De siste dødsdømte NRK

Svar
Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Re: De siste dødsdømte NRK

Legg inn av Soteria »

DoktorS skrev: tir apr 04, 2023 8:58 pm Det er vel klart at det var en veldig stor overvekt av opportunisme der i gården.
Har trodd at et underslag av et par hansker på arbeidsplassen, var det som utløste Rinnans lediggang. Og det opplyses at han hadde blitt herset med tidligere. Men finner faktisk nå i kveld at det var to unge Rinnanbrødre med i banden. Gisle Rinnan og Rolf Egil Rinnan. De var mye yngre enn Henry, likevel var det nok noe spesielt med familien de kom fra. Utrolige historier fra krigen, at to små menn som Henry Rinnan og Hitler hadde så stor innflytelse og forførte flere kvinner. Det står at Rinnan var 161 cm høy, i en artikkel står det faktisk at han var 159 cm høy. Det kan nok stemme med bildene. Hitlers høyde oppgis til å være 174 cm eller 171 cm. Har vondt for å tro at Hitler var så høy.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Nok en gang en meget bra episode. Denne gang handler det om angiverne Eilif Pisani som dømmes til døden, og Aud Maggi Andersen som for omgjort sin dødsdom pga. kjønn. (?) Fascinerende og skremmende å se hvor svak rettstaten var etter 2. verdenskrig. Denne serien fortjener en pris for den tankevekkende refleksjoner og svært gode historieskildringer.

startelver

Legg inn av startelver »

Har sett 5 episoder. Skal se resten etterhvert. Dokumentaren er ganske presis historisk sett så her har researchen vært på et høyt nivå.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Liten sidekommentar til gårsdagens episode, som jeg ser nå: Utrolig merkelig, men han der tidligere guiden på Falstad er jo ung, men høres jo ut som minst en 60-åring i stemme og ordvalg... Snodig, for han må da være i 20-årene...

trønderen

Legg inn av trønderen »

DoktorS skrev: ons apr 12, 2023 9:53 pm Liten sidekommentar til gårsdagens episode, som jeg ser nå: Utrolig merkelig, men han der tidligere guiden på Falstad er jo ung, men høres jo ut som minst en 60-åring i stemme og ordvalg... Snodig, for han må da være i 20-årene...
Jeg mener han sa at han var like gammel som Pisani da Pisani ble henrettet, altså 23 år. Men ja, han virket veldig voksen for alderen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

trønderen skrev: fre apr 14, 2023 5:26 pm
DoktorS skrev: ons apr 12, 2023 9:53 pm Liten sidekommentar til gårsdagens episode, som jeg ser nå: Utrolig merkelig, men han der tidligere guiden på Falstad er jo ung, men høres jo ut som minst en 60-åring i stemme og ordvalg... Snodig, for han må da være i 20-årene...
Jeg mener han sa at han var like gammel som Pisani da Pisani ble henrettet, altså 23 år. Men ja, han virket veldig voksen for alderen.
Stemmer - han sa det også selv, jeg ble så opphengt i dette at jeg spilte av opptaket for noen kolleger i dag - jeg ba dem tippe alderen uten å se på ham, og de trakk det ned til i 30-årene, etter at jeg hadde fortalt om at stemme/ordvalg ikke passet med alderen. En liten observasjon bare, men fant snodig.... Ellers en fin anledning til å reklamere for serien - synes det er rart at såpass mange oppegående ikke har sett den.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Kanskje et par år eldre i realiteten, hvis det ble innspilt i 2022 var han 25 år. Står også på proff.no at han har ansvarsfulle verv. Nestleder i Verdal historielag, er en posisjon som er uvanlig å oppnå for noen som er yngre enn 70? Flere dalfører har vært mer isolerte enn byene, og ligger fortsatt noe etter når det gjelder dialekt og andre ting. Men det gjør disse bygdene ekstra interessante å studere. Og de er også stolte av sine gamle skikker.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Soteria skrev: fre apr 14, 2023 8:27 pm Kanskje et par år eldre i realiteten, hvis det ble innspilt i 2022 var han 25 år. Står også på proff.no at han har ansvarsfulle verv. Nestleder i Verdal historielag, er en posisjon som er uvanlig å oppnå for noen som er yngre enn 70? Flere dalfører har vært mer isolerte enn byene, og ligger fortsatt noe etter når det gjelder dialekt og andre ting. Men det gjør disse bygdene ekstra interessante å studere. Og de er også stolte av sine gamle skikker.
Nordtømme er et historietalent uten like. Har noen veldig flinke i faget i Verdal, og han nok lært av den eldre garde samt genuin interesse selv. Var på et foredrag han holdt om felttoget Karolinerne hadde i Trøndelag for 300 år siden, og jeg ble nesten lamslått av kunnskapen han satt på. Veldig interessant og husker alle fikk heller ikke plass. Får nok høre mer fra ham.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, skulle gjerne sett at NRK hadde flere gode historiske dokumentarer av dette slaget. Det som også er fint her er at vi ikke har en forteller som går rundt og viser fram seg selv. Og det som uttaler seg har virkelig tyngde, og ikke minst et tydelig engasjement..... Så at en av anmelderne mente at Sofie Høgestøl var der som et ungt og kvinnelig "alibi", men hun har vel ikke vært med i de siste sendingene... Helt greit at man ikke legger inn slike kvoteringer.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Man begynner å oppriktig lure på hva rettstaten vår i ettertid av 2. verdenskrig var bygd opp av. Til og med i hvilken grad man kan kalle seg en rettstat.

Ja, man hadde en domstol hvor mange saker om dødstraff gikk til Høyesterett. Men disse dommene har blitt heftig kritisert i ettertid, og beror seg sannsynligvis på feil tolkning. Statens indre maktutøvelse, herunder politiet, var ikke i særlig grad styrt av rettsregler som ble håndhevet og innføringen av døddstraff er på kanten med Grl. § 97.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Centrist skrev: tir apr 18, 2023 2:18 pm Man begynner å oppriktig lure på hva rettstaten vår i ettertid av 2. verdenskrig var bygd opp av. Til og med i hvilken grad man kan kalle seg en rettstat.
Særlig sterk og ubehagelig er historien til den 15-årige broren til torturisten.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Virker ikke som det er noen ny konklusjon at deler av oppgjøret var klossete. Men samfunnet ble presentert for en "nøtt" med disse personene, og hva som skulle gjøres med dem. Uansett blir det flere personlige detaljer som framlegges, ettersom årene går. Trenger vi egentlig disse detaljene? Neste programserie blir kanskje om noen tiår. Der tippoldebarna til Rinnanbanden leser opp kjærlighetsbrev, og viser fram originale, flekkete lommetørklær. Men interessant å se inn i datidas samfunn. Døra inn til Pisanis leilighet stod ofte åpen, ble det sagt. Hvor mange i blokkleiligheter har inngangsdørene åpne nå? Sikkert ingen. .

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

DoktorS skrev: fre apr 14, 2023 5:29 pm
trønderen skrev: fre apr 14, 2023 5:26 pm
DoktorS skrev: ons apr 12, 2023 9:53 pm Liten sidekommentar til gårsdagens episode, som jeg ser nå: Utrolig merkelig, men han der tidligere guiden på Falstad er jo ung, men høres jo ut som minst en 60-åring i stemme og ordvalg... Snodig, for han må da være i 20-årene...
Jeg mener han sa at han var like gammel som Pisani da Pisani ble henrettet, altså 23 år. Men ja, han virket veldig voksen for alderen.
Stemmer - han sa det også selv, jeg ble så opphengt i dette at jeg spilte av opptaket for noen kolleger i dag - jeg ba dem tippe alderen uten å se på ham, og de trakk det ned til i 30-årene, etter at jeg hadde fortalt om at stemme/ordvalg ikke passet med alderen. En liten observasjon bare, men fant snodig.... Ellers en fin anledning til å reklamere for serien - synes det er rart at såpass mange oppegående ikke har sett den.
I gårsdagens Norge Rundt er Tor Martin i sin paradegren. Invasjonen av Karolinerne for over 300 år siden, som endte i hauger med ihjelfrosne svensker på Tydalsfjellene. Bra sidekick av han.
https://tv.nrk.no/serie/norge-rundt/202 ... /avspiller

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»