Været hos deg her og nå

Svar
fargeblind

Re: Været hos deg her og nå i 2021

Legg inn av fargeblind »

DennisB skrev: ons okt 27, 2021 4:18 pm Pretty much konstant mellom 25 og 31 grader her i Indonesia. Døgnet rundt, året rundt.

Litt behagelig regn innimellom, som kjøler oss litt ned. En gang i blant styrtregn, og da gjelder det å finne ly.

Ingen ubehagelig luftfuktighet, men kanskje jeg er inhabil på det området. Jeg har vennet meg til vær og vind her.
Tropene er tropene. Kona og jeg har som sikkert de fleste vet etterhvert reist til Thailand hvert år i årevis, og lever vel greit med varmen etter litt akklimatisering. Men jeg syns fremdeles det er tøft. Det tar noe tid, men når du lever der året rundt regner jeg med at det går greit.
Dere går vel dog inn i en varm tid ut på nyåret?
I Thailand blir det ofte ganske varmt fra rundt mars-ish.
Her i plankebyen har det vært en strålende dag i dag. Sol, lite vind og temperatur opp mot ti- elleve grader. Ikke verst!

DennisB

Legg inn av DennisB »

fargeblind skrev: ons okt 27, 2021 5:48 pm
DennisB skrev: ons okt 27, 2021 4:18 pm Pretty much konstant mellom 25 og 31 grader her i Indonesia. Døgnet rundt, året rundt.

Litt behagelig regn innimellom, som kjøler oss litt ned. En gang i blant styrtregn, og da gjelder det å finne ly.

Ingen ubehagelig luftfuktighet, men kanskje jeg er inhabil på det området. Jeg har vennet meg til vær og vind her.
Tropene er tropene. Kona og jeg har som sikkert de fleste vet etterhvert reist til Thailand hvert år i årevis, og lever vel greit med varmen etter litt akklimatisering. Men jeg syns fremdeles det er tøft. Det tar noe tid, men når du lever der året rundt regner jeg med at det går greit.
Dere går vel dog inn i en varm tid ut på nyåret?
I Thailand blir det ofte ganske varmt fra rundt mars-ish.
Her i plankebyen har det vært en strålende dag i dag. Sol, lite vind og temperatur opp mot ti- elleve grader. Ikke verst!
Det er noen varme perioder ja, men jeg synes det er lite konsistens over det hele her. Jeg synes det veksler mer hele året her, enn i Thailand. I Thailand er det periodevis litt kjøligere. Og varmere. Her vet man nesten ikke når de varme periodene kommer.. Eller så har jeg vel bare ikke vennet meg til det hva tidspunkt angår..

Plankebyen er flott. Jeg bodde en stund over brua (den lille) over på Kråkerøy-sida. Likte meg godt i Fredrikstad, selv om jeg opprinnelig er mossing.. Årnær sæ :D

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DennisB skrev: ons okt 27, 2021 6:08 pm
fargeblind skrev: ons okt 27, 2021 5:48 pm
DennisB skrev: ons okt 27, 2021 4:18 pm Pretty much konstant mellom 25 og 31 grader her i Indonesia. Døgnet rundt, året rundt.

Litt behagelig regn innimellom, som kjøler oss litt ned. En gang i blant styrtregn, og da gjelder det å finne ly.

Ingen ubehagelig luftfuktighet, men kanskje jeg er inhabil på det området. Jeg har vennet meg til vær og vind her.
Tropene er tropene. Kona og jeg har som sikkert de fleste vet etterhvert reist til Thailand hvert år i årevis, og lever vel greit med varmen etter litt akklimatisering. Men jeg syns fremdeles det er tøft. Det tar noe tid, men når du lever der året rundt regner jeg med at det går greit.
Dere går vel dog inn i en varm tid ut på nyåret?
I Thailand blir det ofte ganske varmt fra rundt mars-ish.
Her i plankebyen har det vært en strålende dag i dag. Sol, lite vind og temperatur opp mot ti- elleve grader. Ikke verst!
Det er noen varme perioder ja, men jeg synes det er lite konsistens over det hele her. Jeg synes det veksler mer hele året her, enn i Thailand. I Thailand er det periodevis litt kjøligere. Og varmere. Her vet man nesten ikke når de varme periodene kommer.. Eller så har jeg vel bare ikke vennet meg til det hva tidspunkt angår..

Plankebyen er flott. Jeg bodde en stund over brua (den lille) over på Kråkerøy-sida. Likte meg godt i Fredrikstad, selv om jeg opprinnelig er mossing.. Årnær sæ :D
Det årnær seg sikkert. Du er vel nærmere ekvator enn vi er når vi er i Bangkok, og har litt mer tropisk-ishe forhold.
Svoger sa det enkelt for noen år siden når vi var inne på det......
"Her i Thailand har vi bare tre årstider. Den varme, den litt varmere, og den kjempevarme"....
og det passer ganske bra.
Mye regn, litt mindre regn, varmt eller kjempevarmt...
Skikkelige definerte årstider er noe annet.
Her er det fire. Snart kommer vinteren.
Jeg syns alle årstidene har sin sjarm. Høsten også.....og også vinteren. Vinter er en del av livet.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Nå er det mørkt ute. Men jeg hører det blåser fra sør, og regner mot vinduet. 12 grader tidligere i dag. Ikke noe november-vær til å klage på. :-)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

pluss 3 i dag tidlig, og en god del tåke. overskyet nå. det er høst.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg brukte 2 timer på vedlikehold av snøfreseren i går. Vasket og smurte, skiftet olje og strammet til alle bolter. Sjekket at jeg har et lite lager med brytebolter og en ekstra tennplugg.

Det eneste som er kjedeligere enn å ikke ha snøfreser er å ha en snøfreser man ikke får start på.

Nå er alt klart til at snøen melder sin ankomst. Men helst ser jeg at det drøyer halvannen måned til før vi må begynne å stri med det der.

Snøen kryper nedover i fjellene ser jeg ut vinduet og i går var det underkjølt regn på bakken.

I dag er det 6-7 grader og regnbyger. Blir nok en perfekt høstfredagskveld med et glass vin og pysjbukse foran TV’en.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

PapaSmurf skrev: fre nov 05, 2021 11:46 am Jeg brukte 2 timer på vedlikehold av snøfreseren i går. Vasket og smurte, skiftet olje og strammet til alle bolter. Sjekket at jeg har et lite lager med brytebolter og en ekstra tennplugg.

Det eneste som er kjedeligere enn å ikke ha snøfreser er å ha en snøfreser man ikke får start på.

Nå er alt klart til at snøen melder sin ankomst. Men helst ser jeg at det drøyer halvannen måned til før vi må begynne å stri med det der.

Snøen kryper nedover i fjellene ser jeg ut vinduet og i går var det underkjølt regn på bakken.

I dag er det 6-7 grader og regnbyger. Blir nok en perfekt høstfredagskveld med et glass vin og pysjbukse foran TV’en.
hehehehe.....hadde jeg hatt en snøfreser ville jeg gitt den bort. Snø er etterhvert blitt et sjeldent fenomen her i Fredrikstad. Det lille som kommer en gang i mellom kan stort sett feies bort med piasavakosten. Blir det skikkelig hardt snøfall.....kanskje hele 8 centimeter, har jeg en liten snøskuffe.
Fint vær her i dag når morgentåka lettet. Faktisk solskinn og 6- 7 varmegrader. Nå er det 2,7 grader. Jeg ser stjerner ute, ergo er det ikke overskyet.
Det blir spennende å se om vi får sibirkulde igjen utpå nyåret.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

fargeblind skrev: fre nov 05, 2021 5:46 pm
PapaSmurf skrev: fre nov 05, 2021 11:46 am Jeg brukte 2 timer på vedlikehold av snøfreseren i går. Vasket og smurte, skiftet olje og strammet til alle bolter. Sjekket at jeg har et lite lager med brytebolter og en ekstra tennplugg.

Det eneste som er kjedeligere enn å ikke ha snøfreser er å ha en snøfreser man ikke får start på.

Nå er alt klart til at snøen melder sin ankomst. Men helst ser jeg at det drøyer halvannen måned til før vi må begynne å stri med det der.

Snøen kryper nedover i fjellene ser jeg ut vinduet og i går var det underkjølt regn på bakken.

I dag er det 6-7 grader og regnbyger. Blir nok en perfekt høstfredagskveld med et glass vin og pysjbukse foran TV’en.
hehehehe.....hadde jeg hatt en snøfreser ville jeg gitt den bort. Snø er etterhvert blitt et sjeldent fenomen her i Fredrikstad. Det lille som kommer en gang i mellom kan stort sett feies bort med piasavakosten. Blir det skikkelig hardt snøfall.....kanskje hele 8 centimeter, har jeg en liten snøskuffe.
Fint vær her i dag når morgentåka lettet. Faktisk solskinn og 6- 7 varmegrader. Nå er det 2,7 grader. Jeg ser stjerner ute, ergo er det ikke overskyet.
Det blir spennende å se om vi får sibirkulde igjen utpå nyåret.
Heldig du fargeblind, som ser flere enn en stjerne når det ikke er overskyet. All belysningen hindrer stjerneobservasjoner. Litt trist! Overskyet her hos meg, men overaskende 8 plussgrader nå. :)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargeblind skrev: fre nov 05, 2021 5:46 pm
PapaSmurf skrev: fre nov 05, 2021 11:46 am Jeg brukte 2 timer på vedlikehold av snøfreseren i går. Vasket og smurte, skiftet olje og strammet til alle bolter. Sjekket at jeg har et lite lager med brytebolter og en ekstra tennplugg.

Det eneste som er kjedeligere enn å ikke ha snøfreser er å ha en snøfreser man ikke får start på.

Nå er alt klart til at snøen melder sin ankomst. Men helst ser jeg at det drøyer halvannen måned til før vi må begynne å stri med det der.

Snøen kryper nedover i fjellene ser jeg ut vinduet og i går var det underkjølt regn på bakken.

I dag er det 6-7 grader og regnbyger. Blir nok en perfekt høstfredagskveld med et glass vin og pysjbukse foran TV’en.
hehehehe.....hadde jeg hatt en snøfreser ville jeg gitt den bort. Snø er etterhvert blitt et sjeldent fenomen her i Fredrikstad. Det lille som kommer en gang i mellom kan stort sett feies bort med piasavakosten. Blir det skikkelig hardt snøfall.....kanskje hele 8 centimeter, har jeg en liten snøskuffe.
Fint vær her i dag når morgentåka lettet. Faktisk solskinn og 6- 7 varmegrader. Nå er det 2,7 grader. Jeg ser stjerner ute, ergo er det ikke overskyet.
Det blir spennende å se om vi får sibirkulde igjen utpå nyåret.
Her var det 110 cm på det meste i vinter. Var en uke det snødde hardt.

Mange tror Molde er en by som ligger ute ved havet, men Molde har faktisk innlandsklima. Nabobyene Ålesund og Kristiansund derimot ligger ut mot havet. Så vi er heldigere på sommeren med varmere og lunere vær, men for meg som er anti-snø er vi uheldige på vinteren og må ut og frese titt og ofte.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

minus 3 i dag, nå sol. ekkel novemberdag så langt

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Minus 2 på Sjusjøen, strålende sol, nydelig novemberdag.
Et par cm snø på toppene over 1000m, skal snø natt til søndag, vinteren er definitivt på vei.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Tungt gråvær i Plankebyen i dag, og regn. Ikke hardt regn, men dog regn hele tiden. Hele 13 grader, det er jo bra. Vi trenger ikke fyre spesielt mye når det er såpass mildt.
Jeg har inneaktivitet, og kjeder meg ikke så veldig. Har startet oppussing av et rom. Kan bruke ukesvis på dette, litt hver dag, men bare når det regner.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Etter sludd og et par pluss i går er det nå cirka 7-8 grader og lettskyet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fin dag med oppholdsvær i Fredrikstad etter gårsdagens regn. Og over 12 varmegrader !
Her i skogbrynet er det ikke noe vind, men det luftet en del sørvestlig-ish på dagens sykkeltur.
Strålende værmelding for de neste dagene, da! Det skal visst blåse hyssing og regne mye på vestlandet. Dersom strømbruddet på kabelen til England vedvarer, kan kanskje strømprisen gå ned? ;-)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Knallblå himmel og nesten vindstille i Plankebyen i dag. I natt har det vært kaldt, det er rim over alt, og vannpyttene hadde is i morges.
Men nå skinner sola!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det var minus 3 i dag morges, så har det være mellom -1 og +1 og skyet. Men man måtte skrape is i dag om man hadde parkert ute.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Det har ikke vært spesielt mer å melde enn at det har vært grått og vått et par dager, men HURRA! i dag letnet det opp og ble sol og pent vær og nummeret inntil vindstille igjen.
Det skifter jaggu fort!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Har folket strøm og nett rundt omkring i sørnorge?
Jeg leser i avisene at det har vært et forrykende uvær og at både strøm og telefon og nett har vært ute en stund..
Pussig nok har det vært pent og mildt vær her i Plankebyen, og bare ganske svak vind.
Vår lille krok av landet har tydeligvis vært i le.
Det går greit for min del........

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det er kaldt i verdensmetropolen i dag.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

LeSorcier skrev: man nov 22, 2021 10:21 am Det er kaldt i verdensmetropolen i dag.
Litt under null på nattan, litt over på dagen her i verdens navle Fredrikstad.
Jeg har vært på sykkelturen min, og det er ikke noe problem når det er vindstille.
Men man må ha på seg votter og lue.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Minus 10 i dag, nesten det samme i går. Vindstille og masse rim på marka og på trærne.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

9 minus i dag også. Vetteren er i anmarsj.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bare ca. 3 minus i skogbrynet utenfor Plankebyen, men det er sol og blå himmel og blåser bare litt flau vind fra nord.
Men for all del....flau vind er også vind. Jeg har intet ute å gjøre. Ser på skirenn fra Ruka. 23 blå på det kaldeste i dag, så mange velger å ikke gå på ski i dag. Ned mot 23 kuldegrader.....huff...det er kaldt!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

-7.3 grader her nå, det føles ikke spesielt mye kaldere enn to- tre kuldegrader når det ikke blåser. Knallblå, skyfri himmel....så lenge det varer. Meteorologen sier at vi kan få vinterens første snø her i Plankebyen i natt. Da blir det lyst og fint. Snø lyser opp i tilværelsen.
Jeg er klar. Snøen kan komme.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Minus åttekommalitt. Knallblå himmel og noen snøfnugg på bakken. Vindstille. Mao en nydelig dag.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Vinter!!!!!
3,5 kuldegrader!
Her har det kommet minst 2 cm. snø.
Håper alle klarer seg fint i trafikken i dag.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Sjekke værmeldingen i går og da var det meldt vindkast opp til 41 m/s. Jeg hadde forberedt meg på hjemmekontor og peiskos, men det ble dessverre raskt raskt nedskalert til rett over 20 m/s i kastene. Så nå er det bare litt vind og snudd.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

minus 15 i går kveld, hadde steget til minus 9 klokken 06:00 i dag. Mikroskopisk snøfall. Minus 7 nå.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Snø, snø, snø. Tipper jeg har 30 cm på barmark nå. Og jeg hører den umiskjennelige stillheten av snøvær utenfor soveromsvinduet. Blir tidlig opp og støye med snøfreser i morra og.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

minus 13, men ikke noe snø ute, bare rim.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Været»