Været hos deg her og nå

Svar
fargeblind

Re: Været hos deg her og nå i 2021

Legg inn av fargeblind »

return_of_drakkar skrev: fre des 10, 2021 8:18 am bare minus 3 i dag, litt snø i natt som varm og så har man brøytet fortauer igjen på den måten at man lager en polert glatt snøhinne, så man må gå i traktorsporene.
Det kom litt våt snø her i natt. De har vært her og brøytet, så det skal gå greit å ta dagens sykkeltur. Har fått på vinterdekk med pigg, så jeg skal være godt rustet.
Rundt null her nå, men mer snø skal komme, som muligens vil gå over til regn.
Bare å overvinne dørstokkmila og manne seg opp, trenger litt luft og fysisk fostring.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

-2 og det har snødd noe i natt. Har hørt snøplogkjøring en god stund nå her imorges.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

9,2 grader viser termometeret mitt nå. Og det er opphold, og snøen har smeltet.
Vi fyrer ikke spesielt hardt i Plankebyen i dag.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: ons des 15, 2021 10:45 am 9,2 grader viser termometeret mitt nå. Og det er opphold, og snøen har smeltet.
Vi fyrer ikke spesielt hardt i Plankebyen i dag.
Nesten like "varmt" som det er her nede hos meg nå.
I skrivende stund har jeg 10,1 grader utenfor her og varmepumpa durer og går som bare det :roll:
Regner tett gjør det også :cry:
De neste dagene melder de 10-12 grader på dagen og ned i 7 grader på natta og mer nedbør.
Så til helga kan jeg oppsøke snøen og får litt skikkelig julestemning dersom jeg ønsker det :D

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: ons des 15, 2021 2:13 pm
fargeblind skrev: ons des 15, 2021 10:45 am 9,2 grader viser termometeret mitt nå. Og det er opphold, og snøen har smeltet.
Vi fyrer ikke spesielt hardt i Plankebyen i dag.
Nesten like "varmt" som det er her nede hos meg nå.
I skrivende stund har jeg 10,1 grader utenfor her og varmepumpa durer og går som bare det :roll:
Regner tett gjør det også :cry:
De neste dagene melder de 10-12 grader på dagen og ned i 7 grader på natta og mer nedbør.
Så til helga kan jeg oppsøke snøen og får litt skikkelig julestemning dersom jeg ønsker det :D
Hvordan er kulturen for å isolere husene i Kreta? Her er det som du vet mye fokus på det, men fritt fra hukommelsen mener jeg at det ikke brukes så mye på isolasjon på dine kanter?
Varmepumpa her er nesten i dvale når det er såpass mildt, og det skulle bare mangle siden jeg har brukt en del innsats på å ha et godt isolert hus. Det er noen år siden jeg la ned den innsatsen og kronene, men jeg er dønn overbevist om at det lønner seg nå.
Dagens sykkeltur var forøvrig helt strålende. Vi blåser ikke bort her på østlandet, og jaggu skinner sola også.
Helt greit å ta seg tid til å ta en rast og sitte litt på en benk og ku-stirre ut over vannet og alle de rare fuglene.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: ons des 15, 2021 2:58 pm
Xpoolman skrev: ons des 15, 2021 2:13 pm
fargeblind skrev: ons des 15, 2021 10:45 am 9,2 grader viser termometeret mitt nå. Og det er opphold, og snøen har smeltet.
Vi fyrer ikke spesielt hardt i Plankebyen i dag.
Nesten like "varmt" som det er her nede hos meg nå.
I skrivende stund har jeg 10,1 grader utenfor her og varmepumpa durer og går som bare det :roll:
Regner tett gjør det også :cry:
De neste dagene melder de 10-12 grader på dagen og ned i 7 grader på natta og mer nedbør.
Så til helga kan jeg oppsøke snøen og får litt skikkelig julestemning dersom jeg ønsker det :D
Hvordan er kulturen for å isolere husene i Kreta? Her er det som du vet mye fokus på det, men fritt fra hukommelsen mener jeg at det ikke brukes så mye på isolasjon på dine kanter?
Nei her har det ikke vært så mye fokus på isolering, de fleste gamle hus er jo ikke isolert i det hele tatt.
Kun opplødd stein med puss på begge sider :D
Nyere hus i betong har jo et "skjelett" av betongsøyler og dragere og så er det fylt igjen med murstein mellom disse søylene.
Murstein isolerer jo til en viss grad da det er luft inne i hver stein.
Mine to bygg er bygget på denne måten med 30 cm tykke søyler og dragere og fylt opp med 3 lag murstein mellom disse.
I taket var det ingen isolasjon tidligere men der har jeg lagt skumplater mellom dragerne og kledd under med nytt panel.
Det hjelper utrolig mye.
Ellers ser jeg det er enkelte som nå legger 5 cm skumplater utenpå husa sine som ekstra isolasjon.
Et nabohus her ble isolert slik nå i sommer.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: ons des 15, 2021 4:59 pm
fargeblind skrev: ons des 15, 2021 2:58 pm
Xpoolman skrev: ons des 15, 2021 2:13 pm

Nesten like "varmt" som det er her nede hos meg nå.
I skrivende stund har jeg 10,1 grader utenfor her og varmepumpa durer og går som bare det :roll:
Regner tett gjør det også :cry:
De neste dagene melder de 10-12 grader på dagen og ned i 7 grader på natta og mer nedbør.
Så til helga kan jeg oppsøke snøen og får litt skikkelig julestemning dersom jeg ønsker det :D
Hvordan er kulturen for å isolere husene i Kreta? Her er det som du vet mye fokus på det, men fritt fra hukommelsen mener jeg at det ikke brukes så mye på isolasjon på dine kanter?
Nei her har det ikke vært så mye fokus på isolering, de fleste gamle hus er jo ikke isolert i det hele tatt.
Kun opplødd stein med puss på begge sider :D
Nyere hus i betong har jo et "skjelett" av betongsøyler og dragere og så er det fylt igjen med murstein mellom disse søylene.
Murstein isolerer jo til en viss grad da det er luft inne i hver stein.
Mine to bygg er bygget på denne måten med 30 cm tykke søyler og dragere og fylt opp med 3 lag murstein mellom disse.
I taket var det ingen isolasjon tidligere men der har jeg lagt skumplater mellom dragerne og kledd under med nytt panel.
Det hjelper utrolig mye.
Ellers ser jeg det er enkelte som nå legger 5 cm skumplater utenpå husa sine som ekstra isolasjon.
Et nabohus her ble isolert slik nå i sommer.
Jeg er sikker på at det hjelper, både for å kolde kulde ute om vinteren og for å holde varmen ute om sommeren.
Det går nok en del strøm til å kjøre aircon om sommeren også.
Om murstein har noen isoleringsevne? Jeg lærte om dette på skole i forrige århundre....det er tabeller over U-verdi i forskjellige materialer. Er du nerd nok kan du jo finne tabeller over U-verdi i forskjellige byggematerialer.
Det er jaffal varmt og godt i stua, straks er det soffan og håndballkamp.
I dag MÅ jentene knuse Russland.
Ølet holder 4 grader.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: ons des 15, 2021 5:27 pm straks er det soffan og håndballkamp.
I dag MÅ jentene knuse Russland.
Det ser jo bra ut så langt i alle fall :D

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Kaldt fremdeles i plankebyen. 9 blå her nå. Heldigvis blåser det ikke.Trivselstemp på 23 grader inne.
Stiger strømprisen, kommer jeg til å fyre litt med ved.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ale skrev: man des 27, 2021 9:03 am Kaldt i Plankebyen. Skikkelig romjulsrim.
Ja, masse rim!
Når det blir så mye rim, kan det noen ganger varsle om snø eller væromslag og regn.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Og snø kom. Har ikke finmålt, men det er kanskje kommet 15 cm. til nå.
Fin puddersnø som det blir lett å skuffe vekk fra der vi skal gå og parkere biler.
Bare 2 minus her nå.
Det neste er visst at det blir varmegrader og sørpe. Vanlig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Vært noen kalde dager, ned i minus 17, og det har kommet mye snø.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: tir des 28, 2021 10:30 am
Det neste er visst at det blir varmegrader og sørpe. Vanlig.
Før det fryser på igjen uti neste uke :D
Vestlandsvær :D

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Rundt 0 grader i dag etter en del kalde dager.
Har kommet en brukbar del med snø i natt også, så plogene var ute grytidlig i dag.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

return_of_drakkar skrev: søn jan 02, 2022 10:40 am Rundt 0 grader i dag etter en del kalde dager.
Har kommet en brukbar del med snø i natt også, så plogene var ute grytidlig i dag.
Her er det 7 varmegrader og tåke. Litt regn i går kveld. Dette sammen med at bakken er kald gjør at verden er glassert.
Vannet siver ut i småveier og sykkelstier og lager dønn isdekke.
Det er en litt nervøs greie å sykle, selv med piggdekker på jernhesten.
Piggsko eller isbrodder anbefales her i plankebyen.
Sist redigert av fargeblind den søn jan 02, 2022 1:15 pm, redigert 1 gang totalt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ale skrev: søn jan 02, 2022 1:15 pm Jævlig glatt ute. Bor på Lisleby.
Bruk piggsko!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Rundt 0, litt på pluss-siden, så det er noe nedbøraktig i lufta, så det blir vel glatt og ekkelt.
Varslet mye regn i dag, og så kuldegrader og ned i minus 15 og vel så det senere i uka, før det stiger til 0 igjen.
Håpløst vær det der.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

et par minusgrader og overskyet. Ble ikke så glatt som fryktet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

return_of_drakkar skrev: tir jan 04, 2022 8:40 am et par minusgrader og overskyet. Ble ikke så glatt som fryktet.
Joda, det var speilblank på noen fortau og på sideveier... :oops:

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

minus 3 i dag, og enda er det stokkmørkt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

return_of_drakkar skrev: ons jan 05, 2022 8:00 am minus 3 i dag, og enda er det stokkmørkt.
Pent vær i dag, 3 minus, ja. Dagen er blitt 19 minutter lengre siden solsnu.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Som varslet kommer det snø i dag. Ca 7 cm. så langt.
Kjipt at det stadig blir mildere, og snart går fra snø til regn.
Da blir det jo et salig sørpehelvete igjen, da. Og speilblank is når det fryser på igjen i morgen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

mye snø, men ja, snart en håndfull plussgrader og søre, så is, som andre sier,

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

4-5 grader, og det har snødd en god del siden i går ettermiddag.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Det er fremdeles vinter her. Snøen ligger enn så lenge, det er lyst og fint.
Meteorologen sier at mildværet kommer, og regn.
Det veksler mye her på østlandet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Rundt 0 grader og sludd. Det gir fast og fint gå-føre, så lenge det ikke blir regn eller for mildt, men det blir vel sessverre det.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Det har klarnet opp i Fredrikstad.
Lett skydekke hvor sola bryter gjennom, hele 8,1 grader her hos meg jaffal, og hengebjørkene borte ved vannet som jeg bruker som vind-indikator henger urørlig.
Det er nok en svak trekk fra sydvest-ish, men altså ikke nok til å bevege hengebjørka.
Og snøen og isen smelter raskt.
Sist redigert av fargeblind den ons jan 12, 2022 12:15 pm, redigert 1 gang totalt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

1 plussgrad og snart klar himmel.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Her banker Gyda på døra. Striregner, men jeg er enda litt usikker på hvor mye vind det blir i Molde. Byen ligger som oftest i le for vinden som fyker langs kysten, men det er enkelte vindretninger som kan føre til at været kommer rett inn mot oss.

Foreløpig er det ikke rare vinden å snakke om. Men det er vel enda et par timer til det starter skikkelig.

Som selverklært snøhater er jo dette været en gave. Snøen smelter i rekordtempo ute. Mens jeg har hjemmekontor og koser meg med gløgg etter lunsjen mens jeg kikker ut på hvitskavlene på fjorden.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

PapaSmurf skrev: ons jan 12, 2022 12:24 pm Her banker Gyda på døra. Striregner, men jeg er enda litt usikker på hvor mye vind det blir i Molde. Byen ligger som oftest i le for vinden som fyker langs kysten, men det er enkelte vindretninger som kan føre til at været kommer rett inn mot oss.

Foreløpig er det ikke rare vinden å snakke om. Men det er vel enda et par timer til det starter skikkelig.

Som selverklært snøhater er jo dette været en gave. Snøen smelter i rekordtempo ute. Mens jeg har hjemmekontor og koser meg med gløgg etter lunsjen mens jeg kikker ut på hvitskavlene på fjorden.
Gyda merkes ikke her i Plankebyen. Det er ti varmegrader og en mild svak sørvest-ish bris. Sola skinner nesten gjennom skyene.
Snart er snøen og isen borte.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Været»