Søvnproblemer

Svar
Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Søvnproblemer

Legg inn av izzet2015 »

Dette kjenner jeg meg godt igjen i. Slitt med søvn siden 1970, og må gå på sovemedisin, har prøvd alt.
https://tv.vg.no/kategori/100502/soevnl ... tent=still

Du blir utmattet og fryktelig sliten, all energi forsvinner.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

izzet2015 skrev: man feb 20, 2023 7:10 pm \Slitt med søvn siden 1970\

Hvorfor det?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

GiPazzini_85 skrev: lør feb 25, 2023 5:54 pm
izzet2015 skrev: man feb 20, 2023 7:10 pm \Slitt med søvn siden 1970\

Hvorfor det?
Sammensatte årsaker. En uhyre vanskelig barndom. Stikkord: Rus og vold.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Har ikke hatt problemer med søvnen selv, men stor sympati for de som sliter med det. Det må være fryktelig tøft å leve med over tid.

Har kjent litt på det gjennom å ha små barn der det har vært perioder (kanskje opp til 2 måneder på det verste) der en sjelden fikk mer enn 2 timer sammenhengende søvn før det var opp og styre med et eller annet. For en som har vært vant med å sove godt gjennom natten er det nesten vanskelig å beskrive hvor utmattende det blir, selv gjennom en såpass kort periode.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

izzet2015 skrev: lør feb 25, 2023 6:18 pm
GiPazzini_85 skrev: lør feb 25, 2023 5:54 pm
izzet2015 skrev: man feb 20, 2023 7:10 pm \Slitt med søvn siden 1970\

Hvorfor det?
Sammensatte årsaker. En uhyre vanskelig barndom. Stikkord: Rus og vold.
Har aldri slitt med søvn selv om det har vært mer enn nok ting å ta med seg på senga. Men senga har alltid vært et fristed fra alt av utfordringer for mitt vedkommende. Dagens høydepunkt og jeg kunne vel egentlig sovet bort hele dagen om ikke jobb og andre forpliktelser og interesser hadde regulert dette. Kan tylle i meg kaffe til jeg skal legge uten at det har innvirkning. Men har derimot slitt mye med voldsomme mareritt, ofte preget av veldig mye vanskeligheter, pine og vold i perioder.

Dette virker sikkert veldig generaliserende og banalt utifra din egen situasjon, men veldig mange virker til å ligge og gruble veldig mye i senga. Senga er virkelig ikke stedet for å holde på med slike ting. Det må en prøve å gjøre unna før man legger seg. Senga skal være stedet hvor man slipper å tenke.

Jeg jobber sammen med noen som sliter med melatoninproduksjonen og sover lite av dette. Har du sjekket slike ting?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Jeg har prøvd alt, også Melatonin ingen virkning. Må bruke sovemedisin resten av livet, dessverre. Fikk barndommen rasert og etter det har det vært søvnproblemer. Uhyre slitsomt. Og jeg har levd med det i over 40 år.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Nå har jeg prøvd Nozinan, og det virker lovende. Tar fem mg. og det funker. Må tas tidlig på kvelden da det ellers gir hangover.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»