VM på ski 2023: 4x10 km stafett, menn (3/3)

Svar
netrebske
Innlegg: 4258

Re: VM på ski 2023: 4x10 km stafett, menn (3/3)

Legg inn av netrebske »

lund skrev: fre mar 03, 2023 2:13 pm
netrebske skrev: fre mar 03, 2023 2:11 pm
lund skrev: fre mar 03, 2023 2:07 pm Slått av Canada på begge stafettene altså. Spesielt. Skal man tro Alvar er med i Trondheim?
Satser ikke han mest på langløp?
Går ikke det vel så mye på at de har en policy på at "for unge" løpere ikke slipper til så mye i V-cup da?
Får håpe det, men han droppet jo junior-VM til fordel for Marcialonga.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

startelver skrev: fre mar 03, 2023 2:21 pm Ikke nødvendig å stille så mange spørsmål fra NRK! Bare la han slippe.
Enig. De skal liksom gni det inn hvor fælt det må være for dem.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

tartaglia2 skrev: fre mar 03, 2023 2:19 pm
Neptun skrev: fre mar 03, 2023 2:07 pm 6. plats for Sverige altså - bak Canada.

Tipper vallabråket fortsetter!
I dag har de jo faktisk grunn til å klage på skiene.
Tipper de har fått klar beskjed om å ikke kasten noen under (smøre)bussen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Neptun skrev: fre mar 03, 2023 2:24 pm
tartaglia2 skrev: fre mar 03, 2023 2:19 pm
Neptun skrev: fre mar 03, 2023 2:07 pm 6. plats for Sverige altså - bak Canada.

Tipper vallabråket fortsetter!
I dag har de jo faktisk grunn til å klage på skiene.
De klager faktisk ikke skiene i dag i flg. intervju på NRK.
Calle klager på at han måtte skøyte. Ville heller gått en klassisk etappe.
Ja litt rarr det svenske uttaket. Sprinteren Haggstrøm som er best i skøyting på første og Burman som også er hakket bedre i skøyting på andre etappe. Tror ikke jeg hadde truffet med rekkefølgen på laget om jeg hadde fått 5 forsøk.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Ser man litt bak resultatet i dag, så er det helt krise for herrelangrenn. Helt fra start var det klart at ingen hadde i tankene å utfordre Norge.
Slike konkurranser er ikke veldig morsomme å se på - og jeg tenker FIS m/flere nå vil vurdere hva de kan gjøre for å jevne ut.

Det er selvsagt ikke Norges feil at de er så gode, men tror som nevnt det vil skje noe. Synd for damelangrenn har vært riktig så underholdende denne sesongen.
30 km i morgen vil trolig bli en thriller. Mange år siden det var så mange gull -og medaljekandidater i en VM øvelse.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »


TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

TheBaseline skrev: fre mar 03, 2023 1:47 pm
Sodajr skrev: fre mar 03, 2023 1:33 pm Håper Canada tar Bronsen
Kommer aldri til å skje. Canada er den evige taper. De havner alltid på fjerde eller femte. Tipper Sverige tar bronsen, dessverre.
Quoter meg selv. Hadde rett, dessverre. Hadde vært moro med en kanadisk medalje, men det ville seg ikke.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

TheBaseline skrev: fre mar 03, 2023 3:05 pm
TheBaseline skrev: fre mar 03, 2023 1:47 pm
Sodajr skrev: fre mar 03, 2023 1:33 pm Håper Canada tar Bronsen
Kommer aldri til å skje. Canada er den evige taper. De havner alltid på fjerde eller femte. Tipper Sverige tar bronsen, dessverre.
Quoter meg selv. Hadde rett, dessverre. Hadde vært moro med en kanadisk medalje, men det ville seg ikke.
Bronse til Canada var nok ikke å forvente. Femteplass (foran Sverige) vil jeg si var over forventning.

Fæl stafett av Sverige i dag.
Etappene til Poromaa og Calle var så svake at man nesten kunne mistenke dem for å spare seg til femmila.
Fælt å si det, men når de ikke klager på skiene og går så svakt så kan man begynne å lure.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Hyggelig å se hvor glade det kanadiske laget er. Femte er tross alt et meget bra (og ikke minst sterkt) resultat. De slo Sverige!


lund

Legg inn av lund »

Esten er allerede på saken ser jeg. Hevder det trolig blir vedtatt 4 x 7,5 km til neste VM.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

lund skrev: fre mar 03, 2023 3:16 pm Esten er allerede på saken ser jeg. Hevder det trolig blir vedtatt 4 x 7,5 km til neste VM.
Tror ikke at det endrer så mye på hvem som vinner for å være ærlig. Forslaget som er løsningen på alt er felles smørebuss for alle, og utjevne forskjellene på resurser på det området med skiparken.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Neptun skrev: fre mar 03, 2023 3:14 pm
TheBaseline skrev: fre mar 03, 2023 3:05 pm
TheBaseline skrev: fre mar 03, 2023 1:47 pm
Kommer aldri til å skje. Canada er den evige taper. De havner alltid på fjerde eller femte. Tipper Sverige tar bronsen, dessverre.
Quoter meg selv. Hadde rett, dessverre. Hadde vært moro med en kanadisk medalje, men det ville seg ikke.
Bronse til Canada var nok ikke å forvente. Femteplass (foran Sverige) vil jeg si var over forventning.

Fæl stafett av Sverige i dag.
Etappene til Poromaa og Calle var så svake at man nesten kunne mistenke dem for å spare seg til femmila.
Fælt å si det, men når de ikke klager på skiene og går så svakt så kan man begynne å lure.
Sant det. Canada kan absolutt være fornøyd med en meget sterk femteplass.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Slik dette VMet har vært, har jo faktisk NM høyere sportslig verdi. Konkuransen er større, forutenom kanskje på sprint. Et andrelag for Norge kunne helt fint ha kjempet om medaljene i dag. Kanskje også et tredjelag. Stusselig av konkurrentene, virkelig.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

TheBaseline skrev: fre mar 03, 2023 10:13 am
DuncanE skrev: fre mar 03, 2023 8:30 am
TheBaseline skrev: tor mar 02, 2023 7:55 pm Laguttaket og oppstillingen er helt uforståelig. Skylder på det dersom det ikke blir gull.
Ja, det er vel greit å ha noe å skylde på ;) Regner derfor også med at du selvsagt kryper til korset og innrømmer brøleren dersom vi vinner komfortabelt?
Brøleren? Jeg har ikke sagt at vi ikke vinner. Det kan godt hende det blir gull. Men det stemmer at jeg ikke er like skråsikker som mange andre her inne. Det er stafett så alt kan skje. Det så vi jo i går med kvinnestafetten. Men så klart, det norske stafettlaget er jo massive favoritter, til tross for laguttak og lagoppstilling.
Hvordan syntes du Hans Christer Holund løste førsteetappen? Fortsatt overbevist om at andre ville fiksa dette bedre? ;)

BioDex

Legg inn av BioDex »

Da viste det seg at uttaket av Holund var HELT feil!!! Her skulle man startet med Emil Iversen, så hadde dette kanskje blitt LITT spennende....

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

DuncanE skrev: fre mar 03, 2023 3:38 pm
TheBaseline skrev: fre mar 03, 2023 10:13 am
DuncanE skrev: fre mar 03, 2023 8:30 am

Ja, det er vel greit å ha noe å skylde på ;) Regner derfor også med at du selvsagt kryper til korset og innrømmer brøleren dersom vi vinner komfortabelt?
Brøleren? Jeg har ikke sagt at vi ikke vinner. Det kan godt hende det blir gull. Men det stemmer at jeg ikke er like skråsikker som mange andre her inne. Det er stafett så alt kan skje. Det så vi jo i går med kvinnestafetten. Men så klart, det norske stafettlaget er jo massive favoritter, til tross for laguttak og lagoppstilling.
Hvordan syntes du Hans Christer Holund løste førsteetappen? Fortsatt overbevist om at andre ville fiksa dette bedre? ;)
Nei, han løste det bedre enn jeg trodde.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Skjønner at svenskene er skuffa, men de har en lys framtid. De har tross alt et meget ungt lag, mens de fleste på Norges lag er i 30-årene. Anger har for eksempel masse talent. Men det tar tid å bli like god som Klæbo.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Canucks skrev: fre mar 03, 2023 3:24 pm
lund skrev: fre mar 03, 2023 3:16 pm Esten er allerede på saken ser jeg. Hevder det trolig blir vedtatt 4 x 7,5 km til neste VM.
Tror ikke at det endrer så mye på hvem som vinner for å være ærlig. Forslaget som er løsningen på alt er felles smørebuss for alle, og utjevne forskjellene på resurser på det området med skiparken.
Ja, jeg begynner å tenke den tanken jeg også. Spørsmålet er bare hvordan man i praksis skal greie å jevne ut materialegenskapene på en rettferdig måte.
Når det er sagt, så er det på herresiden vi har et problem. De samme smørerne prepper ski for damene også - hvor det er mye jevnere.

Men det er mye som er urettferdig i sportens verden. F.eks. kjøper fotballklubber med rikere eiere seg suksess. Hvor mye er slike titler verdt?
Da er i alle fall langrenn langt mer rettferdig.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

BioDex skrev: fre mar 03, 2023 3:38 pm Da viste det seg at uttaket av Holund var HELT feil!!! Her skulle man startet med Emil Iversen, så hadde dette kanskje blitt LITT spennende....
Hadde vi satt opp Emil Iversen så hadde ikke stafetten blitt spennende i det hele tatt. Da hadde Norge blitt disket for å bruke en løper som ikke var tatt ut i troppen. Men hadde du tatt ut Northug eller Wiig isteden for Holund så kunne dette blitt spennende.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

At Parisse og Poromaa gikk taktisk i starten og lot både Hyvarinen øke forspranget litt og la Dobler hente inn 20 sekunder er fortsatt blant det mest absurde jeg har sett taktisk i en langrennsstafett. Velfortjent at de ble straffet for det.

amazingrace

Legg inn av amazingrace »

Moro med Tyskland. Hvor god kan Friedrich Moch bli? Virker å ha potensialet til å hente hjem medaljer individuelt på sikt. Viktig for sporten på herresiden å få opp en ordentlig konkurrent fra Tyskland!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Calle Klovn, ass.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Canucks skrev: fre mar 03, 2023 3:24 pm Forslaget som er løsningen på alt er felles smørebuss for alle, og utjevne forskjellene på resurser på det området med skiparken.
Det ville jevnet ut noe, men fortsatt de beste som får ski først. For å si det slik - det er stor forskjell på skiene Klæbo og skiene Baba får fra produsent. :lol:

Men absolutt enig i at felles smøreområdet med samme tilgjengelige produkter til alle er veien å gå. Man kan dog ikke tvinge alle til å gå med like ski, da det er så stor forskjell på teknikk og hva man ønsker.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

anbessa skrev: fre mar 03, 2023 5:27 pm
Canucks skrev: fre mar 03, 2023 3:24 pm Forslaget som er løsningen på alt er felles smørebuss for alle, og utjevne forskjellene på resurser på det området med skiparken.
Det ville jevnet ut noe, men fortsatt de beste som får ski først. For å si det slik - det er stor forskjell på skiene Klæbo og skiene Baba får fra produsent. :lol:

Men absolutt enig i at felles smøreområdet med samme tilgjengelige produkter til alle er veien å gå. Man kan dog ikke tvinge alle til å gå med like ski, da det er så stor forskjell på teknikk og hva man ønsker.
Man kunne jo sette krav til skiene som utøvere får også, at det ikke er lov til og gi spesielle ski fra produsentene som de gir ekslusivt til en utøver, og at om en utøver forespør samme ski som Klæbo, men da tilpasset deres spenn og lengde etter deres ønske. Slik at forskjellene kun er ting som utøverne selv forespør selv utfra hva de faktisk selv ønsker.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Canucks skrev: fre mar 03, 2023 5:31 pm
anbessa skrev: fre mar 03, 2023 5:27 pm
Canucks skrev: fre mar 03, 2023 3:24 pm Forslaget som er løsningen på alt er felles smørebuss for alle, og utjevne forskjellene på resurser på det området med skiparken.
Det ville jevnet ut noe, men fortsatt de beste som får ski først. For å si det slik - det er stor forskjell på skiene Klæbo og skiene Baba får fra produsent. :lol:

Men absolutt enig i at felles smøreområdet med samme tilgjengelige produkter til alle er veien å gå. Man kan dog ikke tvinge alle til å gå med like ski, da det er så stor forskjell på teknikk og hva man ønsker.
Man kunne jo sette krav til skiene som utøvere får også, at det ikke er lov til og gi spesielle ski fra produsentene som de gir ekslusivt til en utøver, og at om en utøver forespør samme ski som Klæbo, men da tilpasset deres spenn og lengde etter deres ønske. Slik at forskjellene kun er ting som utøverne selv forespør selv utfra hva de faktisk selv ønsker.
De beste skiene går uansett til de beste utøverne. Er bare noen ytterst få ski som skiller seg ut fra gjennomsnittet. Eldar Rønning for eksempel hadde de desidert beste rubbskiene fra leverandøren sin.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

TheBaseline skrev: fre mar 03, 2023 3:44 pm Skjønner at svenskene er skuffa, men de har en lys framtid. De har tross alt et meget ungt lag, mens de fleste på Norges lag er i 30-årene. Anger har for eksempel masse talent. Men det tar tid å bli like god som Klæbo.
Sverige har mye talent på guttesiden også, men ikke i nærhet av de vi har i Norge. I jr/u23 hevdet de seg kun på sprint mens Norge hadde flust og finnene hadde dagens avslutter som preget jr mesterskapet. Det største talentet Sverige har er vel sønnen til smøresjefen, Alvar ? men han vil heller henge med langløpsfolket hvis jeg har forstått det riktig. Men viktig at svenskene leverer noe bedre en det de gjorde i dag.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Vet ikke det har blitt nevnt, men dette var Iivo Niskanen første mesterskapsmedalje på stafetten. Virkelig på tide.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Kenrojo skrev: fre mar 03, 2023 1:11 pm Niskanen er bra. Tror fort han kan være topp 6 på søndagens 5-mil.
Som sagt, så gjort!
Årsbeste gav en forventet 6.plass.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»