Været hos deg her og nå

Svar
Varulv2468

Re: Været hos deg her og nå

Legg inn av Varulv2468 »

startelver skrev: man mar 27, 2023 11:58 am Bare minner om at vi hadde en kuldeperiode som gav oss skøyteis i Baneheia , Krsand i april 2020. Det er jo lett å glemme været fra år til år.

Skøyte-entusiastene kom seg ut når vi hadde en sammenhengende kuldeperiode på ca 2 uker. Det husker jeg veldig godt, de fleste ville bare at våren skulle komme.
Vi mistet over en måned, i visse tilfeller to måneder i indre Norge. Våren nesten helt forsvant i dette året og er hittil det verste i manns minne; kulden gav ikke seg før april/mai, og det var kjøligere enn vanlig helt fram til midtsommeren. Det var skikkelige kalde sommernetter ned til 5-8 varmegrader i juni. Jeg hadde syklet en lang tur i en varm dag da jeg skulle hjem i nattemørket, og plutselig bli det så kaldt i juli, at jeg frøst - temperaturen hadde falt til under ti varmegrader.

Det virker som at varmen flytte seg gjennom sesongene; siden 2018 har det vært kjøligere enn vanlig i mars-april, og kaldluft oftest holdt seg helt fram til juni, mens det bli varmere i høstmånedene, og vintrene var enten mildt eller mildt med kuldeperioder. Stadige flere og flere er gått lei av dette; våren begynner alltid i slutten på mars. Det har ikke vært tilfelle i mange år nå. Det er heller ikke bra for naturen, både dyr og planter tar skade av dette abnormale været som skyldes oppvarmingen av stratosfæren. I eldre tid var det vanlig at kulden holdt seg fram til april-mai når det var en spesiell streng kuldevinter, men det har vi ikke opplevd siden 2018, normale vintre, bisarre vintre og vintre med kuldeperioder som milde vintre, men ikke strenge kuldevintre med stabil temperaturforhold.

Vi hadde nemlig mildvær i januar-februar.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

19C here nå, været fremover er 24-26 grader de neste par dagene, sommeren er her.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

-7 grader og klarvær. Bikkjekaldt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Minus 11 her og nå. I går var det kald vind, så langt stille.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

-8 grader kaldt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Minus 4 i morges, og det hadde snødd litt, men ikke mye. Nærmer seg 0 grader nå, og skydekket svinner hen. Blir nok en fin dag.

startelver

Legg inn av startelver »

Det har kommet et værskifte i England, her tar vi med oss alt som er positivt!

Det er ventet 15-17 varmegrader i England de neste 48 timene. Det er en vestlig vind som feier over UK, men dessverre ser det ut til å stoppe i nordsjøen pga nordøstlige vinder i Norge.

Det er et håp om at langtidsvarslet tar feil hvis de vestlige vindene får lov til å jage bort nordavinden. Da kan vi også få 15 grader i Sør-Norge.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

startelver skrev: ons mar 29, 2023 1:24 pm Det har kommet et værskifte i England, her tar vi med oss alt som er positivt!

Det er ventet 15-17 varmegrader i England de neste 48 timene. Det er en vestlig vind som feier over UK, men dessverre ser det ut til å stoppe i nordsjøen pga nordøstlige vinder i Norge.

Det er et håp om at langtidsvarslet tar feil hvis de vestlige vindene får lov til å jage bort nordavinden. Da kan vi også få 15 grader i Sør-Norge.
Det er prognoser om litt varmere vær i Norge om en god ukes tid, mens resten av Europa vil få det kaldere i forhold til normalen :)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Minus 9 i dag morges. Minus 3 nå og klarvær.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

-8 i morges. Nå er det rundt -1 og opphold. Vil ha pissregn og varmegrader.

startelver

Legg inn av startelver »

Det har vært skremmende kaldt i hele Agder, også langs hele kysten, med kraftig snøfall og vind. Og med temperaturer under 0 på natta er det lite håp om at dette forsvinner med det første.

Synes mest synd på trekkfuglene som trodde de hadde kommet til våren, isteden møter de et vinterhelvete. Skal visstnok være sol hele påsken så får håpe en del smelter.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: fre mar 31, 2023 2:56 pm Det har vært skremmende kaldt i hele Agder, også langs hele kysten, med kraftig snøfall og vind. Og med temperaturer under 0 på natta er det lite håp om at dette forsvinner med det første.

Synes mest synd på trekkfuglene som trodde de hadde kommet til våren, isteden møter de et vinterhelvete. Skal visstnok være sol hele påsken så får håpe en del smelter.
Ja, stakkars småfugler. Det er noen her som forsyner seg fra min fuglebuffet, men de er litt skremte på grunn av at de store fuglene kommer og spiser dem. Harde tider. Men naturen er sånn. Alle er sultne. Også høk og ørn.
Surt her, det vipper mellom over og under null, og snøen smelter ikke selv om sola skinner litt.
Det blåser hyssing. Kald vind. ush.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Her er det sol og det var det trolig også da en 10 kilometer bred asteroide traff Yucatan-halvøya for 66 millioner år siden og drepte de fleste dyrearter.
Det interessante her, er at da jeg vokste opp stod det å lese at det skjedde for 65 millioner år siden.
Nå sier de 66 millioner år siden.
Har du anelse om hvor gammel det får meg til å føle meg?

fargerik

Legg inn av fargerik »

LANISTA skrev: fre mar 31, 2023 4:45 pm Her er det sol og det var det trolig også da en 10 kilometer bred asteroide traff Yucatan-halvøya for 66 millioner år siden og drepte de fleste dyrearter.
Det interessante her, er at da jeg vokste opp stod det å lese at det skjedde for 65 millioner år siden.
Nå sier de 66 millioner år siden.
Har du anelse om hvor gammel det får meg til å føle meg?
Shit! En million mer enn da vi var barn? Da er vi gamle!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Minus 6 og blank himmel.

startelver

Legg inn av startelver »

Strålende påskesol, er ventet opp mot 10 grader.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Sol men temmelig svinkaldt her nu i Molde.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Strålende sol og fem- seks varmegrader i Fredrikstad nå.
Lite vind også.
Jeg skal ut på sykkeltur!

Strider

Legg inn av Strider »

Kunne brette opp genseren og få sol på de bare armene idag i solkroken. Første gang i år!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Nå er det helt vindstille i mitt hjørne av plankebyen. Indikatoren er at jeg ser vannet ligger som et flatt speil, og at alle grenene på hengebjørka henger helt stille rett ned.
7 grader, sol og bare et par små dotter på den blå himmelen.
Subber litt ut og inn, det er bare en lazy sunday.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Fra minus 6 klokka 07:00 i dag så har det nå kraket seg opp på pluss 3 og klar himmel og fint vær (blir det nok utover dagen).

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Utrolig fint vær, skyfri himmel og høy sol, snart 7 grader. Fint her nå. :D

startelver

Legg inn av startelver »

Ventet opp mot 8 grader, blå himmel og sola varmer.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Fortsatt kalde netter, minus 3 i dag tidlig, nå krøpet over 0. Blir sikkert ok på dagen.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

return_of_drakkar skrev: man apr 03, 2023 9:41 am Fortsatt kalde netter, minus 3 i dag tidlig, nå krøpet over 0. Blir sikkert ok på dagen.
Samme her. Minus 3 i dag tidlig. Nå 9 pluss grader og mest sol. Kjenner at solen varmer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Godværet ligger fremdeles over Fredrikstad. Kommer nok opp i et titalls grader etterhvert, og sola skinner og det er veldig vindstille.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det samme som i det siste. 3 til 5 minus om morgenen, før det blir en god del varmegrader, sol og blank himmel på dagen. Ok nok det.

startelver

Legg inn av startelver »

Det som er irriterende med denne våren på Sørlandet er at det er kaldt på natta, alltid minusgrader så da får jeg ikke satt ut tomatplantene. Men i sola er det 10 grader så skal ikke klage over det, blir en del frakting inn og ut av potteplanter hver dag.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Noen få kuldegrader i natt, men skikkelig varmt på dagen nå. Fint det for å kunne lufte ut skikkelig lenge og vel.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: tir apr 04, 2023 4:47 pm Det som er irriterende med denne våren på Sørlandet er at det er kaldt på natta, alltid minusgrader så da får jeg ikke satt ut tomatplantene. Men i sola er det 10 grader så skal ikke klage over det, blir en del frakting inn og ut av potteplanter hver dag.
hehehe....det der gidder jeg ikke. Venter til senere. Her kommer det spredte snøkorn, og etterhvert skal det visst regne litt. Et par plussgrader nå, men visstnok litt på minussiden igjen til nattan.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Været»