Uttale (agurkproblematikk)

Svar
joplina

Uttale (agurkproblematikk)

Legg inn av joplina »

I disse korona-tider er det mye vaksinesnakk - ikke minst i radio og TV - og her kommer mitt hjertesukk ;
- Vaksinen Moderna....hvorfor,hvorfor,hvorfor uttaler så mange ordet som Modørna.

Jeg har nevnt det flere ganger til min bedre halvdel når radio/TV har formidlet noe om vaksinen - men han er så lite oppmerksom at han sier han ikke har lagt merke til det :) Mens jeg hører det så alt for ofte.

Jeg syns ikke det er "innafor" med uttalen "Modørna"

Hva mener dere - og er det kanskje noen her som faktisk sier "Modørna" og i tilfelle hvorfor??

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Det er jo selvfølgelig queen's english.

Jeg sier for øvrig modd-erna, på raddikalt bokmål.

TitanSable

Legg inn av TitanSable »

joplina skrev: fre aug 13, 2021 8:53 am I disse korona-tider er det mye vaksinesnakk - ikke minst i radio og TV - og her kommer mitt hjertesukk ;
- Vaksinen Moderna....hvorfor,hvorfor,hvorfor uttaler så mange ordet som Modørna.

Jeg har nevnt det flere ganger til min bedre halvdel når radio/TV har formidlet noe om vaksinen - men han er så lite oppmerksom at han sier han ikke har lagt merke til det :) Mens jeg hører det så alt for ofte.

Jeg syns ikke det er "innafor" med uttalen "Modørna"

Hva mener dere - og er det kanskje noen her som faktisk sier "Modørna" og i tilfelle hvorfor??
Jeg ser nå at jeg har uttalt det feil, at "ø"-lyden, som jeg aldri har brukt, er korrekt.
Bilde

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

joplina skrev: fre aug 13, 2021 8:53 am I disse korona-tider er det mye vaksinesnakk - ikke minst i radio og TV - og her kommer mitt hjertesukk ;
- Vaksinen Moderna....hvorfor,hvorfor,hvorfor uttaler så mange ordet som Modørna.

Jeg har nevnt det flere ganger til min bedre halvdel når radio/TV har formidlet noe om vaksinen - men han er så lite oppmerksom at han sier han ikke har lagt merke til det :) Mens jeg hører det så alt for ofte.

Jeg syns ikke det er "innafor" med uttalen "Modørna"

Hva mener dere - og er det kanskje noen her som faktisk sier "Modørna" og i tilfelle hvorfor??
Sannsynligvis fordi det er et amerikansk selskap, ModeRNA Therapeutics, derfor uttaler man det med tilnærmet engelsk uttale.

joplina

Legg inn av joplina »

Karatel skrev: fre aug 13, 2021 9:01 am
Sannsynligvis fordi det er et amerikansk selskap, ModeRNA Therapeutics, derfor uttaler man det med tilnærmet engelsk uttale.
****************
Blir helt feil (i mine ører) med norsk ø ; Mod-ørna
Vi fornorsker alt annet som f.eks "Covid"...vi sier "Kovid" - rett frem. Ikke "couwid". Vi sier også "Korona" rett frem og ikke "Corouna" - så jeg får (litt) hetta av "Modørna" med tung norsk uttale av ø ;)
Jaja...det var dagens agurk-sukk

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

joplina skrev: fre aug 13, 2021 9:23 am
Karatel skrev: fre aug 13, 2021 9:01 am
Sannsynligvis fordi det er et amerikansk selskap, ModeRNA Therapeutics, derfor uttaler man det med tilnærmet engelsk uttale.
****************
Blir helt feil (i mine ører) med norsk ø ; Mod-ørna
Vi fornorsker alt annet som f.eks "Covid"...vi sier "Kovid" - rett frem. Ikke "couwid". Vi sier også "Korona" rett frem og ikke "Corouna" - så jeg får (litt) hetta av "Modørna" med tung norsk uttale av ø ;)
Jaja...det var dagens agurk-sukk
Jeg synes også at Modørna skurrer i ørene, kanskje fordi det ser ut som et svensk ord og jeg derfor venter at at det skal ha svensk uttale.

Covid er et akromym, Coronavirus disease, og engelske akronymer uttaler vi ofte eller oftest slik de skrives. Vi skriver og sier NATO, vi sier ikke Neitou, Vi skriver og sier USA, vi sier ikke Ju ess ei. Jeg antar at de fleste sier UNESCO rett fram og ikke Juneskou.

Corona er latin og det er ingen grunn til at noen her skal uttale det på engelsk, men det er jo mulig det er de som sier "koroune". Det er jo utrolig mange som sier Teneriff og Lasanj fordi de tror at siden e er stum som siste bokstav i engelsk, er e også stum som siste bokstav i alle andre språk.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Sier du Georg Bush også eller?

Mr. A

Legg inn av Mr. A »

Gloriana skrev: fre aug 13, 2021 11:01 am Sier du Georg Bush også eller?
Jeg kaller pappaen til dronning Elizabeth for "Georg".

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Mr. A skrev: fre aug 13, 2021 11:08 am
Gloriana skrev: fre aug 13, 2021 11:01 am Sier du Georg Bush også eller?
Jeg kaller pappaen til dronning Elizabeth for "Georg".
Du har også levd før skjønner jeg.

Taarnfyrsten

Legg inn av Taarnfyrsten »

Det er en del folk som sier Trumf. Så mye som Trump blir snakket om synes jeg det er ganske komisk at folk ikke klarer å si riktig navn.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Joplina har som bunntekst: "Hun trodde ikke på noe. Bare hennes skepsis hindret henne fra å bli ateist"

Dermed får fr. Joplin en pling fra innlandet!

Mvh

BE

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er enkel slik. Jeg sier Modærna, korona og jeg sier jaggu Subaru Legasy også

Den siste får jeg litt hån for, men det tåler jeg 😊

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg sier Modærna.

Men jeg sier Ørna Solberg.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Taarnfyrsten skrev: søn aug 29, 2021 11:44 am Det er en del folk som sier Trumf. Så mye som Trump blir snakket om synes jeg det er ganske komisk at folk ikke klarer å si riktig navn.
Menmenmenmen ... kanskje han - eller folk - handler på Kiwi? Med Trumf-kort og sånn, mener jeg?

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»