Været hos deg her og nå

Svar
fargeblind

Re: Været hos deg her og nå i 2021

Legg inn av fargeblind »

Regn på mårrakvisten i dag, og mer skal visst komme. Det blåser ikke da. foreløpig.
minste temp. i natt var 12,5 grader, nå er det 13,7.
Ikke verst i Fredrikstad akkurat nå, egentlig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

snaue 4 grader og blank himmel. Høsten er kommet ja.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

5,5 grader og blank himmel, da som i går hvor det ble bra temp ut på dagen.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Det ble ganske pent vær i plankebyen i dag også etter en kjølig natt med temp ned i 6 grader. Faktisk 17-18 grader midt på dagen, og en del sol innimellom. Regn fra i morgen, sier de.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Hva tenker dere om realismen i det været som Kristian Gislefoss melder kan skje en sen augustdag i 2050? For ekstremt eller er det realistisk det han kommer med sett fra deres ståsted?
https://www.nrk.no/norge/her-melder-gis ... 1.15621284

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Korgutt skrev: man sep 27, 2021 1:12 pm Hva tenker dere om realismen i det været som Kristian Gislefoss melder kan skje en sen augustdag i 2050? For ekstremt eller er det realistisk det han kommer med sett fra deres ståsted?
https://www.nrk.no/norge/her-melder-gis ... 1.15621284
De bruker jo ganske heftige datamaskiner og dataprogrammer for å lage slike simuleringer.
Men det tryggeste er nok å fortsette å le av dem.
16 grader i plankebyen i dag, og lite vind. Det har begynt å regne. Og det stemmer jo greit med det meteorologen har varslet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det har regnet en bra del siste døgnet. Det er bra, for nå trengs det vann både her og der.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Korgutt skrev: man sep 27, 2021 1:12 pm Hva tenker dere om realismen i det været som Kristian Gislefoss melder kan skje en sen augustdag i 2050? For ekstremt eller er det realistisk det han kommer med sett fra deres ståsted?
https://www.nrk.no/norge/her-melder-gis ... 1.15621284
Mitt håpløse svar er at alt kan skje...
På 1970-tallet advarte man om en ny istid, nå om badstue.
Selv IPCC sier i sitt dokument nå at man jo ikke kan si noe sikkert.
Man vet vel heller ikke alt om hva som gir temperatursvingninger som er litt "større".
I modeller må man ta snarveier for det er ikke engang nok datakraft på jorda til å regne ut tingene fullstendig uten at det tar ubeskrivelig mange år.
Vi kan likegodt gjøre det enkelt og synse.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Korgutt skrev: man sep 27, 2021 1:12 pm Hva tenker dere om realismen i det været som Kristian Gislefoss melder kan skje en sen augustdag i 2050? For ekstremt eller er det realistisk det han kommer med sett fra deres ståsted?
https://www.nrk.no/norge/her-melder-gis ... 1.15621284
Mitt håpløse svar er at alt kan skje...
På 1970-tallet advarte man om en ny istid, nå om badstue.
Selv IPCC sier i sitt dokument nå at man jo ikke kan si noe sikkert.
Man vet vel heller ikke alt om hva som gir temperatursvingninger som er litt "større".
I modeller må man ta snarveier for det er ikke engang nok datakraft på jorda til å regne ut tingene fullstendig uten at det tar ubeskrivelig mange år...
Vi kan likegodt nesten gjøre det enkelt å synse. :oops:

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

12 grader og småtett regn.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

16 grader. Overskyet. Regn i natt. Men ikke etter kl.07 00. På fredag skriver vi oktober. Jeg klager ikke på vær eller temperatur.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ale skrev: tor sep 30, 2021 1:13 am Det regner og det regner og det regner.
Typisk det. Det er jo høsten. Fortsetter det en ukes tid, kan kanskje strømprisen slutte å stige?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

10-12 grader og lett regn det meste av dagen, men trykk på ganske så lett regn.
Kunne nok vært mer ja.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Nå bøtter det ned i Fredrikstad! Det blir nok innedag mer eller mindre i dag. Det er hele 14 grader, så vi trenger ikke å fyre spesielt hardt med strøm. Bare litt.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Regner skikkelig, og det er bare herlig! Vært en tur ute og fått meg en skyll. Håper det regner hele helgen!

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Nå regner det heftig. Det blåser litt. Så regnet trommer mot lufteventilen og renner ned over vinduet. Vel 14 grader ( i skyggen - ha ha ). Flott høstvær. :-)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

10-11 grader i dag og tett lettere regn, men ganske så vedvarende så det blir endel av det ja.
Men innimellom kraftige byger og en god del vind sammen med disse.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Artig å se at YR har rett en gang i mellom. De varslet mye regn, og her er det mye regn. Lite tvil om at det er høst.
Så mye vann på en gang skaper et problem på min ellers godt drenerte tomt. Vannet fra terrenget over flasher over tomta mi, så nå vurderer jeg å grave et dike, et bekkefar langs tomtegrensa.
Jeg har jo ingen mulighet for å gjøre noe på annen manns grunn, men ingen kan nekte meg å grave på egen grunn.
Men dette er jobb som krever en gravemaskin. Prosjekt på gang :-)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hysterisk mye regn i dag, gitt!
Og det blåser hyssing!
Innedag igjen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

regn og vind, fint å trene i, men merket iblant vindkast på en biltur.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargeblind skrev: lør okt 02, 2021 10:51 am Jeg har jo ingen mulighet for å gjøre noe på annen manns grunn, men ingen kan nekte meg å grave på egen grunn.
Men dette er jobb som krever en gravemaskin. Prosjekt på gang :-)
Nabosamarbeid om drenering?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

return_of_drakkar skrev: søn okt 03, 2021 5:21 pm
fargeblind skrev: lør okt 02, 2021 10:51 am Jeg har jo ingen mulighet for å gjøre noe på annen manns grunn, men ingen kan nekte meg å grave på egen grunn.
Men dette er jobb som krever en gravemaskin. Prosjekt på gang :-)
Nabosamarbeid om drenering?
Naboen er ikke interessert i noe samarbeid. Han har jo ikke noe problem med vannet. Det renner bort. Fra ham.
Ikke noe bråk her.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fint vær i plankebyen i dag. Temp rundt 16 grader, bare en moderat sønnavind og stort sett opphold, Faktisk ganske mye sol..
Slett ikke verst å ta seg en rolig sykkeltur i det fine været.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

10 grader, spås regn om morgen og så skyet utover dagen. Knapt lett yr så langt, regner også lite i går.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

15 grader og sola titter frem, rene vårstemningen ute.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fine 13 varmegrader og skyet

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Etter noen dager med gråvær og små mengder regn ble det en fin dag i Plankebyen i dag. Startet med blå himmel, men nå er det litt skyet men stort sett sol.
Svak trekk fra nord, og hele 17,2 grader i skrivende stund. Prognosene sier at det kan bli et par fine dager til, men kalde netter. Blir det skyfritt, ser jeg ikke bort fra at noen må ta frem isskrapa dersom de skal tidlig på veien....
Jeg har forøvrig startet med grøftegraving. Med spade ( ! )
Tror egentlig det ikke trengs en veldig dyp grøft, kanskje det går greit med spade.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Det var litt rim i gresset i morges, det betyr at vi har hatt rundt null eller litt under akkurat her i natt.
Nå er det skyfri himmel og strålende sol.
Men det blir nok ikke en spesielt trykkende varme i dag.
Kanskje snart tid for å legge om til piggdekk på sykkelen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Minusgrad)er) om morgenen, ok på dagen.8 pluss i går, blir nok noe liknende i dag.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

11 grader og lett blanding mellom sol og skyer her nå. Var hustrigere i dag tidlig, med kald vind. Litt rim i gresset noen steder. I følge Alma Nakken, er det siste høstdag i dag. I morgen er det første vinterdag. Da skal primstaven snues, heter det. Jau, jau. Enda en sommer er over. :-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Været»