VM på ski 2023: 30 km skiathlon, menn (24/2)

Svar
janesaj

VM på ski 2023: 30 km skiathlon, menn (24/2)

Legg inn av janesaj »

Da er VM endelig i gang, og det ble jo stor suksess for Sverige i dameklassen og Norge i herreklassen på sprintene, som kan kanskje kunne forvente. Neste øvelse ut på programmet er skiathlon for menn. Øvelsen er også kjent under navnene fellesstart med skibytte, duathlon og dobbel jaktstart (kjært barn har visst mange navn i dette tilfellet). Man kan kalle det hva man vil - gutta skal ut på fellesstart over 30 km med de to forskjellige stilartene involvert på fredag. (Jentene må vente til lørdag med å gå samme øvelse.)

Skiathlon (eller det navnet man enn ønsker å bruke) kom på programmet i 2003 og er sånn sett en "ny" øvelse om vi skal se historisk på det, selv om det i år er 20 år siden øvelsen gjorde sitt inntog. I 2003 gikk VM i Val di Fiemme, da gikk øvelsen under navnet "dobbel jaktstart", og lengden på rennet var bare 10 og 20 km. I herreklassen var det et veldig jevnt renn med mange utøvere som hang med helt inn, og til slutt var det Per Elofsson fra Sverige som trakk det lengste strået i spurten, med Tore Ruud Hofstad som nummer to og Jörgen Brink (som senere i det mesterskapet skulle bli legendarisk for noe helt annet) som bronsevinner. Hofstad ble dermed historisk som den første norske medaljevinneren i øvelsen.

Det tok en del år før Norge gikk til topps på duathlon. Først i 2009 ble det et norsk gull på distansen, da Petter Northug knuste konkurrentene i Liberec på slutten og tok gullet foran Anders Södergren. En herlig revansje for Northug, som to år tidligere hadde felt seg selv fra et rimelig sikkert gull på samme øvelse i Sapporo. Northug forsvarte 2009-gullet sitt på hjemmebane i Holmenkollen i 2011. Deretter opplevde herrene gulltørke hele i åtte år, frem til VM i Seefeld for fire år siden, da Sjur Røthe endelig kunne innkassere et herregull på duathlon igjen.

I Oberstdorf for to år siden ble det derimot ikke norsk seier igjen, i og med at russiske Alexander Bolshunov stakk av med gullet i spurtoppgjør mot Simen Hegstad Krüger og Hans Christer Holund, som han ikke uventet hadde total kontroll på. Det ble også norsk på de neste tre plassene bak der igjen, med Johannes Høsflot Klæbo og Emil Iversen som kom sammen inn til 4.- og 5. plass, mens Sjur Røthe kom litt bak der igjen på 6. plass. I OL i Beijing for ett år siden ble det en aldri så liten norsk fiasko på herresiden, i og med at man måtte gå fra stadion med null medaljer. Det ble dobbelt russisk til Alexander Bolshunov over minuttet foran Denis Spitsov, mens Iivo Niskanen på bronseplass endte to minutter bak, så det var mye vann mellom båtene. Hans Christer Holund og Pål Golberg ble de to klart beste nordmennene på 4.- og 5. plass, mens Johannes Høsflot Klæbo ga opp underveis og ble nummer 40. Sjur Røthe brøt. Det ble i det hele tatt ingen distansegull til det norske herrelaget den gangen - det er jo bortimot utenkelig i år, nå som russerne er borte.

I tillegg til gullene til Northug x2 og Røthe og de nevnte medaljene til Hofstad fra 2005 og Krüger og Holund fra i fjor, har Norge også tatt følgende medaljer: Martin Johnsrud Sundby tok sølv både i 2013 og 2017, samt bronse i 2019, samt at Frode Estil (2005), Sjur Røthe (2013) og Finn Hågen Krogh (2017) har hver sin bronse på øvelsen. Dermed står Norge med totalt 3 gull, 4 sølv og 4 bronse på herresiden, en statistikk som man har alle muligheter til å forbedre i år, når de norske herreløperne har vært så overlegne på distanse som de har vært.


Program:

Fredag 24. februar:
15:30: 30 km skiathlon (15 km kl+15 km fri), menn


Norges utvalgte:

Pål Golberg, Gol IL
Johannes Høsflot Klæbo, Byåsen IL
Simen Hegstad Krüger, Lyn Ski
Sjur Røthe, Voss IL

Denne gangen tror jeg det skal være riktig ;)

Johannes Høsflot Klæbo begynte mesterskapet på best tenkelige måte, som man kunne forvente, med nok et sprintgull som nå er lagt til den allerede enorme samlingen hans. Klæbo har hittil denne sesongen også vært bunnsolid på distanse. Han har vunnet to intervallstarter i klassisk, samt at han også vant alle etappene i Tour de Ski utenom den siste opp monsterbakken, pluss fellesstarten i Les Rousses. Hans dårligste plassering er en åttendeplass. Men det finnes et par faktorer som taler imot Klæbo - løypa er tøff, og ikke minst har han sprint i beina fra dagen i forveien som flere av hans sterkeste konkurrenter ikke har. Så vi får se hva han er i stand til. Men kanskje skal det første distansegullet i mesterskap endelig komme her.

En som antakelig vil like de tøffe løypene i Planica er jo Simen Hegstad Krüger, som også har hatt en fin sesong, selv om han også nok en gang har vært rammet av covid. Men han vant intervallstarten i Davos og ble to totalt i Tour de Ski bak nettopp Klæbo, i tillegg til at han bekreftet form i Les Rousses med en andreplass på intervallstarten der (som riktig nok var superjevn). Krüger har OL-gull på nettopp skiathlon fra 2018, så ukjent med å vinne individuelle mesterskapsløp er han jo ikke, men VM-gullet mangler han foreløpig til tross for tre individuelle medaljer - skal det komme i dette mesterskapet? Han har en fin sjanse til på 15 fri om han ikke skulle greie det her.

Pål Golberg opplevde karrierens høydepunkt så langt da han tok karrierens første individuelle mesterskapsmedalje med sølvmedalje på sprinten, noe som kroner en helt fantastisk sesong for hans del. Men ingen tid til å hvile på laurbærne når han dagen derpå skal kjempe om ny medalje på skiathlon, og det blir jo like spennende å se hvordan han takler det som Klæbo. Golberg har virkelig hatt en helt imponerende jevn sesong, hvor hans svakeste plassering på et distanserenn utenom monsterbakken er sjetteplass. Han har også vunnet intervallstart både i klassisk og skøyting samt en fellesstart i klassisk, samt at han har flere andre pallplasser. Han har virkelig blitt en komplett skiløper med årene. Skal det også krones med en distansemedalje i dette mesterskapet?

Sjur Røthe har også kommet med på dette laget, og med det kommer han til start i sitt sjuende VM - en pen bedrift av veteranen. Han er også den eneste på laget som har VM-gull på denne øvelsen fra før (fra 2019), selv om det skal nevnes at Krüger har OL-gull. Røthe har nok en gang hatt en fin sesong, hvor han riktig nok ikke har vunnet noen renn, men han har vært meget stabilt høyt oppe, og flere ganger på pallen (Lillehammer, Davos og Les Rousses). Tøffe løyper bør også kunne passe en kapasitetsløper som ham bra. Kan meget fort blande seg inn i medaljestriden her.


Utlendinger:

Det er ikke så veldig mange utlendinger som man se for seg at kan utfordre de norske, men noen medaljekandidater finnes det. En av dem er Iivo Niskanen, den finske klassiskeksperten som har slitt voldsomt med sykdom i år og som først nylig er tilbake i konkurranser på et respektabelt nivå igjen. Niskanen viste med andreplassen på fellesstarten i Les Rousses at han er på vei tilbake i form, og han er definitivt en som kan være med på å sette fart i klassiskdelen. William Poromaa fra Sverige var den siste som kom på pallen på den fellesstarten i Les Rousses, og kanskje kan dette være en fin anledning for svensken til å ta sin første mesterskapsmedalje. Litt opp og ned har det tidvis vært, men to pallplasser i Les Rousses viser at han skal man regne med i år.

Sverige har også Calle Halfvarsson som kan få til noe. Halfvarsson har hatt sin beste sesong på flere år så langt, særlig før jul, hvor han var godt med både på sprint og distanse, og han åpnet også VM med en fin innsats på sprinten, selv om han ikke helt hang med i finalen. Og Halfvarsson har det med å få det tøft på lengre distanser også, men vi får se. Han er en tenkbar medaljekandidat om han har dagen og beina etter en tøff sprintdag. Spennende også med den unge tyskeren Friedrich Moch, som har gjort det bra i flere WC-renn hittil i år. Han er sterkest i skøyting, så nøkkelen for ham blir å ikke gi fra seg for mye på klassiskdelen. Unngår han det, er han en som kan henge med helt inn og kjempe om medalje. Og så har man også en outsider i Andrew Musgrave, som var skarp før jul med flere topp fem-plasseringer. Etterhvert har briten dessverre ikke fått det like bra til, men han er en type som liksom bare plutselig kan dukke opp og ha en god dag igjen. Spennende å se hva han kan få til.

Se også litt opp for finske Perttu Hyvärinen, som er bra i begge stilarter når det stemmer, og som lå rundt topp ti de siste par WC-helgene. Hyvärinen var bra med i OL i fjor, og hvis han nok en gang har klart å toppe mesterskapsformen, er han en bitteliten dark horse med tanke på en god plassering. Franskmennene stiller også med noen interessante løpere i Jules Lapierre, Hugo Lapalus og Clement Parisse, som alle kan glimte til iblant med noen gode løp. Andre løpere som kan nevnes inkluderer Jens Burman, Remi Lindholm, Arsi Ruuskanen, Scott Patterson og Antoine Cyr.


Slik gikk det i VM 2021:

1. Alexander Bolshunov 🏳
2. Simen Hegstad Krüger 🇳🇴 +1.1
3. Hans Christer Holund 🇳🇴 +1.7
4. Johannes Høsflot Klæbo 🇳🇴 +21.5
5. Emil Iversen 🇳🇴 +22.1
6. Sjur Røthe 🇳🇴 +47.3

Slik gikk det i OL 2022:

1. Alexander Bolshunov 🏳
2. Denis Spitsov 🏳 +1:11.0
3. Iivo Niskanen 🇫🇮 +2:00.2
4. Hans Christer Holund 🇳🇴 +2:30.9
5. Pål Golberg 🇳🇴 +2:52.5
6. William Poromaa 🇸🇪 +2:53.9
...
40. Johannes Høsflot Klæbo +9:06.0
Sjur Røthe DNF


Siste resultater i skiathlon:

Sted1. plass2. plass3. plass
🇦🇹Seefeld 2019 (VM)Sjur Røthe 🇳🇴Alexander Bolshunov 🏳Martin Johnsrud Sundby 🇳🇴
🇳🇴Lillehammer 2019Alexander Bolshunov 🏳Hans Christer Holund 🇳🇴Emil Iversen 🇳🇴
🇩🇪Oberstdorf 2020Alexander Bolshunov 🏳Simen Hegstad Krüger 🇳🇴Sjur Røthe 🇳🇴
🇫🇮Lahti 2021Emil Iversen 🇳🇴Sjur Røthe 🇳🇴Pål Golberg 🇳🇴
🇩🇪Oberstdorf 2021 (VM)Alexander Bolshunov 🏳Simen Hegstad Krüger 🇳🇴Sjur Røthe 🇳🇴
🇨🇳Beijing 2022 (OL)Alexander Bolshunov 🏳Denis Spitsov 🏳Iivo Niskanen 🇫🇮

NRKs sendeskjema:

Alt sendes på NRK 1.

Torsdag 25. februar:
14:45-14:00: Slik gikk det sist: Ski-VM 2021: Bolsjunov mot Norge
15:00-15:30: VM-studio
15:30-17:00: 30 km fellesstart med skibytte, menn
17:00-17:15: VM-studio


Startliste:
Kan finnes her.

Arrangørens hjemmeside:
Kan finnes her.

Løypeprofil:
Kan finnes her (side 6 og 7).

Værmelding (fra yr.no):
+4 grader, skyet


God VM-fornøyelse!

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

I morgen heier jeg på Niskanen og eventuelt andre løpere som er villige til å sette fart tidlig i løpet. Vil for all del ikke se et renn der løperne venter på spurten i 25+ km.

anbessa

Legg inn av anbessa »

tartaglia2 skrev: tor feb 23, 2023 8:11 pm I morgen heier jeg på Niskanen og eventuelt andre løpere som er villige til å sette fart tidlig i løpet. Vil for all del ikke se et renn der løperne venter på spurten i 25+ km.
Fasit! Håper på hardkjør på klassisken slik at man skiller mus fra menn.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

tartaglia2 skrev: tor feb 23, 2023 8:11 pm I morgen heier jeg på Niskanen og eventuelt andre løpere som er villige til å sette fart tidlig i løpet. Vil for all del ikke se et renn der løperne venter på spurten i 25+ km.
Det bør være i Krügers interesse også å bli kvitt Klæbo.
Blir de ikke kvitt han før de er halvveis inne i fristilsdelen så er det kjørt tipper jeg.
En større sjanse får ikke Klæbo på distansegull. Tror han klarer det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

anbessa skrev: tor feb 23, 2023 8:17 pm
tartaglia2 skrev: tor feb 23, 2023 8:11 pm I morgen heier jeg på Niskanen og eventuelt andre løpere som er villige til å sette fart tidlig i løpet. Vil for all del ikke se et renn der løperne venter på spurten i 25+ km.
Fasit! Håper på hardkjør på klassisken slik at man skiller mus fra menn.
Og samme føre i morgen som det var i dag. Det ville vært til massiv fordel Krüger og kapasitetsløperne.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Jeg frykter at det Krueger opplevde på stafettene på Beitostølen og Toblach, der han parkerte konkurrentene med rykk på slutten, kan gjøre at han planlegger en langspurt de siste 3-4 kilometerne og håpe at det er godt nok.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KongOlav2 skrev: tor feb 23, 2023 8:41 pm
anbessa skrev: tor feb 23, 2023 8:17 pm
tartaglia2 skrev: tor feb 23, 2023 8:11 pm I morgen heier jeg på Niskanen og eventuelt andre løpere som er villige til å sette fart tidlig i løpet. Vil for all del ikke se et renn der løperne venter på spurten i 25+ km.
Fasit! Håper på hardkjør på klassisken slik at man skiller mus fra menn.
Og samme føre i morgen som det var i dag. Det ville vært til massiv fordel Krüger og kapasitetsløperne.
Da må de i så fall gå i fra Klæbo så han ikke har fordel av å ligge i dragsuget.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

anbessa skrev: tor feb 23, 2023 8:17 pm
tartaglia2 skrev: tor feb 23, 2023 8:11 pm I morgen heier jeg på Niskanen og eventuelt andre løpere som er villige til å sette fart tidlig i løpet. Vil for all del ikke se et renn der løperne venter på spurten i 25+ km.
Fasit! Håper på hardkjør på klassisken slik at man skiller mus fra menn.
Hvem er mus og hvem et menn? Klæbo kan definitivt vinne uansett løpsopplegg og føre.

anbessa

Legg inn av anbessa »

netrebske skrev: tor feb 23, 2023 9:50 pm
anbessa skrev: tor feb 23, 2023 8:17 pm
tartaglia2 skrev: tor feb 23, 2023 8:11 pm I morgen heier jeg på Niskanen og eventuelt andre løpere som er villige til å sette fart tidlig i løpet. Vil for all del ikke se et renn der løperne venter på spurten i 25+ km.
Fasit! Håper på hardkjør på klassisken slik at man skiller mus fra menn.
Hvem er mus og hvem et menn? Klæbo kan definitivt vinne uansett løpsopplegg og føre.
Menn er de som er sterke nok til å sprenge et felt. Musene er de andre.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

anbessa skrev: tor feb 23, 2023 9:59 pm
netrebske skrev: tor feb 23, 2023 9:50 pm
anbessa skrev: tor feb 23, 2023 8:17 pm
Fasit! Håper på hardkjør på klassisken slik at man skiller mus fra menn.
Hvem er mus og hvem et menn? Klæbo kan definitivt vinne uansett løpsopplegg og føre.
Menn er de som er sterke nok til å sprenge et felt. Musene er de andre.
Klæbo er sikkert sterk nok til det, men hvorfor bruke mer krefter enn han må? Vi så jo i Val di Fiemme i fjor hvordan han knuste verdenseliten, når han syntes han måtte, for å slippe å sliite seg ut i monsterbakken for å vinne. Bare ukomplette løpere som er avhengige av å sprenge feltet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

netrebske skrev: tor feb 23, 2023 10:40 pm
anbessa skrev: tor feb 23, 2023 9:59 pm
netrebske skrev: tor feb 23, 2023 9:50 pm

Hvem er mus og hvem et menn? Klæbo kan definitivt vinne uansett løpsopplegg og føre.
Menn er de som er sterke nok til å sprenge et felt. Musene er de andre.
Klæbo er sikkert sterk nok til det, men hvorfor bruke mer krefter enn han må? Vi så jo i Val di Fiemme i fjor hvordan han knuste verdenseliten, når han syntes han måtte, for å slippe å sliite seg ut i monsterbakken for å vinne. Bare ukomplette løpere som er avhengige av å sprenge feltet.
Som Johaug :)
Hva er en komplett løper da? Jeg er litt den gamle skolen som synes langrenn fremdeles skal måle utholdenhet, ikke spurtegenskaper.
Det sagt, så tror jeg Klæbo er sterk nok til å vinne en 30 km med intervallstart også. Så kan man kalle han komplett ut i fra det, men jeg ser selv på sprint som en nyvinning - underholdende men ikke langrenn i forhold til den opprinnelige grunntanken. Ja takk, begge deler.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Neptun skrev: tor feb 23, 2023 10:57 pm
netrebske skrev: tor feb 23, 2023 10:40 pm
anbessa skrev: tor feb 23, 2023 9:59 pm
Menn er de som er sterke nok til å sprenge et felt. Musene er de andre.
Klæbo er sikkert sterk nok til det, men hvorfor bruke mer krefter enn han må? Vi så jo i Val di Fiemme i fjor hvordan han knuste verdenseliten, når han syntes han måtte, for å slippe å sliite seg ut i monsterbakken for å vinne. Bare ukomplette løpere som er avhengige av å sprenge feltet.
Som Johaug :)
Hva er en komplett løper da? Jeg er litt den gamle skolen som synes langrenn fremdeles skal måle utholdenhet, ikke spurtegenskaper.
Det sagt, så tror jeg Klæbo er sterk nok til å vinne en 30 km med intervallstart også. Så kan man kalle han komplett ut i fra det, men jeg ser selv på sprint som en nyvinning - underholdende men ikke langrenn i forhold til den opprinnelige grunntanken. Ja takk, begge deler.
En komplett løper er som kan vinne uansett distanse, startform, løpsutvikling og føre.
Hvorfor i alle dager skulle Klæbo øse med kreftene prøve å gå fra alle tidlig når det er 4 nye konkurruranser i VM?
Ikke dermed sagt at Klæbo vinner i morgen, for han kan jo ha en dårlig dag, så håper absolutt at Niskanen, Krueger, Røthe, Poromaa, etc. Prøver å utnytte sine styrker.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

netrebske skrev: tor feb 23, 2023 11:28 pm
Neptun skrev: tor feb 23, 2023 10:57 pm
netrebske skrev: tor feb 23, 2023 10:40 pm

Klæbo er sikkert sterk nok til det, men hvorfor bruke mer krefter enn han må? Vi så jo i Val di Fiemme i fjor hvordan han knuste verdenseliten, når han syntes han måtte, for å slippe å sliite seg ut i monsterbakken for å vinne. Bare ukomplette løpere som er avhengige av å sprenge feltet.
Som Johaug :)
Hva er en komplett løper da? Jeg er litt den gamle skolen som synes langrenn fremdeles skal måle utholdenhet, ikke spurtegenskaper.
Det sagt, så tror jeg Klæbo er sterk nok til å vinne en 30 km med intervallstart også. Så kan man kalle han komplett ut i fra det, men jeg ser selv på sprint som en nyvinning - underholdende men ikke langrenn i forhold til den opprinnelige grunntanken. Ja takk, begge deler.
En komplett løper er som kan vinne uansett distanse, startform, løpsutvikling og føre.
Hvorfor i alle dager skulle Klæbo øse med kreftene prøve å gå fra alle tidlig når det er 4 nye konkurruranser i VM?
Ikke dermed sagt at Klæbo vinner i morgen, for han kan jo ha en dårlig dag, så håper absolutt at Niskanen, Krueger, Røthe, Poromaa, etc. Prøver å utnytte sine styrker.
Som Johaug ikke kunne.
Men alle former for distanseløp kunne hun vinne og ble sett på som nesten uovervinnelig. Dog ikke komplett langrennsløper, allikevel.
Er vel ikke mange i historien som tilfredsstiller slike krav, kommer faktisk bare på Marit Bjørgen og Petter Northug i mesterskap - frem til nå i allefall.

startelver

Legg inn av startelver »

Nå som Russland er borte blir det dobbelt norsk her, ingen overraskelse det.
Vi tok 2 og 3 plass i 2021 bak en viss russer.

dorian

Legg inn av dorian »

Strandvall har laget en fin video også for dagens løype: https://arenan.yle.fi/1-65195089

Han peker på at skibyttet blir ekstra interessant i dag, i og med at klassiskrunden avsluttes med en lang motbakke, mens skøyterunden starter med en like lang motbakke. Tilsammen blir det over 120 høydemeter, og med endring av stilart mitt i.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

På grunn av det tette programmet så stiller verken De Fabiani eller Pellegrino opp for Italia trur eg. Mistenker at dei begge sparer seg for sprintstafetten. Deriblant stiller Halfvarsson opp for Sverige som eg tipper også går sprintstafetten

Ellers er enig med trådstarten at det er eit tynt felt utan Russere (Heldigvis for det)

Eit par nasjonar veljer muligens å gå inn for sprintstafetten i morgen og stiller kanskje ikkje her?

Finnerne, svenskene og franskmennene + Morch frå Tyskland er kanskje dei eg frykter mest i dag.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Det er vel i realiteten kun 6 ordentlige medaljekandidater i dag. De fire norske, Niskanen og Poromaa. Så må Calle regnes som en outsider, men jeg tror ikke at de tunge forholdene passer han og han viste klare svakhetstegn i gårsdagens finale.

Skal jeg slenge inn en spådom om at i dag blir dagen da Scott Patterson får sin første topp 6-plassering?

daktari

Legg inn av daktari »

george_hincapie skrev: fre feb 24, 2023 11:28 am Det er vel i realiteten kun 6 ordentlige medaljekandidater i dag. De fire norske, Niskanen og Poromaa. Så må Calle regnes som en outsider, men jeg tror ikke at de tunge forholdene passer han og han viste klare svakhetstegn i gårsdagens finale.

Skal jeg slenge inn en spådom om at i dag blir dagen da Scott Patterson får sin første topp 6-plassering?
Jeg er enig i det. Kan ikke helt skjønne hvem andre enn Niskanen som er interessert i (eller kapabel) til å sette fart på klassisk delen. Om han ikke gjør det blir det nok bare en lang transport før Krüger evt Røthe prøver seg på noe? Blir veldig overrasket om Poromaa er den som prøver å riste av seg 4 norske. Han satser nok på å være en av de få som henger på når det blir fartsøkning.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: fre feb 24, 2023 11:28 am Så må Calle regnes som en outsider, men jeg tror ikke at de tunge forholdene passer han og han viste klare svakhetstegn i gårsdagens finale.
Neida, ifølge Calle selv så var grunnen til at han ikke vant i går bare at han glemte å spise en bar etter kvartfinalen. Hadde han bare fått i seg den, så hadde Klæbo fått kamp til døra.

lund

Legg inn av lund »

george_hincapie skrev: fre feb 24, 2023 11:28 am Det er vel i realiteten kun 6 ordentlige medaljekandidater i dag. De fire norske, Niskanen og Poromaa. Så må Calle regnes som en outsider, men jeg tror ikke at de tunge forholdene passer han og han viste klare svakhetstegn i gårsdagens finale.

Skal jeg slenge inn en spådom om at i dag blir dagen da Scott Patterson får sin første topp 6-plassering?
Jeg vil slenge inn Burman der om man husker tilbake til Oberstdorf. Tunge og seige forhold burde være midt i blinken for en type som ham. Ikke nødvendigvis medaljekandidat, men absolutt topp 6-kandidat uavhengig av sesongen til nå.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

daktari skrev: fre feb 24, 2023 12:03 pm Jeg er enig i det. Kan ikke helt skjønne hvem andre enn Niskanen som er interessert i (eller kapabel) til å sette fart på klassisk delen. Om han ikke gjør det blir det nok bare en lang transport før Krüger evt Røthe prøver seg på noe? Blir veldig overrasket om Poromaa er den som prøver å riste av seg 4 norske. Han satser nok på å være en av de få som henger på når det blir fartsøkning.
Tror også det bare er Niskanen som er interessert i å sette fart på klassiskdelen. Om han ikke har dagen kan det være mange som henger med ut på skøytedelen. Iivo har heller ikke vært særlig god i fristil denne sesongen og selv om han klarer å sprenge feltet på klassiskdelen er jeg usikker på om han får med seg noen som er i stand til eller villige til å holde oppe farten på skøytedelen.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Hva med Andrew Musgrave, som det var så mye skriverier om for en stund siden. Er ikke han med i dag, eller er han blitt sjanseløs?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Guttorm123 skrev: fre feb 24, 2023 1:09 pm Hva med Andrew Musgrave, som det var så mye skriverier om for en stund siden. Er ikke han med i dag, eller er han blitt sjanseløs?
Er med, men har vist svak form og er vel også en som ikke trives om det er varmt og løst.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Dette blir lett match for Klæbo.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Der er vi igang!

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Da er vi i gang.

Sportsidiot

Legg inn av Sportsidiot »

Da er vi igang.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Tøff den bakken som mer eller mindre sammenhengende går fra 2000m til runding ved 3800m. Synde det er så mye utfor i første del.

Men som sagt over her, overgangen klassisk/fristil. Da er det nesten 3,6 km sammenhengende stigning.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Veldig glad for at de ikke er med, men uten russere så kan dette bli dørgende kjedelig. Håper jeg tar feil.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Måtte den beste nordmann vinne.
Og jeg håper Porrbarten blir hektet av ganske raskt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»