Gunnar Hybertsen er død

Svar
DoktorS

Gunnar Hybertsen er død

Legg inn av DoktorS »

Det er noen år siden sist jeg hørte på Her og Nå og Gunnar Hybertsen. Det dukket opp minneord på en FB-side nå. Jeg husker godt den stemmen og den mannen. Veldig behagelig fyr - på alle måter. Samtidig seriøs og aldri noe fjas. Når jeg leser minneordet her - så tenker jeg på kontrastene, til dagens NRK og hva det har blitt. Og hvor bra det var før. Kontrasten er slående - hele veien...

Jeg tillater meg å lime det inn her, minneordene:

Vår kjære tidligere kollega døde 1. mars etter en tids sykdom.
Gunnar var et radioikon, ikke bare for kollegaene på Tyholt der han jobbet mesteparten av sine mer enn 44 år i NRK, men først og fremst for de hundretusener som hver eneste dag hørte ham i aktualitetsmagasinet Her og nå.
Gunnar hadde en fantastisk evne til å formidle, og det var utenriks som var og ble hans spesialfelt. Hans kunnskap og skarpe analyser, kombinert med et stilsikkert språk gjorde selv de mest komplekse saker og konflikter i den store verden forståelige for lytterne.
På sine reportasjereiser evnet han å dra verden nærmere oss. Men han lærte seg også metoder for å lage «reportasjer» fra skrivebordet med lyd fra nyhetsbyråene. Også da greide han å gjøre det nært – med Hybertsen-signatur.
Gunnar var ikke mannen for det hverdagslige norske nyhetsbildet, og det var ikke vanskelig å forstå når han mente at saker var for små og ubetydelige. NRK generelt, og Her og nå spesielt, skulle formidle de store og viktige sakene, ikke tant og fjas. Gunnar var en garantist for fakta og kvalitet.
Språket var av ypperste merke, noe Gunnar fikk Kringkastingssjefens språkpris for i 2011. I juryens begrunnelse kan man lese at «gjennom sin utrettelige formidling av godt språk og kunnskap til våre lyttere er han en av de mest troverdige stemmer i NRK».
Gunnar hadde en fantastisk radiostemme, men ville unngå i det lengste å få rollen som programleder. Når han først lot seg overtale, var han godt forberedt, opptrådte med autoritet og stilte smarte spørsmål. Vi lot oss alltid forundre over akkurat dette; så flink, men likevel så motvillig?
Klokskapen og kunnskapen var det ikke bare lytterne som nøt godt av. Mang en kollega var innom kontoret hans for å slå av en prat eller få gode råd, gjerne om livets store spørsmål. Han var opptatt av hvordan vi andre hadde det, og han fremhevet aldri seg selv. Gunnar lyttet, kom med kloke råd og var alltid en god kollega og venn, og han var det like mye for de unge og nye i NRK som for de med lang fartstid.
Det er slik han blir husket.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: lør mar 04, 2023 12:37 pm Det er noen år siden sist jeg hørte på Her og Nå og Gunnar Hybertsen. Det dukket opp minneord på en FB-side nå. Jeg husker godt den stemmen og den mannen. Veldig behagelig fyr - på alle måter. Samtidig seriøs og aldri noe fjas. Når jeg leser minneordet her - så tenker jeg på kontrastene, til dagens NRK og hva det har blitt. Og hvor bra det var før. Kontrasten er slående - hele veien...

Jeg tillater meg å lime det inn her, minneordene:

Vår kjære tidligere kollega døde 1. mars etter en tids sykdom.
Gunnar var et radioikon, ikke bare for kollegaene på Tyholt der han jobbet mesteparten av sine mer enn 44 år i NRK, men først og fremst for de hundretusener som hver eneste dag hørte ham i aktualitetsmagasinet Her og nå.
Gunnar hadde en fantastisk evne til å formidle, og det var utenriks som var og ble hans spesialfelt. Hans kunnskap og skarpe analyser, kombinert med et stilsikkert språk gjorde selv de mest komplekse saker og konflikter i den store verden forståelige for lytterne.
På sine reportasjereiser evnet han å dra verden nærmere oss. Men han lærte seg også metoder for å lage «reportasjer» fra skrivebordet med lyd fra nyhetsbyråene. Også da greide han å gjøre det nært – med Hybertsen-signatur.
Gunnar var ikke mannen for det hverdagslige norske nyhetsbildet, og det var ikke vanskelig å forstå når han mente at saker var for små og ubetydelige. NRK generelt, og Her og nå spesielt, skulle formidle de store og viktige sakene, ikke tant og fjas. Gunnar var en garantist for fakta og kvalitet.
Språket var av ypperste merke, noe Gunnar fikk Kringkastingssjefens språkpris for i 2011. I juryens begrunnelse kan man lese at «gjennom sin utrettelige formidling av godt språk og kunnskap til våre lyttere er han en av de mest troverdige stemmer i NRK».
Gunnar hadde en fantastisk radiostemme, men ville unngå i det lengste å få rollen som programleder. Når han først lot seg overtale, var han godt forberedt, opptrådte med autoritet og stilte smarte spørsmål. Vi lot oss alltid forundre over akkurat dette; så flink, men likevel så motvillig?
Klokskapen og kunnskapen var det ikke bare lytterne som nøt godt av. Mang en kollega var innom kontoret hans for å slå av en prat eller få gode råd, gjerne om livets store spørsmål. Han var opptatt av hvordan vi andre hadde det, og han fremhevet aldri seg selv. Gunnar lyttet, kom med kloke råd og var alltid en god kollega og venn, og han var det like mye for de unge og nye i NRK som for de med lang fartstid.
Det er slik han blir husket.

Nok en knallgod radiomann borte. Her og nå var jo faktisk et veldig bra program i sin tid. Fint å komme hjem fra skole/studier/ arbeid og høre Hybertsen, Sørbø og Co.

Det er tragisk å tenke over hvor dårlige programmene har blitt eller at de rett og slett har forsvunnet. "Her og Nå" og "Dagsnytt18" var stort sett veldig bra og i helgene hadde man "Verden på lørdag m/korrespondentbrevet" og "Søndagsavisen". Så forsvant Steinfeld og de andre sluggerne og de ble aldri erstattet. Heretter forsvant programmene, de ble omgjort eller ble håpløst dårlige.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, det er nok mange som har samme opplevelsen. Her og Nå ble jo en slag merkevare for "gamle P2" før det gikk over til P1. I starten hadde jeg ikke til gang til P2, men det var en glede å få det inn. Jeg har også fulgt Dax18 helt siden det var 1830. Etter at det kom på TV har det gått nedover...

Det jeg savner aller mest er likevel kanskje Søndagsavisen - her trakk man opp uka i et roligere perspektiv og med litt andre saker, ikke så dagsaktuelle - men dypere mening. Det var fast program til frokosten på søndagen i mange år.

Men det er klart - nyhetsbildet er blitt helt oppstykket og annerledes nå enn før, gjennom hyppige oppdateringer hele døgnet - og de siste årene hørte jeg ikke på Her og Nå. Generelt hører jeg også mindre på radio - men når jeg så minneordene over Hybertsen så ble det litt gode minner om svunne radio-tider og da nyhetene var frie for fjas.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: søn mar 05, 2023 10:59 am Ja, det er nok mange som har samme opplevelsen. Her og Nå ble jo en slag merkevare for "gamle P2" før det gikk over til P1. I starten hadde jeg ikke til gang til P2, men det var en glede å få det inn. Jeg har også fulgt Dax18 helt siden det var 1830. Etter at det kom på TV har det gått nedover...

Det jeg savner aller mest er likevel kanskje Søndagsavisen - her trakk man opp uka i et roligere perspektiv og med litt andre saker, ikke så dagsaktuelle - men dypere mening. Det var fast program til frokosten på søndagen i mange år.

Men det er klart - nyhetsbildet er blitt helt oppstykket og annerledes nå enn før, gjennom hyppige oppdateringer hele døgnet - og de siste årene hørte jeg ikke på Her og Nå. Generelt hører jeg også mindre på radio - men når jeg så minneordene over Hybertsen så ble det litt gode minner om svunne radio-tider og da nyhetene var frie for fjas.
Ja, Søndagsavisen var virkelig bra. For øvrig er det ganske så skuffende å se hvordan Eva Nordlund gikk inn i Nationen og fulgte opp den populistlinjen de begynte å legge seg på fra og med dette #motkultur-tullet kom inn i avisen. Hun var jo faktisk en ordentlig dugandes programleder på både Dax18 og i Søndagsavisen.

Og det er kanskje dette med "roligere" man savner eller rettere sagt, det at folk som faktisk kan noe kan få til å sette seg ned og prate.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»