Nye E-klasse W214 på vei

Svar
Kompressor

Nye E-klasse W214 på vei

Legg inn av Kompressor »

Straks lanserer Kercedes sin nye E-klasse og jeg må si jeg likte måten de har laget hyperscreen og interiøret på best av alle de nye moderne hittil.
Ser ut som utseendet er videreutvikling av W223 S-klasse som er en av de siwte siikkelig lekre designene til Mercedes.
Det ryktes at E-klasse skal få en helelektrisk drivlinje også, og det betyr kanskje at EQE og EQS ikke fornyes?
Det hadde i mine øyne vært helt topp om Mercedes kansellerte sine elbileksperimenter som er gode, men som dessverre ser helt forferdelig annerledes ut.

https://autobuzz.my/2023/02/23/next-gen ... iktok-app/

Kommentarer?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Wheeler Dealers sa at kvaliteten på Mercedes begynte å gå nedover etter W123 i 1985. Jeg var 'mehh' til EQE dessverre.
W212 var rimelig solid ja.

Jeg har sett flere som kjøpte ny W123 i ca. 1983 og fortsatt kjører dem. Slike tider er forbi. 'Orket' ikke prøve W213 engang. Får se om denne fenger lysten.

Someone

Legg inn av Someone »

Må innrømme den ikke helt vekker begjæret hos meg.

henlie

Legg inn av henlie »

Ser helt greit ut. Er ikke veldig fan av alt dette interiørlyset i grelle farger, blir veldig bling-bling og ikke premiumbil-aktig. Heller ikke fan av touchskjerm, men ok om de har vesentlige funksjoner som varmeregulering, kjøreprogram og div. på fysiske knapper. Men her har de volumkontroll etc. med egne knapper, hvorfor? Det har man jo på rattet?
Enig i at de elektriske utgavene til MB ikke ser bra ut.

Når det gjelder kvalitet på Mercedes, så tror jeg nok mye av dette stemmer. W124 skrytes riktignok også opp i skyene, men den var langt fra feilfri, selv om den visstnok ble bedre etter hvert. W212 og W204 er bra, men W213 skal ikke være så verst den heller. Vet ikke hva statistikken på W205 sier, men min har hatt lite feil gjennom 5 1/2 år. En i MB-klubben kjøpte ny EQE 43 AMG. Elendige paneltilpasninger, verre enn de dårligste Teslaene. Han har i tillegg hatt masse feil på bilen, det mest alvorlige er nok at den ikke kunne lades. BOS tilbød å heve kjøpet. I perioden mens den stod på verksted fikk han for øvrig en helt ny C200 som lånebil, den havarerte etter to uker. Men igjen, dette er to biler, sier ikke noe om statistikken. Men de som jobber hos BMW sier det samme der at kvaliteten var langt bedre før, så dette er nok ikke et særegent MB-problem, selv om de lider under svensken som skal kutte kostnader for enhver pris.

Men til slutt, blir W214 i det hele tatt tatt inn til Norge? Det skulle jo bli slutt på å ta inn en hel haug med modeller til Norge, deriblant C- og E-klasse. En helelektrisk E-klasse vil selvsagt bli tatt inn.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Bra oppsummering, henlie.

Jeg er verken konsulent eller kundeanalytiker, men er det ikke vågalt å kutte kostnader etter 'ryktet' til W210 på bla. karosseri/rust?
Kanskje viktigere å få innpå AngryBirdd og stikkTok.
Som datautstyr flest blir nok dette utdatert om relativt kort tid. Kan ikke forestille med årets kjøpere som gamle knarker/kjerringer i 40 år gamle biler med dill og dall av dataspill spillende på de skjermene i 2062/63.

Fago

Legg inn av Fago »

henlie skrev: fre feb 24, 2023 8:39 am Ser helt greit ut. Er ikke veldig fan av alt dette interiørlyset i grelle farger, blir veldig bling-bling og ikke premiumbil-aktig. Heller ikke fan av touchskjerm, men ok om de har vesentlige funksjoner som varmeregulering, kjøreprogram og div. på fysiske knapper. Men her har de volumkontroll etc. med egne knapper, hvorfor? Det har man jo på rattet?
Enig i at de elektriske utgavene til MB ikke ser bra ut.

Når det gjelder kvalitet på Mercedes, så tror jeg nok mye av dette stemmer. W124 skrytes riktignok også opp i skyene, men den var langt fra feilfri, selv om den visstnok ble bedre etter hvert. W212 og W204 er bra, men W213 skal ikke være så verst den heller. Vet ikke hva statistikken på W205 sier, men min har hatt lite feil gjennom 5 1/2 år. En i MB-klubben kjøpte ny EQE 43 AMG. Elendige paneltilpasninger, verre enn de dårligste Teslaene. Han har i tillegg hatt masse feil på bilen, det mest alvorlige er nok at den ikke kunne lades. BOS tilbød å heve kjøpet. I perioden mens den stod på verksted fikk han for øvrig en helt ny C200 som lånebil, den havarerte etter to uker. Men igjen, dette er to biler, sier ikke noe om statistikken. Men de som jobber hos BMW sier det samme der at kvaliteten var langt bedre før, så dette er nok ikke et særegent MB-problem, selv om de lider under svensken som skal kutte kostnader for enhver pris.

Men til slutt, blir W214 i det hele tatt tatt inn til Norge? Det skulle jo bli slutt på å ta inn en hel haug med modeller til Norge, deriblant C- og E-klasse. En helelektrisk E-klasse vil selvsagt bli tatt inn.
W214 blir ikke tatt inn til Norge, bare EQE.

henlie

Legg inn av henlie »

rosmebraad skrev: fre feb 24, 2023 11:45 am Bra oppsummering, henlie.

Jeg er verken konsulent eller kundeanalytiker, men er det ikke vågalt å kutte kostnader etter 'ryktet' til W210 på bla. karosseri/rust?
Kanskje viktigere å få innpå AngryBirdd og stikkTok.
Som datautstyr flest blir nok dette utdatert om relativt kort tid. Kan ikke forestille med årets kjøpere som gamle knarker/kjerringer i 40 år gamle biler med dill og dall av dataspill spillende på de skjermene i 2062/63.
Enig, men ny leder fra 2019, og sparing er viktigst...

henlie

Legg inn av henlie »

Fago skrev: fre feb 24, 2023 12:26 pm
henlie skrev: fre feb 24, 2023 8:39 am Ser helt greit ut. Er ikke veldig fan av alt dette interiørlyset i grelle farger, blir veldig bling-bling og ikke premiumbil-aktig. Heller ikke fan av touchskjerm, men ok om de har vesentlige funksjoner som varmeregulering, kjøreprogram og div. på fysiske knapper. Men her har de volumkontroll etc. med egne knapper, hvorfor? Det har man jo på rattet?
Enig i at de elektriske utgavene til MB ikke ser bra ut.

Når det gjelder kvalitet på Mercedes, så tror jeg nok mye av dette stemmer. W124 skrytes riktignok også opp i skyene, men den var langt fra feilfri, selv om den visstnok ble bedre etter hvert. W212 og W204 er bra, men W213 skal ikke være så verst den heller. Vet ikke hva statistikken på W205 sier, men min har hatt lite feil gjennom 5 1/2 år. En i MB-klubben kjøpte ny EQE 43 AMG. Elendige paneltilpasninger, verre enn de dårligste Teslaene. Han har i tillegg hatt masse feil på bilen, det mest alvorlige er nok at den ikke kunne lades. BOS tilbød å heve kjøpet. I perioden mens den stod på verksted fikk han for øvrig en helt ny C200 som lånebil, den havarerte etter to uker. Men igjen, dette er to biler, sier ikke noe om statistikken. Men de som jobber hos BMW sier det samme der at kvaliteten var langt bedre før, så dette er nok ikke et særegent MB-problem, selv om de lider under svensken som skal kutte kostnader for enhver pris.

Men til slutt, blir W214 i det hele tatt tatt inn til Norge? Det skulle jo bli slutt på å ta inn en hel haug med modeller til Norge, deriblant C- og E-klasse. En helelektrisk E-klasse vil selvsagt bli tatt inn.
W214 blir ikke tatt inn til Norge, bare EQE.
Men hvis W214 kommer i helelektrisk utgave blir den nok tatt inn.

Fago

Legg inn av Fago »

henlie skrev: lør feb 25, 2023 9:02 pm
Fago skrev: fre feb 24, 2023 12:26 pm
henlie skrev: fre feb 24, 2023 8:39 am Ser helt greit ut. Er ikke veldig fan av alt dette interiørlyset i grelle farger, blir veldig bling-bling og ikke premiumbil-aktig. Heller ikke fan av touchskjerm, men ok om de har vesentlige funksjoner som varmeregulering, kjøreprogram og div. på fysiske knapper. Men her har de volumkontroll etc. med egne knapper, hvorfor? Det har man jo på rattet?
Enig i at de elektriske utgavene til MB ikke ser bra ut.

Når det gjelder kvalitet på Mercedes, så tror jeg nok mye av dette stemmer. W124 skrytes riktignok også opp i skyene, men den var langt fra feilfri, selv om den visstnok ble bedre etter hvert. W212 og W204 er bra, men W213 skal ikke være så verst den heller. Vet ikke hva statistikken på W205 sier, men min har hatt lite feil gjennom 5 1/2 år. En i MB-klubben kjøpte ny EQE 43 AMG. Elendige paneltilpasninger, verre enn de dårligste Teslaene. Han har i tillegg hatt masse feil på bilen, det mest alvorlige er nok at den ikke kunne lades. BOS tilbød å heve kjøpet. I perioden mens den stod på verksted fikk han for øvrig en helt ny C200 som lånebil, den havarerte etter to uker. Men igjen, dette er to biler, sier ikke noe om statistikken. Men de som jobber hos BMW sier det samme der at kvaliteten var langt bedre før, så dette er nok ikke et særegent MB-problem, selv om de lider under svensken som skal kutte kostnader for enhver pris.

Men til slutt, blir W214 i det hele tatt tatt inn til Norge? Det skulle jo bli slutt på å ta inn en hel haug med modeller til Norge, deriblant C- og E-klasse. En helelektrisk E-klasse vil selvsagt bli tatt inn.
W214 blir ikke tatt inn til Norge, bare EQE.
Men hvis W214 kommer i helelektrisk utgave blir den nok tatt inn.
Det finnes allerede. Den kalles EQE.

henlie

Legg inn av henlie »

Fago skrev: tir feb 28, 2023 10:46 am
henlie skrev: lør feb 25, 2023 9:02 pm
Fago skrev: fre feb 24, 2023 12:26 pm

W214 blir ikke tatt inn til Norge, bare EQE.
Men hvis W214 kommer i helelektrisk utgave blir den nok tatt inn.
Det finnes allerede. Den kalles EQE.
EQE og W214 er ikke det samme, jeg tenkte mer på om de lager en helelektrisk utgave av W214 i stasjonsvogn. Men det er vel lite trolig i og med de nå har dedikerte plattformer til de helelektriske modellene.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Kompressor skrev: tor feb 23, 2023 12:47 pm Kommentarer?
Har den TikTok app for å sende alle data om hvor eieren befinner seg direkte til det kinesiske kommunistpartiet :-)

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Fago skrev: tir feb 28, 2023 10:46 am
henlie skrev: lør feb 25, 2023 9:02 pm
Fago skrev: fre feb 24, 2023 12:26 pm

W214 blir ikke tatt inn til Norge, bare EQE.
Men hvis W214 kommer i helelektrisk utgave blir den nok tatt inn.
Det finnes allerede. Den kalles EQE.
Den finnes også, men den er ikke elektrisk E-klasse i fremtiden, den er en egen modell. Spent på hvordan utfasingen vil skje om de har begge modeller en periode. De sier at alle modellene skal være rene elbiler om få år, og de kommer ikke til å se ut som EQE, i så fall er mine «drømmer» om Mercedes helt slutt. Joda, utseendet teller litt det også…

Someone

Legg inn av Someone »

Lansert:

https://www.bilnorge.no/e-klasse-merced ... ge/4049506

Litt rart å tenke på at det som tidligere var"default" taxien ikke en gang skal selges her i landet

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: tor apr 27, 2023 7:36 am Lansert:

https://www.bilnorge.no/e-klasse-merced ... ge/4049506

Litt rart å tenke på at det som tidligere var"default" taxien ikke en gang skal selges her i landet
Hva er den mest solgte drosjemodellen nå om dagen? RAV4?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

burkar skrev: tor apr 27, 2023 9:17 am
Someone skrev: tor apr 27, 2023 7:36 am Lansert:

https://www.bilnorge.no/e-klasse-merced ... ge/4049506

Litt rart å tenke på at det som tidligere var"default" taxien ikke en gang skal selges her i landet
Hva er den mest solgte drosjemodellen nå om dagen? RAV4?
Skal jeg tippe så er det en eller annen elbil. Kanskje ID.4?

Fago

Legg inn av Fago »

Shagalott skrev: tor apr 27, 2023 10:26 am
burkar skrev: tor apr 27, 2023 9:17 am
Someone skrev: tor apr 27, 2023 7:36 am Lansert:

https://www.bilnorge.no/e-klasse-merced ... ge/4049506

Litt rart å tenke på at det som tidligere var"default" taxien ikke en gang skal selges her i landet
Hva er den mest solgte drosjemodellen nå om dagen? RAV4?
Skal jeg tippe så er det en eller annen elbil. Kanskje ID.4?
Her i Tromsø er det forskjellige SUV-er det er mest av. Tror ikke noen enkelttyper dominerer. Det går forresten en MB EQS og en Porsche Taycan som taxi her.

Jan

Legg inn av Jan »

burkar skrev: tor apr 27, 2023 9:17 am
Someone skrev: tor apr 27, 2023 7:36 am Lansert:

https://www.bilnorge.no/e-klasse-merced ... ge/4049506

Litt rart å tenke på at det som tidligere var"default" taxien ikke en gang skal selges her i landet
Hva er den mest solgte drosjemodellen nå om dagen? RAV4?
Her i byen ser det ut til å være ID.4/5. Noe annet enn elbil er ikke aktuelt, da fylkeskommunen har bestemt at alle drosjer skal være utslippsfrie innen 01.04.2024. Det er også mye Enyaq og EQB. Bz4x ser ikke ut til å slå helt an. Jeg vet at det er en del som har droppet den, etter at den elendige rekkevidden ble kjent.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Jan skrev: tor apr 27, 2023 11:43 am fylkeskommunen har bestemt at alle drosjer skal være utslippsfrie innen 01.04.2024.
Så ikke bare i Bergen kommune, men i hele Vestland fylke. Også i avsidesliggende steder i indre Sogn.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: tor apr 27, 2023 11:43 am
burkar skrev: tor apr 27, 2023 9:17 am
Someone skrev: tor apr 27, 2023 7:36 am Lansert:

https://www.bilnorge.no/e-klasse-merced ... ge/4049506

Litt rart å tenke på at det som tidligere var"default" taxien ikke en gang skal selges her i landet
Hva er den mest solgte drosjemodellen nå om dagen? RAV4?
Her i byen ser det ut til å være ID.4/5. Noe annet enn elbil er ikke aktuelt, da fylkeskommunen har bestemt at alle drosjer skal være utslippsfrie innen 01.04.2024. Det er også mye Enyaq og EQB. Bz4x ser ikke ut til å slå helt an. Jeg vet at det er en del som har droppet den, etter at den elendige rekkevidden ble kjent.

Gjelder dette nyregistreringer? Eller blir det 'tvangssalg' av nåværende biler?
Hva med rullestolbiler? Må alle inn med ID Buzz.....
ser nok fikt ut på skrivebordene og på skryte-powerpointene dette.
Er der noen Model Y taxi?
For å bruke det slitte argumentet: Hvorfor må dette påtvinges dersom elbilene er så fantastiske som der hevdes.....
Vi får leve på minnene om E-klasse. Heldigvis har jeg fått med sekssifret antall KM i W124, W210, W211 og W212. For ikke å snakke om gleden av clutch-sliping VW
'Stakkars' de som begynner lærekjøring nå i dagens biler.

Hva med førerkortene?
Har allerede hørt om bale og bestyr på arbeidsplasser der folk har førerkort for 'kun automat' og der er varebiler på jobben med manuell.

Jan

Legg inn av Jan »

Iseran2770 skrev: lør apr 29, 2023 12:47 pm
Jan skrev: tor apr 27, 2023 11:43 am fylkeskommunen har bestemt at alle drosjer skal være utslippsfrie innen 01.04.2024.
Så ikke bare i Bergen kommune, men i hele Vestland fylke. Også i avsidesliggende steder i indre Sogn.
Hele gamle Hordaland fylke i denne omgang. Sogn og Fjordane kommer noe senere.

Jan

Legg inn av Jan »

rosmebraad skrev: lør apr 29, 2023 1:45 pm
Jan skrev: tor apr 27, 2023 11:43 am
burkar skrev: tor apr 27, 2023 9:17 am

Hva er den mest solgte drosjemodellen nå om dagen? RAV4?
Her i byen ser det ut til å være ID.4/5. Noe annet enn elbil er ikke aktuelt, da fylkeskommunen har bestemt at alle drosjer skal være utslippsfrie innen 01.04.2024. Det er også mye Enyaq og EQB. Bz4x ser ikke ut til å slå helt an. Jeg vet at det er en del som har droppet den, etter at den elendige rekkevidden ble kjent.

Gjelder dette nyregistreringer? Eller blir det 'tvangssalg' av nåværende biler?
Hva med rullestolbiler? Må alle inn med ID Buzz.....
ser nok fikt ut på skrivebordene og på skryte-powerpointene dette.
Er der noen Model Y taxi?
For å bruke det slitte argumentet: Hvorfor må dette påtvinges dersom elbilene er så fantastiske som der hevdes.....
Vi får leve på minnene om E-klasse. Heldigvis har jeg fått med sekssifret antall KM i W124, W210, W211 og W212. For ikke å snakke om gleden av clutch-sliping VW
'Stakkars' de som begynner lærekjøring nå i dagens biler.

Hva med førerkortene?
Har allerede hørt om bale og bestyr på arbeidsplasser der folk har førerkort for 'kun automat' og der er varebiler på jobben med manuell.
Alle taxier må byttes ut. Det blir ikke tillatt å kjøre med noe annet enn utslippsfritt, i praksis elektrisk, da nærmeste hydrogenfyllestasjon ligger i Osloområdet. Jeg tror rullestolbiler har fått noe lenger frist. Uansett, maxitaxiløyver tildeles ikke lenger. Alt over 10 seter heter nå turvogn.

Model Y er det en god del av, jeg ser stadig nye av den sorten.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: lør apr 29, 2023 3:43 pm
rosmebraad skrev: lør apr 29, 2023 1:45 pm
Jan skrev: tor apr 27, 2023 11:43 am

Her i byen ser det ut til å være ID.4/5. Noe annet enn elbil er ikke aktuelt, da fylkeskommunen har bestemt at alle drosjer skal være utslippsfrie innen 01.04.2024. Det er også mye Enyaq og EQB. Bz4x ser ikke ut til å slå helt an. Jeg vet at det er en del som har droppet den, etter at den elendige rekkevidden ble kjent.

Gjelder dette nyregistreringer? Eller blir det 'tvangssalg' av nåværende biler?
Hva med rullestolbiler? Må alle inn med ID Buzz.....
ser nok fikt ut på skrivebordene og på skryte-powerpointene dette.
Er der noen Model Y taxi?
For å bruke det slitte argumentet: Hvorfor må dette påtvinges dersom elbilene er så fantastiske som der hevdes.....
Vi får leve på minnene om E-klasse. Heldigvis har jeg fått med sekssifret antall KM i W124, W210, W211 og W212. For ikke å snakke om gleden av clutch-sliping VW
'Stakkars' de som begynner lærekjøring nå i dagens biler.

Hva med førerkortene?
Har allerede hørt om bale og bestyr på arbeidsplasser der folk har førerkort for 'kun automat' og der er varebiler på jobben med manuell.
Alle taxier må byttes ut. Det blir ikke tillatt å kjøre med noe annet enn utslippsfritt, i praksis elektrisk, da nærmeste hydrogenfyllestasjon ligger i Osloområdet. Jeg tror rullestolbiler har fått noe lenger frist. Uansett, maxitaxiløyver tildeles ikke lenger. Alt over 10 seter heter nå turvogn.

Model Y er det en god del av, jeg ser stadig nye av den sorten.
Vanvittig.
Skulle tro det holdt å si 'ved neste bilbytte/nykjøp'.
Men skjønt, jeg er verken politiker, byråkrat eller klimamann.
(Litt kanskje gammeldags miljøverner er jeg dog. Liker ikke stygg røyk, syns at alt fra flasker til papp skal leveres til resirkulering. Og ikke minst biler: AutoRetur nevner 97 % gjenvinningsgrad på innleverte biler.)

Har forøvring verken kjørt eller tatt taxi på flere år nå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»