Jeg tror du må ta et eller annet kurs som koster penger, men det holder jo ikke bare å ha mindsettet til å ønske å drive med en slik jobb. Det er som å ha mindsettet til å være kirurg, så kan man bli det, selv om du ikke er kvalifisert.... Synes alle disse remote-jobbene som popper ut bare høres for godt ut til å være sant.

Noen formeninger?
Når man i en annonse faktisk må påpeke at 'dette ikke er en scam', så bør alarmklokkene ringe.

Cassy0110

Legg inn av Cassy0110 »

Det er alltid viktig å være forsiktig når det gjelder slike "for godt til å være sant" jobbtilbud, spesielt når de lover en høy lønn og fleksibilitet uten noen krav til faglig kompetanse eller erfaring. Det er også vanlig at slike tilbud dukker opp på nettet gjennom reklame eller e-post, som kan gjøre det vanskelig å avgjøre om de er legitime eller ikke.

Det er ikke nødvendigvis slik at alle slike jobbtilbud er ren svindel eller scam, men det er viktig å gjøre din egen forskning før du investerer tid eller penger i dem. Du bør være skeptisk til enhver jobbtilbyder som ber deg om å betale for å få jobben eller for å delta på et kurs som de tilbyr. Det er også viktig å undersøke selskapet, sjekke anmeldelser og til og med kontakte tidligere ansatte for å få en bedre forståelse av hva jobben innebærer og om det er verdt tiden og innsatsen din.

Sarasate

Legg inn av Sarasate »

peraleks skrev: tir feb 21, 2023 2:53 pm
Ren pyramidespill, de er veldig gode på å dra inn unge som faller mellom to stoler i forhold til utdanning og tradisjonell arbeidsliv.
-Beskrivelsen passer veldig godt til en jeg vet som har falt for dette. Skryter av en voldsom fortjeneste allerede før han er igang 😄

Mehell

Legg inn av Mehell »

Scam og /eller rene salgsjobber.

Sarasate

Legg inn av Sarasate »

Maaange som driver med «digital markedsføring» nå,

Jeg synes det popper opp reklamer for dette hele tiden på sosiale medier.

Konseptene er ganske like:
Du blir ikke ansatt men jobber som frilanser.
Du trenger ingen forhåndskunnskaper.
Og du må betale et beløp for å bli med.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Hvis det kommer som reklame på typ sosiale media så er det nesten garantert slik at de har tenkt å selge deg kurspakker av tvilsom nytte og kvalitet.

Det er mange som lever av å sitte hjemme og lage innhold som de deler over nettet, eller drive en virksomhet, side-hustle som blir fulltidsjobb. Felles for nesten alt dette er at du må legge vel så mye innsats i det for at det skal erstatte lønna fra en vanlig jobb som en vanlig jobb vil kreve av deg, men en vanlig jobb er tryggere.

Så er det klart at det alltid er noen som klarer å tjene store penger fra hjemmekontoret på dette viset, er jo bare å se på hvor mye de mer kjente influencerne klarer å dra inn, du kan nok med rette beskylde Sofie-Elise for litt av hvert, men latskap er neppe på den lista.

Sarasate

Legg inn av Sarasate »

Det første som står i «rekrutteringsvideoen» er at du tjener minst 100 000 i måneden. Men lite eller ingenting om hva man faktisk skal gjøre for å tjene disse summene. Her er det grunn til være meeeget på vakt:

https://stilling.buroventures.com/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Jobb og Utdanning»