Vuelta a Espana 2021

Svar
emin

Vuelta a Espana 2021

Legg inn av emin »

Starter på lørdag med 7.1 km ITT. Roglic er klar favoritt, men skal utfordres i hovedsak av Ineos med Bernal, Adam Yates og Carapaz i spissen. Kanskje kan Landa, MA Lopez eller Hugh Carthy melde seg på.
Løpet avsluttes med 34 km ITT i Santigo de Compostela. Før det skal de igjennom 6 forventede sprintetapper med ulik grad av stigning, 7 toppfinnisher på fjell og "muritoer" og noen fjelletapper som ikke avsluttes på toppen. Sprinterne kan altså juble over årets design sammenlignet med de siste årene der de bare har hatt 3-4 sjanser. På 11. etappe får man et gjensyn med Valdepenas de Jaen, en steil rampe for de som hevder seg i avslutninger som Fleche Wallone (tidligere vinnere er Igor Anton (2010), Joaquim Rodriguez (2011) og Daniel Moreno (2013).
Årets kongeetappe er ventet å bli den 18. etappen med rundt 5000 høydemeter og avslutning på Gamoniteiru (14,6 km, 9.8%) for første gang. Den beskrives som lillesøster til Angliru.
Odd Christian Eiking er eneste nordmann til start i årets løp.

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

Hvis vinneren ikke sykler for Jumbo eller Ineos kan de lagene bare legge ned. Klasseforskjell i forhold til resten av feltet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Usedvanlig tam og avventende sykling fra favorittene i dag. Håper dette ikke er respresenativt for hva vi får se resten av Vueltaen.

CaptButtkick

Legg inn av CaptButtkick »

Ser at etappen i dag er beskrevet som en for sprinterne. Må være Matthews i så fall. 5 % siste km. Da tror jeg mer på Roglic enn på Philipsen.
Har en slant på Pidcock til 70 (!) i odds.

Tragedie med vgd. Enda større tragedie at de virker å være så overbevist over egen fortreffenhet at de ikke forstår at de kjører hele greia i grøfta :roll:

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

KongOlav2 skrev: man aug 16, 2021 5:44 pm Usedvanlig tam og avventende sykling fra favorittene i dag. Håper dette ikke er respresenativt for hva vi får se resten av Vueltaen.
Nivået i toppen har blitt mye jevnere de siste årene. Enric Mas satt ny rekord opp bakken i går, så det gikk på ingen måte rolig. Det var også motvind på stigningen, så det var ingen fordel å angipe tidlig. Yates ble markert veldig enkelt av Padun for eksempel.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

CaptButtkick skrev: tir aug 17, 2021 8:20 am Ser at etappen i dag er beskrevet som en for sprinterne. Må være Matthews i så fall. 5 % siste km. Da tror jeg mer på Roglic enn på Philipsen.
Har en slant på Pidcock til 70 (!) i odds.

Tragedie med vgd. Enda større tragedie at de virker å være så overbevist over egen fortreffenhet at de ikke forstår at de kjører hele greia i grøfta :roll:
Påstanden din er ikke riktig. Det stiger med 4.5% de siste 400 meterne, og jeg regner med at Jakobsen, Philipsen, Demare etc henger fint med i dag også. Absolutt en fordel for Matthews og Aranburu, men det er på ingen måte en puncheur-finale. https://pbs.twimg.com/media/E8-kQFCXMAA ... ame=medium

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kahooot skrev: tir aug 17, 2021 2:36 pm
KongOlav2 skrev: man aug 16, 2021 5:44 pm Usedvanlig tam og avventende sykling fra favorittene i dag. Håper dette ikke er respresenativt for hva vi får se resten av Vueltaen.
Nivået i toppen har blitt mye jevnere de siste årene. Enric Mas satt ny rekord opp bakken i går, så det gikk på ingen måte rolig. Det var også motvind på stigningen, så det var ingen fordel å angipe tidlig. Yates ble markert veldig enkelt av Padun for eksempel.
Motvind er et godt argument, men jeg tror ikke det er blitt så jevnt at det må være like passive som i går. Yates så jo f.eks såpass frisk ut at jeg er rimelig sikker på at han kunne angrepet og fått tid på flere av de andre som satt igjen i tetgruppen til slutt. Sikkert Mas også for han så veldig frisk ut de siste meterne. Håper noen er litt mer på hugget i kommende etapper, slik at vi får action på mer enn de siste 2-3 km av etappene. Dessverre er ruten dog i liten grad lagt til rette for slike angrep.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

KongOlav2 skrev: tir aug 17, 2021 2:53 pm
Kahooot skrev: tir aug 17, 2021 2:36 pm
KongOlav2 skrev: man aug 16, 2021 5:44 pm Usedvanlig tam og avventende sykling fra favorittene i dag. Håper dette ikke er respresenativt for hva vi får se resten av Vueltaen.
Nivået i toppen har blitt mye jevnere de siste årene. Enric Mas satt ny rekord opp bakken i går, så det gikk på ingen måte rolig. Det var også motvind på stigningen, så det var ingen fordel å angipe tidlig. Yates ble markert veldig enkelt av Padun for eksempel.
Motvind er et godt argument, men jeg tror ikke det er blitt så jevnt at det må være like passive som i går. Yates så jo f.eks såpass frisk ut at jeg er rimelig sikker på at han kunne angrepet og fått tid på flere av de andre som satt igjen i tetgruppen til slutt. Sikkert Mas også for han så veldig frisk ut de siste meterne. Håper noen er litt mer på hugget i kommende etapper, slik at vi får action på mer enn de siste 2-3 km av etappene. Dessverre er ruten dog i liten grad lagt til rette for slike angrep.
Kjørestilen til Yates er veldig avslappet, så det kan ha noe med saken å gjøre. Han var sjanseløs når Mas angrep på slutten. Men Picon Blanco er en vindutsatt bakke, så den er nok ikke representativ for hvilken kjøring det blir på de neste fjelletappene. Movistar og Bahrain må utnytte at de er sterkere enn Jumbo, og de trenger tid før tempoen på siste etappe.

Vino4ever

Legg inn av Vino4ever »

Albacete i morgen. Var der i 03 USP og ONCE kjørte Valverde av lasset i sidevinden. Dagen etter vant Nozal en herlig tempoetappe.

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

Fantastisk nydelig å se Fabio Jakobsen tilbake på seierspallen i et treukersritt. En av de mest fortjente etappeseirene på lang, lang tid.

CaptButtkick

Legg inn av CaptButtkick »

Kahooot skrev: tir aug 17, 2021 2:39 pm
CaptButtkick skrev: tir aug 17, 2021 8:20 am Ser at etappen i dag er beskrevet som en for sprinterne. Må være Matthews i så fall. 5 % siste km. Da tror jeg mer på Roglic enn på Philipsen.
Har en slant på Pidcock til 70 (!) i odds.

Tragedie med vgd. Enda større tragedie at de virker å være så overbevist over egen fortreffenhet at de ikke forstår at de kjører hele greia i grøfta :roll:
Påstanden din er ikke riktig. Det stiger med 4.5% de siste 400 meterne, og jeg regner med at Jakobsen, Philipsen, Demare etc henger fint med i dag også. Absolutt en fordel for Matthews og Aranburu, men det er på ingen måte en puncheur-finale. https://pbs.twimg.com/media/E8-kQFCXMAA ... ame=medium
Ja, den var lei. Må alltid dobbelsjekke Vueltaens hjemmeside, burde jo visst det :(

CaptButtkick

Legg inn av CaptButtkick »

Fantastisk avslutning på dagens etappe. Virkelig sterkt kjørt av Cort.

emin

Legg inn av emin »

Valverde angriper før han velter ut i en sving. Bryter? Tror Hvale svimte av der...

Vino4ever

Legg inn av Vino4ever »

Dette var nok for meg. Trifectaen så så bra ut. Gidder ikke mer. Adios. Sees til VM.

emin

Legg inn av emin »

Eiking i brudd og leder akkurat nå sammenlagt. Tror ikke Roglic har så mye i mot å "dumpe" ledertrøya på han for at laget skal få fri. Men det blir sikkert litt kjør fra noen andre lag slik at det ikke går.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Spennende med eiking. Leder hele vueltaen....

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Odd Pollen oppskriftsmessig inn i ledertrøya.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Bjoro33 skrev: tir aug 24, 2021 3:55 pm Spennende med eiking. Leder hele vueltaen....
Samme som Thor gjorde :o

lund

Legg inn av lund »

Kan topp 10 være realistisk sammenlagt om han går for det? I fjor ville jeg sagt nei, men i år har han åpenbart tatt steg. Ganske middels på tempo da. Blir garantert ny kontrakt nå i alle fall.

emin

Legg inn av emin »

Kanskje Storer angrer på at han signerte kontrakt med FDJ i sommer? Først etappe og sammenlagtseier i Tour de l'Ain og så to etapper i Vueltaen. Tipper han kunne mer en doblet lønna nå....

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: tir aug 24, 2021 5:29 pm Kan topp 10 være realistisk sammenlagt om han går for det? I fjor ville jeg sagt nei, men i år har han åpenbart tatt steg. Ganske middels på tempo da. Blir garantert ny kontrakt nå i alle fall.
Kan topp 5 være mulig? Jeg satt å så gjennom etappene nå. Ja har en del fjelletapper igjen. Men det har jo og vært flere tøffe fjelletapper allerede. Så kan det være mulig for han å kunne klare topp 5. Uansett utrolig morsomt av Eiking.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kjetil-e skrev: ons aug 25, 2021 9:00 am
lund skrev: tir aug 24, 2021 5:29 pm Kan topp 10 være realistisk sammenlagt om han går for det? I fjor ville jeg sagt nei, men i år har han åpenbart tatt steg. Ganske middels på tempo da. Blir garantert ny kontrakt nå i alle fall.
Kan topp 5 være mulig? Jeg satt å så gjennom etappene nå. Ja har en del fjelletapper igjen. Men det har jo og vært flere tøffe fjelletapper allerede. Så kan det være mulig for han å kunne klare topp 5. Uansett utrolig morsomt av Eiking.
Topp 5 tror jeg kan bli vanskelig om han ikke får til et brudd til på en senere etappe. På den tøffe fjelletappen på søndag var det 6-8 mann som skilte seg litt ut og var et stykke før Eiking. Tror disse kan ta ham igjen i sammendraget. Typer Grosschartner, Kuss, Vlasov og Ciccone burde det imidlertid være mulig å slå i sammendraget når han allerede har 5-6 min på disse. Forutsatt at han ikke får full kollaps på en etappe da. Spesielt den etappen til Gamonteiro er brutal. Her kan det gå MANGE minutter om man først begynner å tape litt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Hvis man tar utgangspunkt i at Eiking ikke går på en kjempesprekk, men kan kjøre stabilt helt til Madrid:
- Dersom ingen krasjer ut skal Roglic, Mas, Lopez, Bernal, Haig og Adam Yates slå Eiking sammenlagt.
- Man kan håpe at Kuss har sin sedvanlige dårlige dag der han taper 20 minutter, hvis ikke blir han hard å slå.
- 6 minutter ned til Vlasov skal normalt ikke gå, men Vlasov virker ikke å være i kjempeform.
- Grosschartner, Ciccone, De La Cruz og Mäder er alle gode nok til å plukke inn 6-7 minutter om de treffer med formen i den siste uken, men Grosschartner virker svakere enn i fjor og Mäder kan fort bli ofret for Haig.
- Meintjes og Aru skal være mulig å holde bak seg.
- G.Martin blir hard å holde unna selv om Eiking så bedre ut i går. Han er flink til å komme seg med i riktige brudd og står normalt tre uker bra.

Så uten sprekk tipper jeg en plassering rundt 10-12 for Eiking.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

KongOlav2 skrev: ons aug 25, 2021 9:12 am
Kjetil-e skrev: ons aug 25, 2021 9:00 am
lund skrev: tir aug 24, 2021 5:29 pm Kan topp 10 være realistisk sammenlagt om han går for det? I fjor ville jeg sagt nei, men i år har han åpenbart tatt steg. Ganske middels på tempo da. Blir garantert ny kontrakt nå i alle fall.
Kan topp 5 være mulig? Jeg satt å så gjennom etappene nå. Ja har en del fjelletapper igjen. Men det har jo og vært flere tøffe fjelletapper allerede. Så kan det være mulig for han å kunne klare topp 5. Uansett utrolig morsomt av Eiking.
Topp 5 tror jeg kan bli vanskelig om han ikke får til et brudd til på en senere etappe. På den tøffe fjelletappen på søndag var det 6-8 mann som skilte seg litt ut og var et stykke før Eiking. Tror disse kan ta ham igjen i sammendraget. Typer Grosschartner, Kuss, Vlasov og Ciccone burde det imidlertid være mulig å slå i sammendraget når han allerede har 5-6 min på disse. Forutsatt at han ikke får full kollaps på en etappe da. Spesielt den etappen til Gamonteiro er brutal. Her kan det gå MANGE minutter om man først begynner å tape litt.
Veikingen har klatret bra opp Angliru tidligere da, så burde beherske bakken. Er vel de lange han sliter med.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trehjulssykkel skrev: ons aug 25, 2021 2:57 pm
Veikingen har klatret bra opp Angliru tidligere da, så burde beherske bakken. Er vel de lange han sliter med.
Gamonteiro er jo en brutal jævel da. Over 15 km og neste 10 % snitt. Du finner ikke den komboen av lengde og snittprosent i særlig mange andre stigninger i Europa. Finestre er kanskje eneste som er like ille eller verre av de stigningene som er lengre enn 10-12 km.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Kjetil-e skrev: ons aug 25, 2021 9:00 am
lund skrev: tir aug 24, 2021 5:29 pm Kan topp 10 være realistisk sammenlagt om han går for det? I fjor ville jeg sagt nei, men i år har han åpenbart tatt steg. Ganske middels på tempo da. Blir garantert ny kontrakt nå i alle fall.
Kan topp 5 være mulig? Jeg satt å så gjennom etappene nå. Ja har en del fjelletapper igjen. Men det har jo og vært flere tøffe fjelletapper allerede. Så kan det være mulig for han å kunne klare topp 5. Uansett utrolig morsomt av Eiking.
Nei, det tviler jeg sterkt på. Siste uke er mye tøffere enn det de har hatt til nå. Etappe 17 og 18 er veldig harde, og han vil tape mye tid på den avsluttende tempoen. Roglic, Mas, Lopez, Haig og Vlasov havner nok foran, og ryttere som Bernal, Yates, De La Cruz, Mader og Ciccone har klatret betydelig bedre til nå. Det er også sannsynlig at flere ryttere vil gå i lignende brudd som Eiking, Jumbo Visma har ikke det sterkeste laget, og Movistar er nede i 6 mann.

Shabelle

Legg inn av Shabelle »

Eiking legenden

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kikket litt på etappene som står igjen nå. Om noen annen enn Roglic skal vinne dette, så må de ta ham med minst et par minutter i sum på etappene i morgen, onsdag og torsdag. Han tar definitivt en god del på tempo på Mas og Lopez, og er nok minst like god som disse i de korte og bratte stigningene. Da tror jeg eneste muligheten for å slå ham i sammendraget er å slite ham ut i de lange bakkene, og det er kun mulig på de tre nevnte etappene.

lund

Legg inn av lund »

Ser ut til å beholde trøyen ja. Helt rått.

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

Pollen imponerer. Lukter topp 10 lang vei med mindre han går på en spektakulær kollaps.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»