Skamløse skamlepper.

Svar
Predatorgnu

Skamløse skamlepper.

Legg inn av Predatorgnu »

Har "skam" - delen i ord som skamben, skamløs, skamlepper eller skamfull samme etymologi ?
Noen som vet..?

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Predatorgnu skrev: tor mar 09, 2023 2:41 pm Noen som vet..?
Er nok samme, ordet skam kan brukes i flere betydninger og i ulike talemåter. Skamben kommer fra det tyske Schambein. Kan dermed søke på "Schambein wiktionary", og få opp dette:
https://en.wiktionary.org/wiki/Scham#German

Mener det er en positiv betydning, der den som får blottlagt disse kroppsdelene vil bli flau. Skam kan også brukes om nederlag. De taper, de blir til skamme.


Den norske Bibelen bruker også "skam" i mange ulike sammenhenger, men det finnes noen sitater der det er brukt direkte om underlivet.

"Så vil da også jeg løfte kanten av din kjole opp over ditt ansikt, så din skam blir synlig." (En måte å si at det de skjuler skal avsløres.)

"Se, jeg kommer over deg, sier Herren, hærskarenes Gud. Jeg vil dra ditt skjørt opp over ditt ansikt og blotte deg, jeg vil vise folkeslagene din nakenhet og rikene din skam."

"og din nakenhets skam ikke skal bli stilt til skue, og øyensalve til å salve dine øyne med, for at du kan se."

"Dra bort i nakenhet og vanære, dere som bor i Sjafir!"

https://www.bible.com/no/search/bible?q ... kam&page=1


I nyere tid sees det ikke som positivt å være flau over å vise sine kjønnsorganer (selv om det fortsatt er ulovlig å gå naken i de aller fleste sammenhenger). Skam er også brukt om en skadelig skam over sin seksualitet, som i serien "Skam". Flere av skuespillerne som utforsker homofili, har på seg hvite T-skjorter med bilder av den korsfestede Jesus. Hvorfor? Det er neppe tilfeldig fra regissørens side. En av de viktigste scenene skjer også i en kirke, der skuespilleren leser tekstmeldinger og løper ut av kirka.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»