Flertallet lite bekymret over klimaendringer.

Svar
PapaSmurf

Re: Flertallet lite bekymret over klimaendringer.

Legg inn av PapaSmurf »

Trondhjem skrev: ons mar 22, 2023 11:21 am
PapaSmurf skrev: ons mar 22, 2023 12:18 am Hvorfor er folk ikke spesielt bekymret over klimaforskernes rop? Svaret er ganske enkelt å finne i eventyret om gutten som ropte ULV! ULV!

1972: FNs leder for miljø og klima gikk ut og sa at forskerne hadde kommet frem til at verden har 10 år på seg til å stoppe klimakatastrofen før det er for seint.

1982: Klimaforskere ble invitert til FNs hovedforsamling og fortalte at om ikke noe ble gjort med klimaspørsmålet umiddelbart ville verden i 2000 være like skadet som ved «nuclear holocaust».

1989: FN gikk igjen ut med en melding fra klimaforskerne. Om man ikke fikk stanset klimaendringene før 1999 ville land være visket ut fra jordens overflate, hungersnød ville dominere kloden.

1990: Klimaforskere gikk ut og sa at om man ikke fikk stanset utviklingen innen 1995 ville Storbritannia ha samme temperaturer som på den sibirske tundraen innen 2020.

2007: Rajendara Pauchari leder av FNs klimapanel ga verden frem til 2012. Ble det ikke gjort kraftige grep inne da ville det være for seint.

2019: Man fortsetter å flytte den røde streken. Da ga FNs klimapanel verden frem til 2030 for å unngå irreversibel skade.

Jeg kunne gitt mange flere eksempler. Men lar det være med dette.

Klimaendringene er reelle.

Men er det realistisk at vi mennesker greier å gjøre noe med det? Nei
Hjelper det at forskerne i over 50 år har kommet med den ene dommedagsspådommen innen kort tid etter den andre? Nei.
Er det sannsynlig at Kina, India, USA og de andre giganasjonene kutter ut kull, gass og olje i løpet av få år? Nei.

Så om forskerne har rett denne gangen og det ikke blir en ny milepæl for å redde klimaet i 2040 eller 2050 eller 2060 osv så er det game over. Menneskeheten er sin egen verste fiende og det er ingen reell vilje til å gjøre noe med klimaet. Mange fine ord på klimatoppmøter, mange fancy planer legges. Men utslippene øker. Og det kommer ikke til å stoppe.

Vi mennesker kommer til å utslette hverandre. Slik alle andre sivilisasjoner har bukket under vil vi også gjøre det.

Så all ære til de som bruker tid og energi (no pun intended) på å kjempe mot undergangen. Men fet er og blir fånyttes.

Så misantropsmurfen spiser biff og flyr til syden uten dårlig samvittighet. Men han kjører også elbil og hjelper til med å rydde stranden for plast på våren.
Det er dessverre mange som tenker som deg. Alt for mange.

Problemet med denne tankegangen er at den overser at problematikken rundt samfunnskonsekvensene av den globale oppvarmingen omhandler mange konsekvenser vi er rimelig sikre på vil skje, mange potensielle konsekvenser vi er usikre på om vil skje og mest sannsynlig en rekke ukjente konsekvenser. Dessuten overser din tankegang at den globale oppvarmingen er et fenomen med svært stor iboende treghet hvor effekten kan komme mange år etter at tiltaket er innført.

Du kan sammenligne dette med å styre en kjempediger supertanker hvor det tar meget lang tid å endre hastigheten eller kursen i et delvis ukjent farvann med mange kjente rev, noen rev man er usikker på lokaliseringen av og hvor det kanskje er er en rekke ukjente rev. Det er m.a.o. ikke mulig å finne 100% sikre kurser å styre etter. Man har ingen absolutte svar på hvor det er sikkert å seile og man får heller ikke svar på om man har satt en sikker kurs før man passerer farvannet langt frem i løypa. Det styrmannen kan gjøre i en slik soituasjon er å redusere risikoen for havari med å bruke all kjent kunnskap om revene og topografine i farvannet og søke finne den mest sannsynlig sikre kursen.

Slik er det også med håndteringen av den globale oppvarmingen. Det fins ingen sikker kunnskap som gir en skarp grense mellom en trygg eller en farlig global oppvarming. Det vi vet er at jo mer jorda varmes opp, desto mer øker sannsynligheten for at vi passere et trigggerpunkt ("kjører på et ukjent rev") som vil utløse farlige klimaendringer. Siden det er så¨stor treghet i klimasystemet kan vi, hvis vi ahr uflaks, allerede utløset en slik trigggermekanisme. Det får vi ikke svar på før det har gått noen tiår til.

Derfor opererer FNs klimapanel med anbefalinger ut fra en risikohåndteringstankegang. De anvender kjent kunnskap om konsekvenser og anslår hvor mye oppvarming som kan anses om relativt trygg og sier at over der er det ukjent farvann man ikke bør seile inn i. Den grensen er satt til helst ikke mer enn 1,5 °C og i hvert fall ikke mer enn 2.0 °C oppvarming sammenlignet med førindustriell tid.
Men hvis man ser på empirien Trondhjem. Hele verdenshistorien. Tror du virkelig man greier å gjøre noe med klimaproblemene?

Som enkeltindivider kan mennesker være proaktive. Som gruppe er vi 100% reaktive.

Så den dagen disse advarslene en gang slår til, da vil man forsøke å gjøre noe. Selv om det skulle være for seint.

Men jeg mener det jeg skrev. Klimaforskernes tomme trusler i over 50 år har gjort folk numne. England ble f.eks. ikke Sibir i 2000.

Og jeg forstår at det jeg skriver ergrer de som tror det nytter å kjempe, men jeg er overbevist om at det er fånyttes. Pengekreftene er massivt sterkere enn klimarørsla.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

PapaSmurf skrev: ons mar 22, 2023 11:33 am
Men hvis man ser på empirien Trondhjem. Hele verdenshistorien. Tror du virkelig man greier å gjøre noe med klimaproblemene?
Ja. Når det er slik at den globale oppvarmingen skyldes menneskets valg av energikilde, så er det fullt mulig for oss å gjøre noe med det.

Ikke bare tror jeg det, jeg ser det skjer i Kina, India, USA, EU og mange andre plasser. Det kalles for sekkeposten det grønne skiftet. Utviklingen av klimanøytral energiteknologi og elektrifisering av samfunnssektorer har kommet så langt at jeg tviler ikke et sekund på at verden er på vei inn i fornybarsamfunnet. Oljealderen er i ferd med å fases ut. Med det kommer klimagassutslippene til å gå ned.

Det jeg er usikker på er om vi rekker å gjennomføre det grønne skiftet fort nok til å unngå et klimahelvete. Vi har begynt alt for sent og tempoet er labert. Men at fremtiden er langt grønnere enn dagens fossilenergismurte økonomi er hevet over tvil etter min vurdering.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Trondhjem skrev: ons mar 22, 2023 11:56 am
PapaSmurf skrev: ons mar 22, 2023 11:33 am
Men hvis man ser på empirien Trondhjem. Hele verdenshistorien. Tror du virkelig man greier å gjøre noe med klimaproblemene?
Ja. Når det er slik at den globale oppvarmingen skyldes menneskets valg av energikilde, så er det fullt mulig for oss å gjøre noe med det.

Ikke bare tror jeg det, jeg ser det skjer i Kina, India, USA, EU og mange andre plasser. Det kalles for sekkeposten det grønne skiftet. Utviklingen av klimanøytral energiteknologi og elektrifisering av samfunnssektorer har kommet så langt at jeg tviler ikke et sekund på at verden er på vei inn i fornybarsamfunnet. Oljealderen er i ferd med å fases ut. Med det kommer klimagassutslippene til å gå ned.

Det jeg er usikker på er om vi rekker å gjennomføre det grønne skiftet fort nok til å unngå et klimahelvete. Vi har begynt alt for sent og tempoet er labert. Men at fremtiden er langt grønnere enn dagens fossilenergismurte økonomi er hevet over tvil etter min vurdering.
Tempoet er ikke bare labert. Kinas utslipp skal f.eks øke relativt mye frem til 2040. De setter i gang klimaprosjekter, men det er mer for å sminke liket.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Nei, det ser ikke lovende ut Papa.

Menneskehetens grådighet og her+nå-mentaliteten kan bli dens fall.

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Trondhjem skrev: ons mar 22, 2023 11:56 am Det jeg er usikker på er om vi rekker å gjennomføre det grønne skiftet fort nok til å unngå et klimahelvete. Vi har begynt alt for sent og tempoet er labert. Men at fremtiden er langt grønnere enn dagens fossilenergismurte økonomi er hevet over tvil etter min vurdering.
På verdensbasis? Svaret er nei, det rekker vi ikke, til det har nok den ballen starta å rulle litt vel kjapt nå. Som du sier så forstod man allvoret for sent (usikker på om alle har skjønt det enda, i takt med at man mobber greta ;)) og det er mange kokker som må samhandle, og som også skaper tempoet i takt med hvor mye man gjør med det eller ikke.

Spm er hvordan det vil slå ut når det først skjer...tror det blir noe spektakulært vi godt kunne vært foruten.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Jeg bekymrer meg ikke en kalori om klima. Det pågår en krig som har prioritet framfor alt. Legg bort klimamål inntil det igjen er blitt fred.

Grubles
Innlegg: 247

Legg inn av Grubles »

fargerik skrev: tir mar 21, 2023 5:09 pm
Jeg lar meg da ikke lure av jallagrafer fra skeptikermenigheten, du kan ta det helt med ro.
Om det skulle gjøre noe fra eller til.
Dette er bare et forum hvor folk diskuterer. Som i alle andre fora er det mye trolling og bullshit.
Det er ikke spesielt viktig for meg personlig å følge opp hvemsomhelster i et forum hvor anonyme folk sitter og raljerer.
Derfor er jeg mye mindre på hugget enn for et par tiår siden i slike mannjevninger. Skyttergravkrigen er nemlig akkurat den samme nå som for to tiår siden.
Jeg lurer dog ofte på hva som driver folk.......men for min del kan de gjerne "vinne" i tråden ved å lime inn fine grafer og raljere som fulle sjømenn. (unnskyld uttrykket, sjømenn)
En klimaprognose som tilsier at neste istid begynner om 1 000 år, innebærer at hvis man innen den tid klarer å redusere den globale temperaturen ved å redusere menneskeskapte CO2-utslipp, vil enten istiden bli tilsvarende kaldere, eller alle ressurser brukt på forsøket vil ha vært forgjeves. Uansett vil fremtidens mennesker kunne påstå at dagens mennesker kun tenkte på seg selv, i den grad de tenkte i det hele tatt.
Sist redigert av Grubles den ons mar 22, 2023 6:11 pm, redigert 3 ganger totalt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Xpoolman skrev: fre aug 13, 2021 8:20 am Det ser ut til at klimahypen er i ferd med å bli avslørt av det norske folk :D
Et flertall på 56 % er lite bekymret over klimaendringene og andelen som er bekymret har falt med 5 prosentpoeng de siste 2 åra.
Ikke uventet så er det de unge som er mest bekymret men det dabber heldigvis av etterhvert som de vokser til og får mer "mellom øra" :D

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... aendringer
Jeg frykter oppriktig for at de iskalde og våte somrene samt svært lange vintrene nord for Dovre er permanente.
Klimaendringen har vært merkbar i flere år på rad nå. Er helt slutt på at det er grønt til 17 mai nå. Trist utvikling.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Har blitt merkbart seinere vår i nord de siste årene ja. Går gjerne rett fra full vinter til "sommer" med 11 grader, vind og regn.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Rexwiller skrev: ons mar 22, 2023 5:56 pm Har blitt merkbart seinere vår i nord de siste årene ja. Går gjerne rett fra full vinter til "sommer" med 11 grader, vind og regn.
Jepp, ble ikke grønt før langt ut i juni i år heller i Trondheim.
Avløst av 10 grader, vind og pøsregn hver dag i juli. Klimanedkjølingen bekymrer meg.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

PapaSmurf skrev: ons mar 22, 2023 12:18 am Hvorfor er folk ikke spesielt bekymret over klimaforskernes rop? Svaret er ganske enkelt å finne i eventyret om gutten som ropte ULV! ULV!
Helt enig. Det er alt for mye ulv, ulv. Hvert år har en frist for katastrofen utløpt, og en ny begrenset tidsfrist kommer. Så ble det bare umerkelig varmere.
Jeg har blitt lovet tropevarme om vinteren og så ser jeg ut av vinduet så ligger jaggu snøen der som alltid før. Rapporten er bullshit fra ende til annen.

Det er bare å fyre opp dieselpurka og kjøre som før. Ta ferieturen til syden og ingen dårlig samvittighet når man eter kjøtt.

mvh

HB

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

På vei mot ny istid i Norden?
I fjor ble det ikke skikkelig grønt før det nærmet seg St.Hans i Trondheim. Sommeren kom ikke i fjor heller.
Mars har vært utrolig kald og snørik. Aldri vært så kaldt og mye snø i byen på denne tiden av året som jeg har opplevd.
Nedkjølingen bekymrer.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Neptun skrev: man mar 27, 2023 10:57 pm På vei mot ny istid i Norden?
I fjor ble det ikke skikkelig grønt før det nærmet seg St.Hans i Trondheim. Sommeren kom ikke i fjor heller.
Mars har vært utrolig kald og snørik. Aldri vært så kaldt og mye snø i byen på denne tiden av året som jeg har opplevd.
Nedkjølingen bekymrer.
Dessverre ikke noe tegn til noen snarlig vår eller sommer nei.
Snarere tvert imot, det blir vesentlig kaldere enn normalt i alle fall i to uker til.

basillen

Legg inn av basillen »

HB4596 skrev: ons mar 22, 2023 8:05 pm Helt enig. Det er alt for mye ulv, ulv. Hvert år har en frist for katastrofen utløpt, og en ny begrenset tidsfrist kommer. Så ble det bare umerkelig varmere.
Her treffer du spikeren på hodet. I over 30 år har man nå hylt om at katastrofen er like rundt hjørnet, og når folk ser at disse dommedagshysterikerne tar feil gang på gang, så mister de naturligvis troverdighet.

Jeg så tilfeldigvis filmen Hot Shots 1 fra 1991 forleden dag, og selv i denne filmen hadde de en referanse til "the global warming problem". Da snakker vi altså om en film som kom ut for 32 år siden.

Samtidig kan vi gå inn på Our World in Data og finne følgende figur:

Bilde

Her ser vi at antallet mennesker som dør av naturkatastrofer, inkludert "meterological and climate events" er ekstremt lavt i nyere tid sammenliknet med tidligere tiår det siste hundreåret.

Jeg personlig erkjenner at planeten kan være varmere totalt sett nå enn den var for et par tiår siden. Men dette ekstreme dommedagshysteriet tror jeg overhodet ikke på. Menneskerasen har vist seg å være ufattelig tilpasningsdyktig, og dersom planeten blir 1-2 grader varmere, så er jeg 100 % sikker på at vi tilpasser oss dette også. Faktisk synes jeg disse dommedagsgærningene ødelegger det som burde være en rasjonell debatt om klimaets utvikling. Jeg setter disse hysterikerne i samme bås som de mest ekstreme, anti-vitenskapelige Covid-fantaikerne som Neil Ferguson & Co.

Her er kilde til figuren over: https://ourworldindata.org/natural-disasters

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

basillen skrev: ons mar 29, 2023 9:38 am

Her treffer du spikeren på hodet. I over 30 år har man nå hylt om at katastrofen er like rundt hjørnet, og når folk ser at disse dommedagshysterikerne tar feil gang på gang, så mister de naturligvis troverdighet.

Jeg så tilfeldigvis filmen Hot Shots 1 fra 1991 forleden dag, og selv i denne filmen hadde de en referanse til "the global warming problem". Da snakker vi altså om en film som kom ut for 32 år siden.

Samtidig kan vi gå inn på Our World in Data og finne følgende figur:



Her ser vi at antallet mennesker som dør av naturkatastrofer, inkludert "meterological and climate events" er ekstremt lavt i nyere tid sammenliknet med tidligere tiår det siste hundreåret.

Jeg personlig erkjenner at planeten kan være varmere totalt sett nå enn den var for et par tiår siden. Men dette ekstreme dommedagshysteriet tror jeg overhodet ikke på. Menneskerasen har vist seg å være ufattelig tilpasningsdyktig, og dersom planeten blir 1-2 grader varmere, så er jeg 100 % sikker på at vi tilpasser oss dette også. Faktisk synes jeg disse dommedagsgærningene ødelegger det som burde være en rasjonell debatt om klimaets utvikling. Jeg setter disse hysterikerne i samme bås som de mest ekstreme, anti-vitenskapelige Covid-fantaikerne som Neil Ferguson & Co.

Her er kilde til figuren over: https://ourworldindata.org/natural-disasters
Ikke bare minker antallet døde etter værrelaterte hendelser, noe som delvis kan skyldes bedre varsling, men antallet heftige værrelaterte hendelser har også sunket med ca 10 % de siste 20 åra:

https://reason.com/2022/01/07/weather-a ... -globally/

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg leste at klimaendringene bekymrer samene, som stadig får vinterbeitene mer ødelagt for hvert år.
Som vi alle vet, skjer det store endringer nordpå.
Reinsdyra må fores mer og mer for hvert år som går.
Klimaendringene truer den samiske kulturen.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

fargerik skrev: tor mar 30, 2023 11:29 am Jeg leste at klimaendringene bekymrer samene, som stadig får vinterbeitene mer ødelagt for hvert år.
Som vi alle vet, skjer det store endringer nordpå.
Reinsdyra må fores mer og mer for hvert år som går.
Klimaendringene truer den samiske kulturen.
Man må være villet blind i dag for ikke å se at klimaet er under rask oppvarming og alt slett ikke er som normalt med været. Enn så lenge er konsekvensene av oppvarmingen lite påtrengende og til å leve med de fleste steder, så på ett vis kan man forstå at flertallet er lite bekymret over oppvarmingen.

Men ingen skal komme og si at ikke folk ble advart når klimahelvetet blir en realitet. Her er et eksempel på en konsekvens som høyst sannsynlig vil bli et alvorlig problem for svært mange mennesker på jorda: https://www.nrk.no/urix/vannkrisen-i-ca ... 1.16355335

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

fargerik skrev: tor mar 30, 2023 11:29 am Jeg leste at klimaendringene bekymrer samene, som stadig får vinterbeitene mer ødelagt for hvert år.
Som vi alle vet, skjer det store endringer nordpå.
Reinsdyra må fores mer og mer for hvert år som går.
Klimaendringene truer den samiske kulturen.
Skyldes vindturbiner som blir satt opp. Var det ikke så at de ikke merket noen endringer på vinterbeitene etter at disse ble innført?

mvh

HB.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Trondhjem skrev: tor mar 30, 2023 6:59 pm
Men ingen skal komme og si at ikke folk ble advart når klimahelvetet blir en realitet.
Men hvem skal man da skylde på?

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Trondhjem skrev: tor mar 30, 2023 6:59 pm Men ingen skal komme og si at ikke folk ble advart når klimahelvetet blir en realitet. Her er et eksempel på en konsekvens som høyst sannsynlig vil bli et alvorlig problem for svært mange mennesker på jorda: https://www.nrk.no/urix/vannkrisen-i-ca ... 1.16355335
Vi er advart i huet og ræva om katastrofer i alle år, det skal ikke stå på antallet advarsler og skrekkspådommer. Så kommer spørsmålet om hva har kampen om vann med klima å gjøre, bort sett fra mennesker er meget flinke til å ødelegge miljøet rundt seg? Jeg skal ikke beskylde nrk for å forstå den enkle grunnen.

mvh.

HB.

fargerik

Legg inn av fargerik »

HB4596 skrev: tor mar 30, 2023 7:23 pm
fargerik skrev: tor mar 30, 2023 11:29 am Jeg leste at klimaendringene bekymrer samene, som stadig får vinterbeitene mer ødelagt for hvert år.
Som vi alle vet, skjer det store endringer nordpå.
Reinsdyra må fores mer og mer for hvert år som går.
Klimaendringene truer den samiske kulturen.
Skyldes vindturbiner som blir satt opp. Var det ikke så at de ikke merket noen endringer på vinterbeitene etter at disse ble innført?

mvh

HB.
Som sagt :
Klimaendringene fører til problemer for reinsdyrene.

https://cicero.oslo.no/no/artikler/regn ... eindriften

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 667
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

fargerik skrev: tor mar 30, 2023 11:42 pm
HB4596 skrev: tor mar 30, 2023 7:23 pm
fargerik skrev: tor mar 30, 2023 11:29 am Jeg leste at klimaendringene bekymrer samene, som stadig får vinterbeitene mer ødelagt for hvert år.
Som vi alle vet, skjer det store endringer nordpå.
Reinsdyra må fores mer og mer for hvert år som går.
Klimaendringene truer den samiske kulturen.
Skyldes vindturbiner som blir satt opp. Var det ikke så at de ikke merket noen endringer på vinterbeitene etter at disse ble innført?

mvh

HB.
Som sagt :
Klimaendringene fører til problemer for reinsdyrene.

https://cicero.oslo.no/no/artikler/regn ... eindriften
Det er ingen studie, det er en journalist som har skrevet etter magefølelsen selv om hun er i Cicero.

Men:
Du har lagt ut tidligere at beiteområder har ingen problemer (vindturbinsaker), og nå legger du ut at beiteområder har et problem (klima saker).
Jeg ser at du har fullgardert kupongen og håper på at det går bra.
Sånne argumenter er synlige, og ødlegger for det man står for.


MVH

HB

fargerik

Legg inn av fargerik »

HB4596 skrev: fre mar 31, 2023 10:21 am
fargerik skrev: tor mar 30, 2023 11:42 pm
HB4596 skrev: tor mar 30, 2023 7:23 pm

Skyldes vindturbiner som blir satt opp. Var det ikke så at de ikke merket noen endringer på vinterbeitene etter at disse ble innført?

mvh

HB.
Som sagt :
Klimaendringene fører til problemer for reinsdyrene.

https://cicero.oslo.no/no/artikler/regn ... eindriften
Det er ingen studie, det er en journalist som har skrevet etter magefølelsen selv om hun er i Cicero.

Men:
Du har lagt ut tidligere at beiteområder har ingen problemer (vindturbinsaker), og nå legger du ut at beiteområder har et problem (klima saker).
Jeg ser at du har fullgardert kupongen og håper på at det går bra.
Sånne argumenter er synlige, og ødlegger for det man står for.


MVH

HB
CICERO er internasjonalt anerkjent som ett av verdens fremste institutter for klimaforskning.
Tråden handler forøvrig om påstanden om at få er bekymret, hvilket er feil.
Det står faktisk nederst i artikkelen at reindriftssamene er bekymret over konsekvensene av klimaendringene.
Men du har vel antagelig ikke tatt deg bryet med å lese alt sammen.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

HB4596 skrev: tor mar 30, 2023 7:30 pm
Trondhjem skrev: tor mar 30, 2023 6:59 pm Men ingen skal komme og si at ikke folk ble advart når klimahelvetet blir en realitet. Her er et eksempel på en konsekvens som høyst sannsynlig vil bli et alvorlig problem for svært mange mennesker på jorda: https://www.nrk.no/urix/vannkrisen-i-ca ... 1.16355335
Så kommer spørsmålet om hva har kampen om vann med klima å gjøre,
En av de konsekvensene klimaforskere er mest sikre på vil følge av den globale oppvarmingen er at områder som har et vått klima blir våtere og at områder som har et tørt klima blir tørrere. Det subtropiske beltet (http://www.coldclimategarden.com/nb/de- ... imasonene/) har et tørt klima og har til nå hatt de beste forholdene for å dyrke mat på jorda. Mange regioner i det subgtropiske beltet er derfor blant våre viktigste kornkamre og folkerike områder. Men mange av disse områder har også en anstrengt vannforsyning. En ytterligere uttørking vil lett tippe en knapp vannforsyning til en uholdbar vannmagel som vil kunne utløse og/eller forsterke pågående konflikter, ta fra bønder deres levebrød, skape hungersnød etc. Kort sagt tvinge folk på flukt fra disse områdene. På toppen kommer at verdens matproduksjon vil reduseres.

Det er mange i denne tråden som stempler klimaadvarslene som tomme trusler/rop om ulv. ulv. ulv. Til de vil jeg påpeke at antallet mennesker som legger på flukt i verden vokser kraftig. I 2022 var mer enn 1 % av jordas befolkning på flukt, noe som er ca. dobbelt så mange som for 10 år siden. (https://www.refugeecouncil.org.au/how-many-refugees/)

For mange (slett ikke alle rømmer pga klima) av disse 103 millioner mennesker som i dag rømmer sine hjemomrdåer og søker å finne et nytt levelig sted er den globale oppvarmineg allerede blitt et klimahelvete.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Rexwiller skrev: ons mar 22, 2023 5:56 pm Har blitt merkbart seinere vår i nord de siste årene ja. Går gjerne rett fra full vinter til "sommer" med 11 grader, vind og regn.
Men det blir seinere vinter også. Har en kompis som har bursdag i oktober. Vi pleide å gå på ski oppe i marka og faren hans laga orgeltramp og arrangerte stafett på bursdagen hans. Etterpå var det bål med pølse og pinnebrød.

De siste 15 årene har det vært bart på bursdagen hans. Det er som om vinteren har forskjøvet seg en måned.
Sist redigert av PapaSmurf den fre mar 31, 2023 11:05 am, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

HB4596 skrev: tor mar 30, 2023 7:30 pm
Trondhjem skrev: tor mar 30, 2023 6:59 pm Men ingen skal komme og si at ikke folk ble advart når klimahelvetet blir en realitet. Her er et eksempel på en konsekvens som høyst sannsynlig vil bli et alvorlig problem for svært mange mennesker på jorda: https://www.nrk.no/urix/vannkrisen-i-ca ... 1.16355335
Så kommer spørsmålet om hva har kampen om vann med klima å gjøre, bort sett fra mennesker er meget flinke til å ødelegge miljøet rundt seg?
mvh.
Et eksepsjonelt dumt spørsmål.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Trondhjem skrev: tor mar 30, 2023 6:59 pm
fargerik skrev: tor mar 30, 2023 11:29 am Jeg leste at klimaendringene bekymrer samene, som stadig får vinterbeitene mer ødelagt for hvert år.
Som vi alle vet, skjer det store endringer nordpå.
Reinsdyra må fores mer og mer for hvert år som går.
Klimaendringene truer den samiske kulturen.
Man må være villet blind i dag for ikke å se at klimaet er under rask oppvarming og alt slett ikke er som normalt med været. Enn så lenge er konsekvensene av oppvarmingen lite påtrengende og til å leve med de fleste steder, så på ett vis kan man forstå at flertallet er lite bekymret over oppvarmingen.

Men ingen skal komme og si at ikke folk ble advart når klimahelvetet blir en realitet. Her er et eksempel på en konsekvens som høyst sannsynlig vil bli et alvorlig problem for svært mange mennesker på jorda: https://www.nrk.no/urix/vannkrisen-i-ca ... 1.16355335
Dette med at man er villet blind er jeg ikke enig i. Hadde jeg ikke lest om at temperaturen går opp hadde jeg ikke merket noe som helst.

Men jeg kan jo ikke annet enn stole på de som sier det blir varmere.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 11:08 am
Trondhjem skrev: tor mar 30, 2023 6:59 pm
fargerik skrev: tor mar 30, 2023 11:29 am Jeg leste at klimaendringene bekymrer samene, som stadig får vinterbeitene mer ødelagt for hvert år.
Som vi alle vet, skjer det store endringer nordpå.
Reinsdyra må fores mer og mer for hvert år som går.
Klimaendringene truer den samiske kulturen.
Man må være villet blind i dag for ikke å se at klimaet er under rask oppvarming og alt slett ikke er som normalt med været. Enn så lenge er konsekvensene av oppvarmingen lite påtrengende og til å leve med de fleste steder, så på ett vis kan man forstå at flertallet er lite bekymret over oppvarmingen.

Men ingen skal komme og si at ikke folk ble advart når klimahelvetet blir en realitet. Her er et eksempel på en konsekvens som høyst sannsynlig vil bli et alvorlig problem for svært mange mennesker på jorda: https://www.nrk.no/urix/vannkrisen-i-ca ... 1.16355335
Det er jeg ikke enig i. Hadde jeg ikke lest om at temperaturen går opp hadde jeg ikke merket noe som helst. Du fremstiller det som om denne temperaturøkningen er noe vi merker på kroppen, og det gjør i allefall ikke jeg.

Men jeg kan jo ikke annet enn stole på de som sier det blir varmere.
Mennesker er veldig dårlige til å merke endringer over tid på kroppen. Du er et godt eksempel på det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Solvgutt1 skrev: fre mar 31, 2023 11:09 am
PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 11:08 am
Trondhjem skrev: tor mar 30, 2023 6:59 pm

Man må være villet blind i dag for ikke å se at klimaet er under rask oppvarming og alt slett ikke er som normalt med været. Enn så lenge er konsekvensene av oppvarmingen lite påtrengende og til å leve med de fleste steder, så på ett vis kan man forstå at flertallet er lite bekymret over oppvarmingen.

Men ingen skal komme og si at ikke folk ble advart når klimahelvetet blir en realitet. Her er et eksempel på en konsekvens som høyst sannsynlig vil bli et alvorlig problem for svært mange mennesker på jorda: https://www.nrk.no/urix/vannkrisen-i-ca ... 1.16355335
Det er jeg ikke enig i. Hadde jeg ikke lest om at temperaturen går opp hadde jeg ikke merket noe som helst. Du fremstiller det som om denne temperaturøkningen er noe vi merker på kroppen, og det gjør i allefall ikke jeg.

Men jeg kan jo ikke annet enn stole på de som sier det blir varmere.
Mennesker er veldig dårlige til å merke endringer over tid på kroppen. Du er et godt eksempel på det.
Jeg har en mor som fører værdagbok. Skikkelig nerdete opplegg. Hver dag siden 1989. Den nye værdagboka er fast gave fra gamlingen under juletreet.

Og det er vel 3-4 år siden jeg tok for meg de bøkene en helg av nysgjerrighet og sjekket om temperaturen har økt siden 1989. Skikkelig drittjobb Men grafen viste ikke noen endring. Det gikk litt opp og ned, men i snitt lå temperaturen relativt flatt. Mulig Molde er forskånet fra klimaendringer.

Det jeg derimot så var at det var lite snø tidlig nittitall, så mye snø midt på nittitallet, så ned igjen på slutten av tiåret, store mengder snø tidlig i det nye millenniet og de siste årene lite snø igjen. Så det går i jevne bølger. Følger det mønsteret blir det måking av tak de neste vintrene.

Dette er jo ikke seriøs forskning på noe vis, men det forteller meg likevel at den økningen ser jeg lite til.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 11:04 am
Rexwiller skrev: ons mar 22, 2023 5:56 pm Har blitt merkbart seinere vår i nord de siste årene ja. Går gjerne rett fra full vinter til "sommer" med 11 grader, vind og regn.
Men det blir seinere vinter også. Har en kompis som har bursdag i oktober. Vi pleide å gå på ski oppe i marka og faren hans laga orgeltramp og arrangerte stafett på bursdagen hans. Etterpå var det bål med pølse og pinnebrød.

De siste 15 årene har det vært bart på bursdagen hans. Det er som om vinteren har forskjøvet seg en måned.
Da kan du glede deg over at vi skal inn i en liten istid igjen fra 2030 og fremover. Dette går nemlig i bølger, og er helt normalt. Og det er ganske riktig som du sier, de siste 15 årene har vært varmere, solsyklus 24 begynte i 2008, peaket i 2014 og er vel over nå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»