VM på ski: 50 km klassisk fellesstart, menn

Svar
Champis

Re: VM på ski: 50 km klassisk fellesstart, menn

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: man mar 06, 2023 8:14 am
Champis skrev: søn mar 05, 2023 8:10 pm
3. Alle disse vurderingene gjør trenerne, som er tettere på og har mer innsikt i dette enn du har.
Dette er alltid noe av det merkeligste jeg leser, det er en annen måte å si at vi ikke skal ha debatt om egentlig noe som helst. Men sannheten er jo at fagfolk tar feil hele tiden, og jo mindre konkret fasit det er for noe jo mer feil tar dem. Og jeg tror de fleste folk har blitt urettferdig behandlet i løpet av livet, av folk som har hatt makt over livet ditt som har tatt feil avgjørelser.

I en prestasjonsgruppe som vi snakker om her så blir man ofte for tett, man er kanskje sammen på reise 200 dager i året og da er det ikke lett å ha den nødvendige avstanden til avgjørelser som tas og her snakker vi jo ikke etterpåklokskap, her var det nær unison enighet om at laguttaket var feil på forhånd og resultatene viser jo at de stilte med to utøvere som ikke hadde nivået til å gjøre løpet hardt nok til å ta medalje. Så får vi aldri svar på hva som hadde skjedd med et annet uttak, men Kruger var fullstendig overlegen svenskene tidligere i mesterskapet og utgangspunktet har vært at historien har gjentatt seg om han hadde fått lov.

Du må gjerne vise meg hvor jeg har skrevet at man ikke skal kunne ha debatt om dette?? Meget uredelig måte å diskutere på, synes jeg.

Jeg ramset opp tre ting som argumenterer for det jeg tror, og dette er helt klart et argument som peker i den retningen. Så kan du selvsagt få lov til å ikke vektlegge det argumentet.

Men å komme med utsagn som at det er noe av det merkeligste du leser og tillegge meg meninger kan du legge av deg.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Champis skrev: man mar 06, 2023 4:59 pm


Du må gjerne vise meg hvor jeg har skrevet at man ikke skal kunne ha debatt om dette?? Meget uredelig måte å diskutere på, synes jeg.
Du skrev jo at landslagsledelsen vet best, og hvorfor skal vi da diskutere uttaket? Det er jo den logiske slutningen utfra hva du skriver.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

netrebske skrev: man mar 06, 2023 12:36 am
kytec skrev: man mar 06, 2023 12:13 am
LeSorcier skrev: søn mar 05, 2023 2:26 pm
Klæbo har noen år før han er like gammel som Martin var da han tok sitt første og eneste individuelle mesterskapsgull og Brå også for den del.
Og Pål Golberg er faktsik nesten to år eldre enn hva Brå var i 1982.
Og Odd-Bjørn Hjelmeset var eldre enn Sundby da han vant sitt eneste VM i 2007.
Artig det, syntes Brå var skam-gammel i 82 og Golberg ung i dag.

Det sagt så la vel idrettsutøvere opp mye tidligere for 40 år siden enn i dag, om man ser bort i fra De Zolt da.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Måtte google Kong Maurilio De Zolt.

Veldig spesiell karriere, han startet i WC da de fleste er så gamle at de begynner å legge opp, og sluttet ......... vel, veldig seint.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

kytec skrev: man mar 06, 2023 6:21 pm
netrebske skrev: man mar 06, 2023 12:36 am
kytec skrev: man mar 06, 2023 12:13 am

Klæbo har noen år før han er like gammel som Martin var da han tok sitt første og eneste individuelle mesterskapsgull og Brå også for den del.
Og Pål Golberg er faktsik nesten to år eldre enn hva Brå var i 1982.
Og Odd-Bjørn Hjelmeset var eldre enn Sundby da han vant sitt eneste VM i 2007.
Artig det, syntes Brå var skam-gammel i 82 og Golberg ung i dag.

Det sagt så la vel idrettsutøvere opp mye tidligere for 40 år siden enn i dag, om man ser bort i fra De Zolt da.
Kanskje ekstra spessielt med Brå at han presterte allerede fra junioralder (sammen med rivalen og kompisen Ivar Formo som ga seg mange år før 1982), så hadde jo vært med i evigheter og føltes nok som han var noe eldre enn han faktisk var.
Ja, De Zolt var vel født i 1950 og kom ikke med før på slutten av søttitallet og var på topp på slutten av åttitallet.
Golberg har forsåvidt vært med lenge og var regnet som et kjempetalent, men siden han var såpass "perifer" over lang tid, så komprimerer man kanskje karrieren hans mer og føler at han er yngre enn han faktisk er.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Ser forresten på Golberg og ett par andres løpere på Strava at løypen neppe var 50 km i går, men i følge gps-ene rundt 46,5 km. Damenes tremil var cirka 28 km. Hvorfor er det så vanskelig å lage lange nok løyper?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

george_hincapie skrev: man mar 06, 2023 10:20 pm Ser forresten på Golberg og ett par andres løpere på Strava at løypen neppe var 50 km i går, men i følge gps-ene rundt 46,5 km. Damenes tremil var cirka 28 km. Hvorfor er det så vanskelig å lage lange nok løyper?
Merkelig når det ofisielle løypemålet var målt på meteren og da var godt over 49 km. Kollenfemiila er vel over 53 km, så får den veien også. Så spørs det kanskje hvordan man måler, absolutt korteste vei er det jo ikke mulig å gå med et par ski og på en fellesstart blir det fort enda lengre å gå. Kanskje arrangørene regnet med løperne skulle vingle mer :lol:

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

george_hincapie skrev: man mar 06, 2023 10:20 pm Ser forresten på Golberg og ett par andres løpere på Strava at løypen neppe var 50 km i går, men i følge gps-ene rundt 46,5 km. Damenes tremil var cirka 28 km. Hvorfor er det så vanskelig å lage lange nok løyper?
Noen som vil fuske og har øvd seg inn på en 46.5 km?latee oppskrittere? Feile kilometertellere?
Ikke godt å si

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

netrebske skrev: man mar 06, 2023 10:35 pm
george_hincapie skrev: man mar 06, 2023 10:20 pm Ser forresten på Golberg og ett par andres løpere på Strava at løypen neppe var 50 km i går, men i følge gps-ene rundt 46,5 km. Damenes tremil var cirka 28 km. Hvorfor er det så vanskelig å lage lange nok løyper?
Merkelig når det ofisielle løypemålet var målt på meteren og da var godt over 49 km. Kollenfemiila er vel over 53 km, så får den veien også. Så spørs det kanskje hvordan man måler, absolutt korteste vei er det jo ikke mulig å gå med et par ski og på en fellesstart blir det fort enda lengre å gå. Kanskje arrangørene regnet med løperne skulle vingle mer :lol:
Holmenkollen har blitt littegrann kortere enn tidligere. Da de har lagt en liten sløyfe rundt ei seter etter Frognerseteren hvor de skal opp en liten Bakke og rundt en sving før de skal bratt nedover igjen. Men den er fortsatt over 50 km med grei margin.

Champis

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: man mar 06, 2023 5:55 pm
Champis skrev: man mar 06, 2023 4:59 pm


Du må gjerne vise meg hvor jeg har skrevet at man ikke skal kunne ha debatt om dette?? Meget uredelig måte å diskutere på, synes jeg.
Du skrev jo at landslagsledelsen vet best, og hvorfor skal vi da diskutere uttaket? Det er jo den logiske slutningen utfra hva du skriver.

Nei, jeg skrev ikke det. Jeg skrev at de har mer innsikt og er tettere på, og har altså et bedre grunnlag for å vurdere. Det betyr ikke at de er nødt til å ta riktig valg, men det er selvsagt ett av flere argumenter for at de kan ha gjort det.

malvolio

Legg inn av malvolio »

netrebske skrev: man mar 06, 2023 9:26 pm Kanskje ekstra spessielt med Brå at han presterte allerede fra junioralder (sammen med rivalen og kompisen Ivar Formo som ga seg mange år før 1982), så hadde jo vært med i evigheter og føltes nok som han var noe eldre enn han faktisk var.
Ja, De Zolt var vel født i 1950 og kom ikke med før på slutten av søttitallet og var på topp på slutten av åttitallet.
Golberg har forsåvidt vært med lenge og var regnet som et kjempetalent, men siden han var såpass "perifer" over lang tid, så komprimerer man kanskje karrieren hans mer og føler at han er yngre enn han faktisk er.
Om jeg husker historien om De Zolt rett, så ble han italiensk mester på femmil i 1979 men ble ikke tatt inn i landslaget dengang fordi de mente han var for gammel til å satse på. Femten år senere tok han da altså OL-gull for Italia i stafetten på Lillehammer ...

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

malvolio skrev: tir mar 07, 2023 12:41 pm Om jeg husker historien om De Zolt rett, så ble han italiensk mester på femmil i 1979 men ble ikke tatt inn i landslaget dengang fordi de mente han var for gammel til å satse på. Femten år senere tok han da altså OL-gull for Italia i stafetten på Lillehammer ...
Han fikk tilgang til godsakene først da han var i godt voksen alder!

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

KongOlav2 skrev: tir mar 07, 2023 12:43 pm
malvolio skrev: tir mar 07, 2023 12:41 pm Om jeg husker historien om De Zolt rett, så ble han italiensk mester på femmil i 1979 men ble ikke tatt inn i landslaget dengang fordi de mente han var for gammel til å satse på. Femten år senere tok han da altså OL-gull for Italia i stafetten på Lillehammer ...
Han fikk tilgang til godsakene først da han var i godt voksen alder!
Blir for enkel framstilling. Da kunne andre italienere gjort det mye bedre enn ham. Den kanskje fremste godsaken for han var skøyterevulosjonen.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

malvolio skrev: tir mar 07, 2023 12:41 pm
netrebske skrev: man mar 06, 2023 9:26 pm Kanskje ekstra spessielt med Brå at han presterte allerede fra junioralder (sammen med rivalen og kompisen Ivar Formo som ga seg mange år før 1982), så hadde jo vært med i evigheter og føltes nok som han var noe eldre enn han faktisk var.
Ja, De Zolt var vel født i 1950 og kom ikke med før på slutten av søttitallet og var på topp på slutten av åttitallet.
Golberg har forsåvidt vært med lenge og var regnet som et kjempetalent, men siden han var såpass "perifer" over lang tid, så komprimerer man kanskje karrieren hans mer og føler at han er yngre enn han faktisk er.
Om jeg husker historien om De Zolt rett, så ble han italiensk mester på femmil i 1979 men ble ikke tatt inn i landslaget dengang fordi de mente han var for gammel til å satse på. Femten år senere tok han da altså OL-gull for Italia i stafetten på Lillehammer ...
Men han deltok jo både i VM 78 og OL med topp 20.plasseringer i begge.
Har jo eksempler fra andre idretter i Norge, som turneren Espen Jansen som en periode var for gammel til å delta i mesterskap, selv om han var best, fordi dem ville satse på de yngre. Noen år senere fikk han være med og da hadde vel en del av de yngre sluttet.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

MEN, kommer det noen gang en skikkelig 5-mil igjen? Med intervallstart!!??

Vet det var snakk om det for noen år siden, men planene ble kanskje skrinlagt?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»