Biler i Exit
Biler i Exit
Mange flotte biler i denne serien. Hvilke biler kjører egentlig finanseliten i Norge?
Hvem er finanseliten i Norge?
Av de som bruker mye penger på ny bil, er det fortsatt mye Porsche og Mercedes.
Av de som bruker mye penger på ny bil, er det fortsatt mye Porsche og Mercedes.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Jon Oigarden snakker om bilene i Exit i siste Mil etter mil podcasten:
https://www.finansavisen.no/podcast/mil-etter-mil
https://www.finansavisen.no/podcast/mil-etter-mil
Er høy forekomst av Porsche Macan, 911 og Taycan blant de finansgutta jeg kjenner. Ingen av dem er i eliten da. Vet ikke hvilke krav som stilles for å være i eliten, men min omgangskrets er nok for ung til det uansett.
Muligens litt off topic, men en av de som godt kan være inspirasjonskilden til karakterene i Exit var i forsvaret samtidig med meg. Kjørte en utrolig stilig Mercedes cab 2 seter av litt eldre årgang. Kanskje en 450 SL. Jeg kjørte en eldre Opel Rekord i samme tidsrom til sammenligning.
Var misunnelig som fy helt til tollvesenet dukket opp og konfiskerte bilen til fyren. Var tyske skilter på bilen og han hadde hatt bilen for lenge i Norge elns.
Var misunnelig som fy helt til tollvesenet dukket opp og konfiskerte bilen til fyren. Var tyske skilter på bilen og han hadde hatt bilen for lenge i Norge elns.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Dårlig med elitefolk i min omgangskrets også, men en av de andre pappaene i barnehagen datteren min går i er partner i et av de større meglerhusene i landet. Han veksler mellom førstegenerasjons E-Tron og Outlander Hybrid.
Første gang jeg har sett Shark Blue live, helt rå farge.
På Tisleia Isbane?
Jeg var der i regi av Porsche Center Son på fredag. Ikke kurs, bare lek. Herregud så gøy! Jeg var med en kompis som kjører Cayenne, så det var primært den som ble kjørt av han og meg. Vi fikk en runde med Tommy Rustad i en Taycan og én med Son's egen Roger Moen med en 992C4 (begge med lappi pigg). Begge deler var gøy, med Rogers runde som prikken over i'en for en fantastisk dag.
Av gjestene som var med kjørte ca halvparten Taycan. I tillegg var det 3 Cayenne, 1 Panamera, 4 992, 1 996 og én 991 GT3. Sistnevnte med bakhjulstrekk og vanlig piggdekk slet litt etter hvert som banen ble polert av oss med piggfritt. Son hadde med et par Taycan og et par 992.
En liten gjeng med gode forbindelser til PC Son stilte med 3 stk GR Yaris. Gøy å se den lommeraketten i frilek på is av folk som kunne håndtere den.
---
Og der innså jeg at tråden handler om Exit-biler. Til og fra jobb spaserer jeg forbi en typisk "Exit-arbeidsplass" rett bak slottet. På parkeringsplassen utenfor er det på denne tiden av året ikke uvanlig å se Urus, Cullinan eller DBX. Tipper ellers hyppig brukte G63AMG blir for folkelig for de som jobber der. Om sommeren er det gjerne et utvalg mer sportslige biler fra Italia eller Stuttgart.
Min erfaring er at det går i alt mulig rart av bilmodeller som er dyre, kjenner til mange rike og flere kjører enten ulike mer og mindre ekstreme utgaver av G-wagen, diverse Bentley, både Bentayga og en Flying Spur, litt Aston DBX og vært litt Cayenne turbo coupe, Panamera var det en del av, enn den er liksom litt pasé nå føler jeg.
Er ofte en del elbiler de har også, og de er «helt vanlige». De har f eks en taycan som bil nr 8 eller en etron/i-pace og etterhvert EQS.
Mitt inntrykk er at slike brautende party-exit-typer ikke er øverste elite, de er litt type nyrike som tjente masse spenn på å jobbe som formuesforvalter, aksjemeglere og «lettjente penger», på mer eller mindre ærlig eller uærlig vis og som bruker spenn til å bare «kjede seg» og være bølle i livet.
De mer skikkelige rike som er mer ordentlige og både kan feste og glede seg over livet er enten veldig kjedelige i bilsmaken og kjører det som er fornuftig eller ok signalmessig, f eks Volvo XC90 eller kanskje en Q7, X5 eller en elektrisk bil som EQS eller til og med Tesla model S.
De som er rike og skikkelig bilinteresserte har jo ofte både 10 og 40 stk biler av alle de dyre fine, pluss en bruksbil og ofte en elbil til bybruk, resten alt fra Ferrarier, til 911 i ymse spesielle varianter, og ofte har de en ganske ny Range Rover (til konen?).
Er ofte en del elbiler de har også, og de er «helt vanlige». De har f eks en taycan som bil nr 8 eller en etron/i-pace og etterhvert EQS.
Mitt inntrykk er at slike brautende party-exit-typer ikke er øverste elite, de er litt type nyrike som tjente masse spenn på å jobbe som formuesforvalter, aksjemeglere og «lettjente penger», på mer eller mindre ærlig eller uærlig vis og som bruker spenn til å bare «kjede seg» og være bølle i livet.
De mer skikkelige rike som er mer ordentlige og både kan feste og glede seg over livet er enten veldig kjedelige i bilsmaken og kjører det som er fornuftig eller ok signalmessig, f eks Volvo XC90 eller kanskje en Q7, X5 eller en elektrisk bil som EQS eller til og med Tesla model S.
De som er rike og skikkelig bilinteresserte har jo ofte både 10 og 40 stk biler av alle de dyre fine, pluss en bruksbil og ofte en elbil til bybruk, resten alt fra Ferrarier, til 911 i ymse spesielle varianter, og ofte har de en ganske ny Range Rover (til konen?).
Nei, dette var på Sigdal.
Alle Taycan bilene på Lappi piggdekk og 992 bilene på enda råere dekk
https://dackproffsen.se/events/?fbclid= ... c0zGu2M_TA
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute