Tyngdekraften... ikke en kraft

Svar
Realisten

Re: Tyngdekraften... ikke en kraft

Legg inn av Realisten »

Etter en så lang tråd så bør de oppegående allerede ha skjønt at tyngdekraften ikke er en kraft som drar ting mot senter av jorden.

De som derimot har en intensjon om å beskytte den dårlige modellen vi har av vår virkelighet.... dvs den heliosentriske modellen.... ja de vil stritte imot.


No suprice!

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Realisten skrev: fre mai 06, 2022 11:00 pm Etter en så lang tråd så bør de oppegående allerede ha skjønt at tyngdekraften ikke er en kraft som drar ting mot senter av jorden.
De som derimot har en intensjon om å beskytte den dårlige modellen vi har av vår virkelighet.... dvs den heliosentriske modellen.... ja de vil stritte imot.
Jeg så ikke denne tråden før nå, så beklager hvis du har svart på dette før.
Er ikke tyngdekraft og gravitasjonskraft to forskjellige ting?
Hvem av dem er det du diskuterer i denne tråden?

Realisten

Legg inn av Realisten »

Har ikke vært her på lenge og tenker å fortsette med det.... ;)

Jeg snakker om tyngdekraft i den grad jeg spør, hva er årsaken til at det glasset du nettopp holdt, men slapp .... falt til jorden?

En kraft som dro glasset mot senter av jorden eller at glasset hadde større "density" enn luften rundt?
Om du istedet hadde en heliumballong i hånden og slapp den så ville den gått OPP,---- ikke ned.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: tor aug 12, 2021 10:53 pm Newton's law of universal gravitation. "Mass attract mass"

106 år siden Newtons teori (som aldri ble vitenskapelig bevist) ble erstattet med Einsteins teori om tyngdekraft.

Fyr ivei.
Nøyaktig hvor i de respektive teoriene - og vedr. hva - motsier de teoriene hverandre?

Mvh

BE
som blir lettere for hver dag som går, så han vett'a'faen

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: tor aug 12, 2021 10:53 pm Newton's law of universal gravitation. "Mass attract mass"

106 år siden Newtons teori (som aldri ble vitenskapelig bevist) ble erstattet med Einsteins teori om tyngdekraft.

Fyr ivei.
Nøyaktig hvor i de respektive teoriene - og vedr. hva - motsier de teoriene hverandre?

Mvh

BE
som blir lettere for hver dag som går, så han vett'a'faen

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Realisten skrev: fre mai 06, 2022 11:00 pm Etter en så lang tråd så bør de oppegående allerede ha skjønt at tyngdekraften ikke er en kraft som drar ting mot senter av jorden.
Hva i all verden - heliosentrisk eller ikke - er'e du mener nå???

Mvh

BE
undrende

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

BlackEagle skrev: ons mai 18, 2022 12:16 am Mvh

BE
som blir lettere for hver dag som går, så han vett'a'faen
På slankern?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Knaberaps skrev: ons mai 18, 2022 12:24 am
BlackEagle skrev: ons mai 18, 2022 12:16 am Mvh

BE
som blir lettere for hver dag som går, så han vett'a'faen
På slankern?
Jeg røyker...

Mvh

BE

P. S. ...både det ene og det andre

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

BlackEagle skrev: ons mai 18, 2022 12:32 am Jeg røyker...

...både det ene og det andre
Witch reminds me...

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Realisten skrev: fre mai 06, 2022 11:24 pm Har ikke vært her på lenge og tenker å fortsette med det.... ;)

Jeg snakker om tyngdekraft i den grad jeg spør, hva er årsaken til at det glasset du nettopp holdt, men slapp .... falt til jorden?

En kraft som dro glasset mot senter av jorden eller at glasset hadde større "density" enn luften rundt?
Om du istedet hadde en heliumballong i hånden og slapp den så ville den gått OPP,---- ikke ned.
Lurer egentlig litt(!) på hva poenget ditt er?
Eventuelt, er det noe som denne frosken burde visst?


I det hele tatt, kan det du hevder brukes til noe, evt. gir det noen muligheter (fordeler/ulemper..).. -eksempler?
Å f.eks. henvise til "Jammen, jeg bare forsøker å forklare hvordan verden.. fungerer", blir altfor tynt og intetsigende.
Så igjen, hva er poenget ditt?

Ps, all svada kan tolket som absolutt/totalt korrekt informasjon, det kommer bare an på tolkningen av svadaet.
Et rimelig relevant spørsmål videre, er hvorvidt svadaet kan anvendes.. til noe i praksis (kan f.eks. svadaet påvise annet svada..?). .

- Om jeg skriver at universet/altet kort & godt kan forklares med "gafler i en vannkanne med sand -dermed basta", så kan det godt være helt korrekt.
Men det forutsetter at den som tolker "gafler i en vannkanne med sand -dermed basta", forstår og aksepterer at universet/altet blir forklart med dette utsagnet.
Men for de fleste (som stiller "litt" høyere krav for å kunne akseptere forklaringsmodeller), så er det bare svada.
Noen ganger (altfor ofte) blir overforenklinger så altfor vanskelig (og ubrukelig, demotiverende..) å forholde seg til 😒

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «UFO & Konspirasjonsteorier»