Regjeringen bør skjære gjennom

Svar
Gårdsdattra

Re: Regjeringen bør skjære gjennom

Legg inn av Gårdsdattra »

ingenkanvite skrev: søn mar 12, 2023 1:06 pm Hva sier norske rettsinstanser?

Det skal ikke være nødvendig å fore reinsdyr på vinterbeite.
Dersom samene forer dyrene på vinterbeite er det et brudd med den samiske kulturen.
Dersom det er et brudd på den samiske kulturen er det et brudd på menneskerettigheter.

Konklusjon: Å pålegge samer foring av reinsdyr om vinteren er brudd på menneskerettigheter.




Det er ikke dette som er saken. Reinene på Fosen og Roan blir ikke foret på vinterbeitet (vindturbinene står der). Reinene blir foret i et inngjerdet område som ikke er vinterbeite.
Det er selvsagt lov og innenfor dyrevelferdsloven å fore reinsdyr på isete vinterbeiter der reinene ikke klarer å sparke vekk isen.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 2:56 pm
ingenkanvite skrev: søn mar 12, 2023 1:06 pm Hva sier norske rettsinstanser?

Det skal ikke være nødvendig å fore reinsdyr på vinterbeite.
Dersom samene forer dyrene på vinterbeite er det et brudd med den samiske kulturen.
Dersom det er et brudd på den samiske kulturen er det et brudd på menneskerettigheter.

Konklusjon: Å pålegge samer foring av reinsdyr om vinteren er brudd på menneskerettigheter.
kanskje reinsdyra er mindre pratsomme om de får fortilskudd om vinteren, for var det ikke slik at denne vindparken gikk ut over språket til reindriftssamene?




Hvilket språk tror du en kjørerein forstår og kan ta kommendo etter?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 3:57 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 3:46 pm
Bjoro33 skrev: lør mar 11, 2023 9:12 pm

Samisk kultur dør ikke ut om mastene blir stående. Men samisk kultur utvikler seg. Nå er en stor del av deres kultur snøscooter, atv og walkie talkie. Og reindyrene må finne seg i det. Sørsamisk er allerede et utdøende språk. Og ikke pga vindmøller. Bevilg noen millioner, og finn 250 frivillige til å lære seg sørsamisk , og vips, så er antallet som kan språket doblet.
Kultur er ikke statisk



Dersom mastene blir stående så vil mest sannsynlig Fosensamene legge ned reindrifta. Og da blir det presedens at utbyggere kan gi beng i reindrift både i sør og i nord. Det vil være fornorskning i praksis som vil ha som følge at samiske språk og kultur forsvinner.
Derfor er det særs viktig at vindkraftanleggene på Roan og Storheia blir revet, slik at framtidige utbyggere vil ta reindrifta alvorlig og høre på hva de mener. Denne saken kunne vært unngått dersom Fosen vind hadde bygd vindparkene i områder samene pekte ut for dem.
Alt du skriver her er feil. Mastene har stått i flere år allerede uten at reindriften er lagt ned.



Jeg merker meg at du ikke er i stand til å fortelle hva det er jeg skriver som er feil. Men det er altså en av reindriftsamene på Fosen som har uttalt at reindrifta kan bli lagt ned på sikt på grunn av vindturbinene.
Skaff deg kunnskap om rein og reindrift så kan vi snakkes.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:11 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 3:57 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 3:46 pm




Dersom mastene blir stående så vil mest sannsynlig Fosensamene legge ned reindrifta. Og da blir det presedens at utbyggere kan gi beng i reindrift både i sør og i nord. Det vil være fornorskning i praksis som vil ha som følge at samiske språk og kultur forsvinner.
Derfor er det særs viktig at vindkraftanleggene på Roan og Storheia blir revet, slik at framtidige utbyggere vil ta reindrifta alvorlig og høre på hva de mener. Denne saken kunne vært unngått dersom Fosen vind hadde bygd vindparkene i områder samene pekte ut for dem.
Alt du skriver her er feil. Mastene har stått i flere år allerede uten at reindriften er lagt ned.



Jeg merker meg at du ikke er i stand til å fortelle hva det er jeg skriver som er feil. Men det er altså en av reindriftsamene på Fosen som har uttalt at reindrifta kan bli lagt ned på sikt på grunn av vindturbinene.
Skaff deg kunnskap om rein og reindrift så kan vi snakkes.
Absolutt alt du skriver er sant. Reindriftssamene på Fosen snakker ikke sant.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:14 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:11 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 3:57 pm
Alt du skriver her er feil. Mastene har stått i flere år allerede uten at reindriften er lagt ned.



Jeg merker meg at du ikke er i stand til å fortelle hva det er jeg skriver som er feil. Men det er altså en av reindriftsamene på Fosen som har uttalt at reindrifta kan bli lagt ned på sikt på grunn av vindturbinene.
Skaff deg kunnskap om rein og reindrift så kan vi snakkes.
Absolutt alt du skriver er sant. Reindriftssamene på Fosen snakker ikke sant.



Fortsatt ingen argumenter eller faktaopplysninger, kun ræl.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:34 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:14 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:11 pm




Jeg merker meg at du ikke er i stand til å fortelle hva det er jeg skriver som er feil. Men det er altså en av reindriftsamene på Fosen som har uttalt at reindrifta kan bli lagt ned på sikt på grunn av vindturbinene.
Skaff deg kunnskap om rein og reindrift så kan vi snakkes.
Absolutt alt du skriver er sant. Reindriftssamene på Fosen snakker ikke sant.



Fortsatt ingen argumenter eller faktaopplysninger, kun ræl.
Vindturbinene har stått og gått i tre år uten at det har påvirket reindriften i det hele tatt. I Sverige og Finland har de mye vindkraft i reinområder uten at det er noe som tilsier at det har gått utover reindriften. I Finnmark har samene støtt og stadig påstått at utbygging vil ødelegge reindriften og det har aldri vært tilfellet.

De to største truslene mot reindrift er klimaendringer og reindriftssamene selv, som bedriver rovdrift med alt for store flokker for å kunne dra inn statsstøtte og erstatning på tapte dyr.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Cochise skrev: søn mar 12, 2023 3:16 pm
Støre uttalte at det var et avbøtende tiltak - og så langt er det også det eneste - ikke sant?
du hevdet: ""Støre ga idag til kjenne hva han, altså regjeringen, regner som tilstrekkelig avbøtende tiltak"

det er ikke sant og du vet det, det har vært mange forslag til avbøtende tiltak, men de har blitt avvist, også en erstatning på 89 millioner fordelt på 6 familier har blitt avvist

ulefos

Legg inn av ulefos »

Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:44 pm
De to største truslene mot reindrift er klimaendringer og reindriftssamene selv, som bedriver rovdrift med alt for store flokker for å kunne dra inn statsstøtte og erstatning på tapte dyr.
det har vært kjent i mange år at det drives et alt for intensivt beite i sårbar natur. Det erogså betydelige utbetalinger av erstatning for tapt rein, mer enn 100 millioner utbetalt for reindriftsåret 20/21, dette skal fordeles på 3000 reineiere så det er betydelig beløp pr eier. Likvel utbetales det bare på 25% av de krav som blir fremmet, så her er det mye juks ute og går.

https://rovbase.no/erstatning/rein
samme år var vekten av reinslakt 1.15 milloner kilo, med en kilopris på 80-90 kroner vil reineierne tjene mer på erstatninger for tapt rein enn levering av slakt. Og det altså av en næring som hevder de gjeter dyra.

https://www.landbruksdirektoratet.no/nb ... -reinslakt
----
forskerne:
"Reinen blir vesentlig mindre og magrere om det er for mange dyr som beiter på vidda, hevder forskere fra Norsk institutt for naturforskning (Nina).

En helt opplagt sammenheng, tenker du kanskje.

Men nei: Sammenhengen mellom antall dyr som skal dele på beitet og slaktevekten har vært omstridt."

selv det kveruleres det om, det er pokker ikke rart at også mange samer er oppgitt
Sist redigert av ulefos den søn mar 12, 2023 9:15 pm, redigert 2 ganger totalt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:04 pm
Hvilket språk tror du en kjørerein forstår og kan ta kommendo etter?
du har et ufattelig nostagisk syn på dette, kjørerein er historie snøscootere og ATVer har overtatt, men om noen skulle finne på å ta det opp igjen så vil reinen kunne forstå kommandoer på alle språk, slik hester og hunder adlyder de kommandoer de blir opplært til å adlyde

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 8:46 pm
Cochise skrev: søn mar 12, 2023 3:16 pm
Støre uttalte at det var et avbøtende tiltak - og så langt er det også det eneste - ikke sant?
du hevdet: ""Støre ga idag til kjenne hva han, altså regjeringen, regner som tilstrekkelig avbøtende tiltak"

det er ikke sant og du vet det, det har vært mange forslag til avbøtende tiltak, men de har blitt avvist, også en erstatning på 89 millioner fordelt på 6 familier har blitt avvist
Høh? Ja, men da kan du vel gi eksempler på avbøtende tiltak som er tilbudt/foreslått?
"Erstatningen" du kaller det på var vel i sammenheng med omstilling til vinterforing i innhengning(?) - et tiltak som Høyesterett avviste.

Her skrives ord på ord på ord - og en viss underholdningsverdi som tidtrøyte har det jo.
Men i bunn ligger det svært alvorlige spørsmål.

Jeg spør deg direkte ulefos:
Anerkjenner du Høyesteretts dom?
Det virker nærmest som du argumenterer mot dommen...?

Er du enig med regjeringssjef Støre i at det foreligger et brudd på menneskerettighetene,
og at dette bruddet er pågående?

https://www.tv2.no/nyheter/store-innrom ... /15553303/
""– Ungdommene er opptatt av at dere skal omtale dette som et pågående menneskerettighetsbrudd. Vil dere gjøre det?
– Ja, denne dommen slår fast at konsensjonen sånn som den er gitt, krenker de rettighetene samer har. Så svaret på det er ja, svarer Støre"".

cochise-
Sist redigert av Cochise den søn mar 12, 2023 9:15 pm, redigert 1 gang totalt.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 9:02 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:04 pm
Hvilket språk tror du en kjørerein forstår og kan ta kommendo etter?
du har et ufattelig nostagisk syn på dette, kjørerein er historie snøscootere og ATVer har overtatt, men om noen skulle finne på å ta det opp igjen så vil reinen kunne forstå kommandoer på alle språk, slik hester og hunder adlyder de kommandoer de blir opplært til å adlyde
HEY. Julenissen fins.

Men skal sies at det virker som samene er vanskelig ang denne saken.
Er jo nesten slik at vi kan spørre oss om vi trenger joikakaker.
Jeg er ingen stor fan.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:44 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:34 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:14 pm

Absolutt alt du skriver er sant. Reindriftssamene på Fosen snakker ikke sant.



Fortsatt ingen argumenter eller faktaopplysninger, kun ræl.
Vindturbinene har stått og gått i tre år uten at det har påvirket reindriften i det hele tatt. I Sverige og Finland har de mye vindkraft i reinområder uten at det er noe som tilsier at det har gått utover reindriften. I Finnmark har samene støtt og stadig påstått at utbygging vil ødelegge reindriften og det har aldri vært tilfellet.

De to største truslene mot reindrift er klimaendringer og reindriftssamene selv, som bedriver rovdrift med alt for store flokker for å kunne dra inn statsstøtte og erstatning på tapte dyr.


Dette er ren og skjær samehets og tull og tøys. HR har uttalt at samenes kulturutøvelse er krenket fordi vindturbinene er satt opp i viktige vinterbeiter. Denne dommen er avsagt etter grundig bevisføring av sakkyndige. Selv om du ikke liker samer og slett ikke reindrift som du ikke aner et fnugg om, så bør du i det minste respektere en høyesterettsdom.
Jeg har forøvrig tidligere i tråden forklart hva alt dette dreier seg om.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 9:02 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:04 pm
Hvilket språk tror du en kjørerein forstår og kan ta kommendo etter?
du har et ufattelig nostagisk syn på dette, kjørerein er historie snøscootere og ATVer har overtatt, men om noen skulle finne på å ta det opp igjen så vil reinen kunne forstå kommandoer på alle språk, slik hester og hunder adlyder de kommandoer de blir opplært til å adlyde


Ah, du har aldri hørt om turister som blir kjørt rundt på vidda med rein og slede? Det skjer også i våre dager.
Rett før jul var det et program i Norge Rundt der programlederen prøvde dette. Ikke helt vellykket, julenissen klarte det bedre i programmet.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Blir artig om dette ender med en kamp mellom miljøfanatikere og samer.

Møllene blir vel uansett stående.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

keizersoze skrev: søn mar 12, 2023 9:14 pm
ulefos skrev: søn mar 12, 2023 9:02 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:04 pm
Hvilket språk tror du en kjørerein forstår og kan ta kommendo etter?
du har et ufattelig nostagisk syn på dette, kjørerein er historie snøscootere og ATVer har overtatt, men om noen skulle finne på å ta det opp igjen så vil reinen kunne forstå kommandoer på alle språk, slik hester og hunder adlyder de kommandoer de blir opplært til å adlyde
HEY. Julenissen fins.

Men skal sies at det virker som samene er vanskelig ang denne saken.
Er jo nesten slik at vi kan spørre oss om vi trenger joikakaker.
Jeg er ingen stor fan.


Det er ikke samene som er vanskelige i denne saken, men vi får se om de som virkelig er vanskelige i denne saken snur slik statsministeren har signalisert.
Sist redigert av Gårdsdattra den søn mar 12, 2023 9:30 pm, redigert 1 gang totalt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Cochise skrev: søn mar 12, 2023 9:12 pm
ulefos skrev: søn mar 12, 2023 8:46 pm
Cochise skrev: søn mar 12, 2023 3:16 pm
Støre uttalte at det var et avbøtende tiltak - og så langt er det også det eneste - ikke sant?
du hevdet: ""Støre ga idag til kjenne hva han, altså regjeringen, regner som tilstrekkelig avbøtende tiltak"

det er ikke sant og du vet det, det har vært mange forslag til avbøtende tiltak, men de har blitt avvist, også en erstatning på 89 millioner fordelt på 6 familier har blitt avvist
Høh? Ja, men da kan du vel gi eksempler på avbøtende tiltak som er tilbudt/foreslått?
"Erstatningen" du kaller det på var vel i sammenheng med omstilling til vinterforing i innhengning(?) - et tiltak som Høyesterett avviste.

Her skrives ord på ord på ord - og en viss underholdningsverdi som tidtrøyte har det jo.
Men i bunn ligger det svært alvorlige spørsmål.

Jeg spør deg direkte ulefos:
Anerkjenner du Høyesteretts dom?
Det virker nærmest som du argumenterer mot dommen...?

Er du enig med regjeringssjef Støre i at det foreligger et brudd på menneskerettighetene,
og at dette bruddet er pågående?

https://www.tv2.no/nyheter/store-innrom ... /15553303/
""– Ungdommene er opptatt av at dere skal omtale dette som et pågående menneskerettighetsbrudd. Vil dere gjøre det?
– Ja, denne dommen slår fast at konsensjonen sånn som den er gitt, krenker de rettighetene samer har. Så svaret på det er ja, svarer Støre"".

cochise-
kverulant

ulefos

Legg inn av ulefos »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 9:25 pm
Ah, du har aldri hørt om turister som blir kjørt rundt på vidda med rein og slede? Det skjer også i våre dager.
du sauser sammen turisme og reindrift

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 9:18 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:44 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:34 pm




Fortsatt ingen argumenter eller faktaopplysninger, kun ræl.
Vindturbinene har stått og gått i tre år uten at det har påvirket reindriften i det hele tatt. I Sverige og Finland har de mye vindkraft i reinområder uten at det er noe som tilsier at det har gått utover reindriften. I Finnmark har samene støtt og stadig påstått at utbygging vil ødelegge reindriften og det har aldri vært tilfellet.

De to største truslene mot reindrift er klimaendringer og reindriftssamene selv, som bedriver rovdrift med alt for store flokker for å kunne dra inn statsstøtte og erstatning på tapte dyr.


Dette er ren og skjær samehets og tull og tøys. HR har uttalt at samenes kulturutøvelse er krenket fordi vindturbinene er satt opp i viktige vinterbeiter. Denne dommen er avsagt etter grundig bevisføring av sakkyndige. Selv om du ikke liker samer og slett ikke reindrift som du ikke aner et fnugg om, så bør du i det minste respektere en høyesterettsdom.
Jeg har forøvrig tidligere i tråden forklart hva alt dette dreier seg om.
Fortell gjerne hvordan utviklingen i reindriften på Fosen har vært etter at turbinene ble satt opp, da.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 9:18 pm
Dette er ren og skjær samehets og tull og tøys.
fortell meg hva som er samehets og tøys i det innlegget du svarte på

ulefos

Legg inn av ulefos »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 8:50 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:44 pm
De to største truslene mot reindrift er klimaendringer og reindriftssamene selv, som bedriver rovdrift med alt for store flokker for å kunne dra inn statsstøtte og erstatning på tapte dyr.
det har vært kjent i mange år at det drives et alt for intensivt beite i sårbar natur. Det erogså betydelige utbetalinger av erstatning for tapt rein, mer enn 100 millioner utbetalt for reindriftsåret 20/21, dette skal fordeles på 3000 reineiere så det er betydelig beløp pr eier. Likvel utbetales det bare på 25% av de krav som blir fremmet, så her er det mye juks ute og går.

https://rovbase.no/erstatning/rein
samme år var vekten av reinslakt 1.15 milloner kilo, med en kilopris på 80-90 kroner vil reineierne tjene mer på erstatninger for tapt rein enn levering av slakt. Og det altså av en næring som hevder de gjeter dyra.

https://www.landbruksdirektoratet.no/nb ... -reinslakt
----
forskerne:
"Reinen blir vesentlig mindre og magrere om det er for mange dyr som beiter på vidda, hevder forskere fra Norsk institutt for naturforskning (Nina).

En helt opplagt sammenheng, tenker du kanskje.

Men nei: Sammenhengen mellom antall dyr som skal dele på beitet og slaktevekten har vært omstridt."

selv det kveruleres det om, det er pokker ikke rart at også mange samer er oppgitt
__________
jeg hadde i mitt stille sinn håpet at cochis, gårdattera skulle reagere på dette innlegget, men det gjorde de ikke , de fortsatte med sitt klippe klippe

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 9:31 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 9:18 pm
Dette er ren og skjær samehets og tull og tøys.
fortell meg hva som er samehets og tøys i det innlegget du svarte på


Les mine tidligere innlegg i denne tråden så finner du svaret på det.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 9:28 pm
keizersoze skrev: søn mar 12, 2023 9:14 pm
ulefos skrev: søn mar 12, 2023 9:02 pm

du har et ufattelig nostagisk syn på dette, kjørerein er historie snøscootere og ATVer har overtatt, men om noen skulle finne på å ta det opp igjen så vil reinen kunne forstå kommandoer på alle språk, slik hester og hunder adlyder de kommandoer de blir opplært til å adlyde
HEY. Julenissen fins.

Men skal sies at det virker som samene er vanskelig ang denne saken.
Er jo nesten slik at vi kan spørre oss om vi trenger joikakaker.
Jeg er ingen stor fan.


Det er ikke samene som er vanskelige i denne saken, men vi får se om de som virkelig er vanskelige i denne saken snur slik statsministeren har signalisert.
Det var vel i høyesterettsdommen ikke noe rivningskrav, men at det skulle finnes en minnelig løsning.
Det er vel der det står.

Hva løsning de kommer frem til har jeg ingen anelse om, men de finner nok på noe.
Et par rikere reineiere? Muligens det fører til kvoter for reineiere som de ikke liker, så de foretrekker vindmøller.
Hva vet jeg.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 9:33 pm
ulefos skrev: søn mar 12, 2023 8:50 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:44 pm
De to største truslene mot reindrift er klimaendringer og reindriftssamene selv, som bedriver rovdrift med alt for store flokker for å kunne dra inn statsstøtte og erstatning på tapte dyr.
det har vært kjent i mange år at det drives et alt for intensivt beite i sårbar natur. Det erogså betydelige utbetalinger av erstatning for tapt rein, mer enn 100 millioner utbetalt for reindriftsåret 20/21, dette skal fordeles på 3000 reineiere så det er betydelig beløp pr eier. Likvel utbetales det bare på 25% av de krav som blir fremmet, så her er det mye juks ute og går.

https://rovbase.no/erstatning/rein
samme år var vekten av reinslakt 1.15 milloner kilo, med en kilopris på 80-90 kroner vil reineierne tjene mer på erstatninger for tapt rein enn levering av slakt. Og det altså av en næring som hevder de gjeter dyra.

https://www.landbruksdirektoratet.no/nb ... -reinslakt
----
forskerne:
"Reinen blir vesentlig mindre og magrere om det er for mange dyr som beiter på vidda, hevder forskere fra Norsk institutt for naturforskning (Nina).

En helt opplagt sammenheng, tenker du kanskje.

Men nei: Sammenhengen mellom antall dyr som skal dele på beitet og slaktevekten har vært omstridt."

selv det kveruleres det om, det er pokker ikke rart at også mange samer er oppgitt
__________
jeg hadde i mitt stille sinn håpet at cochis, gårdattera skulle reagere på dette innlegget, men det gjorde de ikke , de fortsatte med sitt klippe klippe



Jeg kunne glatt ha kommentert dette med fakta om det hadde stått i en annen tråd, Men denne samehetsen har ingenting med høyesterettsdommen å gjøre.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 9:34 pm
Les mine tidligere innlegg i denne tråden så finner du svaret på det.
greit nok, jeg skjønner godt at du ikke tør svare

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 9:28 pm
Cochise skrev: søn mar 12, 2023 9:12 pm
ulefos skrev: søn mar 12, 2023 8:46 pm
du hevdet: ""Støre ga idag til kjenne hva han, altså regjeringen, regner som tilstrekkelig avbøtende tiltak"

det er ikke sant og du vet det, det har vært mange forslag til avbøtende tiltak, men de har blitt avvist, også en erstatning på 89 millioner fordelt på 6 familier har blitt avvist
Høh? Ja, men da kan du vel gi eksempler på avbøtende tiltak som er tilbudt/foreslått?
"Erstatningen" du kaller det på var vel i sammenheng med omstilling til vinterforing i innhengning(?) - et tiltak som Høyesterett avviste.

Her skrives ord på ord på ord - og en viss underholdningsverdi som tidtrøyte har det jo.
Men i bunn ligger det svært alvorlige spørsmål.

Jeg spør deg direkte ulefos:
Anerkjenner du Høyesteretts dom?
Det virker nærmest som du argumenterer mot dommen...?

Er du enig med regjeringssjef Støre i at det foreligger et brudd på menneskerettighetene,
og at dette bruddet er pågående?

https://www.tv2.no/nyheter/store-innrom ... /15553303/
""– Ungdommene er opptatt av at dere skal omtale dette som et pågående menneskerettighetsbrudd. Vil dere gjøre det?
– Ja, denne dommen slår fast at konsensjonen sånn som den er gitt, krenker de rettighetene samer har. Så svaret på det er ja, svarer Støre"".

cochise-
kverulant
Hva? Du hevder det er foreslått mange avbøtende tiltak- men du vil ikke svare på hvilke?
Du vil ikke svare på om du er enig med Støre i at det er et pågående menneskerettighetsbrudd?

Det er da enkle spørsmål.

cochise-

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

keizersoze skrev: søn mar 12, 2023 9:34 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 9:28 pm
keizersoze skrev: søn mar 12, 2023 9:14 pm

HEY. Julenissen fins.

Men skal sies at det virker som samene er vanskelig ang denne saken.
Er jo nesten slik at vi kan spørre oss om vi trenger joikakaker.
Jeg er ingen stor fan.


Det er ikke samene som er vanskelige i denne saken, men vi får se om de som virkelig er vanskelige i denne saken snur slik statsministeren har signalisert.
Det var vel i høyesterettsdommen ikke noe rivningskrav, men at det skulle finnes en minnelig løsning.
Det er vel der det står.

Hva løsning de kommer frem til har jeg ingen anelse om, men de finner nok på noe.
Et par rikere reineiere? Muligens det fører til kvoter for reineiere som de ikke liker, så de foretrekker vindmøller.
Hva vet jeg.


Høyesterett tar kun for seg det juridiske aspekter, politikerne skal ta politiske avgjørelser. Og hva som skal skje med vindturbinene er politikk, selv om Aasland ikke liker det.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 9:38 pm denne samehetsen har ingenting med høyesterettsdommen å gjøre.
tråden handler ikke om høyestrettsdommen, den handler om at myndighetene må skjære gjennomtøv og tant, jeg aksepterer heller ikke at en tråd med dokumenterte fakta blir omtalt som samehets, jeg forundres over at du prøver å slå under beltestedet, men du har ikke truffet ennå

igjen kan jeg konstatere at du ikke vil ha en faktabasert diskusjon

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:44 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 4:34 pm
Solvgutt1 skrev: søn mar 12, 2023 4:14 pm

Absolutt alt du skriver er sant. Reindriftssamene på Fosen snakker ikke sant.



Fortsatt ingen argumenter eller faktaopplysninger, kun ræl.
Vindturbinene har stått og gått i tre år uten at det har påvirket reindriften i det hele tatt. I Sverige og Finland har de mye vindkraft i reinområder uten at det er noe som tilsier at det har gått utover reindriften. I Finnmark har samene støtt og stadig påstått at utbygging vil ødelegge reindriften og det har aldri vært tilfellet.

De to største truslene mot reindrift er klimaendringer og reindriftssamene selv, som bedriver rovdrift med alt for store flokker for å kunne dra inn statsstøtte og erstatning på tapte dyr.
Er dette noe din mor har fortalt deg eller har du også en form for dokumentasjon? Som at du kan vise til andre utbyggingssaker der det ikke har blitt problemer - tiltross for reindriftssamene hevdet det?
Du vet følgende;
" det har vært en reduksjon i antall rein fra 233 000 rein i 2014 til 214 200 rein i 2019 (beregnet tall). Reduksjonen i antall rein i Finnmark fra 2014 til 2019 skyldes i all hovedsak et høyt slakteuttak i denne perioden."
https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artik ... iteomrader
Eller kommer du bare dragende med det sedvanlige fordomsfulle rælet ditt om griske samer som vil ha mest mulig i erstatning?

Reindrifter fint og vi i Sør-Norge skulle hatt lignende drift med beitedyr i vår utmark - for både å få beitet landet ned og gjøre det mer fremkommelig - men og å produsere vårt eget kjøtt ved å nytte landets egen natur til å fø dem i. Vi måtte sette opp en hel helvedes masse 'viltskydd' og ha mange grinder og overganger.
Hvorfor angriper du samene&reindriften og ikke de som bygger ut for mer strøm for å eksportere mer? Eller som bygger ut olje&gassvirksomhet i Barentshavet, viss prosessering de bestemmer skal drives med landstrøm? Landstrøm som er like stort som Finnmarks strømforbruk?
Hvorfor foreslår du ikke en hel helvedes haug med vindturbiner i Innlandet&Viken, Strømregion 01 - de som har mer enn tre ganger så stort folketall som Nord-Norge, strømregion 04 - og som har mindre enn en tredjedel av den vannkraftskapasiteten som de har i Nord-Norge, 6 TWh i strømregion 01 vs 20,9 TWh i strømregion 04?
Reprise;
"fra Vårt Land
"vasskraftutbygginga i Namsen.

Den 230 kilometer lange elva renn frå Namsvatnet i Røyrvik og munnar ut Namsfjorden, ved Namsos. Kraftverka langs vassdraget ligg som perler på ei buktande snor.

Multiconsult seier det rett ut: «De store vannkraftutbyggingene i øvre Namsen satte reindrifta tiår tilbake (...) Tidligere beiteområder, oppsamlingsområder, trekk- og flytteleier, gjerdeplasser og boplasser ble neddemt (...) resultatet ble en sterkt redusert reindrift i mange år.»

Anta Joma fyller ut:

– Den gongen var omkvedet frå utbyggjar at «reindrifta har inga framtid», difor var det berre å demme ned, og skubbe samane vekk."
https://www.vl.no/nyheter/2023/03/07/lo ... riftsland/
Sist redigert av Fordomsfull den søn mar 12, 2023 9:57 pm, redigert 1 gang totalt.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

ulefos skrev: søn mar 12, 2023 9:51 pm
Gårdsdattra skrev: søn mar 12, 2023 9:38 pm denne samehetsen har ingenting med høyesterettsdommen å gjøre.
tråden handler ikke om høyestrettsdommen, den handler om at myndighetene må skjære gjennomtøv og tant, jeg aksepterer heller ikke at en tråd med dokumenterte fakta blir omtalt som samehets, jeg forundres over at du prøver å slå under beltestedet, men du har ikke truffet ennå

igjen kan jeg konstatere at du ikke vil ha en faktabasert diskusjon
Hei, ulefos.
Jeg vil gjerne ha en faktabasert diskusjon.
Hvilke avbøtende tiltak er bitt framsatt og avvist? Bare fakta!

cochise-

ulefos

Legg inn av ulefos »

Cochise skrev: søn mar 12, 2023 9:46 pm Du hevder det er foreslått mange avbøtende tiltak- men du vil ikke svare på hvilke?
Du vil ikke svare på om du er enig med Støre i at det er et pågående menneskerettighetsbrudd?
jeg har svart på dette før. Avbøtende tiltak som har blitt avvist: hjelp til vinterforing av dyr, ikke brøye opp veiene om vinteren, adgang til vindturbinene med elektriske snøscotere og 89 millioner i erstatning

så spør du om menneskrettighetsbrudd, det har jeg også svart på tidligere, omtrent slik
Russlands overfall på Ukaraina var menneskerettighetsbrudd, at staten bruker noe av statens grunn anser jeg ikke som menneskerettighetsbrudd, uansett om noen reindriftssamer har lånt dette området over lang tid

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»