VM på ski: 50 km klassisk fellesstart, menn

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: VM på ski: 50 km klassisk fellesstart, menn

Legg inn av Neptun »

Kenrojo skrev: søn mar 05, 2023 2:34 pm
Neptun skrev: søn mar 05, 2023 2:32 pm
Biff_Byford skrev: søn mar 05, 2023 2:25 pm Morsomme siste 15 km (kun det jeg så, hørte på radio før det). Fortjent seier til Golberg etter den innsatsen han har lagt ned over flere år nå med stadig fremgang. Viser man ikke skal gi opp når en har noen dårlige år. Av en eller annen grunn var det Porroma og tildels Golberg som løp i Klæbo stil i målbakken og ikke Klæbo, så Klæbo var nok på stålet. Men Klæbo har hatt bra mesterskap han. Terningkast 5. Golberg og Kruger terningkast 6.
Klyngespurt er ingen femmil. Sier seg selv at alle er ikke like gode.
Det er bare så mye mer givende å se på damelangrenn for tiden enn "mannlige" feiginger.
Det har ingenting med feighet på gjøre. Det handler om at nivået er høyere/tettere i toppen.
En stor klynge som dette er selvsagt ikke jevngode.
Nok et eksempel på at frykten for å tape er mye større enn viljen til å vinne i "manne"klassen.
En skikkelig intervallstart hadde fått en helt annen resultatliste. Innfør intervallstart!

Ebba Andersson var klart sterkest på gårdagens 3 mil, i dag vet vi ikke hvem som var sterkest.
Sist redigert av Neptun den søn mar 05, 2023 2:39 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: søn mar 05, 2023 2:29 pm
Champis skrev: søn mar 05, 2023 2:26 pm
GoingKronos skrev: søn mar 05, 2023 2:08 pm Resultatet viser vel at laguttaket ikke traff, men lettere å forsvare det når det likevel ble to norske medaljer.

Det viser vel absolutt ingenting. De fire som ble tatt ut ble nummer 1, 2, 5 og 7. Det er veldig bra. Hvis de to andre hadde blitt tatt ut på bekostning av Tønseth og Nyenget, så kunne det blitt firedoblet, men det kunne like godt blitt en 8. og 10. plass. Røthe, som også egentlig ble tatt ut, kunne både tatt medalje og blitt nummer 8.
Kruger viste man formen til, og det er litt vanskelig å se for seg hvordan han ikke hadde gått fra Halfvarsson utfra hvordan det har sett ut i mesterskapet. Og så kjørt Klæbo var så tror jeg ikke han heller hadde klart å følge med inn heller.

Det må du gjerne TRO, men faktum er at resultatene her ikke sier noe som helst om at uttaket var feil.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: søn mar 05, 2023 2:19 pm Flere som er litt skuffet over nivået?
Vi snakker om 50 km fellesstart, ingen femmil.
Hvordan kunne en nobody som Calle henge med helt inn? Ingen imponerte i dag.
Det kjekkeste med 5-milen var Poromaa sin 3. plass og nettopp at Calle Halvarsson var så nær teten. Jeg hadde unnet Calle Halvarsson å ha vunnet idag. Men, HEI - jeg er glad i sporten og den vil bare overleve om også andre enn nordmenn vinner.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

På tide å avslutte 20 års ørkenvandring med å gjeninnføre ekte langrenn.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Champis skrev: søn mar 05, 2023 2:36 pm Så du drar opp ett løp hvor han ble nummer to - for tre år siden som argument?? Da kan man like godt bruke samme argument om Nyenget, som faktisk vant 5-mil - og det bare for ett år siden. Tror du bør pusse på argumentasjonen din.
Krüger har vist knallform i dette mesterskapet, har bedre resultater på klassisk i v-cup denne sesongen enn tidligere og har også tidligere sesonger vist at han behersker klassiske 5-miler. Slikt sett er det svært nærliggende å tro at han kunne satt fart på dagens renn i større grad.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Var dette siste mesterskapsløp for Halfvarsson? er 33.

HarryH

Legg inn av HarryH »

george_hincapie skrev: søn mar 05, 2023 2:15 pm Ironisk at opp den siste bakken inn på stadion gled Klæbo på skiene mens Pål løp i Klæbo-klyvet
Og ikke nok med det.
Klæbo-klyvet avgjorde også til fordel for Pooroma i bronsjekampen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Puttemans skrev: søn mar 05, 2023 2:38 pm På tide å avslutte 20 års ørkenvandring med å gjeninnføre ekte langrenn.
Som jeg skrev i går. 5 mil i en lang tung sløyfe ute i skogen og intervallstart. Det hadde vært topp. Ikke en gjeng som går 7 repetisjoner av samme sløyfe.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

PapaSmurf skrev: søn mar 05, 2023 2:40 pm
Puttemans skrev: søn mar 05, 2023 2:38 pm På tide å avslutte 20 års ørkenvandring med å gjeninnføre ekte langrenn.
Som jeg skrev i går. 5 mil i en lang tung sløyfe ute i skogen og intervallstart. Ikke en gjeng som går 7 repetisjoner av samme sløyfe.
En lang sløyfe er vel helt urealistisk. Det kommer aldri til å skje uansett. Bare sløyfer på 10 eller 12,5 km ville imidlertid vært et klart fremskritt.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Kenrojo skrev: søn mar 05, 2023 2:34 pm
Neptun skrev: søn mar 05, 2023 2:32 pm
Biff_Byford skrev: søn mar 05, 2023 2:25 pm Morsomme siste 15 km (kun det jeg så, hørte på radio før det). Fortjent seier til Golberg etter den innsatsen han har lagt ned over flere år nå med stadig fremgang. Viser man ikke skal gi opp når en har noen dårlige år. Av en eller annen grunn var det Porroma og tildels Golberg som løp i Klæbo stil i målbakken og ikke Klæbo, så Klæbo var nok på stålet. Men Klæbo har hatt bra mesterskap han. Terningkast 5. Golberg og Kruger terningkast 6.
Klyngespurt er ingen femmil. Sier seg selv at alle er ikke like gode.
Det er bare så mye mer givende å se på damelangrenn for tiden enn "mannlige" feiginger.
Det har ingenting med feighet på gjøre. Det handler om at nivået er høyere/tettere i toppen.
Med intervallstart hadde det skilt flere minutter mellom de 8-10 beste.

jakral

Legg inn av jakral »

Puttemans skrev: søn mar 05, 2023 2:38 pm På tide å avslutte 20 års ørkenvandring med å gjeninnføre ekte langrenn.
Vi burde absolutt hatt intervallstart på femmila i Kollen til helgen. Det var vel snakk om at det skulle prøves igjen for noen år siden, men så kom pandemien og planene forduftet.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Gå i flokk over 49 km, så en spurt. Gjesp. Lenge mellom skikkelige utholdende 5 mils løp i for tiden.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KongOlav2 skrev: søn mar 05, 2023 2:41 pm
PapaSmurf skrev: søn mar 05, 2023 2:40 pm
Puttemans skrev: søn mar 05, 2023 2:38 pm På tide å avslutte 20 års ørkenvandring med å gjeninnføre ekte langrenn.
Som jeg skrev i går. 5 mil i en lang tung sløyfe ute i skogen og intervallstart. Ikke en gjeng som går 7 repetisjoner av samme sløyfe.
En lang sløyfe er vel helt urealistisk. Det kommer aldri til å skje uansett. Bare sløyfer på 10 eller 12,5 km ville imidlertid vært et klart fremskritt.
Enig i at det er urealistisk. Men det hadde virkelig utfordret løperne og vi hadde funnet den beste.

Det viktigste er intervallstart.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Champis skrev: søn mar 05, 2023 2:38 pm
GoingKronos skrev: søn mar 05, 2023 2:29 pm
Champis skrev: søn mar 05, 2023 2:26 pm


Det viser vel absolutt ingenting. De fire som ble tatt ut ble nummer 1, 2, 5 og 7. Det er veldig bra. Hvis de to andre hadde blitt tatt ut på bekostning av Tønseth og Nyenget, så kunne det blitt firedoblet, men det kunne like godt blitt en 8. og 10. plass. Røthe, som også egentlig ble tatt ut, kunne både tatt medalje og blitt nummer 8.
Kruger viste man formen til, og det er litt vanskelig å se for seg hvordan han ikke hadde gått fra Halfvarsson utfra hvordan det har sett ut i mesterskapet. Og så kjørt Klæbo var så tror jeg ikke han heller hadde klart å følge med inn heller.

Det må du gjerne TRO, men faktum er at resultatene her ikke sier noe som helst om at uttaket var feil.
De som gikk var sjanseløse, så kan du gjerne TRO at Kruger også hadde vært det - men ingenting i mesterskapet tyder på det, og som kjent er form ferskvare.

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Håper Iversen slår tilbake i Trondheim.

Nevi

Legg inn av Nevi »

Var vel Vegard Ulvang i sin tid med jobben i FIS som var en pådriver av fellesstarter. Er egentlig bare å komme til fjernsynet når de tar fatt på siste runde.

Norge har tatt mye mer medaljer med fellesstarter enn de hadde klart med intervall-start. Så dette har ikke bidratt med å fordele medaljene litt rundt med de andre nasjonene.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

rommegrot skrev: søn mar 05, 2023 2:47 pm Håper Iversen slår tilbake i Trondheim.
Han har nok en liten sjanse på den klassiske intervallstarten, enten 10 eller 15 km. Ellers tror jeg han er ganske sjanseløs.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Nevi skrev: søn mar 05, 2023 2:50 pm Var vel Vegard Ulvang i sin tid med jobben i FIS som var en pådriver av fellesstarter. Er egentlig bare å komme til fjernsynet når de tar fatt på siste runde.

Norge har tatt mye mer medaljer med fellesstarter enn de hadde klart med intervall-start. Så dette har ikke bidratt med å fordele medaljene litt rundt med de andre nasjonene.
Vi har vel tatt mye medaljer mye takket være Northug og senere Klæbo. Men de siste 5 årene er jeg ganske sikker på at vi ville tatt mye uansett. For da har vi også hatt de beste kapasitetsløperne som er gode på intervallstart.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Puttemans skrev: søn mar 05, 2023 2:41 pm
Kenrojo skrev: søn mar 05, 2023 2:34 pm
Neptun skrev: søn mar 05, 2023 2:32 pm

Klyngespurt er ingen femmil. Sier seg selv at alle er ikke like gode.
Det er bare så mye mer givende å se på damelangrenn for tiden enn "mannlige" feiginger.
Det har ingenting med feighet på gjøre. Det handler om at nivået er høyere/tettere i toppen.
Med intervallstart hadde det skilt flere minutter mellom de 8-10 beste.
Tror ingen se større tilhenger av intervallstart enn meg selv. Men det var ikke det dette handlet opp i det hele tatt. Det ble påstått at herreløperne var feige. Nivået i herrelangrenn er høyere og jevnere blant verdens beste sammenlignet med damelangrenn, og DERFOR blir det mer samlete felt i fellesstarter. Selvsagt ville det skilt mer intervallstart, men i dag var det fellesstart. At eksempelvis Poromaa eller Niskanen er feigere enn Anderson er bare tullete å si.

Nevi

Legg inn av Nevi »

KongOlav2 skrev: søn mar 05, 2023 2:51 pm
Nevi skrev: søn mar 05, 2023 2:50 pm Var vel Vegard Ulvang i sin tid med jobben i FIS som var en pådriver av fellesstarter. Er egentlig bare å komme til fjernsynet når de tar fatt på siste runde.

Norge har tatt mye mer medaljer med fellesstarter enn de hadde klart med intervall-start. Så dette har ikke bidratt med å fordele medaljene litt rundt med de andre nasjonene.
Vi har vel tatt mye medaljer mye takket være Northug og senere Klæbo. Men de siste 5 årene er jeg ganske sikker på at vi ville tatt mye uansett. For da har vi også hatt de beste kapasitetsløperne som er gode på intervallstart.
Er enig med deg i det.

Men både Niskanen og noen svensker ville hatt mye mer glede av intervalkstart før Norge totalt har tatt over.

Dæhlie i sin tid hadde vel kanskje ikke vært SÅ sterk at han hadde klart å rivet seg løs før en spurt.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

En overraskende tafatt Niskanen og intet Kalvå-rykk på lager hos Tønseth i dag, og da blir det et oppgjør mellom sprintsterke karer etter 49 kilometers klyngegåing, med seier til outsideren. Ingen legendarisk 5-mil, akkurat, men i det minste får vi da en ekstremt revansjelysten Klæbo på hjemmebane om 2 år, muligens også en Iversen som karrer seg tilbake til et toppnivå som absolutt holder høy internasjonal klasse.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KongOlav2 skrev: søn mar 05, 2023 2:41 pm
PapaSmurf skrev: søn mar 05, 2023 2:40 pm
Puttemans skrev: søn mar 05, 2023 2:38 pm På tide å avslutte 20 års ørkenvandring med å gjeninnføre ekte langrenn.
Som jeg skrev i går. 5 mil i en lang tung sløyfe ute i skogen og intervallstart. Ikke en gjeng som går 7 repetisjoner av samme sløyfe.
En lang sløyfe er vel helt urealistisk. Det kommer aldri til å skje uansett. Bare sløyfer på 10 eller 12,5 km ville imidlertid vært et klart fremskritt.
De greier det alle andre steder i Norge enn i Oslo (Holmenkollen). Det er etter sigende en umulighet å arrangere intervallstart der i følge "ekspertisen".
Derimot er de best på rølping og fyll. På tide å pensjonere Holmenkollen som arrangører, de er ikke kompetente.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

For et fantastisk renn av Golberg. Han så ekstremt sterk ut og hadde masse mer å kjøre med om det hadde blitt nødvendig, tror jeg. Så knuser han faktisk Klæbo på slutten uansett. Rett og slett imponerende. Tror også at han hadde hakket bedre ski enn de andre, men det bare kommer i tillegg til alt det andre. Kjempegøy!

Så håper jeg selvsagt også at Klæbo får det distansegullet sitt etter hvert, kanskje på 15 klassisk i Trondheim.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Typisk at Klæbo tapte det gullet når alt lå til rette for at han skulle ta det. Altså, de vraket jo Krüger for at det skulle bli lettere for Klæbo. Allikevel klarte han det altså ikke. Lurer på om det hadde blitt en helnorsk pall om Krüger fikk lov til å starte.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Skraevadottir skrev: søn mar 05, 2023 3:04 pm For et fantastisk renn av Golberg. Han så ekstremt sterk ut og hadde masse mer å kjøre med om det hadde blitt nødvendig, tror jeg. Så knuser han faktisk Klæbo på slutten uansett. Rett og slett imponerende. Tror også at han hadde hakket bedre ski enn de andre, men det bare kommer i tillegg til alt det andre. Kjempegøy!

Så håper jeg selvsagt også at Klæbo får det distansegullet sitt etter hvert, kanskje på 15 klassisk i Trondheim.
Mulig jeg høres bitter og smålåten ut.
Men jeg greier ikke å glede meg over over klyngespurt på den tidligere kongedistansen. Innfør intervallstart, eller legg ned.
Klyngespurt = uavgjort
Sist redigert av Neptun den søn mar 05, 2023 3:08 pm, redigert 1 gang totalt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

5 mil er forresten noe av det kjedeligste å se på. Hadde vært mye bedre med intervallstart enn massestart.

Gunder

Legg inn av Gunder »

KongOlav2 skrev: søn mar 05, 2023 2:38 pm
Champis skrev: søn mar 05, 2023 2:36 pm Så du drar opp ett løp hvor han ble nummer to - for tre år siden som argument?? Da kan man like godt bruke samme argument om Nyenget, som faktisk vant 5-mil - og det bare for ett år siden. Tror du bør pusse på argumentasjonen din.
Krüger har vist knallform i dette mesterskapet, har bedre resultater på klassisk i v-cup denne sesongen enn tidligere og har også tidligere sesonger vist at han behersker klassiske 5-miler. Slikt sett er det svært nærliggende å tro at han kunne satt fart på dagens renn i større grad.
Krüger har vunnet 20 medaljer i OL, VM og NM. 18 av dem i fristil.

TheTreble

Legg inn av TheTreble »

TheBaseline skrev: søn mar 05, 2023 3:07 pm Typisk at Klæbo tapte det gullet når alt lå til rette for at han skulle ta det. Altså, de vraket jo Krüger for at det skulle bli lettere for Klæbo. Allikevel klarte han det altså ikke. Lurer på om det hadde blitt en helnorsk pall om Krüger fikk lov til å starte.
Hvis dagens renn hadde vært i SKØYTING/FRISTIL ville nok Kruger passert mållinjen først i ensom majestet. Men rennet var i KLASSISK og da ser jeg for meg at Kruger hadde vært endel av gruppa som var med inn før han hadde blitt spurtet ned og gått inn til en hederlig 5/6. plass, altså noe tilsvarende Nyenget/Tønseth.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Neptun skrev: søn mar 05, 2023 3:07 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 05, 2023 3:04 pm For et fantastisk renn av Golberg. Han så ekstremt sterk ut og hadde masse mer å kjøre med om det hadde blitt nødvendig, tror jeg. Så knuser han faktisk Klæbo på slutten uansett. Rett og slett imponerende. Tror også at han hadde hakket bedre ski enn de andre, men det bare kommer i tillegg til alt det andre. Kjempegøy!

Så håper jeg selvsagt også at Klæbo får det distansegullet sitt etter hvert, kanskje på 15 klassisk i Trondheim.
Mulig jeg høres bitter og smålåten ut.
Men jeg greier ikke å glede meg over over klyngespurt på den tidligere kongedistansen. Innfør intervallstart, eller legg ned.
Klyngespurt = uavgjort
Jeg er av de som liker intervallstart og kanskje skulle sett at det var det annethvert mesterskap og annethvert år i Kollen på 5-mila, men jeg liker også fellesstart når løpene blir tøffe og det ikke blir 30 mann som henger med gjennom hele løpet. Dagens 5-mil var etter min mening ganske god og tøff, og det var masse spenning siste 5 km. Men for all del, litt mer intervallstart hadde også gjort seg.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Puttemans skrev: søn mar 05, 2023 2:38 pm På tide å avslutte 20 års ørkenvandring med å gjeninnføre ekte langrenn.
DEN mest spennende og suverent beste 5-mila jeg har sett i mitt liv, var forrige VM, 5-milen i Obersdorf; den var helt fantastisk., skjønt skøyting Jeg husker at kommentator sa at Dyrhaug hadde sluppet og var et minutt bak og så, plutselig var han fremme med flokken i tet igjen. Dog datt han noe tilbake likevel. Det skiftet hele veien i front og da var Klæbo enda mer på hugget og så også Emil Iversen. Når en så bilde for bilde i video-opptaket, kunne en se at Klæbo - når han gikk mellom kantsteinene og sporet, var borti staven til Bolsjunov, slik at Bolsjunov satte den mellom egne bein og knakk den og han var da sjanseløs. Så jeg mener juryen den gang sin avgjørelse var rett.
Jeg synes og det har vært mye usportslig med Klæbo; han gikk forbi Ustjugov eller Bolsjunov inn i bakken for så og stoppe omtrent helt opp. Slik at Ustjugov eller Bolsjunov/den som han nettopp hadde passert, måtte gå rundt han og bruke mer krefter. Dette fortalte Klæbo helt åpent på TV. Så når en i andre sammenhenger snakket om usportslig opptreden, så gjaldt det i høyeste grad Klæbo. Etter VM 5-mil i Oberstdorf, ble heldigvis slik oppførsel forbudt.
Jeg er helt enig i boikott av russiske skiløpere, men det hadde vært moro å se flere vinne enn nordmenn og det - hadde Bolsjunov klart.
Sist redigert av Fordomsfull den søn mar 05, 2023 3:31 pm, redigert 2 ganger totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»